Lättaste bindningen 150-230 euro

Thomsson

Ny medlem
Tjeeenare, mina cobrasharks har alldeles för mycket forwardlean som gör att foten åker fram i skon och jag får ett tryck över stortån = Ont.
Så ska sälja iväg dem och skaffa ett par nya från Blue-tomato.

Så vilka är lättast i den prisklassen som jag nämnt? Har kollat på union contact, contact pro, force, k2 formula och rome mob boss. Men kom gärna med andra förslag.

Eller kanske går att justera så bakkappan på cobrashark blir rak? Har för mig att det inte går.

EDIT: Vilken storlek på bindningen? Har ett par forum fastplant storlek 10.5.

Senast ändrad:

Thomsson

Ny medlem
Too late my friend! Beställt ett par Union Atlas :)

Lycka till med försäljningen dock, byter gärna mina burton cobrashark L/XL mot dina Salomon dock!

okejokej, Dom verkar asnice! men varför inte Force? :) för tunga lr?
Sorry men dom kommer vara så sjukt för stora!:)

Thomsson

Ny medlem
Atlas ska ju vara en lättare version av Force så fick bli dem :)
Sen hade jag fått en 50 euro kupong av blue-tomato så fick Atlas riktigt billigt jämfört med i Sverige!

Ingoo

Medlem
Union Atlas eller Cartel Limited är nog de lättast i den prisklassen, sen kommer nog Union Contact. (Finns säkert fler lätta men de flesta på Freeride är ändå bara intresserade av Union, Flux eller Burton)
Vet inte exakt va Unions väger men Cartel Limited väger 760g (regular Cartel väger 820g).

Är det inte lite konstigt att inte alla tillverkare anger va deras bindningar väger?! Man kan ju tycka att det är något som kunder skulle vilja veta, särskild när man jämför bindningar olika märken emellan.

delta

Aktiv medlem
går inte cobrasharken att få rak? eller är den äldre? kör ju alltid cartel restricted själv av gammal vana för att den funkar så bra - och där är det 0 tror jag det står...ser ut som ungefär rakt ocks¨å...

Thomsson

Ny medlem
Som jag kollat på mina cobrashark så kan man få kappan hyffsat rak om man justerar den så att bottendelen av "highbacken" hamnar framför "heelcupen". Så är det nog inte tänkt att det ska vara, man måste vända på en sorts bricka för att det ska funka också.

Låter som rätt köp med atlas då.

Tycker att de borde skriva ut vikt på både bräda och bindningar. Jag tycker det är intressant då vissa prylar jag haft har vägt väldigt myket jämfört med en annan setup.

Ingoo

Medlem
Aj håller helt med! Vore riktigt intressant att veta vikten på saker, det kan ju skilja rätt mycket mellan olika brädor och bindningar. Om tillverkar nu skryter med sina super lightweight bindningar - skriv då va de väger!

Årets Cobrasharken går inte att få med 0 forward lean, den har Burtons klassiska forward lean som motsvarar typ +2 på ett par Union. Nya Cartelen har dock "Zero Forward" lean, den är helt rak. Samma gäller Malavita, Mission och Genesis. Gissar att de har kvar sin forward lean på vissa bindningar då Burton förstås vill att man kör med deras boots och de har samma forward lean inbyggd. Men alla kör ju inte Burton boots så det är nog därför de äntligen har tagit bort forward lean-tvånget på deras mest populära bindningar.

Thomsson

Ny medlem
Mm, Forum Fastplant boots som jag har, har ju mindre forward lean än vad jag sett några andra boots ha. Kan ha med det att göra också. Att jag får ont menar jag.

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
Ingoo sa:
Men alla kör ju inte Burton boots så det är nog därför de äntligen har tagit bort forward lean-tvånget på deras mest populära bindningar.
och omvänt så tror jag inte det är bra att köra med noll vinkel och boots som har lite forward lean.. (det är nog delskuld till att jag har hälproblem exempelvis)... booten "viker sig" vid hälen och trycker till vid bakåtlut mot 0graders kappan... inte att rekommendera...

Ingoo

Medlem
Kan tänka mig... Bootsen lär väl bli rätt mjuka bakåt efter ett tag också om de inte ligger emot highbacken...

Thomsson

Ny medlem
Fick Atlas igår, körde hela dagen idag. Kan inte annat än att rekommendera. Ruskigt sköna, sitter som gjutet, lätta och perfekt lutning på highback vid "0" grader. Den är inte spikrak så blir nog inga hälproblem som Delta nämner.

Ingoo

Medlem
Har nu ett par Union SuperPro hemma (likadan som Atlas fast med Team highback) och de är helt klart tyngre än Cartel Limited, det märks rätt tydligt när man håller i båda. Har dock tyvärr slut på batterierna i köksvågen så kan inte väga skillnaden exakt...

Thomsson

Ny medlem
Kan ta min gamla tråd och fråga.

Har hamnat mitt i mellan angående storlek på union bindningar. Har ett par Burton Ruler 10.5 nuförtiden, men shrinkage så det ska motsvara 9.5. Vet att union i L/Xl funkar som sett tidigare i tråden men frågan är om det är bättre med M/L?

Kör brädor med 25-25.7 i midja och L/XL är ju så att det sticker lite lite utanför själva brädan. Borde bli lite mer "perfect fit" med M/L?

Aktuella bindningar som skall eventuellt inhandlas är Scott Stevens promodel eller Union Vans.

Tack.

Doughboy

Aktiv medlem
Jag körde ett par Union Force i storlek M/L med mina Vans Encore i storlek 11 och de passade perfekt. Har även testat Force i storlek L/XL med samma boots och de passade sämre tyckte jag.

Skulle dock aldrig köpa Union eftersom de inte är så bra, men det är ju en helt annan sak ;)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp