Lättillgängliga toppturer för helgresor

Sirblaizner

Ny medlem
Hej,
Då situationen är som den är så kikar jag på diverse alternativ för att säkra att det blir lite skidåkning denna säsong. Föhoppningen är såklart att kunna åka på en relativt vanlig resa ner till alperna men får se hur det blir med det.. Om inte så tänker jag mig att köra spontana weekends och köra toppturer. Hittar många bra ställen men då jag bor i Stockholm så blir resvägen ganska lång och då vill jag inte ha en alltför lång approach när jag väl är bland bergen. Sen hittar jag en del ställen som ligger intill skidorterna men det mest enstaka, och hyfsat enkla leder som jag tolkar de.
Finns det några bra ställen där man mer eller mindre kan parkera vid foten av berget och börja gå uppför? Behöver inte vara något extremt men någorlunda fallhöjd, lite varierande och utmanande terräng och mer än en eller två lätta "nedfarter". Ett plus är om det finns boende max någon timme ifrån. Tack på förhand!

Gustaf

eriC1

Aktiv medlem
Snackar vi fredag em till söndag kväll eller typ tors-söndag? Jag brukar ofta dra tors-sön till Storulvån på vårkanten, jag har ca 8 timmar i bil dit, har även hänt att jag kört fre-söndag. Gillar man skidåkning tillräckligt mkt så spelar inte lång bilresa någon roll, bra ljudbok löser det mesta. Annars går det ju att ta tåget till Enafors och lifta därifrån. Brukar gå att hitta billigt tåg, men bil är ju nice att ha ibland för att åka runt lite, samt sova i. Finns väl en del ok toppturer längre söderut också men betydligt roligare runt om i Jämtland, och några timmar extra i bil är bra terapi :)

• Gilla
Reactions: Ivo

Sirblaizner

Ny medlem
Snyggt, tack! Tänker tors-söndag men bra om det går att köra upp även fredag. Men som du säger, bilresan i sig är inga problem. Men tänker att jag vill kunna dra en tidig eftermiddag och sen åka sent på söndagen. Så Storulvan är rimligt avstånd! Mer att jag inte vill gå/åka för långt när jag väl är uppe.
Kikar närmare på Storulvån! Tack!

Sånfjället är ju 6h från stockholm och är värt för en helg tycker jag ifall peppen är hög och du inte vill åka så långt. Kan kombineras med sömlingshågna borta i lofsdalen om man känner sig nöjd med Sånfjället, lättast är att tolka upp då. Finns nån kul ränna där som kan va värd. Fallhöjden är ok vid Sånfjället. Inga av alternativen är kanske "ski in skiout" riktigt, men inte så långt att blir ett problem för de flesta.

Senast ändrad:
Det finns en del bra guideböcker (om du inte redan känner till dem). Till exempel den som heter ”toppturer i Jämtland” kan funka som inspiration.

Sirblaizner

Ny medlem
Grymt, tack så mycket för Era svar. Får beställa några böcker och grotta ner mig lite mer!

Ivo

Aktiv medlem
ett tips kan även vara att följa olika topptursgrupper på Facebook; (ex topptursklubben västjämtland).

belsam

Medlem
Sånfjället är ju 6h från stockholm och är värt för en helg tycker jag ifall peppen är hög och du inte vill åka så långt. Kan kombineras med sömlingshågna borta i lofsdalen om man känner sig nöjd med Sånfjället, lättast är att tolka upp då. Finns nån kul ränna där som kan va värd. Fallhöjden är ok vid Sånfjället. Inga av alternativen är kanske "ski in skiout" riktigt, men inte så långt att blir ett problem för de flesta.
Tänk på att det inte plogas fram till nyvallen förrän de anser det lägligt, brukar vara någon gång i april. Åkningen brukar funka fram till midsommar nångång.

MarkusO

Aktiv medlem
Idre-Grövelsjön håller ju för en hel del dräll om det ska vara rimligt nära från Stockholm. Du har väl ca 6h dit med lite driv. Favoriten är det lilla massivet väster om Grövelsjön, även om det till största delen är Norge. Man kanske kommer undan så länge man håller sig uppe på bergen dock (och åker ner mot Sverige sen). Även trion Nipfjället, Mulen och Städjan är ju bra där om det inte är helt renblåst.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp