Laga skidor som nästan är av, med glasfiber

dukati8

Ny medlem
OBS: lång text, scrolla förbi om ni vill komma till själva lagningsarbetet.
Bakgrund

Det är årsskiftet 2017/2018. Jag går mitt sista år i gymnasiet, och i vänskapskretsarna börjar det pratas om skidor, egna skidor. Inte sånna där hyrskidor, utan rediga offpistskidor man kan rocka puder i. Vissa har skaffat, andra inte. Jag tillhör den andra kategorin, men börjar fundera på om man inte skulle ta och fixa ett alldeles eget par.

Efter inte så lång tid dyker det perfekta kapet upp på köp & sälj här på freeride. Head A-star, 187cm långa, nästan 12 cm breda i mitten, knappt använda, bindningar ingår. På alla punkter uppfyller de kraven för ett par "rediga offpistskidor", i alla fall i min värld. Pris: 1500 kr.
Det verkar nästan omöjligt, det måste finnas en hake. Och mycket riktigt finns det en hake, som heter "Modifierad rocker". Ägaren har värmt och böjt upp skidorna fram och bak, för att få bättre "flow", eller vad man nu säger. I processen har plasten på ovansidan blivit lite bucklig, inte kosmetiskt perfekta helt enkelt.
Jag slår i alla fall till, inte bryr jag mig om lite bucklor i plasten, och egentligen är ju nästan bindningarna värda priset.

Säsongen börjar och under sportlovsveckan blir det en härlig resa till Frankrike. Skidorna är rena drömmen, aldrig har jag känt sånt flyt eller sån stabilitet i snön. Redan där har skidorna betalat av sitt värde, en veckas hyrskidor hade gått för ungefär samma pris som skidorna jag köpte. Men säsongen fortsätter och på påsken blir det en skidvecka till, nu i Kittelfjäll. Skidorna fortsätter att leverera, och jag får några av mina häftigaste åk i livet. Bootpacking upp för toppar, och drömmiga pudersvängar på vägen ner.

Efter ungefär 4 dagars åk börjar jag notera att de där bucklorna i plasten faktiskt inte längre är bucklor, utan sprickor! Och kände man efter så verkade skidan faktiskt vara lite mer böjbar just där. Lite ont i hjärtat gjorde det förstås, men det var väl inte mycket mer att göra än att löpa linan ut och köra så länge det håller. Och höll gjorde det ganska exakt den veckan ut. När jag skulle åka hem vågade jag knappt ställa skidorna på deras ändar, eftersom de var så lösa. Bakänden på ena skidan var böjd ner och inte upp, och man såg flisor av glasfiber sticka upp ur sprickorna. Nu har dem fått göra sitt tänkte jag, men sen började en tanke växa i mig. Tänk om man skulle försöka laga dem? Ta bort översta lagret plast och annat, inspektera skadan och sen dra på några lager glasfiber med epoxi. Värt ett försök måste det ju ändå vara?

Topptur och fin utsikt i kittelfjäll

Bästa bild jag har på skidornas skick ungefär en halv vecka innan de pajar helt, notera sprickan med snö i längst upp på skidan. Jag ser också otroligt fotogenisk ut på denna bild.

Dag 1

Snabbspola till idag, en oktoberhelg när man ändå inte har något vettigt att göra. Kanske är det dags att ta tag i skidorna för en gångs skull? Vips står jag i garaget med skidorna framplockade, och sandpapper i händerna. Försöker få bort färgen ovanpå sprickorna. Sandpappret biter inte, så jag testar filen. Funkar inte heller. Till slut frågar jag pappa, som föreslår borrmaskin med slipskiva i, det biter!

Två timmar senare är det kväll och jag har slipat bort ungefär ett 15x15 cm stort område runt varje spricka. Planen nu är att köpa glasfiber och epoxi på biltema imorgon, och förhoppningsvis blir skidorna åkbara igen.

Den minst skadade delen av någon skida, ungefär såhär såg båda skidorna ut fram och bak när jag köpte dem.

Lite slipning visar dock att skadan är djupare.

Såhär såg det ut fram på den värsta skidan. Plasten är av hela vägen igenom, i hålet skymtar väv, och under den sitter själva ytan som är mot snön, som i alla fall är intakt.

Båda bak färdigslipade. Den närmst pekade neråt innan, nu är den platt.

Båda fram färdigslipade.

Sist men inte minst mina frågor till er andra:
Kommer detta gå över huvud taget, eller är det ett dödsdömt projekt?
Hur många lager glasfiber tror ni blir lagom?
Är det någon särskild glasfiber och epoxi jag borde köpa för att få skidlika egenskaper?
Det känns som att en risk är att lagningen lossnar från resten av skidan, tror ni att ytan jag slipat bort är tillräckligt stor för att glasfiber ska fästa och hålla?
Nu har jag lämnat kvar en stor del av glasfibret runt sprickorna, eventuellt kommer mina lagningar att sticka upp ganska rejält jämfört med resten av skidan. Borde jag slipa ner dem mer för att få en mer "flush" lagning? Med risk för att alltihopa blir svagare alltså.

Tänker att jag uppdaterar i framtiden när jag vet hur det gått, så kan andra se vad som funkar eller inte :)

--Updates--
Dag 2

Det är en ny dag och dags att fortsätta med skidorna! Först bar det av till biltema, där jag köpte glasfibermatta och "lamineringsepoxi". Aceton hade jag redan hemma.

Därefter städades arbetsbänken, och för att inte få epoxi överallt klippte jag upp en sopsäck och la som underlag. Jag satte upp bromsarna på skidorna med snöre. Sen la jag lagom stora träbitar under skidorna fram och bak, så att de får samma böj. Slutligen spände jag ner skidorna mot bänken.

Epoxin jag köpte hade 20 minuters arbetstid, därför förberedde jag så mycket jag kunde genom att klippa till lagom stora bitar glasfiber. Jag tvättade också alla ytor med aceton. Sen blandade jag till epoxi i en ren plastburk. För att se till att allt blev redigt indränkt med epoxi la jag först glasfiberbiten i en annan plastlåda, och penslade på epoxi där. Sen penslade jag epoxi på skidan, lyfte över biten och penslade på mer. Efterkommande bitar la jag bara ovanpå utan att pensla dem separat. Totalt blev det två lager bak. Sen blandade jag ny epoxi, eftersom det var slut och dessutom blivit trögflytande. Fram la jag på två hela lager, och sen en smalare bit mitt på.

Nu ska jag låta det ligga över natten tänkte jag. På vissa ställen sticker lite ändar ut utanför skidan, förhoppningsvis kan jag fixa det när det har stelnat. Generellt ser det ut att vara ungefär lika tjockt som resten av skidan, om det känns för svagt lägger jag på något lager till i framtiden.

När jag lyfte över bitarna från burken till skidan fick jag lite epoxi på händerna, tvättade noga med tvål och vatten, vilket var vad som rekommenderades på förpackningen. Jag hade också garagedörren öppen hela tiden för att inte andas in för mycket ångor.

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
För att göra ett långt svar kort: Det är görbart, Men för att det ska hålla måste du lägga på så mycket material att svängvikten i toppen blir så hög att skidan blir trögsvängd.
Då lagningen blir stum tappar du flexet i topparna.
Köp ett par beggade plank för en tusing och flytta över bindningen.
Ha de o lycka till Christer

Hawk100

Aktiv medlem
Nä för faan! Kör på!! Du har ju inget att förlora på att testa!

Pensla på epoxy och se till att du får dit ett lager glasfiber utan en massa luftbubblor i och sedan ytterligare epoxy.
Att få lagningen snygg = slät kommer inte vara det lättaste dock, men du kan ju alltid trösta dig med att det blir mindre risk att dina favoritskidor blir stulna...... :)

Jag älskar dessa trådar där man pular själv istället för att bara ta den lätta vägen och köpa nytt!
Blir resultatet skit så vet du ju i alla fall att du gjorde allt för att skidorna skulle få leva vidare!

Lycka till!!
H

dukati8

Ny medlem
farsan56 sa:
För att göra ett långt svar kort: Det är görbart, Men för att det ska hålla måste du lägga på så mycket material att svängvikten i toppen blir så hög att skidan blir trögsvängd.
Då lagningen blir stum tappar du flexet i topparna.
Köp ett par beggade plank för en tusing och flytta över bindningen.
Ha de o lycka till Christer
Hmm ja det är lite det jag är rädd för, men jag kommer ge det ett försök i alla fall!

Hawk100 sa:
Nä för faan! Kör på!! Du har ju inget att förlora på att testa!

Pensla på epoxy och se till att du får dit ett lager glasfiber utan en massa luftbubblor i och sedan ytterligare epoxy.
Att få lagningen snygg = slät kommer inte vara det lättaste dock, men du kan ju alltid trösta dig med att det blir mindre risk att dina favoritskidor blir stulna...... :)

Jag älskar dessa trådar där man pular själv istället för att bara ta den lätta vägen och köpa nytt!
Blir resultatet skit så vet du ju i alla fall att du gjorde allt för att skidorna skulle få leva vidare!

Lycka till!!
H
Tack för tips! Så du tror ett lager väv räcker? Jag var inne på mer typ 2 eller 3.

Jag har lite samma filosofi själv, går det inte så går det inte, men då har jag ju försökt liksom. Och ser det skit ut kanske det inte gör så mycket heller, blir ju som att man får en extra connection och en bra historia till skidorna ^^

farsan56

Aktiv medlem
Ok kör på!
Rugga upp ytan på skidorna grovt för bättre vidhäftning, torka av med aceton om du har.
Jobba med glasfibermatta ( där trådarna ligger kors o tvärs )
Börja med en fullängd, korta ner nästa 2-3cm. Repa upp kanterna för bättre fäste. Jobba in mot mitten.
Slipa ner ojämnheter innan det är fullhärdat, sen är det svårjobbat. Det blir inte vackert. Men nu handlar det ju om funktion.
Handskar på när du jobbar med epoxi.
Lägg upp en bild, kul och se hur det blir.
H Christer

Davidriset

Medlem
Låter som ett skitroligt projekt! Vem vet om det funkar men vad har man att förlora? Skidan är ju ändå i som den är. Risken är kanske som du säger, att lagningen lossnar från själva skidan när man flexar den, men se till att rugga upp ytan rejält för stor fästyta. Kanske skulle man testa att göra små skåror i skidan? Jag tror på flera lager glasfiber där varje lager blir mindre så att du bygger som en "pyramid" och sen slipar alla kanter. Lycka till!

dukati8

Ny medlem
Dagens arbete uppe i orginalposten nu. In och läs :)

Tyvärr hann jag inte få era tips innan jag började, så någon uppruggad yta eller pyramid blev det inte, får hoppas det håller ändå!

RWD

Aktiv medlem
Epoxy är extremt allergiframkallande, handskar är ett måste.
Och mask särskilt när du slipar.
Roligt projekt annars, googla så finns det mycket tips om hur man reparerar med epoxy.
Vil du ha en jämn yta så kan spackla med epoxispackel och slipa.
Slipa alltid ytan om du ska lägga på mer epoxi sen för att det ska fästa även innan du ev spacklar. Tror dock att det kan finnas risk att spacklet kan spricka men inte helt säkert.

dukati8

Ny medlem
RWD sa:
Epoxy är extremt allergiframkallande, handskar är ett måste.
Hmm jag kanske får köra med handskarna om det blir en gång till, även om det känns klumpigt. Eller bara helt undvika att ta i väven.

RWD sa:
Vil du ha en jämn yta så kan spackla med epoxispackel och slipa.
Ja jag tänkte köra utan och se hur det blir först

Bohica

Aktiv medlem
Intressant historia. Även om den inte är aktuell längre kan jag inflika lite i samband med trådlyftet.

Att tänka på när man reparerar... "spikar man på" en stum ny lagning/sektion på en äldre/mjuk orignaldel/sektion så får man i regel nya brytpunkter mellan lagningen och orginaldelen. Det är samma sak som när man svetsar på en ny plåt på en gammal bil. Den nya plåten är mer stum jämfört med orginalplåten, och då de flexar olika spricker det ofta just i skarven mellan de två bitarna.

Men men... det var bara en fotnot i en väldigt gammal tråd. Mest för att nån som läser och fr inspiration tänker sig för och inte bara smäller på "massa extra" i lagningen, för det i sig kan som sagt skapa nya problem i hållfastheten. Förutom viktökning och förändringar i skidans elasticitet.

dukati8

Ny medlem
Hej hej! Skidorna klarade sig och det blev sammanlagt 3 veckors åkning på dem efter lagningen. Nu är de dock kasserade, framförallt pga att det var ett par riktigt tunga skidor från början och lagningen gjorde inte saken bättre. I allmänhet kändes lagningen riktigt stabil och det var inga tecken på att den skulle lossna eller så, skulle tro att man klarat sig med något lager glasfiber mindre.
Största tabben jag gjorde var att rockern blev olika på de två skidorna. Där bak var den ena skidan rak i princip, nästan en tendens att peka nedåt. Den andra skidan hade ordentlig rocker. Det var inte extremt märkbart i åkningen men det kändes att något var lite olika mellan fötterna :)

Har ingen bild på tailsen, men skickar med två bilder som bevis på att de faktiskt blivit åkta på!

IMG_20220118_130800.jpg IMG_20190519_101733.jpg

lollypop

Medlem
Hej hej! Skidorna klarade sig och det blev sammanlagt 3 veckors åkning på dem efter lagningen. Nu är de dock kasserade, framförallt pga att det var ett par riktigt tunga skidor från början och lagningen gjorde inte saken bättre. I allmänhet kändes lagningen riktigt stabil och det var inga tecken på att den skulle lossna eller så, skulle tro att man klarat sig med något lager glasfiber mindre.
Största tabben jag gjorde var att rockern blev olika på de två skidorna. Där bak var den ena skidan rak i princip, nästan en tendens att peka nedåt. Den andra skidan hade ordentlig rocker. Det var inte extremt märkbart i åkningen men det kändes att något var lite olika mellan fötterna Här :)

Har ingen bild på tailsen, men skickar med två bilder som bevis på att de faktiskt blivit åkta på!

Visa bilaga 24991 Visa bilaga 24990
Men du försökte. Shopping gör mig glad.

Topp