Laga Telemarksbindning i Sälen?

mehlig

Ny medlem
Hej,

Jag är här i Sälen för en vecka. Tyvärr lossnade en av mina bindningar (Voile hardwire CRB), skruvorna revs ut. Finns det en affär i Sälen som skulle kunna fixa detta? Jag antar att hålen måste pluggas. Jag frågade i Stöten (där jag åker), men de kunde inte hjälpa mig därför att de hade ingen schablon för just denna bindningen.

Mvh Bernhard

Senast ändrad:

somebody

Ny medlem
Någon skidmek i sälen borde väl klara av att montera den utan mall, det är ju inte direkt skitsvårt men tar lite längre tid. Erbjud dig att pröjsa någon krona extra och fråga lite snäll bara. Alternativet är väl heli-coils om det går men då behöver man hur som helst ingen mall.

mehlig

Ny medlem
Tack! Kaisers: det är just där jag frågade. De var vänliga men vill inte laga utan mall.
/Bernhard

turtroll

Ny medlem
Ring upp igen med en ny frågeställning....

Säg att du mäter/märker upp , och de borrar och monterar ,samt pluggar de gamla hålen!

om dom är med på det ...

..skruva bort resten som inte ramlat bort

Bestäm dig för om du skaflytta framåt eller bakåt med nymonteringen

tejpa mittsektionen med maskeringstejp,

Vinkelhake och spritpenna med väldigt fin spets

mät/märk en centrumlinje på skidan,

mät c/c avståndet på bindningens skruvhål (26mm?), och märk på dessa linjer också på skidan

alt om bindningsplattan har rätvinkliga kanter, märk ut centrum på den och bara linjera upp mot skidans centrumlinje och märk direkt i hålen,

mehlig

Ny medlem
Tack! Jag åkte till Sälen by, till dalskidan.se. De lagade skidorna, pluggade med epoxy och borrade nytt, utan mall.
Jag ska testa imorgon. /Bernhard

Arfvid

Medlem
Bara en intresserad fråga, hur lyckades du rycka ur skruvarna ur skidan med en utlösningsbar bindning? :) Jag har iaf aldrig lyckats dra åt den så hårt...

mehlig

Ny medlem
Faceplant i skogen. Sen sa de på dalskidan.se att skruvorna inte satt fast daför att träkärnan hade blivit blött (Movement Spark). De fyllde på med epoxy. Jag undrar om jag skulle täta hålen på andra bindningen med lite epoxy, för att undvika att fukt tränger in där också. /Bernhard

Arfvid

Medlem
>täta hålen på andra bindningen med lite epoxi>
Har de alltså bara flyttat bindningen på ena skidan?

mehlig

Ny medlem
Nej, de flyttade inte bindningen. De fyllde hålen med expoxy och borrade nytt på samma ställe. /Bernhard

rabbit

Aktiv medlem
mehlig sa:
Sen sa de på dalskidan.se att skruvorna inte satt fast daför att träkärnan hade blivit blött (Movement Spark).
Det huvudsakliga argumentet för att använda trälim (för utomhusbruk eg vattentätt) när man installerar bindningar är för att undvika detta.

mehlig sa:
De fyllde på med epoxy. Jag undrar om jag skulle täta hålen på andra bindningen med lite epoxy, för att undvika att fukt tränger in där också. /Bernhard
Troligen använde de epoxy för att göra reparationen så stark som möjligt. Om du tar loss den andra bindningen och träkärnan ser någorlunda ok ut så fuktsäkra med trälim för utomhusbruk.
Epoxy är onödigt om limmets funktion huvudsakligen är fuktspärr.

-snö
/r

Senast ändrad:

mehlig

Ny medlem
Hej,

nu rev jag ut bindningen igen (Voile release binding på Movement Spark). På Kaisers/Sälen hjälpte de mig med "metal inserts", men det hjälpte inte. Träkärnan är dålig. De var mycket hlälpsamma och flyttade bindningen åt mig. Men enligt de är skidan "skör", oklart om det håller. Jag undrar om man skulle kunna förstora hålen, skrapa ut träkärnan och fylla på med en blanding av epoxy och glassfiber? Det är tråkigt att vara i fjällen och brottas med bindningen.

En fråga till: jag gillar mina Movement Spark, men de tillverkas inte längre, tyvärr. Är Zip jämnförbara? Jag kör pist. Jag lånade olika Telemarkskidor men tyckte att de var för styva och tunga, jämnfört med mina Spark.

Mvh Bernhard

Mountain_Man

Aktiv medlem
Movement Spark är ju en lätt turskida med 82 mm i midja. Borde inte vara något problem att hitta något motsvarande ... är definitivt inget problem att hitta något roligare om man fokuserar på utförskörningen.

Var och hur kör du?

/MM

rabbit

Aktiv medlem
mehlig sa:
Jag undrar om man skulle kunna förstora hålen, skrapa ut träkärnan och fylla på med en blanding av epoxy och glassfiber? Det är tråkigt att vara i fjällen och brottas med bindningen.
Man kan sätta t-nuts (och jag lär mig aldrig vad det heter på svenska. genomslagsmutter?) ifrån undersidan.
Borra upp hålen du har. "Ta ur" belaget för den breda botten på t-nötterna. Lägg dit belag igen. Slipa platt, valla, åk.

Bilder på Drew Tabke's (snubbe som kör hårt på freerideworldtour) skidor underifrån:
img_8040.jpg

img_8044.jpg

En bra skidverkstad skall kunna hjälpa dig med det där om du inte känner för att meka själv.
Bilder ifrån skiingmag's sida: http://www.skinet.com/skiing/photo-gallery/drew-tabkes-giant-pacific-octopus

-snö
/r

Senast ändrad:

mehlig

Ny medlem
Tack! Jag försöker att ta reda på om det finns ngn i Göteborg som kan hjälpa mig. Jag googlade, och det finns många olika sorter t-nuts. Tänkte du på de som används för snowboard bindningar? Mvh Bernhard

rabbit

Aktiv medlem
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/El-och-Blankforsinkat/Islagsmuttrar-20-st-86195/

såna där menade jag. islagsmutter hetter det visst. nu finns det ju varianter på allt när det gäller mutter och skruv så du vill ju hitta nåt liknande som har rätt höjd, stor anläggningsyta "bakpå" etc.
vad gäller storlek på skruv så används M5 framgångsrikt för att hålla fast alpinbindningar i inserts men kolla vad som passar i bindningen.
det finns folk som i sin iver att göra det så hållbart som möjligt försänkt M8 islagsmutter och sen insett att så grova skruvar inte passar i bindningarna...

lycka till!

-snö
/r

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp