Lång och tung behöver köpråd...

silfer

Medlem
Kära bullen
Jag åkte skidor varje år från det att jag var 6-18år och var helt okej på det sen var det uppehåll tills jag var 30 och då drog jag av korsband och sidoligament i knät, detta var 2018. Nu ska jag ta tag i åkandet igen, jag har en 9åring som jag vill ska få åka mer skidor. Så jag söker ett par relativt "lättåkta" skidor som fixar mina 195 cm och 130~135kg. Jag har opererat korsbandet men sidoligamentet läkte lite halvkasst, så det bör inte vara skidor som ställer skyhöga krav på åkningen.

När jag shoppar runt så hittar jag bara skidor som antingen är för dyra för mig eller som är 170cm långa.
Hur ska jag tänka? Vilka parametrar spelar in? Ska jag följa de råden som de flesta guider säger så ska jag ha skidor som är 195cm och dom verkar inte växa på trän...

TL;DR:
Skidor, primärt pist
135kg 195cm
budget: 5k kr för skida + bindning.

Bohica

Aktiv medlem
Jag slår ett slag för Nordica Enforcer 93 (eller 94 som dom nu heter)
Klarar allt du utsätter dom för, kan stå på och åka hårt, men också slöåka lätt med full kontroll. Mycket lätta att leva med.

fredw

Aktiv medlem
Hoppas någon annan av din kaliber ger dig råd, här kommer mina (jag är något klenare). Dina mått bör göra att skidor som andra upplever som bångstyriga kommer att funka fint för dig, även om/när du ”turiståker” i lägre farter. Så jag skulle sikta på att hitta en bra deal på någon mer kompetent skida, kanske av äldre årsmodell för att få ner priset. Det bör gå att få för din budget.

Tänk på att inte skaffa för klena bindningar. Vilket tyvärr minskar ditt urval bland de billigare paketen. De ska nog gå upp till minst DIN12.

Enforcer-serien ovan verkar vara ett gott råd. Völkl gör också gedigna skidor. Här är en bra deal med en mycket bra skida och det går att peta in fina bindningar inom din budget. Frakt tillkommer men jag tror att den bara är 20 euro:

1638512954630.png

Jag har åkt Rossignol Experience-serien och fick intrycket att de skulle må bra av någon med dimensioner. Här är en hygglig deal:

Völkls Deacon-skidor bör också funka men de är svåra att hitta inom budget. XXL har en ”Deacon Limited” men den kan vara för klen för dig. Samma gäller nog Deacon X.

silfer

Medlem
Tack för svaren!
Nordica Enforcer verkar klart intressant och jag har alltid gillat Völkl så jag ska hålla ögonen öppna efter bra deals!
Vilka internationella sajter är vettiga att kolla på?

Kom på att jag ska börja med att köpa ny pjäxor, jag gissar att jag bör välja ett par med ganska hög flex? Även här är jag gigantisk, storlek 48 så det är nästan så att jag inte behöver skidor ;)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tips som inte har med utrustningen att göra - om du har kassa knän är det viktigt med träning för att upprätthålla fysiken även för att bara åka en vecka "slöåkning".

fredw

Aktiv medlem
Styrketränar 2-4 gånger i veckan nu för tiden, jag har lärt mig av mina misstag ;)
Ja du behöver nog pjäxor med hög flex. Men när det gäller pjäxorna så brukar rådet här vara att undvika postorder och gå till en duktig skidbutik på hemmaplan.
Rådet om bindningar har förresten inte bara att göra med vilken bindningsinställning du bör ha (den kanske inte behöver vara jättehög om du är en försiktig åkare med knäskada). Men bindningar som går upp till DIN12 eller mer brukar som tumregel vara stadigt byggda (mindre plast och mer metall etc), vilket du nog kan behöva.

En vanlig variant är att först lägga pengarna på nya fina pjäxor i en bra butik, och sedan köpa begagnade skidor och pröva sig fram tills man hittar rätt (och/eller lärt sig marknaden i förhållande till sina egna behov). Finns t ex här på FR dessa:

silfer

Medlem
Ja du behöver nog pjäxor med hög flex. Men när det gäller pjäxorna så brukar rådet här vara att undvika postorder och gå till en duktig skidbutik på hemmaplan.
Rådet om bindningar har förresten inte bara att göra med vilken bindningsinställning du bör ha (den kanske inte behöver vara jättehög om du är en försiktig åkare med knäskada). Men bindningar som går upp till DIN12 eller mer brukar som tumregel vara stadigt byggda (mindre plast och mer metall etc), vilket du nog kan behöva.

En vanlig variant är att först lägga pengarna på nya fina pjäxor i en bra butik, och sedan köpa begagnade skidor och pröva sig fram tills man hittar rätt (och/eller lärt sig marknaden i förhållande till sina egna behov). Finns t ex här på FR dessa:

Tack för tipsen, nu bor jag tyvärr inte jättenära någon riktig butik utan har stadium och intersport inom enkel räckvidd. Men är lite inne på det du säger, köpa pjäxor som sitter bra och sedan leta rätt på ett par passande beg skidor.

termons

Aktiv medlem
Här en rolig skida för ditt ändamål 118€ med coden: blizz3mas

200€ med tyrolia attack 14 bindning.

Du får göra en bra beg. deal för att slå det.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Supertips från thermons. Brahma är på pappret tydligen en något krävande skida men man kan gissa att 135 kg X 195 cm X stl 47 med hård flex plus gym kan tämja den även vid lugn åkning. Kanske är den t o m idealisk.

silfer

Medlem

Tack för tipset!

termons

Aktiv medlem
Supertips från thermons. Brahma är på pappret tydligen en något krävande skida men man kan gissa att 135 kg X 195 cm X stl 47 med hård flex plus gym kan tämja den även vid lugn åkning. Kanske är den t o m idealisk.
Klickade hem ett par till mig också. :) Nu har man en dedikerad pistskida första gången sedan 20 år tillbaka. Lär inte bli mycket använd men quivern växer;)

silfer

Medlem
Funderar lite på att beställa nu med en gång så jag faktiskt får dem, men hur fasen ska man göra med sulmåttet på pjäxorna, har inga idag... Känner inte för att montera själv... Jag har haft Salomon 31.5 tidigare om det säger något

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Funderar lite på att beställa nu med en gång så jag faktiskt får dem, men hur fasen ska man göra med sulmåttet på pjäxorna, har inga idag... Känner inte för att montera själv...

Ta ett medeltal på din storlek. Finns justermån på bindningen.

ca 350-360 sulmåt (storlek 31/31.5) verkar vara största som finns på marknaden... Skitour pjäxorna har litet mindere sulmått men sådan skal du inte ha.

Senast ändrad:

silfer

Medlem

Ta ett medeltal på din storlek. Finns justermån på bindningen.

ca 355-360 sulmåt (storlek 31/31.5) verkar vara största som finns på marknaden... Skitour pjäxorna har litet mindere sulmått men sådan skal du inte ha.
Tack så jättemycket för all hjälp!

Hawkeye61

Medlem

F-n kunde inte låta bli! Nu har jag 24 par......

Måste nog sälja av lite....

termons

Aktiv medlem
Skulle nästan vilja rekomendera att du lägger dessa i paketet. Stor chans att den passar nogorlunda på foten. 518€ hela paketet.

silfer

Medlem
Skulle nästan vilja rekomendera att du lägger dessa i paketet. Stor chans att den passar nogorlunda på foten. 518€ hela paketet.

Ja jag var inne på det men köper nog pjäxorna i Sverige så det är smidigare att byta ut dom om de inte passar… Styvhet på pjäxor verkar ju vara en djungel i sig men det ska nog lösa sig :)

silfer

Medlem
Nu har jag fått skidorna! Är grymt tagga på att ge mig ut och testa dem, får bara vänta på att närmaste anläggning öppnar. Dock verkar det ha varit någon på UPs som var lite nyfiken på vad som låg i paketet :P

"Fyndade" ett par pjäxor härom dagen, Salomon X Pro 100, förmodligen är de i mjukaste laget men jag fick dem för 1000kr på stadium då de var förra årets modell och sista exet. De var också de enda pjäxorna i Borås jag fick ner fötterna i.. Funkar dom inte så får jag bita i det sura äpplet och försöka sälja av dem.

Bilagor

• IMG_3891.JPEG
    IMG_3891.JPEG
    223.9 KB · Besök: 47
  • IMG_3882.JPEG
    IMG_3882.JPEG
    335.8 KB · Besök: 46

fredw

Aktiv medlem
Nu har jag fått skidorna! Är grymt tagga på att ge mig ut och testa dem, får bara vänta på att närmaste anläggning öppnar. Dock verkar det ha varit någon på UPs som var lite nyfiken på vad som låg i paketet :P

Ja du får återkomma efter test. Fast om du hatar dem så får du ta det med Termons i enrum! ;-) Han och jag ska snart genom armbrytning avgöra viktiga pandemifrågor som vi experter emellan diskuterat i en annan tråd (jag skojar bara, termons!)

Vilken längd blev det?

silfer

Medlem
Ja du får återkomma efter test. Fast om du hatar dem så får du ta det med Termons i enrum! ;-) Han och jag ska snart genom armbrytning avgöra viktiga pandemifrågor som vi experter emellan diskuterat i en annan tråd (jag skojar bara, termons!)

Vilken längd blev det?
Det blev 187, det var det som fanns och tror nog det kommer funka bra. Komplett (och ny) utrustning för runt 4k är inte fy skam. Återkommer med resultat efter första åket, backen i Ulricehamn ska öppna den 18:e så om en dryg vecka vet jag förhoppningsvis lite mer.

Pandemifrågor är alltid värda att bryta arm över ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp