Langley servitör/bartender

tacdel

Ny medlem
Hej!
Jag har fått en intervju för langley i Alperna som Servitör/Bartender men efter lite enkel googling så hittar jag 95% negativ skit om langley och deras sätt att utnyttja sin personal - denna skit är dock mest riktad till guide-jobben.
Nån som har varit & jobbat som kan ge lite info om Langleys restaurangpersonal och hur de behandlas.
Lön? Förhållanden? Mycket tid för skidor? Ingår boende/mat?

idaekberg

Ny medlem
Jobbade också för Langley förra säsongen i restaurang på ett annat hotell. Jag läste mycket skit om Langley innan och trodde aldrig på det. Men jag fick också uppleva den bittra sanningen. Du jobbar alltid. Du tjänar ingenting. De tar ut "pengar" för boende och mat. Vilket du inte får mat för. Man skulle vara glad att man fick mat överhuvudtaget. Det är alltid ont om folk och jättestressigt. Det finns inte att du kan bli sjuk. Du jobbar ändå.

Förbered dig på att det är så jävla mycket tuffare än du någonsin hade kunnat ana.

Är du anställd i restaurangen (iaf på det hotellet jag var på) jobbar du antingen frukostpass (06.00-11.00) eller middagspass (16.30-23.00) eller båda. Men som restaurangstaff får du ut otroligt mycket åkning. Du kan i princip åka skidor varje dag. Hela säsongen. Hotellpersonalen blir din familj och det är därför plus åkningen som gör att man stannar. Det är inte för företaget.

Så mitt tips är att tänk en extra gång innan du drar, för Langley är ingen dans på rosor. Men jag vet också folk som haft fantastiska säsonger för Langley.

Senast ändrad:

Thol

Ny medlem
Jag jobbade som diskare på Langley för några år sedan, som bartender hade de pass ifrån tidigast 14:00/15:00-23:00/01:00 med varuintag nån gång i veckan (tidigt). Som Servitör/tris hade de frukost 2-3 gånger i veckan, 6-10/11 nångång. Du kan åka ofta men ocskså jobba en hel del.

Du blir inte rik precis men med betalt boende, reat liftkort, frukost och middag så går i princip alla pengar till alkohol eller skidgrejor. (ca 5000kr/mån första säsongen). Boenderna kan variera, jag hade tur och bodde i en lägenhet med 3 andra. Trångt men ganska fräscht. Vissa får på i mögliga källare, dorm-liknande.

Även om jag kan säga väldigt mycket skit om Langley så var det en de bästa tiderna jag upplevt. Vilken ort man hamnar på är också ganska viktig. Val D'isere där jag var, var ju relativt stort och mycket och bra åkning. Samma med Val Thorens.

utflykten

Ny medlem
Jag tror att det skiljer sig väldigt mycket vilket hotell man hamnar på med vilken lokal styrelse i form av hotellmanager och restaurangchef, där jag lyckades dra århundrades nitlott.

Jag jobbade frukost 5 dagar i veckan, då 4 av dagarna var kl 6.30 tills när man var färdig runt 11-12 och 1 av dagarna kl 09.00 tills när man var klara. Kvällspass jobbade jag 6 dagar i veckan och då var 1 av dagarna från 16.00-stängning runt kl 23-00 och 4 av dagarna från kl 17-stängning. Då var vi 5 stycket i servisen. På andra normala Langleyhotell så är restaurangchefen med och jobbar och står med på schemat, men min nitlott avsa sig helt ansvaret att hjälpa sin personal att få lite mindre timmar per vecka, och stod därför inte ens med på schemat.

Detta ger ett schema på ca 60h/vecka, men så fort någon blev sjuk så fick en annan hoppa in utan någon kompensation. Ibland så fick vi i uppgift att stå och städa hela restaurangen långt efter stängning för att sedan gå upp och jobba frukost kl 06.30.

Jag sa upp mig tre gånger då jag tyckt att det gått för långt, men kunde aldrig med att fullfölja det och faktiskt åka hem, då mina vänner i restaurangen då hade fått dra ett ännu tyngre last utan mig.

Jag tycker det låter märkligt att Thol fick ut 5000 kr i månaden, då jag fick ut 2500 kr efter jämkning.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp