Langley?

The_Per

Ny medlem
Tjena.
Jag tankte jag skulle aka ner till Frankrike och sasonga och jag har fatt erbjudande att jobba for Langley. Sa jag har lite fragor om Langley om nagon har jobbat for dem? Hur mycket aktid far man och ar det mycket jobb? Hur ar betalningen far man sasongskort? Hur ar folken som brukar jobba for dem?

Tacksam for all info.

Åkte med Langley i vintras till Val Thorens. Dom fick jobba häcken av sig. En tjej var inte ledig en enda dag på 2 mån.Guiderna åkte på pistvisning flera ggr i veckan. Uruselt betalt men mycket skidåkning tyckte dom själva

Glisseur

Aktiv medlem
Jobba för Langley?

Vill du bli avklädd, nedkletad med tjära, inrullad i sågspån och tvingas springa gatlopp på Drottninggatan i semestertider? Nähä? Tänkte nästan det, det är en jäkligt dum idé. Precis som att jobba för ärade Langley Travel.

Det finns inget försvar för ett företag som systematiskt utnyttjar sina anställda och som dessutom lurar sina kunder och samarbetspartners på samma gång, och det finns definitivt inga anledningar som helst att ta anställning hos dom. Visst du får din lön, men en löjligt låg sådan med tanke på den arbetsinsats du förväntas ställa upp med, detta eftersom LT har utformat det hela så fint att dom anställda får månadslön samtidigt som det inte finns någon statuerad maximal arbetstid i kontraktet. Det finns ju arbetslagstiftningar tänker du då. Visst, det gör det men Langley har hittat vägar runt det... Den anställda är lovad en ledig dag per vecka men det är inte alltid det hålls från arbetsgivarens sida, du förväntas kunna stå redo att hoppa in och jobba dygnet runt om det är så. Kontentan blir en timlön som är långt nere runt/under 30 spänn och det är knappast värt att ens fundera på att jobba för såna pengar.

Säsongskort får du köpa själv, förresten verkar skidåkning vara något som inte ses på med blida ögon från företagets sida. Du är ju där för att arbeta, inte åka skidor eller hur?

Exemplet som svenskskiduthyrning nämner ovan är tyvärr bara ett av många, många exempel på hur uselt Langley behandlar sina anställda och det är inget dom lär göra något åt i framtiden heller, kön med villiga slavar är lång.

Så Pigmark, om du vill ner till Alperna och klämma lagg en vinter så tycker jag att du ska kavla upp ärmarna och ta första bästa skitjobb här hemma istället och spara ihop så mycket pengar du kan. Du kommer ha fasen så mycket roligare och tacka dig själv i slutändan. Om det nu är så att du inte får kassan att räcka så finns det oftast ställen på orten som du kan hoppa in och diska några kvällar i veckan på om det krisar. Gör vad du vill men vad du än gör, håll dig undan Langley Travel och resebranschen.

Just my five cents...

Emmapemman

Ny medlem
Hej!
Jag har jobbat en säsong för Langley som guide och tänkte försöka svara dig. Det är ett himla kul företag att jobba inom- med mycket bra och roligt folk. När det gäller partajandet är nog de flesta bolag rätt så lika nu för tiden men det är sant att det nog inte är lika mycket youngsters som är där bara för att festa som åker med respektive jobbar för Langley som hos andra bolag.

Oavsett vilket företag du arbetar för som reseledare (om det är det du ska göra?)så kommer du att få jobba hårt för dina pengar. Det är långa dagar och ytterst lite ledigt under en säsong. Å andra sidan kommer du att få vara med om massa kul, åka mycket skidor och uppleva massor. Man får väga för- och nackdelarna mot varandra... Jag tror alltså att knäckfrågan är om man gillar guidelivet eller inte, inte så mycket om vilket företag man arbetar för. Villkoren är rätt så lika.

Jag gillade guidelivet och att arbeta för Langley och rekommenderar gärna andra att arbeta för dem om man känner att det verkar kul att vara guide. Om man däremot vill ner och glida och åka mycket skidor på egen hand ska man nog hellre jobba ihop pengar och vara ledig när man kommer dit.

Lycka till och ha en trevlig säsong oavsett hur du väljer att göra!

Sofia25

Ny medlem
Tja jag har gjort en vinter säsong för Langley ( det är monster skillnad på vinter och sommar). Jag jobbade som guide, och jag med mina kolledor mådde under perioder otroligt dåligt!!?
I vårt kontrakt stod 6 arbetsdagar/vecka. Jag hade nog 5 hellediga dagar under HELA säsongen. Jobbade en vanlig månad 260h en hektisk månad drog sig timmarna upp emot 340 sträcket. Omöjligt tänker du, nix pix:
9.00-16.00 Pistvisning
16.00-18.00 Afterski
18.00-21.00 Receptions jobb/alt servering
21.00-02.00 Barrunda.

Så fortsatte dagarna.

Då kan man ju fråga sig varför vi stannade...ja många av oss gjorde inte det. Sen om man drog var det bara ens närmaste kollegor som fick ta skiten.
Sen tycker man ju att afterski är ju inget jobb...jo när man gör det varje jävla dag och MÅSTE vara där.

Det finns så mkt underligt som hände under säsongen så det skulle bli för långt att förtälja. Allt ifrån Pepp- talks där ledningen sa till personalen att "Nu ler ni annars kan ni åka hem" Man jobbar medveten om att man hela tiden kan bli utbytt, klagar man på ngt så passar man inte för guide jobbet då kan man lika gärna åka hem!

Lion, STS, Ving alla är bättre än Langley. Dom har det oxå så snärjigt, men en annan företags mentalitet. Framför allt n ledig vecka per säsong.

Och de som berättar att de rest med Langley och personalen sagt till dom att allt va "super". Klart man höll upp en fasad för gästerna....Alt skulle ju vara kul och sportigt.

Well well vill du veta ÄNNU mer detaljer så ta kontakt med mig så kan jag kanske svara på mer praktiska frågor om du har några sånna.

Så jag håller med Glisseur...

Hoppas du komer till ett bra beslut

Dave_Spruce

Medlem
Har ingen erfarenhet själv av att jobba för de men jag har hört samma saker som Sofia beskriver och det gäller inte bara reseledarna utan även diskare, kökspersonal, hotellpersonal osv.

Glisseur

Aktiv medlem
"Allt för att hjälpa till. Det är det som är Langley, det är det som skiljer Langley från resten!"

"del tårar och telefonsamtal hem till Svedala då man stötte på hinder som kändes oändligt stora."

"man jobbar inte för pengar"

Huvudet på spiken ebbs, synd bara att du inte märker hur korkad du låter och kan se saken klart från en annan synvinkel. Grattis till hjärntvätten! Ser att du på ett lite lämpligt sätt registrerat dig på freeride strax innan du skrev inlägget (eller skaffade ett nytt nick för att inte kunna spåras). Lite snokande runt på siten och du fick nys på att någon vågade ifrågasätta religionen Langley, det kan man ju självklart inte tolerera eftersom du på sant Lagleymanér tycker att folk med andra åsikter är obekväma och har dålig attityd.

Frågan om min ålder kontra erfarenhet är så fruktansvärt dum att jag inte ens bemödar att svara på den. Det räcker väl att jag säger att jag vet exakt vad jag pratar om. Ok? Av hänsyn till en person som står mig nära så tänker jag avstå att gå in på närmare detaljer om LTs förehavanden och affärsdrivande.

För att citera en av de otaliga personer som blivit blåsta av LT: "Langley är Alpernas böldpest i a****t."

Du får räkna i erfarenheter, vänner, utmaningar och personlighetsutveckling skriver du. Dessa erfarenheter måste man väl kunna få utan att utnyttjas 16 timmar om dan 7 dagar i veckan 2 mån. i sträck för 4000 i månaden. Guiderna skyllde hela tiden på att de var underbemanade och tog företaget i försvar.Vadå ?underbemanade 2 månader i sträck när det står hundratals ungdomar i kö för att få guidejobb i alperna

Daniel_Olsson

Ny medlem
Min väldigt opartiska bedömning (yeah right ;) ) är dumdidum!!!!

OM man tar ett jobb som reseledare (guide) på vintern så får man åka mycke skidor, 99% av skidåkingen får du i pist.

ÅK INTE NER SOM GUIDE om du vill åka offpist, då kommer du vara en mycket olycklig människa när du kommer hem.
Vill du däremot absolut ner till alperna, uppleva hur det är att säsonga, va med om grymt bra fester samt ha sjukt bra kompisar runt dej 24/7 så kan du ju åka ner å jobba som guide... har du råd så är det bättre att åka ner å bumma, No shit sherlock, men alla har väl inte råd?

själv jobbar jag i köket, det gör jag för att: jag kan åka skidor varje dag, vart jag vill, hur jag vill, när jag vill. detsamma gäller för bartenders, diskare och delvis för servitörer (frukostpass är jobbigt...). Å så jo, jag kan ju faktiskt laga mat :o

konstigare än så är det väl inte? har man inte råd att glassa runt en hel säsong så måste man väl jobba? och det enklaste sättet att lösa detta är att jobba på langley (enda svenska firman som jag vet som har annat än guider i alperna). Vill man inte jobba, DÅ SKA MAN INTE söka jobb för langley.

Sen om Sofia vill kalla mej slavdrivare så är det upp till henne, Jag tyckte nog att vi löste schema läggningen ganska bra på Dolomites...
Sen är ju inte dolly nån speciellt glamorös omgivning att jobba i men JAG trivdes fan hur bra som helst den säsongen som var, sen får ni säga vad ni vill om hur dum jag är ;)

som Forrest Gump sa "stupid is who stupid says" ;P

Dave_Spruce

Medlem
"Det är fint att nån uttalar sig illa om LT som inte ens jobbat för dem Monsieur Dave"

Ehhh?? Jag skriver att jag inte har någon erfarenhet själv och varför har jag inte det? Jo för att jag har hört så jävla mycket från så många människor, vadå påstår du att de skulle ljuga för mig? En del av de är nära kompisar till mig, de du kallar lögnare.

I övrigt verkar du HELT slut i huvudet, hjärntvättad, ja minst sagt...

helgon

Ny medlem
Om man skall jobba säsong är det nog lika bra att vara inställd på slit. Sätt in dig i arbetsgivarens ställning, skulle du själv vilja ha ett gäng snusande, långhåriga svenskar som vill ta ledigt när det snöat lite? Nej räkna med 6 dagar i veckan och många ***** ord

Dock vill jag ge Ebbs en eloge för att låta hjärntvättad, eller har du bara kopierat ditt tal ifrån LT:s hemsida!? Någonting säger mig att du försöker göra lite god reklam för företaget men det blir lite fel!

//

Dave_Spruce

Medlem
Jag har jobbat 2 säsonger (dock ej för LT) men inte blivit utnyttjad på det sättet som jag hört (läs vet) de som jobbat för Langley har blivit... Jag sliter gärna 6 dagar i veckan, men inte för slavlöner eller kassa villkor.

RickePuff

Ny medlem
Ebbs:
Men om vi räknar kronor då? Hur måga blev det per timme? 3€/h är väl typ vad dem ger, men då räknar dem inte heller allt extra utöver den ordinarie arbetstiden...
Visserligen får man också Mat & Husrum, men det är inte mycket att hurra för i vilket fall...
Vad hamnar en månadslön på? Mer än 5 000:- (inkl. mat å husrum, och det är ju inte heller ens vad Langly betalar för mat + husrum) blir det aldrig... Och för det jobbet!
Jobba hemma å åk bara, el. hitta ett bättre jobb!!!

Här är en gästs perspektiv på att resa med LT. Ebbs skriver att de kirrar det, det var inte så i vårat fall.Ankomstdagen lämnade vi in våra foton för att få färdiga liftkort i receptionen dagen därpå. när vi kom ner fanns inte kompisens liftkort.Också hans foto var borta.Tjejen i receptionen viste inte vad hon skulle göra, fick vänta tills det kom en litet äldre tjej dit. hon tog inte heller något ansvar direkt för att lösa det. När vi 1.5 timmar senare frågade för tredje gången hur de tänkte göra sprang hon ut i köket och grinade. Så småningom fick vi liftkort för 6 dagar , skulle ha sjudagars. Två timmar hade gått till spillo första skiddagen. Liftkort för den sjunde dagen skulle vi få sista skiddagen, bara att hämta i receptionen. Inte fanns det något liftkort där, fick kontanter för att köpa ett själva. Sista kvällen skulle det vara avskedsmiddag med underhållning som man kunde köpa till. En trerättersmiddag skulle serveras kl 1900. Fick inte veta att de hade sålt ut en sittning till Nordlanders. KL 20.00 kom Nordlanders guider och satte reserverat lappar på våra bord innan vi hade fått in tredje rätten. samtidigt som vi fick in tredje rätten kom Guiderna på LT och begärde betalt ,långt innan vi hade ätit upp. När vi ätit klart skulle vi få sitta i baren. Alla som varit på Tango i Val Thorens vet hur liten baren är. Efter en stund visar det sig att de hade bokad in så många gäster andra sittningen att de var tvungna att duka upp hela baren.Således fanns det ingenstans att vara, återstod att gå upp på rummet . Vi blev blåsta på underhållning och dans sista kvällen.Visst är det bra med ungdomlig entusiasm, men i Val Thorens räckte den inte till
Litet om rummen. Fick betala 1500 kr extra för att vi var två i en tre bäddars rum. Dehade lyckas med konststycket att pula in en tredje säng utefter ena väggen. på den var vi tvungna att lägga resväskan . undrar var den tredje personen skulle ligga. Ingen gång lyckades vi titta ut genom fönstret för all kondens. Ett gäng Norrmän var så fulla att de ragglade runt mellan borden vid varje middag. När vi frågade guiderna och barpersonalen varför de serverade dem mera sprit fick vi till svar att de hoppades att de skulle somna då.Efter 4 dagar fick jag sänglampan lagad trots flera tillsägelser

Joye

Aktiv medlem
Kan som motpol till SVENSKSKIDUTHYRNING säga att min semester tillsammans med familjen blev hur lyckad som helst tack vare Langley.

Efter att vi bokat en resa med ett resebolag redan i augusti(!) trodde vi att våra platser var säkrade. Resebolaget upptäckte dock 5(!) dagar innan avresa att hotellet var fullbokat och erbjöd oss då plats på ett annat hotell mot tillägget för merkostnaden för det andra hotellet. Vi tyckte inte att detta var någon schysst behandlig så vi krävde tillbaka alla pengar vi betalat och hittade istället en restresa med Langley. Det blev med Langley efter att mina föräldrar var så nöjda med sin semester på Korsika med Langley.

Eftersom vi bodde i ett lägenhetshotell skulle vi vara tvungna att leta reda på en restaurang varje kväll (en av orsakerna till att vi bokat det första hotellet var att det ingick mat på hotellets restaurang). Efter att första kvällen ha haft lite bekymmer med att hitta ett ställe att äta på (även om det var gott) så frågade vi personalen (Ebbs) om det inte fanns någon möjlighet att köpa in sig på Langleys hotell och äta där varje dag. Detta fixades redan till nästa dag. Och det var inte någon dålig mat heller. För övrigt var personalen väldigt trevlig, tillmötesgående och kunnig.

Det finns en orsak till att mina föräldrar nu väljer att åka med Langley på semester igen. Självklart är vintersemester också redan bokad, i år blir det på en annan ort men eftersom Ebbs rekommenderade det så tror jag det ska bli minst lika bra.

Skulle jag få för mig att börja jobba som reseledare, diskare, guide etc eller bara behöva ett jobb för att klara en eventuell säsong i alperna skulle jag troligtvis söka detta på Langley och inte någon av de andra stora svenska resebolagen (absolut inte STS som behandlar sina kunder utan respekt).

Tackar Ebbs och hennes kolleger för en trevlig vecka förra vintern och hoppas att de sköter sig minst lika bra den här.

Perka

Medlem
Är du ute efter att åka?

Då ska du inte köra för nåt bolag alls.

Langley är varken bättre eller sämre än nåt annat.
Spara pengar. Jobba i en garderob. Vad som helst.
Men vill du åka.
Jobba INTE som reseledare.

Rasmus

Ny medlem
Det intressant är väl vad som står i anställningskontraktet och om detta uppfylls?

Har man ett kontrakt med dåliga villkor så är det väl bara att bita i det sura äpplet så länge det nu inte bryter mot några lagar. Om det som står i kontraktet inte uppfylls så blir det värre om anställningsgivaren säger, givetvis helt hypotetiskt: "Vi har 500 andra som vill ha ditt jobb. Passar det inte så kan du åka hem."

/R

Knatte

Ny medlem
Det är otroligt lätt för resebolagen att skaffa guider till Alperna, det är ju ett koncept som säljer sig självt - om man inte vet vad det handlar om. Dessutom är alp-guide ett jobb som majoriteten bara stannar på i ett par månader. Det finns alltså inga som helst anledningar för en guide att försöka förbättra sina villkor genom diskussioner, strejk etc, för i de flesta fall får de inte "njuta av" vad de kanske åstadkommer. Det inte så kul att göra sig till ovän med chefen när man bara är där ett par månader... Sen är ju alla unga och har inte vett att säga nej när de får göra saker som strider mot kontraket. Jag tror att unga tjejer och killar alltid kommer köa för att få vara alp-guide, och jag tror alltid de kommer bli blåsta av resebolagen.

Att det sen är en erfarenhet må vara hänt, men frågan är verkligen om det är en erfarenhet man vill ha? Jag kröp i lera i 10 månader i lumpen, och visst var det en erfarenhet, men såhär i efterhand hade jag gärna varit utan den och jobbat på "riktigt" istället.

ElHombre

Ny medlem
En mycket intressant diskussion. Har en kompis som vittnar om hög arbetsbörda och även att en viss Pontus Langley ofta ville crasha i deras minimala lägenhet i Val d i stället för att bo på något hotell, gärna oanmälda besök. Kompisen bytte till STS efter halva säsongen där han trivdes bättre med mer fritid och drägligare arbetsvillkor. Var i Val diser vecka 12-04 och bodde på Hotell Ruitor vilket kom att bli en intressant upplevelse. Hela hotellet inklusive personal blev magsjuka(utom jag) och tydligen hade magsjukan spridits av personalen som blev mer och mer desarmerade för varje dag och bevittnade öppet hur irriterade de var på hotelledningen och langley för övrigt. De tvingades jobba fast de borde legat hemma. Kom hem och skrev ett brev till Langley om detta plus en del andra konstiga saker som skedde under veckan och fick svar otroligt snabbt. Så det vekar faktiskt vara intresserade hur deras kunder trivs. Nu testar jag något annat bolag så får man jämföra.

Adjö!

Jalle_SexIE

Ny medlem
Jag jobbade för Langley 2002, jag skulle vilja börja med att säga att jag ALDRIG kommer ha någon kontakt med det företaget igen. Nu till anledningarna:
Du jobbar 6 dagar av 7/vecka, den dag du är ledig är ingen annan ledig, det går på rullande schema, du kan jobba i 12 dagar i sträck så skall du ju få 2 dagar ledigt, men tyvärr blir det nästan aldrig så, alltid någon sjuk som du får hoppa in för o då har du jobbat i 12 dagar för att sedan inte få dina 2 lediga dagar. Platschefen väredesätter dig = 0. Du är en sopgubbe i deras ögon inte värd en nickel. Du har tagit detta jobb för att jobba inte för att ha kul, Skitsamma vad Johan på deras rekyrtering säger. Jag hade kontrakt som sträckte sig över 2 månader, när jag skulle hem fick jag inte ut min lön, min platschef sa till mig att jag inte fick sluta, så jag skrev brev till Langley i sverige o till min platschef och undertecknade en skriftlig uppsägning, han vägrade att ta emot mitt brev. Jag kollade upp lite avtal mm, och kom fram till att han bryter avtalet vi har, så direkt när jag fick min lön så stack jag utan att säga ifrån. Detta resulterade i att de ringde min mobiltelefon o hotade mig med stämning etc, men att arbeta mot ens egen vilja kan ingen tvinga dig till. Så de skrev ett antal brev till mig o hotade mig hit o dit, o jag skrev tillbaka hur jag såg på det hela o bad det dra långt åt hel-ete.

Samtidigt skall jag nog säga dig att alla platser definitivt inte är så, det beror på vilken platschef du får, heter han Kenneth så watch it.. Men har haft många polare som jobbat för dem oxå som trivs, mycket jobb, riktigt usel betalning, men du kan få många goa stunder trots det.

Jalle_SexIE

Ny medlem
Måste lägg ett inlägg till; Glisseur håller totalt med dig!! Ebbs, get a grip!!! Säg upp dig från LT snabbt som ögat o upplev ditt liv!!

Krille_R

Ny medlem
Hej, alla pratar mest om reseledar jobben här, har sökt på langley som diskare, är det samma skit där eller lite drägligare kanske??

Jalle_SexIE

Ny medlem
jag jobbade lite som diskare, sen jobbade jag även i serveringen och lite som guide.

Förutom att man är absoluta low - life snubben i disken som alla ser ner på så är det ganska soft. Du kan börja lite efter de andra, du möter inga kunder så du kan se ut precis hur fan du vill, vi kunde festa lite undertiden, inte för att platsvchefen fick se, men man kunde ha en öl stående på strategiska ställen, sen kunde man ta en paus lite när man ville, men samtidigt så kommer du inte in i gemenskapen på samma sätt, du är en diskpojk o inte mycket mer i de andras ögon...

Krille_R

Ny medlem
okej, men det kan man ju faktiskt leva med, vill man komma in i ett gäng med sånna människor som tycker så igentligen?? bättre o hitta ett eget gäng då kanske

Jobba inte för Langley för allt i världen.
Har själv jobbat för dem i över fyra sässonger och var etrt tag lika hjärntvättad som Ebbs. (inget ont om dig Ebba. Gillar dig. Men vakna)
De behandlar sin personal som skit, och du får typ ingen lön emot vad du får i konkurerande företag. Eller på krogen mitt emot.
Tro mig!
Hag själv jobbat för dem länge. Men aldrig mer!
ALDRIG MER!

No_Kharma

Ny medlem
Tänkte utnyttja alla er med erfarenhet och ställa lite praktiska frågor.
Langley har ju en kurs som körs i Köpenhamn i slutet av november. Bor man gemensamt då eller är det upp till var och en att fixa boende på egen hand? Vad kan det kosta?

När får man ut sin första lön? Behöver man vänta till den 25:e januari och spara ihop pengar till liftkort och övriga utgifter för två månader i förväg? 900 Euro för liftkort plus resor blir en hel del pengar...

Hur mycket skidåkning kan man räkna med som receptionist? Kan man åka ett par timmar under dagen? Hur mycket i förhållande till servitörer?
Bra att veta sånt i förväg....
Tackar för svar =)

Daniel_Olsson

Ny medlem
uhm, kursen är om jag inte missminner mej bara en dag, har inte varit på dne själv men jag tror nog dom fixar boende.
kostar nog närmare ingenting, kolla med Johan på göteborgskontoret.

första lönen får du ut den 25 dec återigen kan jag minnas fel... (börjar bli gammal :o )

vilket hotell ska du va receptionist i? skiljer nog mycket från hotell till hotell... men normalt tror jag du är ledig mellan 12-16 på dagen förutom lördagar då du jobbar hela dan (en dag ledig i veckan har du nog med)

så var det för tjejen som jobbade på hotell Ruitor (Val disere) förra säsongen iaf. (återigen brasklappar jag med tanke på min höga ålder! ;) )

/D

Kallin

Ny medlem
Tja hej....
Jag vet inte vad du har sökt för jobb eller fått för jobb!! Men jag kan bara säga att jag har jobbat tre vinter sesonger för langley och kommer att jobba för dom igen. Tex. i vintras hade jag 75 skiddagar. Jag vet inte om det räknas som lite? Eller hur mycket du har tänkt att åka. Dågick en månad bort som jag var skadad! Kan bara säga att det är ett bra sätt i finansera en vintersesong. Jag hade alldrig haft råd att bumma en vinter, men med lite jobb så går det alldeles utmärka att göra sesong nere i franska alperna!!!
....
Ha det bra ses kanske i vinter!!!!!!

Speciahlberg

Ny medlem
jo ferneten tar på kropp och knopp. men lagom mängd och man håller sig frisk hela vintern.
har jobb på g för langley jag med men av att ha läst det här som står här verkar det inte så lockande.

fred!

Dave_Spruce

Medlem
Jäger dricker 6 åringar på dagis och bögiga tyskar i läderhosen som inkörsport till Fernet. Kom in i matchen och släpp sargkanten, det är Fernet som gäller.

bmskier

Ny medlem
Nudlar!

Om du vil åka så mycket som möjligt är det bästa sättet. När det är sakt går det faktisk att åka skidor även om man jobbar for Langley, men är man SKIDÅKARE äter man nog hällra nudlar änn att risikera att offra skidåkning for jobben. Man vet ju aldrig; kanske säsongens två bästa dager faller på jusst dom dagerna då du var absolutt inte kunne unvika att jobba heldag.

Allt beror på vilka mål och önskan du har; jag känner folk som gilar att jobba for Langley och har gjort det länga och kännar ochså en del som inta gillade det samt några som hatade det. På nåt sätt forstår jag dom alla i och med att jag kännar dom och vet vad dom alla vill ha ut av en säsong. Själv har jag gjort enstaka jobb åt Langley i början av säsongen (snikrat och sånt) fast aldrig jobbat åt dom under säsongen; och kommer aldrig att göra det heller. Det är mcket annat jag hällre gör änn att risikera att missa bra åkning.

Dave_Spruce

Medlem
Absolut bästa jobbet om du vill kunna åka mycket skidor är att jobba på en bar/nattklubb som bartender/diskare/diskjockey. Då kan du åka VARJE dag eftersom du bara jobbar på natten/afterski.

Annars tycker jag 16-23 är rätt ok arbetstider. Då kan du ju åka mycket skidor iaf, plus att du kan ut och prissa efter jobb om du vill (förfesta på jobb också). Men jag skulle aldrig jobba de tiderna för Langley, aldrig.

Rydin

Ny medlem
Jag är varken Stjärnfysiker eller Bitter vilket efter att ha läst ovan är mycket märkligt jag har ju trots allt jobbat de senaste fem åren för LT i Canada.
Jag tycker dock synd om Pigmark som faktiskt bara ville
veta HUR man skall jobba för att få en bra säsong.
Och det klart jobbet kommer ju alltid gå ut över Laggen det är oundvikligt, om det så är trötthet pistvisning, frukostjobb eller dyl. Och vill man inte riskera det så skall man inte jobba, och defenitivt inte inom Resturang branchen där man alltid jobbar när andra är lediga.
Det kommer alltid vara en skillnad mellan att säsonga och Bumma.

Det ända som är konstigt med detta forom är att JCM inte satt punkt. Fast som sagt det är ju inte Stjärnfysik.

Fotnot: Eftersom det tydligen är kutym i detta forom att framhålla nära vänners åsikter så skulle jag vilja göra det samma. Jalle sexIE hur kommer det sig att Ellinor har sökt LT-tjänst 2 gånger sedan 02 om det nu var så dåligt? Dessutom på samma plats.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp