Lavin i Val d'isere! 4 döda!
Jag tycker att du ska ta ett samtal med din flickvän och berätta om vilka risker det finns när man färdas på ett par skidor. Det är bättre att förbereda sina nära att det kan finnas en risk att man kommer dö när man åker skidor off-pist.Mulleson sa:Ska dit den 22a, bäst att inte berätta detta för flickvännen.
Välkommen till forumet. Grattis till första inlägget.thefinalprestige sa:Shit. Den flak-lavin som begravde mig var ca 60-80 meter bred, och brottet var ca 50 cm. Färdades 300-400 meter ner (i fallhöjd kanske ca 60-80 meter) och på brantaste stället var backen inte mer än 35 grader. Lavinen varade i ca 8-10 sek (men det är jävligt svårt att uppskatta när man färdas under ytan och under helvetiskt tryck då jag på allvar trodde att jag skulle krossas av snöns tyngd). Men detta skulle innebära att lavinen tog sig säg ca 40 meter per sekund. Det är fruktansvärt snabbt. Axet i början var som en Porsche GT3. Skidorna flög av efter 2 sekunder. Inget jag kunde göra åt det. Det var brutalt, bara att kämpa mot snöns tyngd som försöker krama ihjäl dig, och då var min lavin liten. Vill inte ens tänka på kraften i dagens lavin. Flera gånger större bredd. Ett brott på upp till 80 cm. Och så branten. Upp till 60 grader, och därtill längden. Den kraften, det trycket som den lavinen måste byggt upp - omänskligt. Inte alls otroligt att offren vreds sönder i själva lavinen. Och överlever man själva "raset", beroende på hur djupt de hamnade handlar det ändå bara om minuter innan allt syre är slut och det är slutgiltigt över. Bättre då att man förlorar medvetandet i fallet. Instängd i en iskista är något av det värsta man som människa kan råka ut för. Jag lider med de omkomna. Jag vet vilken outhärdlig smärta och panik de varit med om innan de slutligen slukades helt av lavinens mörka krafter.
Som jag har fattat det är det två olika ställen i samma område. Olyckan förra året var i början av Grand Vallon (edit: har jag fått det utpekat iaf), den här var i närheten av floden.Boson sa:Tydligen skedde det på exakt samma plats - Le Grand Vallon bortanför Le Fornet- som i januari förra året, då en svensk kille från UCPA strök med. Fast det skredet var mycket mindre.
Espace Killy är gigantiskt, enbart arbetet med att lavinsäkra pistområdet och den pistnära off-pisten är oändligt. Dessutom riskfyllt för dem som utför det.linder sa:Om det nu är ett såpass känt ställe borde dom inte kunna spränga bättre om det nu va såpass stort? :/
Det är två olika vägar ner som har samma utgångspunkt. Se bilden i länken, den heldragna röda linjen är Grand Vallon och den streckade är den aktuella vägen (Vallonnets) där lavinen gick:mkallstrom sa:Som jag har fattat det är det två olika ställen i samma område. Olyckan förra året var i början av Grand Vallon (edit: har jag fått det utpekat iaf), den här var i närheten av floden.Boson sa:Tydligen skedde det på exakt samma plats - Le Grand Vallon bortanför Le Fornet- som i januari förra året, då en svensk kille från UCPA strök med. Fast det skredet var mycket mindre.
vallonets ligger teoretiskt sett inte inom skidområdets gränser. man tar en knapplift och skråar bort från de säkrade områdena. det gör inte olyckan mindre tragisk, men som redan sagt - bara att säkra pisterna och jämte-pisten-offpist är ett jättearbete. tveksam till om de spränger i vallonets överhuvudtaget..Christian123 sa:Espace Killy är gigantiskt, enbart arbetet med att lavinsäkra pistområdet och den pistnära off-pisten är oändligt. Dessutom riskfyllt för dem som utför det.linder sa:Om det nu är ett såpass känt ställe borde dom inte kunna spränga bättre om det nu va såpass stort? :/