Lavinkunskap

joakimjo

Ny medlem
Hej!

Lite kunskap kan vell vara en god investering. Skulle vilja lära mig om risker, vad göra, m.m då det gäller laviner. Även glaciärer/åkning för den delen.

Hur är bästa sätt att gå tillväga? Böcker, filmer, kurser, guider. Var börjar man?

Har mest åkt pist, vanlig offpist, men tänkte börja med turåkning.
Känns som att girigheten kan straffa den övermodige.

Någon som vet ifall det finns fler trådar i ämnet?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Läs på lite teori i böcker, sedan ut på Lavin 1 i sverige eller motsvarande i skidort utomlands känns som den mest uppenbara vägen att gå.

Nojlas

Ny medlem
Gå SLAO Lavin 1 eller motsvarande.

Lavinkurs är inte bara nyttigt, det är även kul och intressant.
Dessutom, när du vet hur du ska undvika farlig snö - då har du samtidigt större kunskaper i att hitta bra snö! Tänk på det...

Sen är det alltid bra att komplettera med en bra lavinbok.
Kolla in det här vetja: https://www.freeride.se/content/3877/

Om du vill lära dig både om laviner och glaciärer är mitt tips att satsa på två kurser i vardera ämnet istället för en kombo.

Ämnena är så pass omfattande att jag inte känner till någon som lyckas arrangera riktigt bra kombinationskurser.

Lavinkurser hittar du hos oss på Åre Lavincenter: www.arelavincenter.se

Om du inte kan komma till Åre så hittar du övriga instruktörer här: http://www.slao.se/Lavin_1_instr.asp

För glaciärutbildningar så rekommenderar jag någon av de svenska bergsguiderna: http://sbo.nu/ , klicka vidare till medlemmar.

Vill du hitta mer info här på freeride så kan du klicka in på min profil och gå igenom mina inlägg, jag har varit aktiv i de flesta lavinrelaterade trådar de senaste åren.

Tompan14

Ny medlem
Tänk om det ändå fanns någon slags funktion där man kunde söka efter redan existerande trådar och inlägg som svarar på ens fråga. Man kanske rent av kunde kalla den för "sökfunktionen"...
Jaja, drömma går ju!

Henk021

Ny medlem
Om man ska bege sig utanför sverige och åka offpist fungerar Lavinboken även då som baskunskap?

pd

Aktiv medlem
Stortlopp sa:
Någon som vet vart man kan gå en teorikurs IRL t.ex. om man bor i sydsverige?
I södra delarna av landet blir det ju förstås väldigt teoretiskt även om snöröjningen drar igång med full kraft redan vid åsynen av två snöflingor. Nog med ironi. Snö & Sjö i Limhamn har kört kvällar med grundläggande lavinkunskap under hösten. Man får lite grundläggande vett och även söka med transponder på gräsmattan.

Stortlopp

Ny medlem
pd sa:
Stortlopp sa:
Någon som vet vart man kan gå en teorikurs IRL t.ex. om man bor i sydsverige?
I södra delarna av landet blir det ju förstås väldigt teoretiskt även om snöröjningen drar igång med full kraft redan vid åsynen av två snöflingor. Nog med ironi. Snö & Sjö i Limhamn har kört kvällar med grundläggande lavinkunskap under hösten. Man får lite grundläggande vett och även söka med transponder på gräsmattan.
Japp, missade Snö & Sjö's i höstas tyvärr. Behöver verkligen fräscha upp kunskaperna. Kanske går att hitta något på plats på skidorten som besöks.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp