Lavinkurs för nybörjare

Adamsk1_

Ny medlem
Hej
Jag är intresserad av att gå lavinkurser, så man kan ge sig ut på berg där det ej finns en själ i närheten på ett säkert sätt.
Har kollat runt lite på nätet, men det är svårt att hitta och förstå vad som faktist är relevant.
Jag är en riktig nybörjare, har endast testat bindningar och hudar i sälen en gång, för att se att allt funkar. Om det är någon som vet vilka kurser man bör gå för att kunna tura ute i bergen på ett säkert sätt så får ni gärna dela med er av era tips
Tack på förhand
Adam

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Bor i Stockholm, är redo att åka till lofoten eller abisko eller liknande, så länge man kan flyga dit så spelar det ingen större roll.
I Sverige är det organisationen Svelav som står för standardisering och certifiering av lavinutbildningar. Om du går in på deras hemsida är upplägget ganska tydligt tycker jag, det finns två spår, ett mer tekniskt (för "profisionella"/Svelav Pro) och ett som är mer inriktat på praktisk kunskap för fritidsutövning (för "egen åkning"/Svelav friåkning).

Där finns också en utbildningskalender där du kan se vilka kurser som går på vilka datum och på vilka platser. Åre Lavincenter är ett väldigt säkert kort som ligger relativt nära, men i och med att Svelav grundades, kursinnehållet synkroniserades och alla instruktörer måste bli certade genom Svelav skulle jag säga att alla kurserna de erbjuder kommer hålla samma höga nivå som Åre Lavincenter annars gjort historiskt.

Vill du få en liten intro till lavinkunskap brukar det arrangeras olika gratis föreläsningskvällar på olika håll i Stockholm, butiker och sådär. Håll ögonen öppna på facebook etc.

jfredri1

Medlem
Det finns kurser i Svelav-kalendern i Abisko. Det går inga flyg hela vägen dit, men väl tåg direkt från Stockholm till Abisko. 👍

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp