Lavinläget Nipfjället/städjan

Mymolnet

Ny medlem
Hej!

Då man ser mycket varningar på lavinprognoser om de nordliga fjällen så undrar jag hur det ser ut ikring Nipfjället/Städjan. Närmaste lavinprognos är Västra Härjedalsfjällen och där är det en 2a, är det förmodligen liknande vid Nipfjället?

Tack och bock för all info

Christiam

Aktiv medlem
Runt lillnipen och nordvästra sidan ner mot sjön var ok för några dagar sedan.Åkmässigt jädrigt hårt innan solen värmt upp det. Historiskt har det gått lavin på nippfjällets branta delar, alltid klokt att hålla sig till flackare om en inte har bra kunskaper.
Städjan besökte jag inte.

Mymolnet

Ny medlem
Tack, för den användbara informationen!
Det är bra att vara sjusovare alltså :P
Runt lillnipen och nordvästra sidan ner mot sjön var ok för några dagar sedan.Åkmässigt jädrigt hårt innan solen värmt upp det. Historiskt har det gått lavin på nippfjällets branta delar, alltid klokt att hålla sig till flackare om en inte har bra kunskaper.
Städjan besökte jag inte.

Pillard

Aktiv medlem
Tack, för den användbara informationen!
Det är bra att vara sjusovare alltså :P
Har aldrig mätt Städjans lutning men det borde vara en väldigt begränsad del som är brant nog. Där brukar det vara dåligt med snö istället så det borde vara ganska safe. Bäst åkning får du nog bort mot Fjätervålen dock. Där lutar det på lite mer. Nån som har koll på hur mycket det faktiskt lutar?

fati

Aktiv medlem
Finns ju lutningskarta på lavinprognoser.se
lutningStädjan.png

Pillard

Aktiv medlem
Om du åker på Städjan enklast så åker du ju åt sydväst. De gånger jag varit där har det varit klippor i det orangea området så det du åker är en väldigt kort snutt genom det gula. Tar du extrarundan åt nordost så passerar du däremot genom både orangea och gult.
lutningStädjan.png

belsam

Medlem
I allmänhet har ju härjedalen haft plusgrader en stund som nu börjar vända mot minusgrader igen.

Berätta gärna lite mer. Storlek, väderstreck och väderförhållanden?
Det börjar bli några år sedan så minnet är inte knivskarpt. Men storleken kändes ”läskig, men inte dödlig”. Säg 30*30 m med en brottkant på 30 cm? Det var på östsidan, efter att det blåst västligt men så vitt jag minns inte snöat några större mängder.

Mymolnet

Ny medlem
Det börjar bli några år sedan så minnet är inte knivskarpt. Men storleken kändes ”läskig, men inte dödlig”. Säg 30*30 m med en brottkant på 30 cm? Det var på östsidan, efter att det blåst västligt men så vitt jag minns inte snöat några större mängder.
Nej tack till laviner av alla dess slag!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp