Lavinsäck bra eller dålig?

Drkosmos

Medlem
Har precis beställt en sådan fast 24l versionen, inte fått hem den än, men bra pris från sportbittl
https://www.sport-bittl.com/en/scot...cl-cartridge-citrus-yellow::109080_1_412.html

Själva ryggsäcken har jag haft på mig några gånger i andra sammanhang utan airbagsystemet (24l-versionen). Upplevde rygglängden som bekväm till en lång person (är 193cm). Lite trixigt spänne på midjebältet som var svårt att hantera med handskar, men det lär nog hålla fast vid en ev. lavin. Airbagsystemet verkar lätt att resa med (CO2+argon) patroner, samma som används i flytvästar på flygplan. Patronerna är engångs men verkar rätt billiga köpa fler av. Sen spelade rea-priset klart in när jag beställde den.

siimpi

Ny medlem
Tack för tipset!

Åkte direkt till länna sport för att prova den och de hade bara bra saker att säga om den (såklart). Så nu har jag också köpt en fast svart.

AOs

Medlem
Se till att du får Alpride system 2.0. Många förbättringar.
Your text to link here...

Jag har den förra varianten från Scott och nöjd. enda att klaga på är axelbanden verkar slitas lite väl lätt. Bl.a. är tyget vid utlösningshandtaget redan lite fransigt.

perssse

Medlem
Svängde förbi Intersport och klämde lite på en sådan idag, slutade med att den fick följa med hem. Ska köpa ett par extra patroner och provdra på hemmaplan.

Ni som har dem, något speciellt man ska tänka på vid flygresa?

Riggan83

Medlem
perssse sa:
Svängde förbi Intersport och klämde lite på en sådan idag, slutade med att den fick följa med hem. Ska köpa ett par extra patroner och provdra på hemmaplan.

Ni som har dem, något speciellt man ska tänka på vid flygresa?
Jag har ett par patroner till salu om du är intresserad!?

ujja

Ny medlem
Hur är den att packa i, 12l låter väldigt lite, ryms det lavinutrustning, fika + förstärkningsplagg?

Davidriset

Medlem
Har själv köpt ap-12:an och det är ju inte någon tur-rygga direkt. Man får i lavingrejerna, en extra tröja, vattenflaska och liten burk med mat. Det räcker för en dag liftburen offpist, så om det är det man planerar göra är den perfekt!

AOs

Medlem
Drkomos sa:
Airbagsystemet verkar lätt att resa med (CO2+argon) patroner, samma som används i flytvästar på flygplan. Patronerna är engångs men verkar rätt billiga köpa fler av. Sen spelade rea-priset klart in när jag beställde den.
Tyvärr hjälper det inte mycket med att det skulle vara samma patroner som i flytvästarna om bord, i alla fall vet personalen i säkerhetskontrollerna inte detta. Jag har haft min Scott rygga med Alpride system 1 i två vintrar och flugit en del. Problemet är att i IATA reglerna står det endast att det är 1 gascylinder i lavinryggsäckar. Så man måste vissa dem att för "self-inflating safety device" är det tillåtet med 2 små patroner. Flera gånger har jag fått förklara detta för personalen i säkerhetskontrollen. Värst var det i Geneve för två år sedan. Trots att det är en flygplats med väldigt mycket skidåkare så kände dom inte till det. Efter långt argumenterande med kontrollant tvingade jag henne att ta dit sin chef. Då löste det sig efter en stund.

Men på dom flesta flygplatserna har det gått rätt enkelt. Det bästa är att själv grundligt läsa på IATA tabell 2.3A, ta med färska versioner utskrivet på alla språk. Det kommer en ny utgåva varje år i januari.

Passenger Dangerous Goods Corner ...

IATA tabell 2.3A för 2018...

magnil

Medlem
Har köpt en sådan säck som TS länkade till. Känns liten och nätt för dagstur (kanske väl liten?) och bra med ryggskydd.

Skall snart ut och resa med den för första gången och blir inte klok på hur man skall göra med patronerna. På länken nedan står det att man INTE skall ha patronerna monterade. Klickar man sig vidare på pdf långt ner till höger på sidan står det att de SKALL vara monterade vilket även manualen säger.

https://www.scott-sports.com/se/sv/page/how-to-travel-with-a-scott-airbag-backpack

Någon som vet vad som gäller?

Riggan83

Medlem
magnil sa:
Har köpt en sådan säck som TS länkade till. Känns liten och nätt för dagstur (kanske väl liten?) och bra med ryggskydd.

Skall snart ut och resa med den för första gången och blir inte klok på hur man skall göra med patronerna. På länken nedan står det att man INTE skall ha patronerna monterade. Klickar man sig vidare på pdf långt ner till höger på sidan står det att de SKALL vara monterade vilket även manualen säger.

https://www.scott-sports.com/se/sv/page/how-to-travel-with-a-scott-airbag-backpack

När jag har rest med min så har jag haft patronerna monterade och det har inte varit några problem! Se bara till att säcken inte är laddad!

Senast ändrad:

magnil

Medlem
Riggan83 sa:
magnil sa:

När jag har rest med min så har jag haft patronerna monterade och det har inte varit några problem! Se bara till att säcken inte är laddad!
Kanon! Har du checkat in ryggsäcken eller haft den som handbagage?

Riggan83

Medlem
magnil sa:
Riggan83 sa:
magnil sa:

Kanon! Har du checkat in ryggsäcken eller haft den som handbagage?
Har gjort både och! Det bästa är att höra av sig till flygbolaget du ska resa med och fråga hur dom vill ha det!

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Riggan83 sa:
magnil sa:

Oftast är patronerna laddade, man får se till att inte dra i utlösningshandaget för mycket :o

Riggan83

Medlem
dallan sa:
Riggan83 sa:
magnil sa:

Oftast är patronerna laddade, man får se till att inte dra i utlösningshandaget för mycket :o
Ja, men så länge inte själva utlösningsmekanismen är laddad (stiften som punkterar patronerna är inskruvade) så kan du dra i handtaget hur mycket du vill även fast patronerna är iskruvade!!!

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Riggan83 sa:
dallan sa:
Riggan83 sa:
Ja, men så länge inte själva utlösningsmekanismen är laddad (stiften som punkterar patronerna är inskruvade) så kan du dra i handtaget hur mycket du vill även fast patronerna är iskruvade!!!
Haha jag hör dig!

cederholm

Medlem
Jag har rest med en 24 och det gick kanonbra.
Fick dock skruva ur patronerna ur systemet vid säkerhetskontrollen på Arlanda och ha dessa löst i ryggan istället. Alltså precis tvärt emot vad det står i manualen.
Men på övriga flygplatser har det inte varit några bekymmer.
Som länkat tidigare är det bra att ha IATA-tabellen.
Sen har jag också tagit med data sheets från Scotts hemsida för patronerna - en för CO2, en för argon samt ett kombinerat produktblad från Scott.

Alla dessa finns under "Dokument" här;
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-cartridge-set-for-airbag-co2-argon?article=236504223

Drkosmos

Medlem
Om någon (liksom undertecknad) inser att man tappat bort återställningsnyckeln sådär 3 dagar innan avresa mot alperna och börjar bli lite svettig då ersättningsnycklar och substitut är svårgooglade. Då kan jag meddela att en bult med m8-gänga fungerar utmärkt som substitut. Ta med ett verktyg att skruva med dock, för har man inte överjävliga nypor så orkar man inte hålla i bulthuvudet och skruva i botten.

isak80

Ny medlem
cederholm sa:
Fick dock skruva ur patronerna ur systemet vid säkerhetskontrollen på Arlanda och ha dessa löst i ryggan istället. Alltså precis tvärt emot vad det står i manualen.
Sen har jag också tagit med data sheets från Scotts hemsida för patronerna - en för CO2, en för argon samt ett kombinerat produktblad från Scott.

https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-cartridge-set-for-airbag-co2-argon?article=236504223
Du hade alltså den som handbagage?

Jag ska precis resa med en Scott Guide 30 för första gången imorgon och är lite förvirrad av alla olika instruktioner som finns. Patroner i eller ur, som handbagage eller incheckat, speciellt tillstånd från flygbolaget eller inte (https://www.transportstyrelsen.se/s...-ombord/Camping-sport--och-friluftsprodukter/)

Drkosmos

Medlem
isak80 sa:
cederholm sa:

Jag ska precis resa med en Scott Guide 30 för första gången imorgon och är lite förvirrad av alla olika instruktioner som finns. Patroner i eller ur, som handbagage eller incheckat, speciellt tillstånd från flygbolaget eller inte (https://www.transportstyrelsen.se/s...-ombord/Camping-sport--och-friluftsprodukter/)
Jag reste härom veckan med min scott alpride Gbg-Geneve tor. Hade den som handbagage, patronerna urskruvade i orginalförpackningen som låg i väskan tillsammans med dokumentation om patronerna. I Gbg fick jag plocka upp patronerna, säkerhetskillen gick och frågade en kollega, inga problem, fick tillbaka dom. Behövde inte visa några papper eller tjafsa.

I Genevé frågade dom om otillåtna prylar i väskan innan den rullade igenom röntgen. Försökte förklara att det var gastuber i väskan, säkerhetsnissen såg ut som ett frågetecken. Väskan rullade igenom röntgen, ingen brydde sig eller frågade något, bara att gå vidare på andra sidan.

Således inga problem på den resan.

Drkosmos

Medlem
Ska tilläggas att jag flög med Swiss, och enl deras hemsida skulle lavinryggor vara godkända men preregistreras. Ringde kundtjänsten innan resan, 20 min förklarande i telefon vad en lavinsäck är för något. Efter 5 min väntan då hon snackat med kollegor blev svaret att ingen registrering behövdes om jag tog den som handbagage.

Informerade också i incheckningen om att jag hade en lavinryggsäck och att den var godkänd av flygbolaget. Hon som skötte incheckningen hade ingen aning om vad det var för något och sa typ "bara du får igenom den genom securityn så är det väl ok?"

Läser man på nätet så verkar olika flygbolag ha olika policys, men det avgörande är nog egentligen om den går igenom lokala flygplatsens security. Har svårt att tro att flygbolagen själva har någon större koll eller bryr sig om vad man har med i sitt handbagage. Aldrig sett någon bli visiterad vid gaten.

isak80

Ny medlem

@Drkosmos tack för svar, jag testar köra den som handbagage då helt enkelt. Med patroner utskruvade. Har printat IATA-dokumenten och lite allmän info från scott om patronerna och systemet. I värsta fall blir man väl av med patronerna i säkerhetskontrollen.

magnil

Medlem
Flög Japan ToR med Lufthansa för någon vecka sedan. Hade föranmält att jag hade lavinsäck med och checkade in den utan problem. Patronerna iskruvade.

cederholm

Medlem
isak80 sa:
cederholm sa:

Lite sent kanske, men yes, jag har haft den som handbagage.
Förra veckan flög jag med SAS till Milano. De ville kolla patronerna på Arlanda bara, och efter det var det OK att skruva tillbaka dessa i systemet och gå till gaten.

Det hör med flygbolagens tillåtelse är ju lite luddigt. Jag har inte hört någon som behövt hänvisa säkerhetskontrollen till flygbolaget, så att säga.. men det kanske har hänt för någon..?
Så länge systemet klarar säkerhetskontrollen, vilket Alpride gör, så är du ju out of the woods. Jag tror inte de i säkerhetskontrollen bryr sig ifall du ska flyga Emirates till Bangkok eller SAS till Geneve om de ändå anser att utstrustningen är godkänd.

Hoppa det går bra med flygningen!

isak80

Ny medlem

@cederholm Nu har jag flugit med Alpride-systemet (i en Scott Guide 30) som handbagage, patroner utskruvade och utan speciellt tillstånd från flygbolagen. Först med Danish Air (DAT) från Arlanda och sen med Austrian från Innsbruck.

På Arlanda frågade de ingenting i säkerhetskontrollen, det tog bara lite extra tid i röntgen.
I Innsbrucks säkerhetskontroll frågade de om patronerna var avskruvade när de såg att det var en lavinrygga. Sen var det lugnt.

Så jag har verkligen inte upplevt något problem och har inte behövt visa något papper alls (hade med mig de dokument som nämnts tidigare löst i ryggsäcken).

cederholm

Medlem
isak80 sa:
@cederholm Nu har jag flugit med Alpride-systemet (i en Scott Guide 30) som handbagage, patroner utskruvade och utan speciellt tillstånd från flygbolagen. Först med Danish Air (DAT) från Arlanda och sen med Austrian från Innsbruck.

På Arlanda frågade de ingenting i säkerhetskontrollen, det tog bara lite extra tid i röntgen.
I Innsbrucks säkerhetskontroll frågade de om patronerna var avskruvade när de såg att det var en lavinrygga. Sen var det lugnt.

Så jag har verkligen inte upplevt något problem och har inte behövt visa något papper alls (hade med mig de dokument som nämnts tidigare löst i ryggsäcken).
Gött att det funkade för dig!
Det verkar dock väldigt olika mellan flygplatserna och dagsform på personalen.

Jag fastnade i kontrollen i Milano i söndags och fick diskutera ett bra tag för att få igenom mitt Alpride-system. De menade att jag endast bara fick ha med en av patronerna.
Hade jag inte haft med papprena hade det nog varit kört.

Det slutade med att jag fick ett OK när de läst igenom samtliga produktblad, IATA-bladet och kikat på patronerna en bra stund ihop med någon supervisor-dude.

Polaren hade dock samma system och kom igenom i kontrollen bredvid utan några diskussioner.

Edit: De i säkerhetskontrollen sa också att de struntade i ifall jag hade ett OK från SAS eller ej, då det är säkerhetskontrollens ord som gäller.
Men jag hade, precis som du, inte sagt något till flygbolaget om att jag skulle ha en lavinrygga som handbagage. Men det hade ju som sagt ändå inte hjälp i detta fall.

Senast ändrad:

isak80

Ny medlem
Nice att du hade alla papper med dig, som du säger har det nog mycket dagsform och rutin hos säkerhetspersonalen som avgör helt enkelt. Lycka till på nästa resa då :)

cederholm sa:
isak80 sa:

Gött att det funkade för dig!
Det verkar dock väldigt olika mellan flygplatserna och dagsform på personalen.

Jag fastnade i kontrollen i Milano i söndags och fick diskutera ett bra tag för att få igenom mitt Alpride-system. De menade att jag endast bara fick ha med en av patronerna.
Hade jag inte haft med papprena hade det nog varit kört.

Det slutade med att jag fick ett OK när de läst igenom samtliga produktblad, IATA-bladet och kikat på patronerna en bra stund ihop med någon supervisor-dude.

Polaren hade dock samma system och kom igenom i kontrollen bredvid utan några diskussioner.

Edit: De i säkerhetskontrollen sa också att de struntade i ifall jag hade ett OK från SAS eller ej, då det är säkerhetskontrollens ord som gäller.
Men jag hade, precis som du, inte sagt något till flygbolaget om att jag skulle ha en lavinrygga som handbagage. Men det hade ju som sagt ändå inte hjälp i detta fall.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp