Lavinutrustning och kurs

Skarlov

Ny medlem
Lavinutrustning och kurs
Hallå Freeriders!

Jag har planerat att göra en säsong 15/16 i antingen VT eller ST Anton. Är väl inget ess på offpist men känner mig själv såpass väl att jag vet att jag kommer vilja åka det en del när man väl är på plats.
Det jag har läst mig till på detta forum, är att om man ens överväger att ge sig ut för att köra opistat i alperna utan lavinutrustning så har man ju inte direkt ökat sina chanser till överlevnad och detta planerar jag därför att köpa. Nu kommer mitt lilla problem, i och med att jag bor i Göteborgsområdet och inte har planerat in en resa till Åre i vinter så kommer jag ju inte att kunna någon form av ordentlig lavinkurs. Vet ni om det finns några bra lavinkurser i antingen VT eller i ST Anton och som är hyfsat lika de svenska kurserna innehållsmässigt?

Tack på förhand!

Lavinutrustning och kurs
Skistore i Göteborg hade kvällskurser i höstas, gick en sån förra året.
Man fick basutbildning samt vara ute och söka. En trevlig kvällskurs.
Mountainguidetravel har jag för mig att dom som föreläste hette.

Senast ändrad:

loweaspeqvist

Ny medlem
Lavinutrustning och kurs
Skulle nog våga sätta mina slantar på att kurserna nere i Alperna är bättre än de i Sverige, då de människorna som utbildar där ofta bor i området i fråga så kvalitén behöver du nog inte oroa dig för. :)

Skarlov

Ny medlem
Lavinutrustning och kurs
Det är ju rätt bra faktiskt! Då finns möjligheten att testa transan hemma i Sverige och sen så kan jag ju då gå en ordentlig kurs på plats, där man kan få gräva och sonda lite också!:)

Tancoll

Medlem
Lavinutrustning och kurs
Nitrogendykare sa:
Skistore i Göteborg hade kvällskurser i höstas, gick en sån förra året.
Man fick basutbildning samt vara ute och söka. En trevlig kvällskurs.
Mountainguidetravel har jag för mig att dom som föreläste hette.
Det är en stor skillnad på steg 0 som du får på Skistore i Göteborg och steg 1 eller 2 som du tar i Åre eller alperna.

Lavinutrustning och kurs
Hej, jag är fullt medveten om att vi endast gick en introduktion, den va dock bra. Har aldrig åkt utan guide, men till i år har utrustning inhandlats. Vill ha egna prylar. Kommer att åka med guide i Cervinia i år också. Vi fick en grym upplevelse förra säsongen, åkte över 3 glaciärer innan vi nådde Zermatt. Dom tog oss sjukt långt bort från systemet, skulle aldrig åka där på egen hand. Funderar själv på att ta en bättre lavinkurs längre fram, kommer aldrig att kunna åka på egenhand som med guide.

DrJ

Medlem
Lavinutrustning och kurs
Nitrogendykare sa:
Hej, jag är fullt medveten om att vi endast gick en introduktion, den va dock bra. Har aldrig åkt utan guide, men till i år har utrustning inhandlats. Vill ha egna prylar. Kommer att åka med guide i Cervinia i år också. Vi fick en grym upplevelse förra säsongen, åkte över 3 glaciärer innan vi nådde Zermatt. Dom tog oss sjukt långt bort från systemet, skulle aldrig åka där på egen hand. Funderar själv på att ta en bättre lavinkurs längre fram, kommer aldrig att kunna åka på egenhand som med guide.
Kapar tråden lite, åker till Italien v5 ev Cervinia. Har du något bra tips på guide?

Lavinutrustning och kurs
Vi har åkt med Heliski Cervinia. Går att boka guide för offpist, allt heliski. Lavinrygga spade sond transciver sele ingår i priset. Är inte helt 100 tror att skidor ingick också, (har egna). Vi betalade 95 euro per pers för heldag. Som sagt kan varmt rekommendera dom.

Lavinutrustning och kurs

@Skarlov Kontakta en auktoriserad IMFGA bergsguide i det område som du ska till och boka in dig på X antal dagars lavinutbildning. Jag är helt säker på att du kommer att få lära dig enormt mycket.

Tyvärr finns det inte några centrala utbildningssystem i alperna som liknar det vi har i Sverige, Kanada, Nya Zeeland, Island, Japan m,m så om innehållet i slutändan går att jämföra med vad vi gör här i Åre törs jag inte svara på.

Skarlov

Ny medlem
Lavinutrustning och kurs
centralbyrakraten sa:
@Skarlov Kontakta en auktoriserad IMFGA bergsguide i det område som du ska till och boka in dig på X antal dagars lavinutbildning. Jag är helt säker på att du kommer att få lära dig enormt mycket.

Tyvärr finns det inte några centrala utbildningssystem i alperna som liknar det vi har i Sverige, Kanada, Nya Zeeland, Island, Japan m,m så om innehållet i slutändan går att jämföra med vad vi gör här i Åre törs jag inte svara på.
Det låter ju som ett väldigt bra alternativ, då jag inte kan ta mig till Åre.. Då ska nog till och med jag kunna lära mig något användbart!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp