Le Châble i verbier, är det trist?

Ahrberg

Ny medlem
Det är sjukt mycket billigare att bo i Le Châble än i verbier. så är det värt att lägga det exta pengarna på att bo mera centralt lr är Le Châble öken. Går det bussar på kvällen och så. (det fins ju en lift som går därifrån. så ta sig till backen är inga problem)

Peter_K

Ny medlem
Det finns nåt i stil med två barer och nån restaurang och ett gäng stugor där. Ganska rejält öken med andra ord jämfört med Verbier...

Sista postbussen från Verbier verkar gå 20:20 på kvällarna. Liften ner brukar gå fram till 19.

Det ger starka ben att gå ner :) Å andra sidan inget jag skulle rekommendera, det lär vara väldigt mörkt och rätt farligt med tanke på bilarna.

Senast ändrad:

Fladlish

Ny medlem
Ja det är trist. Visst är du ute för skidåkningen så är det inga fel på stället. Liften går därifrån o så. Samt bussen till Bruson. Dock nada i party väg..

chrillelille

Aktiv medlem
Jag väcker liv i denna tråd.

Jag, min fru och vår då 10-månaders son gjorde två månader i Chamonix för två år sen, vilket var fantastiskt. Nu väntar vi tillökning och drömmer iväg oss till alperna nästa säsong igen. Vår dröm är ju att spendera 1-2 månader i vår favoritort Verbier, men det är ju så in i helvetes dyrt. Därför har Le Chable dykt upp som alternativ.

Skulle gärna höra lite om era erfarenheter om Le Chable. Några mer eller mindre specifika frågor:

-Något vi älskar med Verbier är självklart skidåkningen, men också att hela grytan får fantastisk eftermiddagssol (vilket Chamonix knappast kunde stoltsera med). Hur blir det längre ner i dalen? Vi tänker feb-mars...
-Vi är inte ute efter fest, men om det finns någon bar i området med tillgång till en öl i solen blir vi glada. Hur ser det ut där? Tror det hänt en del de senaste åren?
-Hur är byn generellt? Är det en grå betongklump eller finns det något av Verbiers charm? Vi har bara åkt igenom när vi på snöiga dagar åkt igenom påväg till Bruson. Hur är det med affärer? Vi kommer ha bil, så vi tänker att vi kommer storhandla längre ner i dalen
-Hur är det för barn? Vi har aldrig varit i Verbier med barn, men förstår det som att Les Esserts och Le Rouge är områden man vill vara nära. Det känns som att det blir ett stort projekt varje gång fyraåringen ska åka skidor. Finns det något alternativ?

Stort tack på förhand!
C

Hawk100

Aktiv medlem
Ååååå!!!
Säsong i Le Chable! Härliga minnen.
På den tiden (början på 2000-talet) en stendöd bondby med oss som enda säsongare, där man på väg till liften mötte de som just mjölkat korna (som fanns i källarna på flera av husen mitt i byn) komma gående med mjölkkanneryggsäckar och runt hörnet kom det en bonde som vallade en stor monstertjur längs bygatorna med bara en liten ”diregentpinne” i handen.....
Solen hade svårt att nå ner i byn på vintern så för After-ski var det pub Mont Fort och snabba ben för att inte missa sista liften ner kl 19 som gällde.... Sen blev vi även varnade för att gå in på de två-tre barerna som fanns eftersom lokalbefolkningen älskade att mucka gräl och börja boxas med främlingar!! 😳
Numera har många bofasta säsongare och tidigare Verbierbor flyttat ner för att det helt enkelt blivit för dyrt att bo uppe i Verpan. Restaurang och pubutbudet har blivit lite bättre och Migrosaffären trot jag fortfarande finns kvar.
Men för aktuell info om utbudet i LC lämnar jag över till andra och återgår till mina nostalgiska minnen.....

chrillelille

Aktiv medlem
Ååååå!!!
Säsong i Le Chable! Härliga minnen.
På den tiden (början på 2000-talet) en stendöd bondby med oss som enda säsongare, där man på väg till liften mötte de som just mjölkat korna (som fanns i källarna på flera av husen mitt i byn) komma gående med mjölkkanneryggsäckar och runt hörnet kom det en bonde som vallade en stor monstertjur längs bygatorna med bara en liten ”diregentpinne” i handen.....
Solen hade svårt att nå ner i byn på vintern så för After-ski var det pub Mont Fort och snabba ben för att inte missa sista liften ner kl 19 som gällde.... Sen blev vi även varnade för att gå in på de två-tre barerna som fanns eftersom lokalbefolkningen älskade att mucka gräl och börja boxas med främlingar!! 😳
Numera har många bofasta säsongare och tidigare Verbierbor flyttat ner för att det helt enkelt blivit för dyrt att bo uppe i Verpan. Restaurang och pubutbudet har blivit lite bättre och Migrosaffären trot jag fortfarande finns kvar.
Men för aktuell info om utbudet i LC lämnar jag över till andra och återgår till mina nostalgiska minnen.....
Haha oavsett hur dagsfärsk informationen är i ditt inlägg så gav det mig både reslust och längtan tillbaka till Verpan. Tack för det!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp