Leash

Kaskar

Medlem
Är det någon som använder det fortfarande? Är det någon som blivit bustad av liftpersonal för att de inte haft leash på senaste?

Andreas80

Ny medlem
Tog bort min i år, insåg att ingen annan har en. Men den är med i fickan.
Men jag insåg att det teoretiskt möjligt går att komma åt snabböppningsfliken på bindningen när man sitter i en sittlift å då kan de sluta illa om inte capstapen sitter tajt.

Snow_flake

Ny medlem
Har typ blivit kollad en gång. Inte av liftpersonal utan av nån slao-gubbe tror ja.
Och eftersom jag har den under byxorna så den inte syns så verkar inte liftpersonalen vara så hårda på det.

Senast ändrad:

dduuddee

Ny medlem
jag slutade nu precis när ja köpt nya bräda, det är nog väldigt sällan man tappar brädan när man har vanliga bindningar.
men vad kan de göra mer än å säga till en när man inte har leach ?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
dduuddee sa:
jag slutade nu precis när ja köpt nya bräda, det är nog väldigt sällan man tappar brädan när man har vanliga bindningar.
men vad kan de göra mer än å säga till en när man inte har leach ?
Enligt reglerna så kan de förbjuda dig att åka mer i backen.

dduuddee

Ny medlem
ajfan! inte bra! kanske får skaffa en å ha med sig, faktiskt gött att variera fot fram i liften utan att ett leash'n e i vägen.. =)

BataZion

Ny medlem
Det är fara för andra det är därför man har dom.
Men om alla hade haft flow så hade dom inte behövts =P
Och ni som gnäller på att dom släpper i häl och etc ni vet bara inte hur man ska ställa in dom lr har åkt på flow från back in the 1990!

Kaskar

Medlem
BataZion sa:
Och ni som gnäller på att dom släpper i häl och etc ni vet bara inte hur man ska ställa in dom lr har åkt på flow från back in the 1990!
Å vaffan är det för skillnad om man har Flow-bindningar?

A

Axell

Guest
Har min alltid i fickan, säger dom till så är det bara o ta på den.

Man har ju hört att Step-in bindningarna kan gå av, men har aldrig hört / varit med om att den har hänt på vanliga.

T

Thomsson

Guest
BataZion sa:
Haha! Säg att du inte är seriös (?):lol:

Andreas80

Ny medlem
Kaskar sa:
BataZion sa:
Å vaffan är det för skillnad om man har Flow-bindningar?
Ja man måste stå på knä för att få fast foten om de är brant :p

Senast ändrad:

dduuddee

Ny medlem
Axel135 sa:

Man har ju hört att Step-in bindningarna kan gå av, men har aldrig hört / varit med om att den har hänt på vanliga.
haha ja såg en kid en gång springnde efter sin bräda å han hade såna step in!

Kaskar

Medlem
Thomsson sa:
BataZion sa:
Haha! Säg att du inte är seriös (?):lol:
Låt nu BataZion förklara vad han menar. Ska bli jävligt intressant att se hur han resonerar

Andreas80

Ny medlem
Hur är det utomlands i franska alperna använder ingen leash hur är det i USA, Canada, Japan och resten av alperna?

A

Axell

Guest
dduuddee sa:
Axel135 sa:

haha ja såg en kid en gång springnde efter sin bräda å han hade såna step in!
Jo step in är trams =)

Ofkast

Ny medlem
Andrea80 i USA såg jag inga i varken backe eller affärer, tro inte de vet vad det är, obs Colorado gäller detta. Mina tyska kompisar jag åker med varje år har inga remmar alls, de är sådär 15 stycken.
I St:Anton köpte jag bräda på supa för en 5 år sen, bad han sätta på mina gamla bindningar på den nya bräda, sagt å gjort han fixa de och fråga va fan är detta å höll upp fångremmen, ska jag slänga den? fråga han.

Slutsats, fångrem bara i Sverige:)

BataZion

Ny medlem
Skillnaden är att dom inte kan gå upp på samma sätt av misstag som vanliga bindningar.Det behövs inte mycket för att dra upp vanliga bindningar. Den som sitter bredvid kan råka kicka till bindning med boots lr bräda och dom går upp, inte för att jag har varit med om det själv men det är nog det mest trovärdiga senariet tror jag.
Det händer inte med flow för där har du bakkappan och den går inte upp av misstag och man måste verkligen trycka för att få upp dom om man inte har satt på dom extremt löst men det är ju inte logiskt alls för då får man ingen respons lr va det heter. Sen så tror jag inte att fyra spännen går sönder samtidigt så scenariot där överkappan losnar kan man räkna bort helt enligt mig.
Sen när det är för brant och jag ska trycka på mig dom så är det lite jobbigt men hur ofta tar man på sig brädan när det är cp brant? Dessutom om det inte är pistat och det är brant då är det inga problem att få på sig dom tycker jag tryck ner tå kanten i snön upp mot backen tryck i ena foten dra upp kappan sen andra foten och gör samma sak. Men sen som sagt e de cp brant så är det defentivt svårare.

För att återgå till ämmnet så är det som sagt för andras säkerhet vi har dom på oss inte vår egna.
Sen även om det bara är i sverige så får man väll acceptera det.
Sverige är ett lag land och man inte gillar det kan man flytta!

Andreas80

Ny medlem
Vore intressant om de fanns statistik på skador som uppkommer av skenande brädor. Sedan hur många av de skenande brädorna som har en fångrem och inte. jag har aldrig sett någon som bär brädan med fångremmen runt handleden.

havreboll

Aktiv medlem
Det man framförallt har remmen till är när man skall gå med brädan. Det är därför som det skall vara en lång fångrem vilket defineras av att man skall kunna ha brädan i famnen när man har knäppt av den utan att behöva ta av fångremmen. I lokala backen har mer än en bil blivit kvaddad i fronten av skenande brädor men tror inte att problemet är så stort i mer serisa backar med mer seriösa åkare

Snow_flake

Ny medlem
BataZion sa:
Skillnaden är att dom inte kan gå upp på samma sätt av misstag som vanliga bindningar.Det behövs inte mycket för att dra upp vanliga bindningar. Den som sitter bredvid kan råka kicka till bindning med boots lr bräda och dom går upp, inte för att jag har varit med om det själv men det är nog det mest trovärdiga senariet tror jag.
Det händer inte med flow för där har du bakkappan och den går inte upp av misstag och man måste verkligen trycka för att få upp dom om man inte har satt på dom extremt löst men det är ju inte logiskt alls för då får man ingen respons lr va det heter. Sen så tror jag inte att fyra spännen går sönder samtidigt så scenariot där överkappan losnar kan man räkna bort helt enligt mig.
Sen när det är för brant och jag ska trycka på mig dom så är det lite jobbigt men hur ofta tar man på sig brädan när det är cp brant? Dessutom om det inte är pistat och det är brant då är det inga problem att få på sig dom tycker jag tryck ner tå kanten i snön upp mot backen tryck i ena foten dra upp kappan sen andra foten och gör samma sak. Men sen som sagt e de cp brant så är det defentivt svårare.
Risken att någon råkar rycka upp båda spännena sammtidigt är nog inte så stor.
Tror nog att man har det mer för att förhindra att brädan skenar iväg om man tappar den när man hikar. Och då har det ingen betydelse vilken bindning man har...

U

user73334

Guest
Kör med kort Leash, alltså som går direkt till booten. Funkar bra trots att de flesta orter har en "regel" att långa fångremmar ska användas.

Andreas80

Ny medlem
havreboll sa:
Det man framförallt har remmen till är när man skall gå med brädan. Det är därför som det skall vara en lång fångrem vilket defineras av att man skall kunna ha brädan i famnen när man har knäppt av den utan att behöva ta av fångremmen. I lokala backen har mer än en bil blivit kvaddad i fronten av skenande brädor men tror inte att problemet är så stort i mer serisa backar med mer seriösa åkare
Nja man sätter väll den runt handleden innan man spänner lös foten från bindningen på så sätt är brädan alltid säkrad. Annars skulle man ju behöva en fångrem på över 1m.

delta

Aktiv medlem
Har varken använt eller sett nagon använda leash i alperna, oftast behöver man inte stiga ur bakbindningen heller i parknära liftar.

T

Thomsson

Guest
BataZion sa:

För att återgå till ämmnet så är det som sagt för andras säkerhet vi har dom på oss inte vår egna.
Sen även om det bara är i sverige så får man väll acceptera det.
Sverige är ett lag land och man inte gillar det kan man flytta!
Risken är väl större med flow då du endast har ett "spänne" att trycka ner istället för två. Tänk om tänk rätt ;)

Ont: Med dagens moderna bindningar anser jag att man inte ska behöva ha leash, är bara i vägen och farliga om man fastnar i lift/träd.

BataZion

Ny medlem
Jag vet inte vad du har åkt lr sett för skumma flow thomsson men mina flow har en back kappa som man använder sen så hör den skenan som sitter över foten 4 spännen så som sagt jag vet inte vad du har åkt på för skumma flow innan.
Med tanke på att mina fyra senaste flow bindningar alla har haft lika många spännen!
Men den diskussionen får vi köra i en annan topic om det nu skulle behövas!

T

Thomsson

Guest
BataZion sa:
Jag vet inte vad du har åkt lr sett för skumma flow thomsson men mina flow har en back kappa som man använder sen så hör den skenan som sitter över foten 4 spännen så som sagt jag vet inte vad du har åkt på för skumma flow innan.
Med tanke på att mina fyra senaste flow bindningar alla har haft lika många spännen!
Men den diskussionen får vi köra i en annan topic om det nu skulle behövas!
Men den du fäller upp @bakkappan. Om den åker upp sitter du inte fast.

riccweee

Ny medlem
herregud alltså, BataZion, varför varför varför, oavsett vad man snackar om, måste du spamma dina halvsponsmärken? Hade du någonsin åkt en vanlig bindning skulle du fatta att det är näst inpå omöjligt att "råka" spänna upp spännen, när man har tryck på remmarna lossnar dom inte, I.E, det kan nästan inte hända....

Och seriöst, en tråd om löjliga leashar och ändå kan ett av dina magiska märken klara situationen bättre än all konkurrens? snälla......

lol

BataZion

Ny medlem
På alla år jag har åkt har aldrig nån av mina bakkapar åkt upp.
Och om du har varit med om det så har ni inte skruvat på den muttern som sitter på bakkappan för att justera fram lr bak kappan så den sitter taightare.
Du ska ju behöva trycka upp den för att det ska sitta ordentligt.
Men vi lossas nu att bakkappan hade gått upp då måstte du endå lyfta foten och dra den bakåt för att du ska få ut foten du kan fortfarande "ta dig ner" med öppen bakkappa. Men det är inte lät men det går.

Snälla lilla riccweed gör det lätt för dig och sluta läsa mina post så har du inget att störa dig på längre.
Kolla vad lätt jag gör det för dig!

T

Thomsson

Guest
Förresten så vart jag "busted" i lindvallen, var nån kärring som stängde av hela liften och sa åt mig att gå och köpa leash :rolleyes:

Så löjligt.

noa

Ny medlem
leash är bara onödigt. Om man har fungerande bindningar så "lossnar" inte spännena. Det går inte att råka knäppa upp ett par bindningar, isåfall är man bra sopig

arborlover

Ny medlem
de verkar va extra kinkiga/petiga med det i synnerhet i sälen/trysil. har "åkt dit" en gång i trysil och en gång i sälen. aldrig någon annanstans. har en i fickan nu också, men hatar att ha den på då jag gillar att växla foot i liften för avlastning

Saxat från "SLAOs lilla gula" regel nummer 2 för liftåkning: " Bär inte löst hängande halsdukar, snoddar, rem och liknade som kan fastna i liften"

Jag arbetat som snowboardinstruktör i både sverige, nya zeeland, canada och österrike och det är bara här i sverige som det finns kvar ett tvång på leash, däremot så rekomenderas det fortfarande utomlands. I Nya Zeeland så är en av åkreglerna i backen "don´t loose what you use" gäller både skid och snowboardåkare.

Kula82

Ny medlem
Aydin: som tidigare skrivits här så är fångremmen till för att ha spänd runt benet när man BÄR brädan.Har ingenting med att göra att bindningar går opp då det nästan är en omöjlighet.

Fångrem skall bäras av den sort att man skall kunna bära brädan och fortfarande ha den fastsatt runt benet.

Andreas80

Ny medlem
Kula82 sa:
Aydin: som tidigare skrivits här så är fångremmen till för att ha spänd runt benet när man BÄR brädan.Har ingenting med att göra att bindningar går opp då det nästan är en omöjlighet.

Fångrem skall bäras av den sort att man skall kunna bära brädan och fortfarande ha den fastsatt runt benet.
Nej NEJ NEJ!!! man har den runt handleden när man bär och spänner på sig brädan

Citerar från en av alla likanade trådar
"
en (air)leash är ju gjord för att användas när man hikar med brädan under armen. (innan alla tuffa brädfästen fanns till ryggsäckarna, alltså 1970/80-talet)

man tar leashen och fäster den runt sin arm (den arm man har brädan under när man hikar) sen börjar man att ta sig upp till toppen därifrån man vill åka. skulle man tappa balansen eller snubbla och tappa brädan så sitter det ju en leash mellan bindningen och din ena arm och du slipper se din bräda åka ned de 900 meter du just har klättrat upp.

sen när du når toppen så (sätter du dig ned och) spänner FÖRST i din ena fot i bindningen INNNAN du tar loss leashen från armen, när du väl sitter fast med ena foten i bindningen så tar du loss leashen och fästen den runt ditt ena ben.

nu kan du åka ned (med båda fötterna fast i båda bindningarna förståss) och njuta av den mjuka sköna snön.

väl nere så lossar du FÖRST leashen från benet, fäster den runt armen och tar sedan loss bindningarna och börjar att knata uppåt igen..

..... "

Senast ändrad:

riccweee

Ny medlem
BataZion sa:
Snälla lilla riccweed gör det lätt för dig och sluta läsa mina post så har du inget att störa dig på längre.
Kolla vad lätt jag gör det för dig!
hehe, det var lite skojj tyckte jag. men, kan inte bortse dina inlägg, tänk om nån stackare läser detta och tror det är sant?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp