Lekfull och lättsvängd all mountain carver?

mrsvahn

Ny medlem
Har plöjt recensioner och test men vänder mig till mina svenska forumvänner för fler tips. Söker en skida som kan framföras i pisten, utanför pisten och lek mellan pister. Har en sambo och bekanta som åkt inget eller väldigt lite skidor. Ett par lattjo all mountain hade nog ökat skojfaktorn utan att åka ifrån dem i för mycket i backen. Ser gärna att de även är vettiga när man trycker på i pisten och flyter hyfsat off pist så man slipper byta skidor om man sticker iväg själv.

Fokus på snabbsvängd och rolig, har ett par gamla Nordica Girish 193 med 110mm som komplement. De är grymma off pist och i hög fart i pisten. Baksidan är att de inte är så lekfulla, lättstyrda eller roliga i låg fart.

Funderat på nedan skidor som jag hittat nya med bindningar för 4500-5000kr men tar gärna emot input på andra modeller.

QST 92 lockar mest i nuläget då pris och design tilltalar mig. Gillar även recensioner som hävdar att modellen är snabbsvängd, lekfull och gör allt rätt.

Jag är 189cm och 105kg

Rossignol Experience 82ti 186cm
- väldigt mycket fokus på carving och kanske mindre lekfull? Iof bra komplement till mina Nordica.

Blizzard Rustler 9 188cm
- bra carver och lekfull skida. Sämre flyt off pist. Bär emot att köpa en "gammal" skida med ny grafik.

Salomon QST 92 184cm
- likt Rustlern sägs denna vara lekfull och bra på allt, sämre carver men bättre flyt?

RWD

Aktiv medlem
Dessa tror jag på (ersätter ct 2.0)
Annars Line Blade, rätt mjuka men vridstyva och svänger väldigt mycket

fredw

Aktiv medlem
Med tanke på din size och vad du skriver - varför inte gå upp litet i bredd jämf med dina tre val? Går utmärkt att carva i pist på 98 mm midja. Tycker många. Och du är ju redan van vid breda skidor.
Annars är det svårt att säga emot dina tre förslag, de tycks ju om av många så ”safe bets” alla tre.
De enda Rossignol Experience jag åkt på var dock precis som du skriver inte alls ”lekfulla” men mina var bredare.

mrsvahn

Ny medlem
Dessa tror jag på (ersätter ct 2.0)
Annars Line Blade, rätt mjuka men vridstyva och svänger väldigt mycket
Tack för svar, snygg skida. Tror inte jag sett den i några av recensionerna ännu. Alternativt kan det vara så att jag inte kollat recensioner den är med då jag snöat in på smalare modeller.

Får undersöka!

Med tanke på din size och vad du skriver - varför inte gå upp litet i bredd jämf med dina tre val? Går utmärkt att carva i pist på 98 mm midja. Tycker många. Och du är ju redan van vid breda skidor.
Annars är det svårt att säga emot dina tre förslag, de tycks ju om av många så ”safe bets” alla tre.
De enda Rossignol Experience jag åkt på var dock precis som du skriver inte alls ”lekfulla” men mina var bredare.
Tänker att de kommer vara mer svårhanterliga i pist, framförallt i lägre fart.

Känns tyvärr som en kompromiss, en får välja om lekfullhet och kvicksvängd skall vara fokus eller en skida som carvar gudomligt och flyter hyfsat i lössnö. K2s Mindbender 89 är lite kraftigare byggd, får höga betyg för sina carvingegenskaper men minus för lekfullhet.

Ja, det enda frågetecknet är egentligen om jag kommer uppleva QST92 eller Rustler som för bräckliga under min vikt.

fredw

Aktiv medlem
Tänker att de kommer vara mer svårhanterliga i pist, framförallt i lägre fart.

Jag tänker att i lägre farter kan man ju alltid sladda litet (blir jag kickad från Freeride nu?). ;) Men visst, det är relativt svårare att carva snyggt i låg fart med bredare sidor. Men egentligen bara i hård pist. Är det uppkört, vårsnö eller litet nysnö i backen (och något av dessa gäller ju mycket ofta) så tycker jag att den skillnaden är försumbar. För mig.
Och det finns gott om "smala" skidor som överhuvudtaget inte fungerar i låg fart om man inte är teknikfantom (eller sladdar...), så det handlar om mer än bredd och fart. Med mina breda mjuka Rossignol Soul7 (äldre, ej HD) kan man nästan carva stillastående i liftkön (men mindre bra på is).

Tror nog inte att QST92 skulle göra dig besviken, efter vad jag hört, men jag har inte åkt på sådana själv.

RWD

Aktiv medlem
Tack för svar, snygg skida. Tror inte jag sett den i några av recensionerna ännu. Alternativt kan det vara så att jag inte kollat recensioner den är med då jag snöat in på smalare modeller.

Får undersöka!

Sök på Faction CT 2.0 -föregångaren- finns mer tester på den

Fredrik66

Ny medlem
Överväg Rustler 10 om du vill ha mer bredd. Kör själv R9....mkt roligare/lättare att köra skog än ex.v Enforcer. 180cm/90 kg

mrsvahn

Ny medlem
@fredw
@RWD
@Fredrik66

Jag tackar er alla för att ni tagit er tid att svara. Läser allt ni skrivit och en jävla massa recensioner och Youtubeklipp. Har lite svårt att fatta beslut dock. Försöker komma fram till om jag kan hitta en skida som gör allt jag vill verkligen.

Det svåraste är att fatta beslut utan att ha provat skidorna. Ska till Trysil 2 gånger i år men Skistar kan inte svara på vilka modeller som går att hyra tyvärr.

Blizzard Rustler 9 / Salomon QST 92 / Salomon Stance 90 eller 96
Kanske perfekt men rädd att det upplevs sladdriga när man står på i pisten
- Lekfull
- Bra i pist ??
- OK utanför pist

Blizzard Brahma 88 / K2 Mindbender 89 / Nordica Enforcer 94 / Atomic Maverick 95
Rappa, carvar bra men inte så lekfulla
- Lekfull
- Bra i pist
- OK utanför pist

Fischer RC ONE GT 78 / Rossignol Experience 82 TI
Rappa men breda pistskidor. Kompletteras med lekfull skida likt QST 98 till nästa säsong för perfektion?
- Lekfull
- Bra i pist
- OK utanför pist

fredw

Aktiv medlem
Ja du. Slänger in senaste versionen av Völkl Kendo 88 i din "mittengrupp" för att göra det ännu svårare. ;) Den är i grunden nog inte "lekfull" men såvitt jag förstår har den nu mer "tweakats" åt det hållet. Jag funderar på den här när/om jag tröttnat på mina Völkl Deacon 80.

Fredrik66

Ny medlem
Har även Brahma och dom är underbara i pist, ganska krävande, men inte lekfulla alls och inget jag rekommenderar utan för pisten (däremot bra i uppkörd pist). Då är E93/QST92 (el 98) ett bättre alternativ vid sidan av men är inte heller så lekfulla. R9 vill svänga mycket men inte jättestora svängar - tycker dom är en bra kompromiss. Problemet är att vi ofta vill ha ngt som passar överallt och det går sällan. Tänk igenom var du kommer åka och inte var du vill åka.

Kan verkligen rekommendera att kika på Black Crows Mirus Cor. Fungerar utmärkt från allt till snabba tajta carvingsvängar till hopp och lek runt pisterna!

Inka

Medlem
All mountain blir alltid kompromisser men utifrån helheten så är jag själv en all mountain gubbe då det gäller liftbaserat syfte. Bra på det mesta utan att vara i topp på enskilda segment 🤪 För mig är Norse the Enduro referensskidan i det segmentet ⛷️🤘

mrsvahn

Ny medlem
Valet är gjort. Många timmar och recensioner blev det men till slut insåg jag att en smalare och kvick skida med pistfokus är det jag saknat. Blir det för jävliga förhållanden har jag mina 110 mm Nordica Girish att plocka fram.

Ett par Rossignol Experience 82 TI i 184 cm beställs imorgon.

Tack för alla tips!

Jarle

Aktiv medlem
Du upplever dom inte "mjuka" /instabila/nervösa i högre hastighet?
Skidor med kort radie kommer alltid vara mindre riktningsstabila än de med längre. Däremot får man en piggare skida som vaknar till liv i lägre hastigheter.

Skidor med kort radie kommer "simma" omkring mer då de skapar mer turbulens (i brist på bättre ord) och söker sig in i sväng. Styvheten har inte fullt lika mycket med saken att göra.

Det hela kan dock motverkas, på preparat underlag, med att ligga lätt på kant. En behöver vara lite försiktigare med positionen för att åka fort på en svångglad skids än motsatsen.

Jag har själv en line blade för åkning på mindre berg för att få ut fler svängar/höjdmeter och allmän lek.

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Vad menas med ”lekfull”? Fladdrig, bred och halkig på is?

Termen slängs med hela tiden och jag skulle gärna veta vad som menas.

Snödjup

Topp