Lekfullt alternativ till Mantra 102?

Hej, hej!

Min go-to-skida är Mantra 102 (184) och den är grym på hög fart i stökig snö och hård pist. Men när ungarna jagar side hits och drar in i skogen känns den lite träig och för seriös.

Som alternativ tänker jag en twintip(ish) runt 95-105 i midja med en mer modern monteringspunkt. Helst inte fjäderlätt utan gärna lite dämpning utan att tappa all energi/pop. Lång önskelista... :)

Jag har några egna tankar men tar gärna emot idéer. Vad kan vara vettiga alternativ till Mantran för lättsamma dagar i svenska fjäll?

fredw

Aktiv medlem
Frågan är kanske hur lekfull skida du vill ha. Har inte åkt på just den Mantran men den är väl ett ”outback road train” så troligen passar alla twintips in på dina önskemål.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jag kör K2 Reckoner 102 just som sådan skida. Risken är att du upplever den som för ”kolfiber-pingig” jämfört med Mantran men å andra sidan är den grym att jaga efter kids på snåriga skogsstigar. Den är dessutom förvånansvärt roliga att carva. 😊

Toppen, tack för snabba svar! Mantranär ett mobilt godståg och kräver verkligen fart för att vakna. Samtidigt är den förvånansvärt lättmanövrerad i låga farter. Men den är rätt död och plankig när det går långsamt.

Kul att du nämner Reckoner 102. Ena sonen har dem i 184 och de är superkul att studsa runt på men lite för lätta för mig att köra på. Jag skulle säga att motsvarande skida med lite mer ryggrad vore perfekt.

Jag har bl.a. sneglat på Armada ARV 96 och 106 som jag kan köpa superbilligt. Men 96:an kanske är för jibbig och 106:an lite för bred...

Jarle

Aktiv medlem
Mantran är ju relativt odämpad för vilken typ av skida det är. Det mesta i kategorin 90-100mm jibskida är relativt mjukt, odämpat och svängglatt. En skida som jag tycker står ut prestandamässigt är head Oblivion 94. Möjligt att blade optic 96 skulle kunna vara något men den har jag tyvärr inte åkt.

Släpper vi jibbskidefokuset låter det som att något liknande rustler 10 skulle kunna passa väl

StefanAaroe

Aktiv medlem
Toppen, tack för snabba svar! Mantranär ett mobilt godståg och kräver verkligen fart för att vakna. Samtidigt är den förvånansvärt lättmanövrerad i låga farter. Men den är rätt död och plankig när det går långsamt.

Kul att du nämner Reckoner 102. Ena sonen har dem i 184 och de är superkul att studsa runt på men lite för lätta för mig att köra på. Jag skulle säga att motsvarande skida med lite mer ryggrad vore perfekt.

Jag har bl.a. sneglat på Armada ARV 96 och 106 som jag kan köpa superbilligt. Men 96:an kanske är för jibbig och 106:an lite för bred...
Jag tror på ARV helt klart. Annars låter ju Nordica Soulrider eller Dynastar Menace som bra alternativ. Tror dock att de kanske har slutat tillverka båda dessa?

cagr

Medlem
Har inte testat Arv på ett tag men gillar du känslan av Mantra samt metall under foten håller jag med @Jarle . Sen är väl gränsen mellan jibb inspirerande all mountain/freerideskidor och jibbskidor med mer all mountain/freeride fokus hårfin. Kanske främst med eller utan metall i konstruktionen som är den stora skillnaden.

Har haft Rustler 9 som go to skida för likande åkning som du beskriver. Riktigt smidig vs Mantra men fortfarande bra stabilitet under foten. Dock tycker jag flytet är så där både om det snöat en del samt om det går lite långsamare i skogen. Har testat Rustler 10 och tycker fördelen i flyt utanför klart överväger det lilla man tappar i grepp när det blir lite hårdare. Har bara testat optic 104 något åk men upplevde främst framdelen av skidan som lite mjukare vs Rustler 10.

Mangers81

Medlem
Nordica Unleashed 98 kanske också kan vara något. Inget jag åkt själv men verkar enligt recensioner stämma hyfsat överens med beskrivningen. Finns i 180cm på stadium med 20% på reapriset. Annars håller jag med ovan om Rustler 9.

Toppen, tack för många bra svar!

Mantran är egentligen lite för "keramisk" för min smak. Vanligvis gillar jag tystare och mer gummidämpade skidor så det är inget måste att den ska likna Mantra.

Jag har även Enforcer 115 som jag tycker är lättsam utan att vara mesig. Man behöver inte gå all-in på samma sätt som Mantra. Men Enforcern är oftast onödigt bred. :)

Unleashed 98 och Blackops 98 har jag sneglat på och kan få till bra pris. Men jag tycket mig vara mellan storlekar på båda dem.

Vad skulle ni säga om längd för den här typen av skida? Jag kikar automatiskt på modeller runt 185 +/- någon cm men det kanske är en poäng att gå ned en längd?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Jag kör 184 cm för det är den längsta som finns (är 189 cm). Man tappar i offpist med så korta skidor och framflyttad montering. Men du kanske kör Mantran där? Läste du recensionen av Bacon här freeride? Låter som din skida om du bortser från bredden då… 😉

Jarle

Aktiv medlem

Mantran är egentligen lite för "keramisk" för min smak. Vanligvis gillar jag tystare och mer gummidämpade skidor så det är inget måste att den ska likna Mantra.

Jag har även Enforcer 115 som jag tycker är lättsam utan att vara mesig. Man behöver inte gå all-in på samma sätt som Mantra. Men Enforcern är oftast onödigt bred. :)

Unleashed 98 och Blackops 98 har jag sneglat på och kan få till bra pris. Men jag tycket mig vara mellan storlekar på båda dem.

Vad skulle ni säga om längd för den här typen av skida? Jag kikar automatiskt på modeller runt 185 +/- någon cm men det kanske är en poäng att gå ned en längd?
Black ops 98 är det mest väldämpade du hittar i kategorin. En personlig favorit utan tvekan.

En rolig skida för sidehits/gubbjibb/allmän lek går jag definitivt ner i storlek på jämfört med mina friåkningsskidor

cagr

Medlem

Det där är alltid en bra fråga? Fysiska förutsättningar?

Jag köpte precis ett par Reckoner 102 i 177cm istället för mina Rustler 9 i 180cm. I verkligheten skiljer det knappt 1cm. Velade ett tag mellan 184 och 177 gällande Reckoner men sett till vilken åkning som det blir mest av när man jagar 2 kids på snowboard föll valet på 177 men jag är 177cm och väger ca 70kg. Är väl bra att rannsaka sig själv vad man ska använda dom till. Söker du något smidigare för lite mer lekfullåkning är väl det väl helt rimligt att gå ner några cm mot vad du vanligtvis brukar välja.

Tittade även på Unleashed vs Reckoner. Har dock inte testat dom men en känsla vid handflex är att Unleashed är lite styvare i tip och tail samt att det generellt är lite mer massa i skidan. Nordican kändes rätt korta vs angiven längd. 180cm unleashed var samma längd som 177cm reckoner

Senast ändrad:
Jag är 181 och väger in på 85-90 utan prylar så det behöver vara lite stuns i skidorna. Jr. har Reckoner 102 i 184. Grymt kul i låg fart men lite fladdrigt för min vikt när det går undan.

Store sonen har gått från plog i trollskogen till att köra i 90 blås (bokstavligen) ned för en isig pist på mina antika Rossi Scimitar... Så det gäller att ligga i för att hänga med. Och ett bevis på att det inte sitter i skidorna. :)

Just nu lutar jag åt Blackops 98 eller ev. Unleashed 98. Men en framdragen montering på en twin på ca. 180 (som mäter 178) känns kort... Kanske bara sitter i huvudet.

cagr

Medlem
Jag är 181 och väger in på 85-90 utan prylar så det behöver vara lite stuns i skidorna. Jr. har Reckoner 102 i 184. Grymt kul i låg fart men lite fladdrigt för min vikt när det går undan.

Store sonen har gått från plog i trollskogen till att köra i 90 blås (bokstavligen) ned för en isig pist på mina antika Rossi Scimitar... Så det gäller att ligga i för att hänga med. Och ett bevis på att det inte sitter i skidorna. :)

Just nu lutar jag åt Blackops 98 eller ev. Unleashed 98. Men en framdragen montering på en twin på ca. 180 (som mäter 178) känns kort... Kanske bara sitter i huvudet.
Då hade jag satsat på något strax över 180. Unleashed i 186, egentligen 183cm, låter perfekt 😀

StefanAaroe

Aktiv medlem

Att tänka på är väl egentligen bara att när det är centermonterat så får du ju ganska mycket trail att dra runt med när du går upp i längd. Jag har monterat mina Reckoner 2 cm bakom rekommenderat för att få lite mindre tail samt kunna köra med lite mer tryck på plösen. Dock så fungerar plöstryck ändå rätt dåligt på just Reckoner men jag iaf mindre tail att dra runt med i skogen. 😂

Jag åker Revolt 104 som lekfullt komplement till mina mantra 102. Oklart hur det är med dämpning men fjäderlätt är det i alla fall inte ;). Tävlar väl mot Reckoner

Snödjup

Topp