Liberty double helix med Marker tour f12?

Newlund

Medlem
Tja!

Som det ser ut nu så styr jag ner mot alperna någon gång i vinter för att stanna en hel säsong, men det finns ett litet problem. jag behöver skidor. Dom jag åker ner med har inte några planer på att tura men jag har fått ett erbjudande om att köpa denna kombo (liberty double helix med marker tour f12) för typ 7500 eller vad nu säljaren sa. skidorna är använda en vecka förra säsongen som ett test och jag skulle få dom slipade och vallade i priset. jag kan säkert få användning av gå funktionen någon gång tror jag, om inte den här säsongen så kanske nästa :)

Men jag undrar. Är skidan något att ha? jag läste lite på Fri Flyt och där verkade folk positiva. Men hur är det med bindningen då? Kommer den orka med mina dryga 85kg en hel vinter?

Marker är ett märke som jag varit lite skeptisk mot, vet inte varför men några polare har haft lite problem med dessa...

Så ska man slå till eller ska man skita i det och köpa något annat?

Skidorna är i 190 jag är är 187 och väger drygt 85kg med all utrustning, har inte åkt så sjukt mycket offpist direkt men bränner på bra i pisten i alla fall.

//Christoffer

Tafvid

Ny medlem
Kör på samma skida(190) själv med en G3 Onyx bindning. Extremt lätt skida,väldigt lekfull både i och utanför pisten. Jag upplever den som något fladdrig i högre farter, beror troligtvis på att den är något mjuk i flexet. Bra skida som funkar överallt, sjukt lätt om du väl tänker att gå på tur med den. Grymt rolig puder skida. Tror inte att du kommer ha bågra problem med bindingen. Marker pallar med det mesta.

Newlund

Medlem
Tja!
Tack för svar. Jo den där sidan ser ju klart intressant ut. Ett litet problem är dock att min tyska är obefintlig.. Fraktar dom till sverige då? Och är det typ samma frakt som hos SC?

DrJ

Ny medlem
25 euro för frakt till Sverige. Kommer du att köra på ett par skidor? Jag hade personligen inte tagit en skida med 121 mm i midjan om jag inte hade ett smalare alternativ som komplement. Men det är ju en smaksak.
Angående bindning så har jag ett par F12 men är ju ingen säsongare så har bara ca 14 skiddagar på dom. Fungerar fint tycker jag men dom låter som om dom ska gå sönder när man klickar i, detta skall dock enligt uppgift vara helt normalt. Om dom håller en hel säsong beror nog helt på hur man åker.

Mountain_Man

Ny medlem
Jag vet ingenting om Liberty Double Helix ... men om du inte har direkt behov av en turbindning tycker jag Tour faller bort. Bättre då att välja en bindning som Marker Duke/Baron eller nya Salomon Guardian/Atomic Tracker. Detta är bindningar som är byggda för tuff utförskörning men också fungerar för enklare turåkning (de fungerar naturligtvis även för avancerad turåkning, men är i tyngsta laget). Eller kanske klarar du dig med en "vanlig" alpin bindning och kan spara en tusenlapp...

Hursomhelst känns inte 7 500 för demoutrustning som ett speciellt bra pris ... bättre affär att köpa nytt lite billigare ... ;-)

/MM

albinpb

Ny medlem
Du ska inte ha en F 12 bindning! Den är gjord i första hand för att vara lätt, inte palla tuff åkning. Om du tror att du kanske kommer ha användning för gå funktionen någon gång så är det helt fel bindning. Hade tre fall i somras under en 6 veckors period där jag jobbade när folk kom in och hade knäckt just F 12an. Den pallar turer och "cruiseåkning" ner, inte mer...
Likt som MM vet jag inget om Liberty Double Helix men 7500 känns på tok för mycket.

Newlund

Medlem
Butiken ville ha 6000 men jag tror nog att jag hoppar de och beställer från den där sidan. F12 skiter jag nog också i och kör precis som ni säger på något annat. Gå-funktion kanske är lite onödigt det blir ju trots allt bara jag i gänget som skulle ha de då och det känns ju kanske lite overkill att betala den extra summan för något jag kanske inte kommer använda.

Får bli ett par Marker jester eller Guardian för att den verkar trevlig av vad jag läst.

angående skidor ska man kanske gå ner till typ salomon rocker 2 115 istället då? eller försöka hitta en billigare skida för pisten också?

//Christoffer

albinpb

Ny medlem
Fast Guardian har ju i högsta grad gåfunktion, en bra sådan också! Köp den om du vill ha gåfunktion ändå. :)

Om du köper en fast bindning så kolla på Rossignol FKS, gryyyyym kontakt med skidan!

Har själv STH 16 och Duke EPF nu och de funkar fint men skulle definitivt köpt FKS respektive Guardian om jag skulle köpt nya nu!

Är inne på mitt andra par Rocker 2 122 men tror att 115 kan vara en riktigt go skida. Var i Val d'Isère hela förra vinter och körde 1,5 dagar utav 103 på racelaggen, jag skulle skippa pistlagg om jag var du och lägga krutet på en feting som du verkligen vill ha istället :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp