Lift med störst skillnad i fallhöjd

CrispR

Ny medlem
Har funderat ett tag på detta. Fallhöjd på ett berg/skidsystem i all ära, men vilken lift i världen har störst skillnad i åkbarfallhöjd? dvs vilken lift kan man åka upp med och ner till igen och få mest åkbar fallhöjd? Hastighet/väntetid på liften är också en faktor.

Någon som vet svaret? Tänker att det bör vara pistat, alltså räknas inte aguille du midi

PisteCarver

Aktiv medlem
Har funderat ett tag på detta. Fallhöjd på ett berg/skidsystem i all ära, men vilken lift i världen har störst skillnad i åkbarfallhöjd? dvs vilken lift kan man åka upp med och ner till igen och få mest åkbar fallhöjd? Hastighet/väntetid på liften är också en faktor.

Någon som vet svaret? Tänker att det bör vara pistat, alltså räknas inte aguille du midi
Intressant fråga.
Jag vet inte, men slänger in Karspitzbahn i Zell am Ziller som ger 1540 fhm skidåkning.
Andra kan väl fylla på med kandidater? :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Kunde ni åker hela vägen ner nån gång? När jag var där var det ju sommar nere i dalen, fast det var februari. Men liften är visst kul.
Jag har inte åkt sista biten ner från Wiesenalm. Det är en svart pist som brukar bestå av isig konstsnö, och är inte ett åk som jag vill ta som avslutning på dagen.
Men den är öppen nu och brukar vara öppen februari ut.

Från samma berg kan man från Übergangsjoch åka ner till samma dalstation (men då måste man ta fler liftar) och då får man Österrikes högsta pistade fallhöjd på 1.925 m.

Hela den här bergssidan har fin skidåkning med supereffektiva liftar och tyvärr mycket folk i nerfarterna. Här kör man några morgonåk innan man drar vidare mot Königsleiten.
Men jag har gjort mitt i Zillertal, har blivit för stort för min smak, och ombyte och nya vyer är roligare.

STE-77

Aktiv medlem
Föreslår liften Skyway Monte Bianco i Courmayeur. 2,166 fhm.

På pistkartan är det markerat som off-pist från topp till botten. :D Frågan är bara hur många dagar om året det är tillräckligt med snö för att slippa gå den sista biten tillbaka till liften?

fredw

Aktiv medlem
Intressant fråga och nyfiken på svar. Oftast är det dock någon snabb lång gondol med obefintlig kö och effektiv fin backe som får min medalj.
I Zillertal blev en snabb modern gondol upp från Hochfügen en favorit. Gott om pistnära offpist, fina röda backar med effektiv fallhöjd hela vägen.
Instämmer med PC om sista svarta backen som jag åkt ner mot Zell am Ziller. Bättre att avsluta dagen med de fina pisterna strax ovanför.

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Från samma berg kan man från Übergangsjoch åka ner till samma dalstation (men då måste man ta fler liftar) och då får man Österrikes högsta pistade fallhöjd på 1.925 m.
Lite OT kanske men hur tar man sig snabbast upp på Ubergangsjoch från dalen? Är det via nämnda Karspitzbahn (kan man skråa sig bort mot Hanser-X-press osv), eller är det smidigare via Rosenalmbahn 1&2, (plus Plattenanger?) och Hanser-X osv..? Förutsatt att liftarna öppnar samtidigt.

Åker ju ner på lördag och frågorna är nere på detaljnivå nu. Ska ju börja dumpa rejält nu såg jag..

PisteCarver

Aktiv medlem
Lite OT kanske men hur tar man sig snabbast upp på Ubergangsjoch från dalen? Är det via nämnda Karspitzbahn (kan man skråa sig bort mot Hanser-X-press osv), eller är det smidigare via Rosenalmbahn 1&2, (plus Plattenanger?) och Hanser-X osv..? Förutsatt att liftarna öppnar samtidigt.

Åker ju ner på lördag och frågorna är nere på detaljnivå nu. Ska ju börja dumpa rejält nu såg jag..
Först tar man Karspitzbahn ända upp och skråar sedan. Du får kolla pistkartan.
Vill inte låta negativ, men det är flera våldsamma storm- och snöfronter på väg in mot Alperna från Tirol och österut. Det börjar i morgon och varar i fem dagar, hoppas att inte skidområdena stängs. Se upp för lavinfaran, den lär bli hög.

Ronnie6905

Aktiv medlem
Vet att liften GAMPENBAHN
I ischgl har världsrekord för högst höjdskillnad för sittlift.

Å där kan man åka hela vägen i ett åk.

CABLE CAR FACTS ABOUT THE GAMPENBAHN E4:
World record: The Gampenbahn overcomes 924 meters in altitude and thus the greatest difference in altitude of a 6-seater chairlift with a hood in the world!

Screenshot_2023-02-01-20-39-47-356-edit_com.android.chrome.jpg

Ischgl

CrispR

Ny medlem
Hmm ja då har vi svaret för sittliften iallafall. Gondol verkar svårare.

Följdfråga: Varför pratas det så lite om detta? I praktiken åker man nästan aldrig hela fallhöjden på systemet utan mest upp och ner i samma eller närliggande liftar. Man borde ju skylta med högsta FHM på lift istället för FHM på systemet men det har jag nog aldrig sett

JAndersB

Aktiv medlem
Vet att liften GAMPENBAHN
I ischgl har världsrekord för högst höjdskillnad för sittlift.

Å där kan man åka hela vägen i ett åk.

Visa bilaga 22704

Ischgl
Åkte den i förrgår. Hela sträckan jungfrulig kanonsnö, inte slistark konstis. Flera nedfarter i fallinjen, röda och svarta. Blev många sväng.

received_897922098187868.jpeg

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Intressant fråga. Kan bara konstatera att Oppdals nya stollift med 630 meters höjdskillnad står sig rätt ok. Inte heller Sveriges enda kabinbana behöver skämmas med närmre 900 fhm (man får dock skämmas över att ägarna vill riva den).

När vi ändå nördar in oss: Krossobanen i Rjukan/Gausta med sina 498 fhm. Firar snart 100 års jubileum! Står högt på min whishlist....
Och när ska den hemliga svenska ägaren av Gausta få tillstånd att bygga ut hela berget? Tänk en gondol från dalen upp till Gaustatoppen med 1650 meter fallhöjd...

antikvitet

Aktiv medlem
Intressant fråga. Kan bara konstatera att Oppdals nya stollift med 630 meters höjdskillnad står sig rätt ok. Inte heller Sveriges enda kabinbana behöver skämmas med närmre 900 fhm (man får dock skämmas över att ägarna vill riva den).

När vi ändå nördar in oss: Krossobanen i Rjukan/Gausta med sina 498 fhm. Firar snart 100 års jubileum! Står högt på min whishlist....
Och när ska den hemliga svenska ägaren av Gausta få tillstånd att bygga ut hela berget? Tänk en gondol från dalen upp till Gaustatoppen med 1650 meter fallhöjd...
Det finns ju en väderskyddad variant redan

GBG-puder

Ny medlem
Föreslår liften Skyway Monte Bianco i Courmayeur. 2,166 fhm.

På pistkartan är det markerat som off-pist från topp till botten. :D Frågan är bara hur många dagar om året det är tillräckligt med snö för att slippa gå den sista biten tillbaka till liften?
Jag har åkt hela vägen en gång som ett sista åk. Resten av dagen tillbringades mellan toppen och mellanstationen.
Sista biten var ganska bökig men vi hade gott om snö, men som guiden sa så är det bättre investerad tid att vara på övre halvan. Men en försvunnen skida som vi letade efter länge gjorde att vi blev tvungna att åka hela vägen ner.
Lite sketchy i skymmningen. :)

GBG-puder

Ny medlem
Det blir förvisso många liftar att åka men från toppen av glaciären ner till Sölden är det 1887 fhm i ett åk. Numera är det officiell pist, när jag var tonåring gjorde vi det som sista åk på fredagen då de beslagtog liftkorten vid vägtullen på vägen ner.

Annars har man från Gaislachkogel i Sölden direkt ner, ger 1695 fhm. Förr var det gondolbyte men jag tror att den nya gondolen medger att sitta kvar.

PisteCarver

Aktiv medlem
Annars har man från Gaislachkogel i Sölden direkt ner, ger 1695 fhm. Förr var det gondolbyte men jag tror att den nya gondolen medger att sitta kvar.
Nej, det är två separata liftar med omstigning.

Enligt TS förutsättningar har Karspitzbahn fortfarande högst fallhöjd, finns det fler kandidater?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Titlis Xpress har ca. 1425 fhm, så slår inte Karspitzbahn. Oavsett om man åker pisten eller Laub så måste man staka en del (alternativt åka med Trübsee hopper om man tar pisten). Fördel med nordsida och dalstationen högre än i Zell am Ziller.
Tåget upp till Gornergrat torde ge ca 1500 fhm, inte hunnit kolla exakt dock.
1460 fhm ser jag på ett ställe. I Zermatt finns även Gant-Hohtälli, snabb kabin som ger 1057 fhm.

Edit: båda nya gondolerna i Grindelwald, ger 1391 resp. 1282 fhm.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Inte högst fallhöjd men jag skulle ända vilja slå ett slag för den supermoderna Eisgratbahn i Stubai. Fallhöjd 1188 m, med superbekväma lädersäten i kabinerna, 12 min till toppen 2885 möh där man åker från Eisgrat ner till Gamsgarten och därifrån vidare Skiroute Wilde Grubn’ ner till dalstationen på 1697 möh, och sedan 12 min upp igen.

kappakomplett

Aktiv medlem
1638 --> 2939
Titlis Xpress har ca. 1425 fhm, så slår inte Karspitzbahn. Oavsett om man åker pisten eller Laub så måste man staka en del (alternativt åka med Trübsee hopper om man tar pisten). Fördel med nordsida och dalstationen högre än i Zell am Ziller.

1460 fhm ser jag på ett ställe. I Zermatt finns även Gant-Hohtälli, snabb kabin som ger 1057 fhm.

Edit: båda nya gondolerna i Grindelwald, ger 1391 resp. 1282 fhm.
Gant Hohtälli är bra, finns en ski-route typ hela vägen ner.

GBG-puder

Ny medlem
Inte högst fallhöjd men jag skulle ända vilja slå ett slag för den supermoderna Eisgratbahn i Stubai. Fallhöjd 1188 m, med superbekväma lädersäten i kabinerna, 12 min till toppen 2885 möh där man åker från Eisgrat ner till Gamsgarten och därifrån vidare Skiroute Wilde Grubn’ ner till dalstationen på 1697 möh, och sedan 12 min upp igen.
Där borde man kunna käka många hm på en dag!

Topp