Liftar

Haffet

Ny medlem
Liftar
Hur gör ni i knapp och ankarliftar? Helt omöjligt för mig med snowboard, senaste gången jag var iväg så fanns det bara knapplift, slutade med att jag klarade cirka 50 procent av backen sen fick jag gå upp resten, testade både att ha den mellan bena och under armen. Det senare funkade bäst för mig.
Är inte helt säker på ankarlift men hört det ska vara ännu värre men har inte testat det :/

Några tekniker man kan tänka på? Tips?

Skulle även vara skönt att få allmäna tips om åkningen dessutom, är ju ganska ny ändå. Skriftligt och videos funkar lika bra, även animationer funkar.

Senast ändrad:

JaroV

Ny medlem
Liftar
Med tanke på din bild antar jag att du åker snowboard.

Åker själv inte snowboard men skulle tro att det är lättare att åka ankarlift. Har för mig (de få gånger jag hyrt snowboard) att det är lättare än att åka knapplift.

Haffet

Ny medlem
Liftar
JaroV sa:

Åker själv inte snowboard men skulle tro att det är lättare att åka ankarlift. Har för mig (de få gånger jag hyrt snowboard) att det är lättare än att åka knapplift.
Japp, och med tanke på att jag skrev i Snowboard forumet så ja :P

JaroV

Ny medlem
Liftar
Haffet sa:
JaroV sa:

Japp, och med tanke på att jag skrev i Snowboard forumet så ja :P
Haha, hoppsan.. såg inte det!

Men jag låter frågan gå vidare till någon snowboard åkare. Finns säkert någon snäll själ som kan dela med sig av tips och trix!

mrgorgo

Ny medlem
Liftar
Kan hålla med om att knapplift är det svåraste att åka när man är ny på bräda.
Speciellt dom raka pinnarna, dock tycker jag dom svängda pinnarna är bättre.

När jag var ny på bräda hade jag bara pinnen under armen, hade sjuka problem med att ha den mellan benen.
Men man får riktigt jobbig träningsvärk efter ett tag så jag fick tvinga mig att träna(kanske i smyg när ingen ser på:D)på att åka men den mellan benen.

Ankarlift tyckte jag var lättare, dock får jag riktigt ont i baksida lår efter 10-15 åk i liften.

Leafy

Medlem
Liftar
Knapplift kan var lite knivigt med den raka varianten som nämndes ovan, det gäller bara att försöka hitta den varianten som passar den knappliften bäst.
Kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde riktigt då de gångerna man åkte sådan lift var lätträknade.

Ankarlift är mycket lättare, bara sätt ena "pinnen" mellan benen och åk med i brädans naturliga färdriktning.

Känner du dig osäker på balansen, då man har en fot lös, så skaffa sånna plattor du kan sätta bredvid bakre bindningen, så står du på den i liften för mer friktion, alternativt att du försöker få i foten i den öppna bindningen.

Sen är det bara att testa, bara idioter och vänner som skrattar när man ramlar i liften :)

Gällande tips på åkning kan jag bara säga några korta saker. Titta på hur andra åker och försök att efterlikna hur de rör på armar, ben och kropp i övrigt.
Håll blicken högt.
Våga lägga upp brädan på kanten.
Ta någon dag i snowboardskolan, du lär dig av de som lär ut bäst och du sparar en del svordomar.

Långt inlägg men hoppas det hjälpte lite :)

Senast ändrad:

Haffet

Ny medlem
Liftar
Är den "raka" sorten jag har testat och ja, det var otroligt svårt. Fick göra som mrgorgoro och ha det under armen, men som han säger ger det en enormt träningsvärk, även fast jag då tränar på gym regelbundet.

Leafy, kan lova att alla i backen är idioter isåfall, då jag blivit ganska ordentligt utskrattad ett antal gånger senaste gången jag var iväg. Testat med både 1 fot och 2, tyckte nästan 1 var svårare om jag ska vara ärlig.
Jag har haft lite hjälp av en som jag känner som jag åkt med så jag har väl fått in grunderna ganska bra då jag lärt mig väldigt snabbt då jag är så pass envis och hade lite erfarenhet ifrån skateboard.

Tar mer än gärna emot mer tips och gärna videos^^

Thomsson

Ny medlem
Liftar
I knappen så sätter du stolpdelen av knappen i armhålan och sedan själva knappen får trycka mot skuldra/axel och din arm. Så tycker jag det är skönast iaf.
Att åka upp så är ju flatbase bäst, men när man är nybörjare så spänner man ju sig hela tiden. Att hela tiden ha lite tryck på hälen är nog det bästa i början.

Haffet

Ny medlem
Liftar
Thomsson sa:
I knappen så sätter du stolpdelen av knappen i armhålan och sedan själva knappen får trycka mot skuldra/axel och din arm. Så tycker jag det är skönast iaf.
Att åka upp så är ju flatbase bäst, men när man är nybörjare så spänner man ju sig hela tiden. Att hela tiden ha lite tryck på hälen är nog det bästa i början.
Tackar, ska försöka testa det nästa gång jag har chansen!

Haffet

Ny medlem
Liftar
Verkar som jag dessutom kommer få chansen att vara väldigt aktiv i ankarlift under lovet vilket förhoppningsvis kommer gå bra :P

JSellberg

Medlem
Liftar
Har instruerat snowboard i några säsonger, och det vanligaste felet folk gör på bräda när dom ska åka lift är att dom vrider överkroppen (genom att hålla bägge händerna på liften) och på så sätt startar en sväng, får dålig balans, och helt enkelt inte får till det.

Kroppen ska vara helt rak, tänk dig att att din nedre arm ska peka mot den bakre toppen av brädan (tänk dig att du ska försöka ta tag i den), så att kroppen inte vrider sig, och håll den främre handen fast på bygeln.

Om snowboarden börjar att följa ett spår i liftspåret så bara låt den göra det, och följ efter (förutsatt att du inte åker helt bort åt helvete).

Det allra mest viktigaste är dock att du är avslappnad och inte stressar upp dig.
Rekomenderar inte att åka med liften under armen, öva i stället så att du lär dig.

Det är ganska svårt att förklara för dig, utan att faktiskt vara där och kunna hjälpa dig, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Haffet

Ny medlem
Liftar
JSellberg sa:
Har instruerat snowboard i några säsonger, och det vanligaste felet folk gör på bräda när dom ska åka lift är att dom vrider överkroppen (genom att hålla bägge händerna på liften) och på så sätt startar en sväng, får dålig balans, och helt enkelt inte får till det.

Kroppen ska vara helt rak, tänk dig att att din nedre arm ska peka mot den bakre toppen av brädan (tänk dig att du ska försöka ta tag i den), så att kroppen inte vrider sig, och håll den främre handen fast på bygeln.

Om snowboarden börjar att följa ett spår i liftspåret så bara låt den göra det, och följ efter (förutsatt att du inte åker helt bort åt helvete).

Det allra mest viktigaste är dock att du är avslappnad och inte stressar upp dig.
Rekomenderar inte att åka med liften under armen, öva i stället så att du lär dig.

Det är ganska svårt att förklara för dig, utan att faktiskt vara där och kunna hjälpa dig, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Tror jag förstår ungefär, men skulle det kunnas finnas nån videosnutt som visar det ungefär? Skulle vara så mycket enklare. Tackar ändå <3

Senast ändrad:

Haffet

Ny medlem
Liftar
Nu har jag kommit fram till en ny fråga, vilken bräda borde jag köra på?

Den ena är en Crazy Creek D-Scent 161/26.7cm med 22+/15+ med dom tillhörande bindingarna till det paket som är CC med, den har fungerat perfekt dom få gångerna jag använt den även fast det är en CC, köpte detta begagnat av en snubbe som åkt 2 gånger så det var i "prima" skick.

Mitt senaste inköp är dock en Endeavour Color 149 med 15+/15+ duckstance. Till dessa har jag Apex Color bindingarna.

Jag är 15 år gammal, kille.
Väger 87 kilo men är under "deff/diet/ så har börjat minska mer och mer.
173 centimeter lång
43 i skolstorlek. Har just nu ett par CC boots som kom med den första brädan och dessa kommer vara det nästa jag uppgraderar även fast dom är riktigt sköna.
Lär mig grunderna men verkar som jag kommer åka ganska hårt och mest offpist och park.

K

KungMartin

Guest
Liftar
jag tar handtaget under armhålan och låter själva knappen dra mot skulderbladet typ.

Kaskar

Aktiv medlem
Liftar
En polare till mig gjorde en DIY av en grej som såldes i USA på det glada 90-talet.

Han tog en L-formad plastbit, antar att en metallbit skulle funka också, och borrade ett lagom hål så att han kunde montera den "upponer" på bakre bidningens insida. På så sätt kunde han trycka in bakre foten under kroken och få bättre stabilitet.

Själv lärde jag mig att åka lift genom att ha bakre foten fastspänd, men det funkar inte i många anläggningar då liftpersonalen anser det vara livsfarligt eftersom man kan fastna i liften och sedermera dö. Sannolikheten är ju lika med noll och att färre skulle ramla med bakre foten fastspänd är fullkomligt ovidkommande för liftpersonal verkar det som...

Ett annat tips är väl att åka runt onefoot ett tag för att få in känslan. Dessutom är ingen snowboardåkare komplett utan att kunna åka transportsträckorna mellan olika liftar onefoot eftersom att stanna och spänna fast bakre foten gör att man tappar säkert två-tre placeringar i liftkön, Det kan innebära att man inte är först i repan man spanat in. Livsfarligt det med.

Seppuccu

Aktiv medlem
Liftar
Vad gäller åkteknik skulle jag rekommendera dig att söka på "snowboard" i sektionen "Åkteknik". Personligen har jag haft extremt mycket hjälp at SnowProfessors instruktionsvideor.

Haffet sa:
Leafy, kan lova att alla i backen är idioter isåfall, då jag blivit ganska ordentligt utskrattad ett antal gånger senaste gången jag var iväg.
Jotakk, själv svor jag en (o)helig ed som 11-åring att jag aldrig skulle ställa mig på ett par skidor pga just det. Har hållit den i 27 år och har inga planer på att bryta den.

En annan sak du kan försöka med är att med knappen mellan benen stå som att du är kissnödig, dvs knäna ihop och bakfoten i brädans riktning. Två viktiga saker med det är att se till att bakfoten hamnar mitt på brädan (i sidled) och att du lägger ordentligt med vikt på bakfoten. Man ser ut som en idiot men lyckas oftast ta sig upp i alla fall. Åh, och spänn magen och slappna av i benen. Såklart.

Haffet sa:

Den ena är en Crazy Creek D-Scent 161/26.7cm med 22+/15+ med dom tillhörande bindingarna till det paket som är CC med, den har fungerat perfekt dom få gångerna jag använt den även fast det är en CC, köpte detta begagnat av en snubbe som åkt 2 gånger så det var i "prima" skick.

Mitt senaste inköp är dock en Endeavour Color 149 med 15+/15+ duckstance. Till dessa har jag Apex Color bindingarna.

173 centimeter lång
43 i skolstorlek. Har just nu ett par CC boots som kom med den första brädan och dessa kommer vara det nästa jag uppgraderar även fast dom är riktigt sköna.
Lär mig grunderna men verkar som jag kommer åka ganska hårt och mest offpist och park.
Med tanke på hur mycket du väger nu känns Endeavouren kanske lite kort, men kolla viktspecifikationen på den. CCn å andra sidan är lite för bred med tanke på din skostorlek. Dessutom gör väl CC mest skräpiga nybörjarbrädor så du vill lämna den bakom dig så fort som möjligt.

Och du behöver såklart inte ha bindningarna i de förinställda vinklarna...

Haffet

Ny medlem
Liftar
Anticrobotic sa:
Vad gäller åkteknik skulle jag rekommendera dig att söka på "snowboard" i sektionen "Åkteknik". Personligen har jag haft extremt mycket hjälp at SnowProfessors instruktionsvideor.

Haffet sa:
Leafy, kan lova att alla i backen är idioter isåfall, då jag blivit ganska ordentligt utskrattad ett antal gånger senaste gången jag var iväg.
Jotakk, själv svor jag en (o)helig ed som 11-åring att jag aldrig skulle ställa mig på ett par skidor pga just det. Har hållit den i 27 år och har inga planer på att bryta den.

En annan sak du kan försöka med är att med knappen mellan benen stå som att du är kissnödig, dvs knäna ihop och bakfoten i brädans riktning. Två viktiga saker med det är att se till att bakfoten hamnar mitt på brädan (i sidled) och att du lägger ordentligt med vikt på bakfoten. Man ser ut som en idiot men lyckas oftast ta sig upp i alla fall. Åh, och spänn magen och slappna av i benen. Såklart.

Haffet sa:

173 centimeter lång
Med tanke på hur mycket du väger nu känns Endeavouren kanske lite kort, men kolla viktspecifikationen på den. CCn å andra sidan är lite för bred med tanke på din skostorlek. Dessutom gör väl CC mest skräpiga nybörjarbrädor så du vill lämna den bakom dig så fort som möjligt.

Och du behöver såklart inte ha bindningarna i de förinställda vinklarna...
Okey, håller på att tappa vikt så det är nog ganska lugnt.
Okey, vet att CC:n är en skräpbräda men fick den billigt med bindingar och boots så den har funkat.
Kör självklart inte med standar utan har ställt in det efter vad jag tycker är skönast.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp