Liftkort

joanlinkan

Ny medlem
Liftkort
Tja, jag tänkte höra om det är någon som vet vad som kan hända om man köper ett liftkort av någon och man åker fast ?
Någon som varit med om det eller läst vad som händer ?
/Johan

sharkbait

Ny medlem
Liftkort
du blir av med det antar ja, o ja vet inte, men har hört att man kan få böter, om de e den riktiga innehaaren till kortet som får böterna eller den som köpte det de vet i fan... men ja vet att de nya skistarkorten ska man ju ringa in o anmäla som stulna/borttappade precis som visakort osv, så de går inte skylla på något sånt för att komma undan... men va ja vet e de inte allför ofta man riskerar åka fast, iaf inte här i åre, de om de skulle köra sån där kontrollrazzia isf när man hoppar av liften.
men risken finns ju där hela tiden om man inte är den "rätta" ägaren till kortet.

Tompan14

Ny medlem
Liftkort
På SLAOs hemsida står att läsa "Kontrollavgift på 1 500 kr uttages av den som försöker åka eller åker i lift och nedfart utan innehav av giltigt skipass."
Ett liftkort som inte är utställt på dig räknas som ogiltigt, således får du böta femtonhundra i Sverige.
I Alperna varierar det mellan orterna, allt ifrån €50 till €100 plus kostnaden för ett normalt dagskort.
Hur stor risken är att man åker fast är svårt att svara på, även det beror på vilken ort du befinner dig i. Men egentligen så är det en moralfråga anser jag, varför ska du få åka "gratis" när andra betalar för sig? Ett liftkort är inte dyrt om man överlägger vad man får för pengarna. Att driva en skidanläggning är inte billigt, kvaliteten på såväl pister som liftar blir lidande om du fuskar.
Betala eller stanna hemma!
Oftast stöter man på folk som klagar över liftpriserna nere i baren efter en dags svartåkning där de gladeligen betalar flera hundra för öl, för då saknas det inte pengar...

jocke_p

Ny medlem
Liftkort
Hur kan liftanläggningarna egentligen kräva att ett liftkort är personligt?
Om någon köpt ett kort som gäller en dag, vecka eller en sässong så bör det väl kvitta vem som använder det. Alla åk som går att åka är ju redan förbetalda!
Eller har de räknat fel och missmatchat sin budget???
Annars får de väl ställa ut det med max antal åk under en viss tid!
Typ som Telia kontant surf! En vecka, alt. XX-Mb! Betyder att om jag kollar på film så räcker det bara i fem dagar! Men jag kan kolla Aftonbladet i sju dagar!!!

Om man lånar ett kort så åker man ju inte gratis! Utan då blir man ju bjuden! Om jag köper två öl i baren på afterski´n så måste jag väl inte dricka båda själv?

Heinz_p

Aktiv medlem
Liftkort

@Jocke
Snyggt resonemang. Därför borde också alla få åka gratis på flyget om du har biljett, flyget går ju ändå! Precis som att du kan släppa in alla dina kompisar gratis på bio om du köpt biljett. Skitsmart. Du kommer revolutionera världen med din nya idé!

Senast ändrad:

kleverboi

Ny medlem
Liftkort
tompan14 sa:
... \"Kontrollavgift på 1 500 kr uttages av den som försöker åka eller åker i lift och nedfart utan innehav av giltigt skipass.\" ...
Står det verkligen att man inte får åka i nedfart? Det lär ju allemansrätten ge oss rättighet att göra. (Om man nu som jag gå nån dag ibland för konditionsträningens skull med hudar upp)

jocke_p

Ny medlem
Liftkort
Heinz_p sa:
@Jocke
Snyggt resonemang. Därför borde också alla få åka gratis på flyget om du har biljett, flyget går ju ändå! Precis som att du kan släppa in alla dina kompisar gratis på bio om du köpt biljett. Skitsmart. Du kommer revolutionera världen med din nya idé!
Alla får väl inte åka! Men om jag har en flygbiljett och inte kan åka den dagen så kan jag ju ge den till någon annan eftersom platsen redan är betald och bokad! Men vi kan ju inte åka två på en biljett! Trögt?

FF

Aktiv medlem
Liftkort
kleverboi sa:
tompan14 sa:
... \"Kontrollavgift på 1 500 kr uttages av den som försöker åka eller åker i lift och nedfart utan innehav av giltigt skipass.\" ...
Står det verkligen att man inte får åka i nedfart? Det lär ju allemansrätten ge oss rättighet att göra. (Om man nu som jag gå nån dag ibland för konditionsträningens skull med hudar upp)
Jag skulle vilja se den liftwaffe som hejdar dig på nedvägen och ska kräva dig på 1500 spänn, för han sett dig huda upp. Det kan väl ändå inte hända..

krullty

Ny medlem
Liftkort
Heinz_p sa:
@Jocke
FAIL

skibum2004

Ny medlem
Liftkort
kleverboi sa:
tompan14 sa:
Du ser att SLAO har skrivit Skipass, denna ändring har kommit eftersom en minst lika stor kostnad ligger i att producera snö, bygga ut snösystem, pista backar etc. Detta betyder att du utan tvivel kan bli krävd på 1500kr om du inte har ett skipass och vistas i preparerad nedfart.

Lungan

Ny medlem
Liftkort
Om man åker till t.ex. Åre, och du köper ett 5 dagars kort. och det ska komma en till kompis nästa dag. Och du blir sjuk första dan ni åker, då när andra kompisen kommer kan du väl sälja det till din kompis utan att det händer något eller?

skibum2004

Ny medlem
Liftkort
Veckokorten är för det mesta opersonliga kolla villkoren där det står tydligt för varje annläggning. Säsongskort oftast personliga.

D

Deleted member 80259

Guest
Liftkort
Heinz_p sa:
@Jocke
Vad har jag sagt om att skriva inlägg på freeride efter du vart på STUK...

Heinz_p

Aktiv medlem
Liftkort
felix sa:
Vad har jag sagt om att skriva inlägg på freeride efter du vart på STUK...
Att jag får?

krullty sa:
Just det. Och det är också skönt att allt som skrivs är seriöst.

jocke_p sa:
Alla får väl inte åka! Men om jag har en flygbiljett och inte kan åka den dagen så kan jag ju ge den till någon annan eftersom platsen redan är betald och bokad! Men vi kan ju inte åka två på en biljett! Trögt?
Ganska trögt från skidortens sida om det skulle fungera så - ja.

Lungan

Ny medlem
Liftkort
Heinz_p sa:
jocke_p sa:
Ganska trögt från skidortens sida om det skulle fungera så - ja.
men om du köper ett säsongskort, och bryter benet efter några gånger. då kan du ju ge(edit;sälja) kortet till din polare. för backen skulle din polare lika gärna vara du och samtidigt ingen alls. han kanske inte åkte i den backen i vanliga fall.

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Liftkort
kleverboi sa:
Nej, allemansrätten ger dig inte skit till rättigheter. Skidbackar räknas som "anläggning" och där gäller undantag från allemansrätten. Pröva att knata in på gräset på valfri större fotbollsarena så märker du det nog snart...
Att skidpass är personliga är väl inte så konstigt? Du får tex inte låna ut ditt buss- eller gymkort, varför skulle du få låna ut ditt skidpass?

Heinz_p

Aktiv medlem
Liftkort
simpyz sa:
men om du köper ett säsongskort, och bryter benet efter några gånger. då kan du ju ge(edit;sälja) kortet till din polare. för backen skulle din polare lika gärna vara du och samtidigt ingen alls. han kanske inte åkte i den backen i vanliga fall.
Men vad tror du dom tjänar mest pengar på? Att kompisen köper ett nytt liftkort, eller tar över ditt?
Som tompan skriver. Hur konstigt är det egentligen att liftkort är personliga?

Har du dessutom en bra försäkring så täcker den liftkortskostnaden (och mycket annat) vid olycksfall.

Senast ändrad:

joanlinkan

Ny medlem
Liftkort
okej, tack för alla synpunkter. Fick ett erbjudande att köpa ett begagnat då de blir billigare men då kanske man ska överväga o köpa ett nytt?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp