Liftkortsficka - en nödvändighet?

Jk

Medlem
Hej!

I vår så ska jag på skidsemester för första gången sedan 2015, och jag är i behov av att köpa nya kläder då mina gamla kläder märkligt nog krympt :rolleyes:. Jag har beställt, provat och skickat tillbaka två olika jackor, men har nu hittat en tredje som jag verkligen gillar. Mitt (eventuella) problem är dock att jackan saknar liftkortsficka på ärmen, och min fråga gäller om det kan bli något problem att komma igenom läsarna eller om det går lika smidigt att ha liftkortet i bröstfickan.

Med vänlig hälsning

Stortlopp

Aktiv medlem
Använder sällan. Liftkort i tumvanten mellan inner- och yttervante är en smidig lösning annars. Kan använda vilken jacka som helst.

erik_lagg

Aktiv medlem
Har fickan med liftkortet uppe på överarmen - det funkar bra. Bröstficka kommer nog att funka bra också om du inte är väldigt lång och stel.

fredw

Aktiv medlem
Tror det kan bli litet bökigt. Ibland ser man skidåkare som liksom försöker para sig med liftkortsdetektorn. Jag tror (hoppas..) att det beror på att de inte har någon ficka på armen. Min far hade sådana problem, just med liftkortet i bröstficka. En del detektorer sitter väldigt lågt, då når man ner med armen och böjda ben, men inte med överkroppen.

Men lösning på det ev problemet finns ju, t ex att tejpa fast kortet på insidan av jackärmen. Eller fästa den på annat sätt under/i tröjan. Tyg emellan gör inget.

MKOL

Aktiv medlem
Tror det kan bli litet bökigt. Ibland ser man skidåkare som liksom försöker para sig med liftkortsdetektorn. Jag tror (hoppas..) att det beror på att de inte har någon ficka på armen. Min far hade sådana problem, just med liftkortet i bröstficka. En del detektorer sitter väldigt lågt, då når man ner med armen och böjda ben, men inte med överkroppen.

Men lösning på det ev problemet finns ju, t ex att tejpa fast kortet på insidan av jackärmen. Eller fästa den på annat sätt under/i tröjan. Tyg emellan gör inget.

Exakt, jag tycker att jag fått åma mig lite i vändkorset och använt en del märkliga positioner som riskerat sträcka någon gammal gubbmuskel som jag ignorerat allt för länge 😎

Men det är väl å andra sidan det enda möjliga problemet med att inte ha en ändamålsenlig placering av liftkortet. Åtminstone för er normala människor men för mig som är virrig och en mästare på att förlägga och sumpa saker så för mig är även risken för slarva bort kortet överhängande.

Jag har ett dragkedjeförsett fack på mina handskar som är utmärkt att placera liftkortet i och annars är en annan variant på fredw's förslag att placera den mellan lagren i handsken. Om inte handsken har löstagbar "innerhandske" som t.ex. många Hestrahandskar kan man ju sprätta upp lite snyggt för att kunna pula in det. En bekant kollega har fått hjälp av mamsen att sprätta upp, ta ut och sy på en liten tajt ficka på handskarnas innerskal. Funkade tydligen utmärkt!

Annars tror jag att en vanlig simpel och ofta billig kemtvätts-skräddare ganska smärtfritt och billigt kan sy på liftkortsficka i en jacka. Så länge det inte görs på det yttre skalet eller någon del av plagget med något annat membran eller spännande funktion ska det vara riskfritt tänker jag. Tror att "min" skräddare hade tagit max 300 kr för ett sånt jobb. Men som sagt, viktigt att dom inte går lös på det yttre skalet. Dessutom beror det förstås lite på typ av jacka också.

karlbolin

Medlem
Varför inte använda en hedelig gammal liftkortshållare från innan elektroniken gjorde sitt intåg? Sen har jag inte haft några problem att ha liftkortet i bröstfickan trots ryggskydd och andra attiraljer så det går nog utmärkt det också.

MKOL

Aktiv medlem
Varför inte använda en hedelig gammal liftkortshållare från innan elektroniken gjorde sitt intåg? Sen har jag inte haft några problem att ha liftkortet i bröstfickan trots ryggskydd och andra attiraljer så det går nog utmärkt det också.

Jag är så färsk så jag har inte sett såna i detta sammanhanget men funkar och ser dom ut ungefär som vilken korthållare som helst?

Tänker band runt halsen som man har passerkortet på jobbet i eller som man hakar fast i bälteshällorna? Något åt det hållet?

DrDim

Medlem
Måste ändå säga att ficka på ärmen är väldigt bra, strular absolut noll gånger då. Fickan funkar ofta bra för vuxna iaf, min dotter har dock problem då hon inte är så lång och precis börjat behöva ha liftkort. Tyvärr verkar liftkortsficka vara ovanligt för barn. Märkligt att man inte kan lösa det på ett bättre sätt för just barn.

Heddious

Aktiv medlem
Oavsett vad man har liftkortet i för ficka så är mitt enda tips att aldrig lägga något annat i samma ficka, så att man inte öppnar den för att få fatt på vad det nu kan vara, och råkar tappa liftkortet. Möjligtvis hus/bilnyckel för det är också sånt man ändå inte rotar efter under skiddagen.

farsan56

Aktiv medlem
Jag har oftast kortet på överarmen för det är där fickan finns. Inga problem.
Men ännu smidigare är längst ner på ärmen. Det har en Kjus-jacka jag köpte beg billigt. Man bara viftar lite med armen så år det klart.
Men gå nu för fan inte och köp en Kjus bara för det. Den enda som blir glad då är väl Kjus själv. Och han är rik så det räcker.
En jäkligt go jacka för dom kalla dagarna, finaste dun på utsatta ställen.
Kostar 12.000 ny (löjligt). Köpte min för en 10 del av priset av en som blivit för fet för den.
Hurra för skräpmat!

fredw

Aktiv medlem
Tackar också för alla alternativa tips (ska förmedla dem till min 80-årige pappa vars skidkläder tillverkades när Lasse Kjus bara var en spermie).
I handskarna låter dock litet riskabelt särskilt i dessa tider då man pillar med ansiktsmasker av och på. En handske tappad i en ravin under sittliften är trist (har hänt), ännu tristare om liftkortet ligger i.

Oscar Tegni

Medlem
Rejäl nostalgivarning på liftkortshållare. Skall se om jag har kvar min gamla hemma bara för att kunna använda den en säsong till.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad säger ni om min liftkortshållare då, trodde ni inte att just jag hade en sådan va?;)

1642674283473.jpeg

Christiam

Aktiv medlem
Nu var det nått år sen men sist jag åkte på Nuolja var det sånt resårband med plastfickan runt armen.
En av de lokala backarna här hemma kör med en klisterlappar på ett gem som man fäster på dragkedjan.

Det absolut bästa är att ha det i handsken. "Dakine titan mitt" har en ficka på ovansida hand som kortet passar i.
Enda handsken jag hittat som har detta. Kan också bero på att jag slutade leta efter jag hittade denna handske och köpte många par så man har på lager om det skulle gå sönder.

islandmountain

Aktiv medlem
Är inte byxfickan ett smidigare val än bröstfickan?
Oftast är ju detektorns höjd närmare höfterna än den är axlarna. Ett vick på rumpan åt sidan så är man igenom!

MKOL

Aktiv medlem
Det absolut bästa är att ha det i handsken. "Dakine titan mitt" har en ficka på ovansida hand som kortet passar i.
Enda handsken jag hittat som har detta. Kan också bero på att jag slutade leta efter jag hittade denna handske och köpte många par så man har på lager om det skulle gå sönder.

Åhhhh det var det jag skulle gjort direkt när jag upptäckte hur bra mina handskar köpta på Alewalds Outlet var. Nu hittar jag dom förstås ingenstans :cry: Varför sa du inte detta tidigare liksom?

erik_lagg

Aktiv medlem
Köksduken också från samma tidsålder?;)
Nä, den är bara retro. Men vi ser liftkortshållare från tre decennier. 70-tal, 90-tal och 10-tal. Funderar var 80-talet tog vägen och när jag var i Bubergsgården och åkte?
[redigerat: på 90-talet var jag i Bubergsgården - hade blandat ihop stället med Bygdsiljum]

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Men vi ser liftkortshållare från tre decennier. 70-tal, 90-tal och 00-tal. Funderar var 80-talet tog vägen och när jag var i Bubergsgården och åkte?
Om jag minns rätt så var liftkorten då datahålkort med något snyggt färgtryck. Man stack in dem i en automat som svarade ”GUTE FAHRT” via en LED sifferdisplay.

Ett sådant här t ex:
Hämtat ur vårt gamla fotoalbum.
Terrängen ser annorlunda ut idag, den inringade mäktiga isfallsglaciären är borta.
Man hade dem i snöre runt halsen, eller i en sådan lyxhållare med utdragbar stropp, som jag köpte i Åre (den är visserligen från 90-talet, men fanns nog även på 80-talet).

1642683130288.png

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Aha @PisteCarver . Med ett undantag var jag i Svenska fjällen då (ffa Storlien, Sälen, Idre, men också Riksgränsen och Åre). Jag tror aldrig jag har sett sådana hålkort men någon gång på 80-talet kom ju jojon som du delade ovan. Men jag tror att det var kort med magnetremsa på de ställena jag var.

PisteCarver

Aktiv medlem
Aha @PisteCarver . Med ett undantag var jag i Svenska fjällen då (ffa Storlien, Sälen, Idre, men också Riksgränsen och Åre). Jag tror aldrig jag har sett sådana hålkort men någon gång på 80-talet kom ju jojon som du delade ovan. Men jag tror att det var kort med magnetremsa på de ställena jag var.
Ja, stämmer bra det.
Bläddrade några sidor bakåt i albumet och hittade det här liftkortet - med magnetremsa!:)
1642684430797.png

Pillard

Aktiv medlem
Alltså såna där armhållare använde vi iaf i Rusutsu så sent som 2014. Har för mig att det var liknande i Hakuba 2016 också. Japanerna är speciella...

Har det i bröstfickan, funkar perfekt nittionio gånger av hundra, den hundrade gången så får man vrida överkroppen något.

lmk30

Aktiv medlem
Skulle rekommendera byxfickan, för korta som jag funkar fickor som sitter vid höften bra men om man är längre funkar nog även ev lårfickor.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp