Liftkortsprisernas underbara värld

Vinter-Paul

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jag har bestämt mig för att ge upp att försöka förstå SJs biljettsystem, men tänkte ge mig på liftkorten istället.

Om man säsongar eller bor relativt när en skidort är ju säsongskort oftast prisvärda även om det kostar typ 10000 i de större alporterna. Men när man är och åker en vecka betalar man oftast minst 2000, så för 10000 kan man få ca 20 veckors åkning men för en femtedel av det priset får man bara en tjugondel av åkdagarna.

Säsongarna får helt enkelt bra pris och det är klart det är bra, det störigaste tycker jag är att de flesta orter bara säljer upp till 7-8 dagarskort och efter det är man hänvisad till säsongskortet. Om man inte vill göra hela säsongen utan bara säg 3-4 veckor borde det finnas några priskategorier därimellan. Som det ser ut nu är luckan konstigt utformad i både tid och pris.

Sen vill jag ha feta skidan rabatt! Då jag mest utnyttjar liftkortet på vägen uppför och i stor utsträckning letar mig utanför pisterna borde man inte betala fullt för pistörernas arbete då jag inte nyttjar den lika mycket. På samma argument kan förresten parkråttorna ha ett eget skipass för sina områden, de som inte är intresserade av det betalar som det är nu för en service som borde vara rätt dyr att underhålla. Hur mycket utnyttjar parkåkarna pisterna förresten, de borde slippa betala fullt för det.

Sen är det ju inte helt möjligt att kolla var folk åker, men man är ju med och betalar för annat än det man vill ha.
 

Jarle

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Vidare behöver vi inte ha fri sjukvård, varför ska någon betala för någon annan? Nej, jag tycker det är en helt vansinnig idé. Köp en dynafit-setup om du stör dig så på priserna
 

Vinter-Paul

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Tänkte just på det, randonée-utrustning kostar en gång sen är man set for life.
 
T

Thomsson

Guest
Liftkortsprisernas underbara värld
Det jag tycker är konstigt är att liftkortspriserna i Romme är ungefär lika som i Bad-gasten.
 
D

Deleted member 80259

Guest
Liftkortsprisernas underbara värld
Eller så åker man till Valdi där du bara visar liftkortet på stationen längst ner, kan du använda dina randonée en gång på morgonen som uppvärmning sen är du "fri" i resten av systemet... tror 2 alpes kör samma system, minns att det bara var en papperslapp man hade runt halsen i alla fall.
 

linder

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Varför diskutera alppriser på en svensk sida, tänkte du ta upp det med dom eller va det bara ett sätt att få ut aggressionerna på?

För här i sverige så tycker jag nog allt att priserna är rätt så bra...

Åre som exempel
säsongskort 4500kr
8 dagar 1900kr = 237,5kr/dagen
1 dag 360kr

Säsongskortet är alltså intjänat på 12,5 dagskort eller 2st 8 dagars + ett 2 dagars, alltså 18 dagar.

Du ville ha något för 3-4 veckor och då har du tjänat in ditt säsongskort oavsett hur man räknar, sen att man alltid kan bli av med ett säsongskort för en billig slant precis innan man åker hem :P

Samt med den filosofin så varför ska vi parkråttor betala för lavinsprängning och pist/offpist liftar? :P
 

Fluffy

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Vänta nu.
Påstår du att en park inte kostar lika mycket att underhålla som pisterna??
Jag trodde att det var mycket jobb att få till hopp, boxar mm som duger för parkåkare..
 

vericson

Ny medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Då borde inte pist åkarna heller betala fullt pris eftersom dom inte utnyttjar parken :)
 
Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Är ni på riktigt med detta? Och den mänskliga faktorn? När folk som betalat bara för parken börjar åka i pisterna? Måste anläggningarna anställa dörrvakter som åker runt i systemet och kontrollerar folk?

Vidare, vad händer när en anläggning märker att de tjänar mest på parken? Eller på barnbacken? Tror ni att det kan komma att påverka säkerhet/standard på övriga delar av systemet då?

Jarle - mer socialism i skidbackarna!
 

Jarle

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jibberisch sa:
Är ni på riktigt med detta? Och den mänskliga faktorn? När folk som betalat bara för parken börjar åka i pisterna? Måste anläggningarna anställa dörrvakter som åker runt i systemet och kontrollerar folk?

Vidare, vad händer när en anläggning märker att de tjänar mest på parken? Eller på barnbacken? Tror ni att det kan komma att påverka säkerhet/standard på övriga delar av systemet då?

Jarle - mer socialism i skidbackarna!
Det är väl ett av de större problemen idag, att folk inte tänker igenom saker och ting ordentligt. Visst kan man ta dåliga beslut och tankegångarna kan ibland svika en men generellt tycker jag att det filosoferas alldeles för lite i vårt samhälle idag. Vare sig det är i backen, baren eller regeringen.

I psykologin jag läste på gymnasiet har jag för mig att vi fick lära oss att fasen då ens egna behov är det enda man ser till är något man lämnar runt 4-års åldern. Jag vettetusan hur mycket man kan lita på den där Freud när jag dagligen får bevisat att många människor i både 10, 20, 30 och 40-års åldern fortfarande verkar tänka så. Säkerligen finns det tänket i högre åldrar också.
 
Senast ändrad:

Dr_Snow

Ny medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jag har inte en susning om hur man driver en skidanläggning. Det vore exemplariskt om någon med sådan erfarenhet kan höfta ner lite kostnader per någon tidsenhet, så kan vi fortsätta höfta fram vad ett vettigt liftkortspris är?

Det är faktiskt det ENDA sättet att ta reda på om ett liftkortspris är rimligt eller inte. Intäkter - kostnader.
 

Axwelll

Ny medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
eller så investerar du i en jetpack och flyger till toppen. problemet löst.
 

Jibberisch

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jarle:

Ja, man kan bli lite lätt förvånad ibland. Jag skyller som jag brukar allting på MTV. Filosofin får inte plats där bland flottiga frisyrer, dyra bilar och silikonbrudar. Det är bara att titta på våra egna dokusåpa-hjältar, levande bevis på att det behövs fler koaner i vardagen - speciellt i baren.

Sedan att många människor tror att Jorden snurrar kring dem och att deras själ är solen, månen och stjärnorna är tragiskt nog mänskligt. Girighet och egoism är ju trots allt två drag som dominerar den mänskliga rasen. Lite därför jag är skeptisk till den.

Dr_Snow:
Så om liftskortspriserna i Romme och Bad Gastein är ungefär lika, då är det något som är jävligt fel? Alternativt satsar Romme på kvalité och mindre gäster och Bad Gastein på kvantitet? Men frågan kvarstår ju iofs, hur man driver en anläggning. Hur många pistvakter finns det i Romme och hur många i Bad Gastein vs. antal gäster? Är elen dyrare i Romme? Frågorna blir många.
 
Senast ändrad:

Fluffy

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jibberisch sa:
Jarle:
Så om liftskortspriserna i Romme och Bad Gastein är ungefär lika, då är det något som är jävligt fel?
Om man räknar på det så kan det vara så att kostnaden för att driva Bad Gastein / Romme är ungefär den samma utslaget på antalet sålda liftkort..
För jag har svårt att tro att någon på Romme har bara kopierat prislistan för någon ort i alperna och att de går med fet vinst varje år.

((Men det är ju bara vad jag tror))
 

JL76

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jämförelsen alp vs sverige handlar ju om att det man upplever att man får för pengarna inte matchar prisskillnaden, som konsument skiter jag ju i deras kostnader. Ifall ett liftkort till en alport kostar 10-20 % mer än ett svenskt och man får tillgång till ett system som är 10-20 ggr större känner iaf jag att det svenska liftkortspriset inte är "prisvärt".
 

freerider92

Ny medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
JL76 sa:
Jämförelsen alp vs sverige handlar ju om att det man upplever att man får för pengarna inte matchar prisskillnaden, som konsument skiter jag ju i deras kostnader. Ifall ett liftkort till en alport kostar 10-20 % mer än ett svenskt och man får tillgång till ett system som är 10-20 ggr större känner iaf jag att det svenska liftkortspriset inte är \"prisvärt\".
Detta var en ovanligt tydlig paradox, om ett liftkort till en alport kostar 10-20% mer och deras system är 10-20 ggr större borde det väll gå jämnt ut?
 

MEstenberg

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Kan bidra med en undersökning till denna tråd gjord av sts alpresor vart man får mest pist per krona:

Bad Gastein
Liftkort 6 dagar (gäller hela Ski Amadé): 1911 kr
Antal pister: 356 st
Pistkilometer: 860 km
Pistindex: 2 kr km/vecka

Cervinia

Liftkort 6 dagar: 1827 kr
Antal pister: 43 st
Pistkilometer: 313 km
Pistindex: 6 kr km/vecka

Verbier

Liftkort 6 dagar: 2555 kr
Antal pister: 100 st
Pistkilometer: 412 km
Pistindex: 6 kr km/vecka

Åre
Liftkort 6 dagar: 1820 kr
Antal pister: 110 st
Pistkilometer: 101 km
Pistindex: 18 kr km/vecka

Sälen

Liftkort 6 dagar: 1640 kr
Antal pister: 116 st
Pistkilometer: 82 km
Pistindex: 20 kr km/vecka

Trysil

Liftkort 6 dagar: 2005 kr
Antal pister: 66 st
Pistkilometer: 71 km
Pistindex: 28 kr km/vecka
 
Senast ändrad:

JL76

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
freerider92 sa:
JL76 sa:
Jämförelsen alp vs sverige handlar ju om att det man upplever att man får för pengarna inte matchar prisskillnaden, som konsument skiter jag ju i deras kostnader. Ifall ett liftkort till en alport kostar 10-20 % mer än ett svenskt och man får tillgång till ett system som är 10-20 ggr större känner iaf jag att det svenska liftkortspriset inte är \"prisvärt\".
Detta var en ovanligt tydlig paradox, om ett liftkort till en alport kostar 10-20% mer och deras system är 10-20 ggr större borde det väll gå jämnt ut?
?
eller menar du att 10% =10 ggr?
 

Heddious

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Jarle sa:
Vidare behöver vi inte ha fri sjukvård, varför ska någon betala för någon annan? Nej, jag tycker det är en helt vansinnig idé. Köp en dynafit-setup om du stör dig så på priserna
+1

(Jag tror att de flesta orter dissar månadskorten i och med att målgruppen är liten i förhållande till veckisar/helsäsongare, särskilt på ställen med earlybird-kort.
Ta Serre tex, där får du ett säsongskort för ca 6000 sek om du är ute i god tid, och ett veckokort för runt 2000. Finns ingen anledning för dem att ha ett två eller treveckorskort. Och som jag har fattat det väljer de flesta som bor inom vettigt bilavstånd från en/flera alporter antingen en ort där de skaffar säsongskort, eller att köpa en/två/flera dagar på olika orter under vintern beroende på snön osv. Tror även att vissa ställen har typ "tio valfria dagar under säsongen-kort", eller som här i Val Thorens att man kan skaffa ett kort som debiteras varje dag man nyttjar det under vintern med typ 20% rabatt jämfört med ett vanligt dagskort.
Och ang. parkåkare åker inte pist, piståkare åker inte park osv så tror jag att kostnaden för parkshapers/lavinsprängare/liftvakter och pistörer går hyfsat jämnt upp om man slår ut det över en stor mängd åkare. Häpp. Mer socialism i skidbacken ^^ )
 
Liftkortsprisernas underbara värld
MEstenberg sa:
Kan bidra med en undersökning till denna tråd gjord av sts alpresor vart man får mest pist per krona:

Bad Gastein
Liftkort 6 dagar (gäller hela Ski Amadé): 1911 kr
Antal pister: 356 st
Pistkilometer: 860 km
Pistindex: 2 kr km/vecka

Cervinia

Liftkort 6 dagar: 1827 kr
Antal pister: 43 st
Pistkilometer: 313 km
Pistindex: 6 kr km/vecka

Verbier

Liftkort 6 dagar: 2555 kr
Antal pister: 100 st
Pistkilometer: 412 km
Pistindex: 6 kr km/vecka

Åre
Liftkort 6 dagar: 1820 kr
Antal pister: 110 st
Pistkilometer: 101 km
Pistindex: 18 kr km/vecka

Sälen

Liftkort 6 dagar: 1640 kr
Antal pister: 116 st
Pistkilometer: 82 km
Pistindex: 20 kr km/vecka

Trysil

Liftkort 6 dagar: 2005 kr
Antal pister: 66 st
Pistkilometer: 71 km
Pistindex: 28 kr km/vecka
LER!
Intressant fakta. Med den beräkningen vad blir priset i La Grave? Oändligt?
 

fafner

Medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
Nu är det väl höjdmeter som är intressant, inte pistkilometer och på de flesta orter brukar de mesta av de kilometerna bestå av oändliga gröna transportsträckor som sträcker sig över hela berget som en orm...

Så höjdmeter/kr vore mer intressant fast då tar man ju inte hänsyn till liftens snabbhet, det är lite skillnad att åka på gamiften på Noulja 500 höjdmeter (typ 35 m/mins) och upp på La Grave 2150 höjdmeter
 

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Liftkortsprisernas underbara värld
fafner sa:
Nu är det väl höjdmeter som är intressant, inte pistkilometer och på de flesta orter brukar de mesta av de kilometerna bestå av oändliga gröna transportsträckor som sträcker sig över hela berget som en orm...

Så höjdmeter/kr vore mer intressant fast då tar man ju inte hänsyn till liftens snabbhet, det är lite skillnad att åka på gamiften på Noulja 500 höjdmeter (typ 35 m/mins) och upp på La Grave 2150 höjdmeter
Höjdmeter per krona är väl skoj att veta. Men borde vara tämligen ointressant för att ta ut jämförelsen mellan lifkortspriser. Då måste ju antal km pist vara bra mkt mer intressant att ha med i beräkningen, då det är dem som skall pistas och underhållas, och inte höjdmetrarna.

La Grave tex borde ju ha ett väldigt billigt liftkort, inga pister att underhålla, och endast en lift.

Men vad vet jag?
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp