Lim för att limma sprickor i Dynafit häldel?

Megawatt

Medlem
Tjena,
Sitter o funderar på om det skulle funka att limma sprickorna vid skruvhålen i
20201014_222250.jpg
mina gamla dynafit bindningar? Tänker att ett långtidsverkande epoxy borde funka om jag filar ur vid sprickan o fyller ordentligt? Någon som testat o kan komma med input?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Om du sätter ett stygn per sida utöver epoxylimningen, så kan det funka ett tag. Men det är svårt att återskapa samma styrka med olika material och olika hårdlekar av materialen.
Stygn.png

Megawatt

Medlem
@TopiNieminen Ok d låter rimligt, men vad tänker du att "stygnet" skulle vara av? Borra in en klammer o oxå limma dit??

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ta någon extra stark sytråd som du provar att det löses inte upp av epoxyn, så får du en exakt amering. Fräs ett spår på undersidan av plattan så ka du skapa en platt yta mot skidan utan att påverka armeringen. Typ så här skulle jag försöka göra det. ( Paint is the friend of everyone 😅 )!
Stygn 2.png

Marboh

Aktiv medlem
Jag är skeptisk.
Dels så har det spruckit av en anledning och har svårt att tro att du lyckas få limfogen starkare än vad det var från början.

Vidare så verkar POM vara svårt att limma.
Sen för att få bra vidhäftning krävs att ytan har lägre ytspänning än limmet för att "väta" materialet.
POM har ca 43 i ytspänning epoxy ligger mellan 35-45 vad jag kan hitta. vilket gör att det kan vara svårt att få bra vidhäftning.
Går nog iofs att lösa med någon form av primer, men det är ganska klurigt att få det bra i sprickan.

För att få till det behövs det nog lite större ingrepp. hur ser det ut på andra sidan där skruven går in?

zingo11

Aktiv medlem
Kanske förstora hålet och ta en stöd-hylsa i metall (typ koppar rör vid koppling)

Megawatt

Medlem
Jag är skeptisk.
Dels så har det spruckit av en anledning och har svårt att tro att du lyckas få limfogen starkare än vad det var från början.

Vidare så verkar POM vara svårt att limma.
Sen för att få bra vidhäftning krävs att ytan har lägre ytspänning än limmet för att "väta" materialet.
POM har ca 43 i ytspänning epoxy ligger mellan 35-45 vad jag kan hitta. vilket gör att det kan vara svårt att få bra vidhäftning.
Går nog iofs att lösa med någon form av primer, men det är ganska klurigt att få det bra i sprickan.

För att få till det behövs det nog lite större ingrepp. hur ser det ut på andra sidan där skruven går in?
Det är sprucket rakt igen o kanske vore bäst att låta de gå vidare.. men jag tycker det är lite kul o försöka hitta en lösning.

20201015_124905.jpg

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
@Megawatt Dum fråga, men har du hört med Dynafit om det finns reservdelar att tillgå? Det är ett longshot, men inte omöjligt, de är trots allt väldigt stolta över sina produkter.

Megawatt

Medlem
@Megawatt Dum fråga, men har du hört med Dynafit om det finns reservdelar att tillgå? Det är ett longshot, men inte omöjligt, de är trots allt väldigt stolta över sina produkter.
Nej det har jag inte gjort, antog att det är för gammalt för att det ska finnas och sedan vet jag inte vart jag ska vända mig, men det kanske jag kan googla fram!?

xQubeZ

Aktiv medlem
Övervägt att borra nya hål? Ser ju ut o finnas plats för att dra två nya hål alldelles framför. Hålbilden blir ju annorlunda o lite mindre vilket kanske påverkar ”prestandan” men tror defenitivt det blir starkare än att försöka epoxya de gamla hålen.

Marboh

Aktiv medlem
Låna fräsen i tekniksalen på närmsta skola så borde du kunna göra en ny del av ett aluminiumblock. Eller ett block POM. Verkar ju inte vara några direkt komplexa geometrier.
Borde få tillräckligt bra resultat med ett skjutmått.
Kul projekt!

Annars går det nog som nämnts tidigare att slipa ur sprickan. Köra primer eller kanske glasfiberarmerad expoxy om det fäster. Sen borra/brotscha hålet och limma i en hylsa.

Megawatt

Medlem
Har nu ställt frågan till Dynafit o får se vad de säger, annars blir det att pröva med dremeln o epoxy 😀

Megawatt

Medlem
Uppdatering:
Dynafit hade tyvärr inga reservdelar att tillgå då tlt bindningen gick ur tiden för längsen.. Men ibland ska man ha lite tur o ja hittade två gamla bakdelar i reservdelslådan som jag kunde sno bottenplattan av.
Jag blev fock tvungen att byta "tornet" i bottenplattan då det var av olika dimensioner, men fick efter lite pillande o putsande fick jag ihop en nästan färgmatchad tlt i så gott som nyskick.
20201019_153413.jpg

Slapp således att ta fram dremel o lim denna gång. 😀

Marboh

Aktiv medlem
Då kan du ju testa laga bottenplattan och det gör inget om det inte blir bra!!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp