Limma skidor

Munter

Ny medlem
Limma skidor
Min ena skida har börjat dela sig i spetsen. Jag ska bara åka ett par veckor till på dem så det vore på sin plats med en lagning. Vet någon ett lim som är bra till detta? Det måste ju vara ett tvåkomponentslim, men ska det vara epoxy- eller polyuretanbaserat?

Tackhej.

Kjorling

Ny medlem
Limma skidor
hmm vad har du för några skidor.. JAg har ett par salomon crossmax 10 p som har samma problem på båda skidorna även på tailen på en av dem.. Sportaffären jag köpte skidorna från säger att det har kommit därför att jag hoppar med dem.. Men dessa skidor bör ju hålla för det..

Tänk på att du förlorar spänsten när skidorna släpper på det viset.. Men det kanske blir bättre när du limmar dem men aldrig som när du köpte dem..

//Daniel Kjörling

E

E_Lindholm

Guest
Limma skidor
Hej!

Hade samma problem med mina Crossmax 10P nu i julas.
Dem separerade i nosen och emblemen på nosen sprack, om det berodde på hoppning tillsammans med sträng kyla eller bara dålig kvalité vet jag inte.

Fick iaf hjälp med att prova att reklamera dem. Skidorna skickades ner till Salomon och dem gick igenom iaf den här gången.

Så mitt råd är att du ska prova att reklamera och så vitt jag vet så ska inte butiken avöra om det går eller inte. Det är ju trots allt tillverkaren som ska stå för materiella skador som inte beror på vårdslöshet. ( t ex 20metersdrop på asfalt) för skidor i 7000:- klassen är väll till för att användas aktivt, ELLER??

Mvh

//Erik

Ace_DG

Aktiv medlem
Limma skidor
Normalt är det väl garanti 1 år fr o m inköpsdatum (spar kvittot), tror jag.

Här följer i a f några spontana tips för det kommande samröret med leverantörer och handlare.

1. "Nä jag har åkt helt normal åkning" Men du är ju naturligtvis en riktigt jala avancerad åkare som utsätter matrielen för enorma krafter.

1B. "Nä, jag är väl medelgod tror jag..." På frågan hur man åker. . Säg aldrig, säger ALDRIG, mer än så! Skryter gör man för polarna.

2. "Big-jump eller park, aldrig! Dom här grejorna passar ju inte alls för det!" (argumentet klingar väl lite sämre om du kommer dragandes på just ett par jibb-lagg).

3. "Skogsåkning, nej det är både oansvarigt och farligt", m a p den där permanentböjda spetsen som du klockrent satte iden där fjällbjörroten under snön.

4. "Helt oförklarligt, måste va brorsan som hacka med staven i liftkön, ingen aning", på frågan varför den helt platta spetsen visar prydliga märken efter Nokiadubbar.

5. "Vitfärgen, inte vet ja, måste komma från värmerören jag lutar skidorna mot hemma"... Kommer ju naturligtvis från samma värmerör hemma i källaren som du och polaren försökte...ähum "böja tillbaka" den där permanentböjen på...ähum, varpå ni båda tappat taget å nästintill blivit skaperade båda två. Vit färg sitter ju dåligt, va...

...finns tusen svar till, men nu måste ja jobbe!

Fantasi kidz, skidor är dyra!

Superstar

Ny medlem
Limma skidor
Du ska använda ett epoxilim med lång härdtid >24 timmar. Epoxi limmar superstarkt mot alla material och luktar nästan ingenting. Polyuretan = Polyester limmar mot sig själv men sämre mot andra material. Polyester luktar starkt av styren. Båda sorterna är allergiframkallande. Utför du en nogrann reparation med rätt produkter så kommer reparationen att hålla hela skidans livslängd. Du berättade inte vad orsaken till skadan var (yttre påverkan / fabrikationsfel), men oavsett rättar du till det med en bra reparation. Jag kan inte tänka mig att en separation i skidspetsen skulle påverka skidans egenskaper negativt, men det är ju givetvis inte bra om den får vara ifred en längre tid.

Munter

Ny medlem
Limma skidor
Tack för tipsen Superstar. Enligt min erfarenhet kan det skilja jäkligt mycket på olika lim- och spackelfabrikat. Vet du något säkert kort?
För övrigt köpte jag mina skidor begagnat för ett år sedan (K2 Stuntman), så reklamation eller dylikt är uteslutet. Som student har man ju inte så mycket flis, så lagning är för det mesta det enda som gäller. Spetsen blev köttad i en krasch.

CAD

Medlem
Limma skidor
ACE DG > Säljaren har enligt lag två års produktansvar, dvs måste åtgärda fel på varan som uppkommer genom normal användning (alltså ej genom vårdslöshet). Detta går inte att förhandla bort, oavsett om de säger att det är ett års garanti eller inte. Garanti gäller UTÖVER produktansvar och brukar innebära ett större ansvar för produkten=lättare att få fel åtgärdade. Det är många säljare som inte är medvetna om detta, så det lönar sig att ligga i och hävda sin rätt vid en eventuell dispyt (kan även vara bra att hänvisa till vissa paragrafer i konsumtköplagen).

Helt utanför ämnet, men iaf...

A

asteroid

Guest
Limma skidor
Om jag förstår det rätt har toppen spruckit? Det kan ha kommit in vatten i skidans kärna därför är det viktigt att du torkar ut skidan ordentligt innan limmning. Detta kan påskyndas med hjälp av tex en hårtork eller värmepistol innan limningen.

Det du skall använda till själva lagnigen är westsystemet, dvs om skadan är tillräckligt stor då detta kostar ganska mycket och kommer i stora kvantiteter. Om skadan är lite mindre skulle du kunna använda epoxilimmet Araldit vilket jag tror att i ditt fall gör jobbet tillräckligt hållbart både hållfasthetsmässigt och ekonomiskt.

Vid själva limmningen: Applicera flödigt med lim, efter applicering värm lagningen med hårtork i syfte att få epoxin att börja "flöda" och att få immet att verkligen flyta ut i alla håligheter i skadan. torka bort överflödigt limm och sätt lagningen i press mha tvingar och trästumpar. kan även vara bra att täcka skadan med gladpack innan pressningen för att undvika annan vidhäftning

lycka till
Asteroid

zupermac

Medlem
Limma skidor
CAD sa:
ACE DG > Säljaren har enligt lag två års produktansvar, dvs måste åtgärda fel på varan som uppkommer genom normal användning (alltså ej genom vårdslöshet). Detta går inte att förhandla bort, oavsett om de säger att det är ett års garanti eller inte. Garanti gäller UTÖVER produktansvar och brukar innebära ett större ansvar för produkten=lättare att få fel åtgärdade. Det är många säljare som inte är medvetna om detta, så det lönar sig att ligga i och hävda sin rätt vid en eventuell dispyt (kan även vara bra att hänvisa till vissa paragrafer i konsumtköplagen).

Helt utanför ämnet, men iaf...
Jag lånar tråden...

Varje höst så har vår klubb en "byta-grejer-med-varandra-dag" då barmarksträningen börjar. Då hittade jag 1 år beg. SL och GS som skulle få tävla i år.

I helgen som var så skulle jag "preppa" dem och upptäckte att den ena SL-skidan var sprucken där bak. Alltså, sviktar man skidan så öppnar sig en springa mellan belaget och den över delen så man kan se in till trä:t. Jag surfade så klart hit direkt och läste på. Jag var nära på att köpa Epoxy och limma men såg ditt svar
@CAD, så jag kollar igen.

Jag ringde affären och kollade vad jag skulle göra och fick då höra att någon hade ringt precis innan och hade samma problem. Dessutom säger säljaren att det har hänt tidigare och att de skulle förmodligen reklamera skidorna. Bra, tänkte jag, materialfel.

Idag åkte jag till en känd affär i sthlm på lunchen (samma som jag ringde) och fick höra att skidan var av (träkärnan) och att de inte alls ville reklamera den. Jag hävdade att skidan endast var tävlingskörd i bana men enligt säljaren så hade åkare förmodligen hoppat med den och landat baktungt (tveksamt).

Så vad gör jag nu... ska jag stå på mig eller är det bara att limma?

niccoschiller

Ny medlem
Limma skidor
Gammal tråd men denna blir nog aldrig för gammal:
2-komponents Epoxi fungerar men fäster trots allt dåligt på feta plaster såsom belag och ABS. OM du väljer epoxi är det mycket viktigt att först rengöra limytan. Bäst resultat om man slipar lite för att rugga upp, sedan 100% ren Aceton på en trasa (ej så det flödar), därefter VÄRM upp belaget med en hårtork (ej så det smälter) först. BLANDA epoxin med Q-celler/Microballonger tills du uppnår en krämig konsistens (lagom för att kunna sprida ut i skadade området. OBS! Måste vara långtidshärdande kvalitetsepoxi med längre "sliptorr" härdtid än 30 min. Fungerar att sätta tvingar när epoxin är på plats men det är absolut bättre att använda en vacuumpåse och pump för att fördela trycket jämnt. Det allra bästa är som jag brukar göra när jag bygger både surfbrädor, snowboards, snowsurfers, hydrofoils, cykelramar i kolfiber mm: INFUSION! Då skapar man först vakuum med föremålet i påsen och sedan låter man detta vakuum suga in resin/epoxi eller vinylester via slangar som kopplats i förväg. På så vis fylls ALLA ihåligheter helt med resin och man använder bara exakt så mycket resin som behövs. Därmed ger denna metod den absolut bästa hållfastheten till lägsta möjliga vikt! OBS! Efter laminering skall man alltid följa rekommenderad temperaturhöjning. Brukar vara ca 20-25 grader C de första 12 h och sedan helst 50-60 grader C i minst 24 h. Dessutom fortsätter epoxi att härda ytterligare och man bör helst inte köra på dom inom en vecka.
Cheers:)
Schiller Design

Senast ändrad:

Amiraya

Medlem
Limma skidor
Bumpar denna, tyvärr har mina beslag släppt både bak och fram, har båt och har god erfarenhet av West Epoxy, dom har även ett G-Flex system som är lite flexibelt och bl a kan användas för att limma kölen då den flexar lite i vattnet, är det någon som har testat flexibelt epoxy med gott resultat ?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp