Line Blade eller alternativ

RWD

Aktiv medlem
Efter att ha rensat lite i skidgarderoben men även skaffat lite nya skidor så ser jag ändå att jag har ett hålrum att fylla : )

Letar nu en pistskida, men hade nog inte tänkt mig nån racingskida, utan kanske något bredare runt 90mm under foten utan att för den delen göra för mycket avkall på egenskaperna på isigt/hårt underlag, och vill även ha mycket pop /energi ut ur svängen.

Har varit inne på Blade men tyvärr inte kunnat testa den vilket så klart hade varit önskvärt. Har däremot haft Sakanan och gillade den riktigt bra. Hade då samtidigt ett par Völkl Deacon 74 Pro så Sakanan behövde inte klara av några isigare förhållandenden.
Men nu behöver jag något som kompletterar mina Norse Enduro. Så gärna mycket sväng och roliga att Carva på hårt underlag men även för lite mjukare och uppkörda pister.
Eftersom jag gillade Sakanan så mycket känns det som att ett par Blade skulle vara det givna valet. Dock är jag lite osäker på om de skulle fungera tillräckligt bra när det är riktigt isigt. Någon som har testat både Sakana och Blade och vet om det är stor skillnad i isgrepp?

Ett säkert kort är väl annars Deacon 84 (som jag har testat) men saknar lite lekfullhet i den som jag tror jag kan få i Blade.

Berglund16

Medlem
Jag har kört på både Sakana och Blade och har nu bara kvar Blade. Jag gillar den bättre som en allround skida. Både två har enormt mycket pop ut ur svängen. Jag upplever att det är bättre ”bett” i Blade och har kört den i en isig backe på Dundret och då har jag inte känt att den släpper. Såklart är den inte alls som en renodlad pistskida som äter is. Är det mest is du ska köra på finns såklart bättre alternativ än Blade men har svårt att tänka mig en roligare allround skida om du vill ha ”sväng och pop”!

Kan rekommendera den som en rolig skida för de flesta förhållanden.

RWD

Aktiv medlem
Jag har kört på både Sakana och Blade och har nu bara kvar Blade. Jag gillar den bättre som en allround skida. Både två har enormt mycket pop ut ur svängen. Jag upplever att det är bättre ”bett” i Blade och har kört den i en isig backe på Dundret och då har jag inte känt att den släpper. Såklart är den inte alls som en renodlad pistskida som äter is. Är det mest is du ska köra på finns såklart bättre alternativ än Blade men har svårt att tänka mig en roligare allround skida om du vill ha ”sväng och pop”!

Kan rekommendera den som en rolig skida för de flesta förhållanden.
Vilken längd kör du på?

Berglund16

Medlem
181, körde sakanan på 174, men alldeles för kort tyckte jag. Jag är 176 cm. Tycker generellt att Line vill ha korta skidor :)

RWD

Aktiv medlem
Menade att Line generellt rekommenderar korta skidor, jag tycker inte alls att Blade 181 känns långa
Nej jag menade att även sakana i 181 kändes ganska korta, i varje fall inte långa. Dock kan jag tänka mig att Blade i 181 känns längre än Sakana i 181cm. Tror de skulle bli lagom, men kanske 176 också kan funka då. Tycker att flesta skidtillverkare rekommenderar korta längder.

farsan56

Aktiv medlem
Menade att Line generellt rekommenderar korta skidor, jag tycker inte alls att Blade 181 känns långa
Låter bra det där, köpte ett par 181 sent förra säsongen. Är 177 och lagom halvfet gubbe. Köpte dom lokalt/beg så det var den längden som gällde. Testade dom en gång i Stjärnbacken i Maj. Men snön var så rutten så skidorna flyttade snön istället för tvärtom. Blev lite betänksam på längden men ditt omdöme känns lugnade.
Nu väntar jag ivrigt på att dom ska spruta klart Gästrappet så jag får testa dom under riktiga förhållanden.

Berglund16

Medlem
Låter bra det där, köpte ett par 181 sent förra säsongen. Är 177 och lagom halvfet gubbe. Köpte dom lokalt/beg så det var den längden som gällde. Testade dom en gång i Stjärnbacken i Maj. Men snön var så rutten så skidorna flyttade snön istället för tvärtom. Blev lite betänksam på längden men ditt omdöme känns lugnade.
Nu väntar jag ivrigt på att dom ska spruta klart Gästrappet så jag får testa dom under riktiga förhållanden.
Jag är 176 så lite kortare än dig:) törs lova att du kommer bli supernöjd om du gillar att svänga, risken är att du bara kommer använda dessa skidor framåt:)

Koppelman

Aktiv medlem
Även jag letar efter en allmountainskida/pistskida för hela dagen. Egentligen är det främst en pistskida jag söker då jag har bredare lagg för annat (Icelantic Nomad 105). Jag åker gärna på skär, stora som små svängar, men tycker även det är roligt med lite lek i pistkanten. Jag hade tidigt bestämt mig för Head Supershape Magnum, de är säkerligen jätteroliga på morgonen men har nu börjat vela och blir orolig för att de inte är så roliga längre på eftermiddagen när det bli uppkört.

Då kommer jag osökt istället in på Line Blade som verkar vara en bra kompromiss som funkar i pisten hela dagen. Ca 15 mm bredare än Supershape med fortfarande väldigt mycket skärning. Ni som har skidan hur tycker ni den är? Hur är den att åka nypistat med respektive i uppkört på eftermiddagen?

Mitt tredje alternativ är Völkl Deacon 79, då många verkar tala gott om Deacon-serien och de finns i längd på ca 160 cm. Jag åker annars på 171 cm på mina bredare skidor men känner att jag gärna går ner lite i längd för pistskidorna.

RWD

Aktiv medlem
Ska också beställa (160 cm) men funderar på vilken bindning jag ska ta. Tyrolia Attack, Marker Squire, Marker Griffon eller STH2? Spelar det någon roll?
Har fått för mig att Tyrolia Attack är bra bindningar. Har haft både 13 och 14 på ett par skidor. Har aldrig haft Griffon men Duke och Baron och inte haft några problem med dem.
Lutar nog att det blir ett par Tyrolia för min del.
Ett par STH2 som jag hade gav djupa tryckmärken från häldelen på mina pjäxor så de skulle jag undvika.
Om du inte är så tung så fungerar nog ett par Attack 11 om det skiljer mycket i pris mot 13.

farsan56

Aktiv medlem
Line Blade 181cm beställda nu
Välkommen i klubben då, det ska bli riktigt kul att få testa dom i nypistad backe.
Om du inte avslöjar något så viskade en liten fågel i mitt öra, fågeln gör jobb åt Skistar att Gästrappet öppnar nästa helg. Gissa vem som står där med Bladen på och hoppar av iver?
Nä inte jag alltså, jag tar nog en stilla skogspromenad istället;)

Koppelman

Aktiv medlem
Kneebinding utan tvivel ;)
Haha visst de ser fina och säkra ut men också dyra!
Har fått för mig att Tyrolia Attack är bra bindningar. Har haft både 13 och 14 på ett par skidor. Har aldrig haft Griffon men Duke och Baron och inte haft några problem med dem.
Lutar nog att det blir ett par Tyrolia för min del.
Ett par STH2 som jag hade gav djupa tryckmärken från häldelen på mina pjäxor så de skulle jag undvika.
Om du inte är så tung så fungerar nog ett par Attack 11 om det skiljer mycket i pris mot 13.

Blev ett par Attack 14, är lättviktare så hade klarat mig på den billigare men samtidigt kanske det skiljer något i kvalitet. Undvek Griffon pga rykten om svåra att kliva i för lätta personer/kortare sullängder.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp