Line blend eller k2 shreditor 102

Pett1sh

Ny medlem
Tjenare freeride, rätt ny här på forumet men har kollat väldigt mycket videos här de senaste åren fast aldrig gjort ett konto hehe. Jag har nu fixat ett dock då jag behöver eran hjälp här!

Jag är då relativt ny och "färsk" när det kommer till allt bortsett från "vanlig" alpin skidåkning då, onpist så att säga. Men förra året fick jag köpa ett par begagnade k2 silencer av en polare och kände att det var riktigt fett att kunna switcha och hoppa lite.

Är somsagt inget proffs i parken men vill gärna lära mig och utvecklas. :) Är en säsongsåkare som åker minst 1 gång varje vinter. Och nu i vinter är det dags igen.

Jag funderar på att uppgradera mina skidor då de är lite sletna, så jag funderar då mellan dessa två som jag fått som tips enligt mina vänner. Jag är somsagt nybörjare i parken, men vill gärna kunna ha alla "dörrar" öppna, dvs kunna åka offpist typ närsom, och kunna åka med bra förutsättningar i parken, samt bara kunna latcha runt urban samt i pisten.

Dessa är de två skidor som mina vänner rekomenderat, men vet inte riktigt vilket par jag bör köpa. Jag känner lite själv att blend skidorna känns lite bättre för mig, men har nog mycket att göra med de videos jag sett med folk som använder dessa.

Så jag vet inte riktigt, på sidan jag tänker köpa på då så är det ett pris skillnad på 200euro mellan dessa (blend e det dyrare allternativet). Så nu ber jag er "kunniga" skid personer om hjälp! Vilka ska jag ta!?

Tack i förhand!

Här är skidorna med bindning:
k2: http://www.sport-conrad.com/en/alpine-skiing/skis/
blend: http://www.sport-conrad.com/en/alpine-skiing/skis/

bootfitta

Medlem
Nu är jag ingen parkåkare, men av de parkmuppar jag känner, så är det väldigt många som gillar K2 Shredditor som all-round-latjo-skida samt Line Sir Francis Bacon som mer off-pistfokuserad all-roundskida.

Ingmann

Ny medlem
Körde K2 shreditor förra säsongen, riktigt sköna skidor!
Mjuka med bra rocker i både tip och tail. Körde både park och offpist med dom. Funkade bra i backen också. Har faktiskt ingenting negativt att säga förutom att jag lyckades bryta av dom men det var 100% mitt eget fel haha!
Tyvärr har jag inget att säga om dom andra dock...

Pett1sh

Ny medlem
Jo det lutar ju lite mer åt shreditor nu när jag hört lite mer gott om dom. :D
Ingmann sa:
Körde K2 shreditor förra säsongen, riktigt sköna skidor!
Mjuka med bra rocker i både tip och tail. Körde både park och offpist med dom. Funkade bra i backen också. Har faktiskt ingenting negativt att säga förutom att jag lyckades bryta av dom men det var 100% mitt eget fel haha!
Tyvärr har jag inget att säga om dom andra dock...
En fråga till dig då hehe, är du en "avancerad" park åkare/offpist åkare eller kör du som mig? För hur känner du att skidorna sammarbetade i dessa två lägen? Tänker på t.ex tyngd etc, rörlighet o så. :D

Ingmann

Ny medlem

@pett1sh
Utan att låta som en narcissist kan jag nog säga att jag skulle inte använda ordet "färsk" på mig själv iallafall haha.
Men tycker Shreditor är rätt snälla. Lättsvängda, väger inte så mycket, mjuka och flyter bra i offpist. Dock får du ju fundera på hur du ska sätta bindningen. Mittmonterar du den blir det skönare i parken men sämre flyt i pudret. Monterar du t.ex 2/3 cm bak blir det LITE svårare att raila. Eller det kanske bara är jag hahah

Ingmann

Ny medlem

@shobalo
Var nära att köpa dom nu men blev andra. Som jag fick det förklarat för mig var de som 102 i egenskaper så samma skida men bara bredare :)

Pett1sh

Ny medlem
Grabbar, jag har besluts ångest... Ena kompisen säger att blend ska vara MYCKET bättre än shreditor, andra säger att k2 lär passa mig bättre och så är de ju 2k billigare typ. Fan vad ska jag ta?! Hjälp mig Freeride!

OEngstrand

Ny medlem
Har inte den blekaste aningen om Line. Shreditor 102 och 112 har jag bara klämt på i butik. Skulle jag vara dig skulle jag nog ta en tripp till valfri skidtestarhelg och hoppas på att dom har båda modellerna på plats (vilket jag granterat tror dom har och då kan du även passa på att testa andra modeller) och avgöra själv. Dock svårt att avgöra puderegenskaperna med såpass lite snö.

Mvh Oskar

Senast ändrad:

MedlemJapaner

Ny medlem
bootfitta sa:
Nu är jag ingen parkåkare, men av de parkmuppar jag känner, så är det väldigt många som gillar K2 Shredditor som all-round-latjo-skida samt Line Sir Francis Bacon som mer off-pistfokuserad all-roundskida.
Nu är du här och vilseleder folk igen? En line sir francis bacon till en nybörjare i parken är ju på tok uppåt väggarna.

Till TS: Shredditor 102 och blend är schyssta skidor, men till dig som titulerar dig som nybörjare skulle jag av dessa två tipsa om k2. Den är mjukare och mer lättåkt, och jäkligt kul. Vad är det din kompis säger gör att line blend är så mycket bättre? Det är samma skrot och korn i båda och de är dessutom byggda i samma fabrik i kina båda två.

Jag tror du kommer ha skitkul på shreditor, den är lättåkt och rolig och du kommer ha något att utvecklas med.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp