Line Prophet 100 eller nya Völkl Gotama?

Clutch

Ny medlem
Hej,
här kommer ännu en skidjämförelsefråga. Sorry:)
Funderar på att byta skidor till kommande säsong. Åker idag på Völkl Mantra 191cm (den röda) med Duke-bindning.

Den främsta anledningen till att jag funderar på att byta är att Mantran känns lite klumpig när det blir trångt och farten inte är så hög. Samt att jag skulle vilja ha lite bredare skida under pjäxan.

Hur som helst så vill jag ha en skida som funkar lika bra i pisten och vid uppkört som Mantran men som är smidigare och kvickare när det blir trångt vid tex skogsåkning. Jag tänker fortsätta att använda Duken som bindning.

De skidor jag funderar på är Line Prophet 100 186 eller nya Völkl Gotama 186. Det jag läst om Line skidan är att den är en mycket bra allroundskida som klarar det mesta. Men hur bra och stabil är den i pisten jämfört med Mantran? Nya Gotaman har jag inte hittat så mycket åsikter om förutom att det är en helt ny modell med rocker? och att den ska vara väldigt kompetent. Vad skiljer dessa två modeller åt åkmässigt? Är Gotaman svårare att bemästra i lägre farter pga av den större radien? Blir Lineskidan nervös när det går fort i uppkört? Vilken är bäst när det blir tillfälle att få åka lite puder? Är någon av skidorna ok när det är isigt?

Vet att det bästa är att provköra. Men om man bor i Stockholm och inte har tid att åka på testhelger så får man chansa lite och vända sig till den expertpanel som finns här.

Har även funderat på Nordica Enforcer men har inte hittat några återförsäljare. Så jag strök den.

Stats:

188 cm

85 kg

Åker mestadels i Sverige men det brukar bli en tripp till alperna per år.

Tacksam för svar och åsikter.

/Magnus

racing-for-fun

Ny medlem
Tjena!
Kan faktiskt rekommendera Nordican, den funkar kanon i pisten och även utanför kanske lite mer åt större svängar men ändå!
De bägge andra har jag ingen erfarenhet av så de tänker jag inte kommentera!
Vad jag vet så sålde länna sport nordica förra året och skistore har nog på väg in, men jag tror det är annat modellnamn till i år, andra spec oxå kanske för den delen har inte riktig koll på de :)
Jag är 1.92 lång o väger 96 kg btw!

Lycka till// Jonas

K

koppen89

Guest
Nordica enforcer finns kvar helt oändrar i år.

Vad gäller line skidan så ska det vara bra lagg som klarar fart.

Den nya Gotaman däremot har blvivit sämre i pisten i jämförelse med föregångarna.
Men det får man ju givetvis tillbaka i off-pisten!

Clutch

Ny medlem
Tack för era svar. Det lutar åt Line-skidan men det är otroligt svårt att bestämma sig. Nordican verkar schyst men är nästan en tusenlapp dyrare vilket känns obefogat.

Ju mer man läser här på freeride så går tankarna åt att skaffa en ännu bredare skida. Men jag försöker slå bort dem tankarna och vara mer realistisk. För hur många dagar är det perfekta utanförförhållanden i Sverige. Det är ändå här jag spenderar de flesta av mina skiddagar.

koppen89 sa:
Den nya Gotaman däremot har blvivit sämre i pisten i jämförelse med föregångarna.Men det får man ju givetvis tillbaka i off-pisten!
På vilket sätt har den blivit sämre?

/M

LawndartGustav

Aktiv medlem
e ju inte samma skida på något sätt än kanske mått...
den e ju mellanhård nu för tiden o genomgående liten rocker över hela skidan

Lee-nus

Aktiv medlem
Clutch sa:
Ju mer man läser här på freeride så går tankarna åt att skaffa en ännu bredare skida. Men jag försöker slå bort dem tankarna och vara mer realistisk. För hur många dagar är det perfekta utanförförhållanden i Sverige. Det är ändå här jag spenderar de flesta av mina skiddagar.
/M
jag har kört med minst 115 mm under foten de senaste två säsongerna, absolut inga problem. 100 mm är rena pistskidan när man vant sig. :)

Senast ändrad:

Clutch

Ny medlem
Har nu funderat 24 timmar om dygnet i ett par månader över vilket nästa skidköp ska bli. Suck... Jag blir bara mer och mer snurrig och mer obeslutsam. Hittar nya modeller varje dag som är intressanta. Nedan en lista på skidor som på ett eller annat sätt känns som det jag vill ha. Någon som kan hjälpa mig att rensa?

Som sagt tidigare. Jag vill ha en sverigeskida som även funkar den (eller de om jag har tur) veckan jag åker till alperna. Jag åker över hela berget fast inte i parken. Skidan ska vara kvick, rolig och klara tajta partier men fortfarande stabil vid uppkört och med bra isgrepp. Då jag kör med Duken och kommer att tura lite får dem inte vara alltför tunga. Kör idag Mantra 191 -07, och jag tycker att den känns för okvick och lite klumpig när det blir trängre. Jag kör idag ganska fort men jag tror det beror en del på Mantran då den vill ha hög fart hela tiden för att komma till sin rätt. Ja ja, nog med upprepningar så här ser min lista ut:

Midja kring 100 mm

Line prophet 100 186
Movement goliath sluff 184
Dynastar pro rider 184
Volkl gotama 186
Nordica enforcer 185
K2 Hardside 188
Black croves Navis 186

Bubblare. Midja kring 110 (För mycket skida för min typ av åkning?)

Nordica blower 185 (Årets heter Girish. Tror det är samma och att skidan är oförändrad)
Line Mothership 185

Tacksam för hjälp!

/En som snart ger upp och börjar leta efter den gamla hashplankan på vinden.

oscarius

Ny medlem
Det här är intressant!
Du vill gå från Mantran till nåt kvickare, och lite mer offpistanpassat - right?

En bredare midja kan få skidan att upplevas slö eftersom det tar längre mellan kant och kant...

Akilleshälen verkar ju som ovan nämnt skidans beteende i låga farter.
Kanske är något mjukare att titta på alltså?

En skida som är livligare och mer lättåkt, och ändå lite bredare än mantra, skulle jag hålla med om heter Line Prophet 100.

Gotaman tror jag inte du kommer uppleva som mer lättåkt i låga farter. Har dock inte testat den nya skall erkännas. Men då du går ner en storlek i längd och den har en liten tipp där back samt lätt rocker, så har jag en stark känsla av att den är mycket gladare bland träden.
Line Mothership (tung som satan) & Nordica Blower tror jag knappast kan beskrivas som kvickare än Mantran - visserligen mycket roligare i pudret.

Kom just på att jag inte riktigt hade någon poäng... Ehm ... Sorry.

B

balanselius

Guest
Clutch sa:
Då jag kör med Duken och kommer att tura lite får dem inte vara alltför tunga.
Då går dessa bort:

Dynastar pro rider 184

Nordica blower 185 (Årets heter Girish. Tror det är samma och att skidan är oförändrad)
Line Mothership 185

Beror på vad du menar med för tunga men alla dessa är tunga.

Skantz

Aktiv medlem
båda är bra skidor.
Men line skidan är roligare och har mer själ.
Mer skidglädje helt enkelt. Völker är rätt döda i känslan men en förbannat bra skida.
Skidåkning handlar om att ha roligt och vara glad eller hur???

Clutch

Ny medlem
Det blev en K2 Hardside till slut. Tror jag kommer bli grymt nöjd. Och det kliar i stortårna nu, kollar snörapporterna flera gånger om dagen. Har nu ett val till som jag har lite funderingar kring och hoppas på lite hjälp.

Det gäller bindingsvalet. Har en Marker Duke och en Ross Scratch 140. Kan inte riktigt bestämma mig vilken jag ska sätta på skidorna. Hade från början tänkt att det skulle vara Duken men då jag inte har gått på så många toppturer med den utrustning jag har idag funderar jag på att sätta på Scratchen och skaffa mig ett par Trekker.

Frågan som jag vill komma till är. Hur mycket åkkänsla försvinner när man åker med en Duke jämfört med en vanlig tvådelad bindning.

/Magnus

Mattman

Ny medlem
Clutch sa:
Har nu funderat 24 timmar om dygnet i ett par månader över vilket nästa skidköp ska bli. Suck...
....
....
....

/En som snart ger upp och börjar leta efter den gamla hashplankan på vinden.
Haha jag känner igen mig ruskigt mycket i denna beskrivning :D Synd att tråden dog, sista frågan var ju intressant!

Mattman

Ny medlem
Jaa svaret finns säkert nånstans, jag behöver inte den uppenbara tillrättavisningen :D

D

Deleted member 80259

Guest
Varför finns elizabeth bara i 172cm?

Carled

Aktiv medlem
Eric tog fram den som hans egna lilla parkskida... Han ville kunna åka som brädåkarna i parken, och det kan han med den. Och han ville väl inte ha den längre. Sen bör man väl ta i beaktande att Elizabeth är den av hans pro-models som funnits längst(?) och att han har fetare och styvare skidor när han vill ha det. SFB kom väl som ett svar till dem som eftersökte en styvare och längre skida.

JForsberg

Ny medlem
Clutch, skriv gärna en liten recension när du testat dina nya Hardside.
Jag är själv intresserad av den skidan och det ska bli kul att höra hur den står sig mot mantran i pisten.

Ha de gött!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp