Livsplan. Skidåkning på norska vestlandet. Inspel önskas!

freddalf

Ny medlem
Hej! Mitt första inlägg någonsin här.

Jag tänkte kort skriva lite om mig själv, min livssituation och framtida planer, sen skulle jag uppskatta lite inspel.

Jag är en 41-årig man bosatt i västra Sverige, gift med en norsk kvinna och vi har två fina barn ihop. Under min uppväxt åkte vi skidor en vecka per år i alperna, men när mina föräldrar skilde sig tog detta slut. I vuxen ålder har jag åkt lite grann, både i alperna men även i Norden.

De senaste åren har jag känt att jag har stagnerat lite. Jag har ett bra jobb och ett bra liv med stabil ekonomi. Men slappheten och kilona har kommit och känslan av att vilja ge livet en nystart har de senaste åren vuxit sig starkare. Vi har nu sedan ett tag tillbaka kunnat köpa min frus barndomshem på norska kusten ca 3 timmar norr om Bergen (Fjalers kommun ca 1 timme väster om Förde). En väldigt fin plats, huset ligger på en udde ute i en fjord. Svärföräldrarna kommer flytta ca 100 meter bort till ett annat hus på gården, som inkluderar båthus, egen skog, brygga, fiskerätt etc. Detta ligger ganska glesbefolkat till, men möjligheterna till att kunna bo närmare och uppleva naturen mycket mer intensivt lockar mycket. Jobb löser sig, även om drömjobbet knappast väntar, i alla fall inte direkt .

Vi har sedan ett halvår tillbaka bestämt oss att flytta nästa år, planeringsfasen pågår för fullt och just nu sitter vi med köksritningar då huset behöver renoveras en del.

När vi satt och diskuterade flytt tänkte jag att ska vi flytta dit så ska vi bannemig ha en stuga! Och det ska vara en fjällstuga med skidmöjligheter i närheten, och massor av snö. Där ska ungarna lära sig att åka skidor, och resten av familjen ska kunna låna den eller komma på besök. Nåväl, eftersom jag har jobbat i Bergen kom jag att tänka på Voss och Myrkdalen, men det blir lite för långt att köra för helgturer, och Jölster blir för snöosäkert. Lite uppgiven letade jag efter stugor på Finn.no, och snubblade över tomter i Hodlekve – Sogndal. Detta ställe hade jag aldrig hört talas om, men ju mer jag läste om det ju mer taggad blev jag. Riktigt fin lössnö, skogsåkning, toppturer – detta lät riktigt bra. Jag ringde säljaren och han berättade om ortens utveckling och framtidsplaner, och efter ett par dagars övervägande och skickade bilder (plus att en fd kollega hade vägarna förbi och kollade på tomten) slog jag till över telefon. Vi kommer kunna köra dit på ca 2,5 timmar, dvs görbart varje helg.

Så japp – nu äger vi en tomt överst i nuvarande tomtfält och tankarna snurrar vidare...

Min plan är alltså denna: Flytta till vestlandet, fixa huset, komma på plats, skaffa mig ett jobb,och sen bygga stuga. Och sen till det viktigaste: vara i stugan ofta och åka så mycket skidor som möjligt! Men hur gör jag detta? Jag är otränad, och vill komma i form innan jag börjar åka. Hur gör jag det? Finns det ett bra träningsprogram eller bok som ni kan rekommendera (som inriktar sig mot stabilitet och muskelstyrka för skidåkning)? Jag känner att jag vill lägga krutet på utförsåkning men även komma in i längdskidåkningen på sikt. I Sogndal Hodlekve finns det fina pister, men min önskan är lössnö/skog/toppturer. Jag är kunskapsfattig gällande tekniska termer, vad är freestyle, freeride, camber och allt det där? Jag har ett par Atomic pistskidor nu, men vill köpa utrustning för alla typer av åkning, hur börjar jag undersöka detta? Jag är ingen vass skidåkare, men heller ingen superamatör (även om jag bröt handleden i Mayrhofen ett par år sedan) , men vill verkligen fokusera vintrarna på att åka skidor och känna att jag utvecklas.

Vilken utrustning kommer jag behöva för att kunna utnyttja området?

Jag inser att mycket tid kommer gå åt till att vara med familjen och njuta av en fin stuga med fin utsikt, men vi kommer bygga en skidbod så förvaringsplats för många skidor finns för att kunna möta alla typer av väder och snö.

Hur låter detta? Personligen längtar jag efter att komma igång. Att kunna leva ett vanligt, bra liv med fiske, jakt och vedhuggning under sommar och höst, och sen fokusera på skidåkning mellan dec-maj lockar oerhört. Visst kommer det bli motgångar och när regnet vräker ner vecka efter vecka blir man lite nedslagen.

Hade varit kul att höra vad ni tycker om detta upplägg. Kalla det för en 40-årskris, men det är i mina ögon bättre än att byta fru, skaffa fylligare hår och glida runt i en sportbil.

Tack på förhand, och jag önskar er alla en fin skidsäsong!

Med vänlig hälsning / Fredrik Gustafsson

PS: NRK intervjuade mig i påskas då jag såg tomten för första gången: Nrk hodlekve DS

Pillard

Aktiv medlem
Oj, hoppas att du har lite pengar kvar efter tomtköp, renovering osv för det låter som att besöken i skidbutiken kan bli dyra ;) Skämt åsido, du behöver nog köpa en hel del. Men samtidigt går mycket att köpa begagnat.

För det första, den bästa träningen jag kan tänka mig för att bygga inför skidåkning måste vara badminton/squash. Så om du har någon du kan spela med så är ju det en smidig variant. Är du fullständigt otränad i dagsläget kanske lite uppbyggande styrketräning med fokus på bålen innan är att föredra. Jag vill minnas att det finns nån serie här på freeride med träningsfilmer/artiklar om lågsäsongsträning. Där kan du säkert få massa bra tips.

När det kommer till utrustningen så behöver du ju först och främst säkerhetsutrustning och kunskapen att hantera den. Ett bra första steg är väl antagligen att gå en lavinkurs och där även få se vad det är för utrustning du kommer att behöva https://arelavincenter.se/lavinkurser/lavinkurser-privatpersoner Ska du gå från noll i kunskap till att ge dig ut och åka offpist och topptura låter det som att du verkligen kan behöva en sån kurs.

I övrigt kommer du ju förstås att behöva lite nya skidor och ett par riktigt bra pjäxor. Numera finns det ganska bra pjäxor som du kan använda till all typ av åkning men allt beror förstås på plånbok och hur du tänkt prioritera. Hade jag varit i din sits och haft en rejäl kassa hade jag satsat på ett par Atomic Backland Carbon (rena turpjäxor men ändå ganska styva) och ett par mer rejäla pjäxor men som har utbytbara klackar för tech-inserts och vanliga bindningar. Till dessa hade jag skaffat mig ett par Salomon/Atomic Shift bindningar (jag utgår ifrån att de fungerar som utlovat, annars får mina Dynafit Beast hänga med några år till) och ett par rejält lätta bindningar för mer renodlat turande, typ Dynafit Speedturn eller motsvarande (jag hade dock valt en modell med broms, trots högre vikt). Skidgarderoben hade jag behållit mina underbara Moment Bibby Pro (118 midja) 190cm från 2011, kompletterat dessa med en varjedagsskida av typen Moment PB&J (ca 100mm-midja), en mer turorienterad skida av typen Navis Freebird (jag vet att det finns betydligt lättare och mer turinriktade skidor men jag känner personligen att den är så lätt som jag vill ha. Blir skidan lättare blir åkningen så pass lidande att det inte är värt det för mig) och till slut en ren pistskida av typen storslalom race-skida.

Med den skidgarderoben har jag en skida för:

- Rent puderåkande (Bibby) på vilken jag skulle montera inserts så att jag enkelt kan växla mellan Shift/Dynafit bindning. Sen kan jag växla mellan bindningarna beroende på längd på turande kontra typ av åkning ner.

- Gott och blandat åkning (PB&J) Även här inserts så jag kan växla mellan bindningarna

- Längre turande (Navis) Här nöjer jag mig med inserts för den lättare Dynafit-bindningen.

- Rent piståkande (GS-race) Här går ju inte att variera bindningar utan man får hålla till godo med standard.

Växlandet mellan bindningarna uppstår mest på grund av att t.ex. Backland-pjäxorna inte kan köras med Shift-bindning nedför. Rent krasst är det väl så att de allra bästa turpjäxorna bara kan köras med rena turbindningar. Hybridbindningar av typen Shift behöver en multinormspjäxa för att funka. För att kunna hantera den rena pistracern behöver du en sån pjäxa också i vilket fall.

Vill du kapa lite i garderoben skulle du istället kunna kompromissa lite och strunta i ett par pjäxor och bara köra på t.ex. MTN Lab. Du får dock dumpa pistracern (eftersom de bindningarna inte funkar med pjäxan) och istället skaffa något mer vardagligt som Extrem Frontier 80 och istället dra dit en Salomon Warden-bindning eller liknande. Du får då också en pjäxa som är betydligt sämre att gå i. Du lär inte märka nån jätteskillnad om du bara går turer på 1-2 timmar men ska du gå långt är det en rejäl skillnad i rörelsefrihet.

När det gäller kläder antar jag att du ändå kommer ha en rejäl garderob av funktionskläder så det har du nog redan koll på.

Jag inser att det säkert är massa saker här som är långt ifrån självklara när man läser dem men fråga på bara.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Nu har du mycket att läsa in dig på

Sök på "backcountry skiing for dummies" så får du många träffar på nätet.

1) Det är inte ofarligt. Här MÅSTE du ha koll.
- Grundkursen på nätet och ta det därifrån http://svelav.se/lavinkunskap/lavinkunskap/grundkurs/
- Ska du vara i lavinterräng. Se till att alla har prylar (tranciever,spade,sond) och kan använda dessa.
- Här har du lavinprognosen för Norge http://www.varsom.no/snoskredvarsling/

2) Prylar. En hel djungel och iblnd dyrt. Leta efter mer kompletta artiklar om:
- Skidor med vilken binding. Tech eller ram. I praktiken sikta på tech om du ska tura mest
- Pjäxor som PASSAR med gåläge och lite lättare sort
- Hudar (skins på eng) måste du ha till skidorna
- Annat att tänka på, stavar, rygga, kläder, goggles, hjälm, ...

3) Skaffa flåset. Det är kul men jobbigt.

4) Åk med någon som kan första gången/gångerna det är så många nya moment. Du kanske kan låna/hyra grejjor föratt sedan köpa.

Man kan notera att jag fortfarande betraktar mig som rookie i ämnet.

Senast ändrad:

fransosen

Aktiv medlem
Välkommen till Sogndal! Bra investering med tomt i Hodlekve och blir ju sjukt bra med nya liften som skal byggas nästa år där :)

Angående utrustning: Breda puderlagg är prio här. Skal du ha något lokalt så är SGN Togga eller Urrakkar perfekt. Och ja, du kommer att vilja ha 120mm+ breda skidor, för det snöar massor. Själv kör jag mest på puderplankor. En kraftigare techbindning passar fint här.
En lätt men lite bredare toppturskida är ett bra komplement, så något i 100-105mm bredd är inte så dumt. På det bör det sitta nån riktigt lätt techbindning.
En allround lekskida för pist och de få dagar det är lite hårt kan vara bra också. 90mm midja och ordentlig träkärna funkar alltid.
Pistskidan som du har är säkert tillräckligt bra, och det är tveksamt om du kommer att använda den så mycket... Det är sällan det är så hårt preppat att det är nån vits med riktigt smal skida. Mina pistskidor står i Trysil nuförtiden :)

För övrigt så är Intersport Sogndal kanskje Norges bästa skidbutik, så de kan definitivt hjälpa till! De har för övrigt en hög med demo/hyrskidor av toppkvalitet samt bra hyrpjäxor (till exempel de Atomic Backland Carbon som Pillard tipsar om).

Kantgrepp och sånt är inte speciellt viktigt, snön är helt annorlunda än det man får i Sverige eller egentligen alperna. Ofta är det nästan för mycket grepp, och många här slipar ner kanterna till viss del.

Lavinkurs var en bra rekommendation, det går det flera på olika nivåer här under säsongen. Allt från basics till riktigt avancerat.

Ett annat tips om Hodlekve: följ inte spår och lita på att de är trygga. Det är extremt många duktiga skidåkare här, så linjerna som körs är inte alltid helt hälsosamma :)

freddalf

Ny medlem
Tack för alla svar! Jag har onekligen en del att plugga på framöver.
Egentligen ville jag bygga stugan nästa år, men det hamnar mitt i all flytt, så det får vänta till 2020. Kanske får fortsätta blogga här i forumet allteftersom planerna realiseras.

Visst kostar det att bygga stuga, men då vi får köpa svärföräldrarnas hus för kaffepengar kommer hus och stuga tillsammans kosta 500 000 - 1 000 000 mer än bara vårt nuvarande hus (eller kanske lika mycket om vi väljer en mindre och enklare stuga) som ligger i ett medelklassgetto på en fd åker. Så jag tycker det blir prisvärt, men visst måste man knega in pengarna dessvärre.

Jag ska besöka Intersport nästa gång jag är i Sogndal, hörde att de ska flytta upp till anläggningen eller ha en filial där. Blir trevligt med bra hjälp på gångavstånd. Kanske ses vi i åken framöver?

Förresten, jag bläddrade igenom Åka Skidor idag, det nya numret där det står om Jölster. Jag har inte läst artikeln ännu, men såg att det stod om enorma snömängder. Det är sant att det kommer mycket nederbörd, men jag har åkt förbi där en hel del de senaste 8 åren, och alltför ofta har det varit barmark - i alla fall i skidanläggningen. Det ligger för lågt ner och för nära kusten för att ha stabila snöförhållanden, det är i alla fall min uppfattning, medan Hodlekve alltid har mycket snö.

fransosen

Aktiv medlem
Låter toppen som plan :)

Intersport öppnar en filial i anläggningen så det blir smidigt för dig.

Jölster skisenter är inte direkt snösäkert, det är helt riktigt så att det ligger alldeles för lågt. Däremot så finns det många bra toppturer i området som är lätta att ta sig till. Så för lite vardagsturande så bor du bra till :)

Träningsmässigt så ordnar sig mycket om man går i bergen häromkring, alla stigar går ju rakt upp så jobbigt blir det! Och om du bor i Fjaler så har du också helt fantastisk landsvägscykling runt dig.

Sees i backen!

Topp