Lössnö i pisten

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Hej,
Har lite av ett "lyxproblem" här...
Bakgrund: Var och körde i lördags och allt gick som på räls. Var fantastiska pister (ca 20 cm nysnö två dagar innan, nypistat och lite folk) och jag kände för första gången att jag var ok på att åka skidor (7:e åkdagen på 19 år kan tilläggas). Kom verkligen upp på kanterna och (inbillar mig iaf) körde rätt bra carving.
Idag var jag och körde på ett annat ställe, och de har för vana att inte preparera pisterna så ofta. Med ca 1 m nysnö senaste veckan vara ca 40 cm sen i söndags (varav 5-10 cm inatt). Gick inte alls som jag hade hoppats, fick en massa problem pga ojämnheterna och pucklarna som bildas framförallt i de brantare partierna. Stora problem att göra skärande svängar pga detta. Kan tillägga att i de mer preparerade pisterna gick det lika bra som i lördags.

Hyr fortfarande skidor, vill inte slösa pengar på skidor som jag förhoppningsvis "växer ur" rätt snart, och har mest kört på standard slalomskidor för pist.

Nu mina frågor:
Kan någon tipsa om vad jag ska tänka på för när det är mycket lössnö och uppkört i pisten?
Finns det någon annan typ av skida som är bättre för dessa förhållanden?

Dristade mig även ut bredvid pisten, blev en härlig avkylning eftersom jag glömt att jag öppnat ventilationen under armarna och så klart dök rejält efter ca. 10m. Var nog ca. 80 cm djupt puder på det stället, trodde det var mer stabilt under för det såg så ut... ;)

Carled

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Ett par bredare skidor, inte 100-110mm under foten som "alla" här kör med, utan runt 80-85mm gör att åkningen blir lugnare och stabilare, och faktiskt hanterbar även i puder. De vanliga carvingegenskaperna kommer du inte känna någon skillnad på, skidan kommer bara bli terrängdugligare.

De tekniktips jag kan ge dig är att fokusera ännu mer på en bra grundposition. Med en bra position kan du tackla praktiskt taget vilket underlag som helst. Vad en bra position är får du leta reda på själv... :P

FF

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Ja alltså, det var väldigt breda frågor du ställt som i princip täcker det mesta som har med skidåkning att göra i de flesta former...

Men för att svara lite kort så tror jag du ska ha en skida som tex völkl mantra med ~95-105 i midjan. Inte under 95 tycker jag, med hänsyn till att de flesta väl byggda skidor så vitt jag vet i allround-och-offpistsegmentet har minst denna midjebredd. Visst finns det skidor med både 70 och 80 i midjan, men de flesta av dessa är rätt risiga skidor så vitt jag vet. Mantra var bara ett ex som också har ett par år på nacken. Finns säkert nåt ändå bättre alternativ, men det är en kompetent skida.

Gällande teknik... ja var ska jag börja... Som Carled säger, position, balans osv. Att du får problem när du försöker skära genom uppkörda puckelfält är förståeligt - det är väldigt svårt. Faktum är att det är såpass svårt att det är omöjligt om du inte har riktigt bra position, kombinerat med erfarenhet och känsla för när det gäller att vara dynamisk och när det gäller att hålla emot. OBS, jag är inte skolad så jag har säkert massa av termerna om bakfoten. Med dynamisk menar jag att anpassa sig efter underlaget istället för att forcera det.

För att tackla offpist och mjukare, varierande underlag tycker jag du ska träna på... hmm vad är det nu MM kallar det... Högavlastning ja. Kan låta som grekiska, men på mer begripligt språk innebär detta att "pumpa". Dvs att hitta gunget och använda "lyftet" du får i skidorna till att placera om skidorna mitt i svängen. Kan även göras i större svängar och ger då en lugnare övergång mellan svängarna, jämfört med om du så snabbt du kan kastar över skidorna från kant till kant medans du behåller låg ställning. Men principen är densamme.

Det funkar inte att behärska bara carving och inte högavlastning och försöka köra blandad snö. På samma sätt som vice versa. Eller jo det gör det väl iofs, men då ser man ju ut som ingemar stenmark också. När du behärskar båda delarna kan du börja köra fort i stora svängar i dålig snö.

Sen är det nog så att ett par skidlektioner skulle göra underverk! Detta är nog mitt bästa tips faktiskt.

Och vill än en gång understryka att jag inte är skolad på nåt sätt utan självlärd skibum och det finns antagligen en hel del fel i det jag skrivit. Får se om skribenterna ur de andra tekniktrådarna kommer hit och pissar på mig med termer som låter som grekiska. Jag är också jävligt trött nu så jag orkar inte korrekturläsa. Go natt.

Onlytelemark

Ny medlem
Lössnö i pisten
Prova en allmountainskida, det har hänt mycket på skidfronten om du inte åkt på 19 år, Mina Extrem Patriot 191 har måtten 140/92/126 så med de måtten så är det lätt att köra under alla förhållanden, jag använder mina till telemark, men, men som många telisåkare så "fuskar" man ibland och gör skärande svängar. Jag vet att det finns billigare skidor på marknaden, men tog mina som ett exempel, jag har även ett par rocker för de riktigt "djupa" dagarna, men det är nog överkurs. Jag var skibum redan på 70talet, och utveckligen på skidfronten är sedan dess helt enorm. Jag skulle vilja se någon duktig ung åkare på mina gamla Blizzard 205cm från -79 åka offpist under halvsvåra förhållanden, jag vet att det skulle sväras en del, så testa dig fram vad som passar dig, köp inte fören du får den där wowkänslan för skidan, åker man mycket, dvs mer än 4veckor per säsong, ja då ska man köpa riktigt bra grejor, skriv gärna här vad du kommer fram till när du provat lite olika skidor,,

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Tack för de uppmuntrande svaren! :) Det med positionen hade jag redan på känn från andra trådar här, och känner det även själv: när jag börjar få problem är det oftast kopplat till att jag får bakvikt. Försöker därför fokusera på att komma fram på skidorna, speciellt i branterna.

Har självklart tänkt ta några lektioner, men med tanke på att det har gått över förväntan med åkningen har jag skjutit på det... Kan tillägga att jag aldrig riktigt lärde mig köra med de gamla grejorna, en vecka i Dalarna varannat år räckte liksom inte.

Tar en vecka semester om två veckor, får boka in skidlärare då och försöka hitta ett ställe med lite mer olika typer av skidor till uthyrning. Hittills har jag känslan att de mest har standard pist-skidor till uthyrning, iaf i de nära backarna. Tips på bra ställen i Schweiz mottages tacksamt! ;)

Onlytelemark: eftersom jag bor så nära bergen räknar jag kallt med att åka rätt många dagar per säsong. Är själv typen som prioriterar att ha bra grejor, men som nämnt vill jag inte köpa skidor förrän jag blivit "tillräckligt bra".

Mountain_Man

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Lyckos! Du tycks vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Precis som ovanstående skribenter rekommenderar jag en lite bredare skida med lite större svängradie för den uppkörda snön. Ett par pistoptomerade slalomcarvers med tight svängradie är oerhört svårhanterade i uppkörd snö. Dels är de i allmänhet för styva för att följa det ojämna underlaget samtidigt som de har en tendens att skära "fast" på grund av den smala midjan. Kan vara riktigt jobbigt!

För fem år sedan hade jag sagt att en skida med en midja på 80-85 mm skulle vara perfekt. Idag säger jag snarare en skida med 100 - 110 mm midja, skärningsradie på 20-25 (eller något mer), tiprocker. I vinter kör jag ett par K2 Sidestash 188 cm (108 midja) som har visat sig vara grymmt lättkörda just i uppkörd snö, mycket tack vare den förhållandevisa mjuka tipprockern som sväljer ojämnheterna på ett förtjänstfullt sätt. Är det inte allt för puckligt är det bara att bortse från ojämnheterna och köra på mer eller mindre som om underlaget vore jämnt. Mycket trevligt! Att skidorna sedan går som en dröm i orörd lössnö är ju inte mindre kul ...

Rent tekniskt är mitt råd att stå på ... det vanligaste felet man ser i uppkört är att åkaren tvärställer skidorna i sladd och fastnar i det ojämna underlaget. Grundtekniken är att köra på i falllinjen (stavas det med tre "l"?) och jämna ut ojämnheterna och carva så gott det går (vilket i praktiken blir en skön blandning mellan sladd och skär).

Så lite fart, utjämning och ett par halvfeta skidor med tiprocker är receptet för lycka och framgång i den uppkörda lössnön!

/MM

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Stämmer bra att jag är på rätt ställe, äntligen kommit en hel del snö i förra veckan... Synd bara att jag inte är rätt åkare, än ;) Lauchernalp där jag var är verkligen ett off-pist-paradis.

Känner verkligen igen det där med att jag tvärställer och fastnar som du beskriver! Problemet är väl delvis att jag är nybörjare = rädd att tappa kontrollen över farten = kör för mycket på tvärs! Ser ju själv att de med mer vana kör nästan rakt ner på sättet du beskriver och det funkar ju fint. Måste väl komma över tröskeln och våga det helt enkelt, där skulle nog ett par lektioner hjälpa... :)

Måste verkligen hitta ngt bra ställe med andra skidor till uthyrning, helst redan till nästa helg då jag ska till Andermatt... Har kollat diverse guider, borde nog sikta på ngra all-mountain skidor runt 180-185 cm verkar det som (är 176 och drygt 75 kg med skid-outfit).

Och nej, man skriver aldrig tre l på svenska! ;)

D

Deleted member 80259

Guest
Lössnö i pisten
Finns egentligen bara en sak att göra när det är buckligt... KÖTTA!

lleberger

Ny medlem
Lössnö i pisten
Tråkigt med backar som inte underhålls, visst att puder är kul så länge det är hyffsat orört men det blir snabbt fördjävligt dåligt om många åker.

När det är uppåkt med bara lös snö ovanpå ett hårt jämt lager så är enligt min erfarenhet nyckeln att gå upp på kant ordentligt, ha tryck på båda skidorna och skära genom det lösa, hasar man i svängarna så blir man väldigt mycket mer beroende av jämt underlag eftersom man bara studsar runt uppe på lössnön och kan inte hålla nån vidare fart heller, och så är det lätt att fokus hamnar på att hålla nere farten.
Men är det värre än så och ojämnt på riktigt så får man börja fokusera på spårvalet, tänka efter var man lägger sina svängar, kan man undvika det värsta så är det ju bra.
På telemark är det riktigt skönt att svälja större gupp genom att byta kant mitt uppe på krönet, vet inte hur det funkar med alpint dock.

Men sen är det även väldigt viktigt att åka i rätt position i balans och ha böjda följsamma ben för att vara beredd på saker man inte hinner se.
Samtidigt som det gäller att våga och hitta en nivå på backarna där man faktiskt utvecklas istället för att bara ta sig ner med andan i halsgropen.. Ofta är det att hålla nere hastigheten och hasa sig ner som är svårt, pekar man skidorna neråt och släpper på går det ofta bättre, iaf för mig. Det sparar kraft också!

Men sen, man märker väldigt stor skillnad på olika skidor när föret är dåligt, hyr du så har du ju chansen att byta.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Jo, lite segt när backen blir uppkörd. Märker ju att många gillar att de lämnar lössnö i pisten, men det är även många som vid dessa tillfällen inte vågar på övre delen av berget utan stannar i de mer preparerade pisterna. I ett så pass litet system är ju risken att folk tröttnar på de få pister som de behärskar när de inte kan variera så mycket...

Var och körde i Adelboden i söndags, stenhårda pister på morgonen (en vecka sen senaste snöfall). Framåt lunch blev det rejält uppkört och även mjukare med solvärmen... Hyrde ett par mer all-mountain-betonade skidor, Nordica Fire Arrow 80. Fula men riktigt kul att åka på, trevliga för carving och hjälpte nog lite i de gropiga delarna också med 80 mm och uppböjd bakända. ;) Såg även till att köra mer rakt på i de uppkörda delarna och gick mycket bättre än senast, var nog generellt lite flackare (och mindre lössnö) iofs, så lättare med fartkontrollen.

I helgen blir det två dagar Andermatt som sagt. Nästa vecka kollar jag på 4 dagar i antingen Saas-Fee eller i Jungfrau-regionen, blir nog att ta minst en lektion då, få lite hjälp med kortsvängarna i branter osv. Kollar fortfarande efter skidor för det.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
issakk sa:
TRÄÄÄNA MER!!! ÅK MEEER!!! fins inga andra svar, ett par egna skidor är en självklarhet!
Det jag gör ju! Kan ju inte åka jämt om man måste jobba också, inte direkt gratis att leva i Schweiz. Måste tänka på karriären också... :P
Kändes osmart att köpa nya skidor som total nybörjare, visste inte ens om jag skulle gilla att åka skidor nu. Hittar jag något intressant till bra pris i slutet av säsongen slår jag kanske till, annars till nästa säsong. Behöver nog en bil också, fy fan för att släpa skiten på tåg och buss... ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lössnö i pisten
Kan uppdatera lite, varit och åkt i besvärliga förhållanden hela veckan...
Fått inse att jag "fuskat" mig förbi vanliga sladdande parallellsvängar och bara kört skärande/carving. Funkade ju bra i lätta förhållanden.
Sett till att komma in i åkning med tightare mellan fötterna och sladdande nu. Gjorde underverk i mjuka, uppkörda områden. Kan iaf ligga på bra så länge det inte blir för brant eller ren puckelpist. Nu tror jag tom att det finns nytt hopp för mina kortsvängar... ;)

Carving fortfarande mycket behagligare och roligare så klart! :D

kokos

Medlem
Lössnö i pisten
Att man rekommenderar andra skidor som första åtgärd känns jävligt knasigt. Jag åker på mina Völkl Attiva Fuego (pistskidor) på alla underlag och det går så bra så. Det handlar om att lära sig en grundteknik - sedan blir det såklart lättare att åka djupsnö off pist med ett par andra skidor än mina, men det går alldeles utmärkt på mina också!

Som TS verkar ha kommit på kan/ska man inte tokcarva överallt, utan anpassa åkstilen efter underlaget. Jag är mer för att anpassa åkstilen efter underlaget än att anpassa skidorna efter underlag - jobbigt att släpa omkring på tre olika par skidor i backen ;-)

Senaste inläggen

Topp