Mångsidig laddskida

Kgis

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Tjenis, är ute efter ett par nya skidor till vintern, dock så har jag svårt att bestämma mig så jag vänder mig än en gång till expertpanelen på freeride för att bolla idéer och kanske få några skidförslag. Har en budget på ca.6500 kr.

Bakgrund
Åkt skidor sen barnsben, 2-5 veckor/år, blivit mer och mer senaste tiden. Aldrig tävlat men tror jag har hyfsad teknik ändå, får ofta höra att min åkning ser kontrollerad ut. Ser mig själv som en relativt duktig skidåkare, gillar att åka fort men åker hellre med kontroll än att spåra iväg och studsa ner för berget utan kontroll. Har dock mer och mer börjat söka mig mot den lite snabbare åkning istället för att köra sladdsvängar i varje gupp.

Nuvarande skidor
Shoguns med dynafit som kommer att fungera som topptursrigg, kommer troligtvis inte att användas till systemåkning.

Stats
Vikt: 73 kg (pure muscle)
Längd: 173 cm
Försäsongsträning: Jajemen, fotboll och styrketräning. Sammanlagt 4-6 pass i veckan.

Vad är jag ute efter?
En skida som kan komplettera mina shoguns, gillar den skidan men tycker den är lite vek när det blir stökigt och för liten när det har snöat en del. Vill alltså ha en lite mer charge-ig skida som kan funka som tävlingsskida. Observera att jag inte är ute efter några spett med 40 meters radie för det, väger trots allt inte så mycket. Gör inget om dom funkar i lite knixigare partier också men prioriterar fartstabiliteten. Därför har jag kollat på skidor som uppfyller följande kriterier:
Radie: 25-35 m
Midja: 110-120 mm
Längd: 180-185
Flex: mot det styvare hållet
Rocker: njaa, gärna early rise med spann under foten

Funderingar
Var inne på shiron först men överväger katana för jag har fått för mig att det är en bättre laddskida. Kommer shiron att bli för vek? Sen funderar jag på årets katana vs. förra årets, som jag har förstått det ska årets vara chargeigare (någon som har ett bra svenskt ord för det?) än förra årets? Övriga skidor jag har kollat på är salomon czar och moment jaguar shark, andra tips mottages tacksamt :)

Begagnat kan absolut vara ett alternativ så har ni några skidor ni vill bli av med, tveka inte att skicka iväg ett meddelande!

Väl mött
Gudrunnator

arild_ak

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Faction 3zero kan prøves? Har ikke kjørt den, men har Thirteen, som ifølge de som har kjørt begge, er en rettere, stivere og lengre utgave av 3-zero.3.zero tror jeg man får i 183-184, og kan være et forslag. Lykke til!

Eric_W

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
Czar är faktiskt en oväntat allroundig skida. Första gången jag provade så var jag helt säker på att det var en 30m-radie skida. Blev smått förvånad när det visade sig vara 44m. Det är den långa, men väldigt flacka noserockern som gör underverket. Kantar man ordentligt så går rockerna i och skidan går snabbt in i sväng. Till och med i GMs branta och smala pister var den riktigt rolig. Dessutom otroligt kvick på sladd, väldigt väldämpad och flyter förvånansvärt bra.
Enda jag kan se som negativt var att den kom i 182 (vilket mättes upp till 180). Hade gärna sett en 186cm Czar. Väldigt sugen på att prova den längre varianten tros mina ynka 175cm.

Katana har jag inte provat, men dreglat mycket över i skidbutiker.
Är tyngre och rejält styv. Vet att den fått bäst i test många gånger.
Säkerligen ett väldigt bra köp också.

Senast ändrad:

Kgis

Ny medlem
Mångsidig laddskida
arild_ak sa:
Faction 3zero kan prøves? Har ikke kjørt den, men har Thirteen, som ifølge de som har kjørt begge, er en rettere, stivere og lengre utgave av 3-zero.3.zero tror jeg man får i 183-184, og kan være et forslag. Lykke til!
Har sneglat på den också, kan vara intressant!
Eric_W sa:
Czar är faktiskt en oväntat allroundig skida. Första gången jag provade så var jag helt säker på att det var en 30m-radie skida. Blev smått förvånad när det visade sig vara 44m. Det är den långa, men väldigt flacka noserockern som gör underverket. Kantar man ordentligt så går rockerna i och skidan går snabbt in i sväng. Till och med i GMs branta och smala pister var den riktigt rolig. Dessutom otroligt kvick på sladd, väldigt väldämpad och flyter förvånansvärt bra.
Enda jag kan se som negativt var att den kom i 182 (vilket mättes upp till 180). Hade gärna sett en 186cm Czar. Väldigt sugen på att prova den längre varianten tros mina ynka 175cm.

Håller med dig ang. czaren, 182 känns lite kort för en sådan skida.

Har även kollat på nordica girish, gillar att den har spann under foten eftersom jag föredrar en lite mer livlig känsla ut ur svängarna. Shiron har jag nästan uteslutit helt, någon som vill försöka ändra på den åsikten?

TTovle

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Tipsar om 4frnt turbo, en köttarskida. finns i olika längder men bla 189 (lite längre än vad du tänkt kanske) Har för mig att den även är runt 108 i midjan. rejäl skida som inte viker sig och med lätt lätt tiprocker och en längre radie.

Jarle

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
EHP 186, Czar 190, Howitzer 186, Zealot 182? Har bara testat Czar 182 och EHP av dessa men det är dessa jag hade kollat på om jag var ute efter en stabil skida.

Shiron tvivlar jag på blir för vek.

oscarmodigh

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Jag körde på zealot 182 förra året och kommer denna vinter köra på Howitzer 186!
Skriv gärna ett pm om du vill veta mer om någon av dom!

snej

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
Gudrunnator sa:
arild_ak sa:
Eric_W sa:

Har även kollat på nordica girish, gillar att den har spann under foten eftersom jag föredrar en lite mer livlig känsla ut ur svängarna. Shiron har jag nästan uteslutit helt, någon som vill försöka ändra på den åsikten?
Håller helt med om att du ska upp på 190 i czaren. 182 blir nog kort och väl lekfullt. Mothership?

Corin

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
Gudrunnator sa:
arild_ak sa:
Eric_W sa:

Jag gillar, kanske inte så oväntat, Girishen. Hård och köttig utan att bli svår att manövrera. Jag tyckte att den svalde all skitsnö riktigt bra, och gick fort bara man ville. Men det är ju jag det.

Om du verkligen vill åka fort, rakt ner, över skitsnö, mossa, sten och helvete, så tror jag Blizzard Bodacious kan var ett alternativ. Jag gillade den inte alls, men det kan ha varit för att jag körde den längsta längden, 196 tror jag det var. Och med mina knappa 70 kg och 178 cm så gick det bara rakt ner.

Själv kommer jag antagligen köra Girish på tävlingen, lite beroende på snön. Blir det sån där go-snö som det kan vara i Kobåset på våren ibland, så kan det hända att jag tar Radicten och kör smör-surf istället.

Om du inte redan har läst den, så länkar jag min tråd från förra säsongen. Lite tips finns det allt där. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76003

Kgis

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Tack för alla svar, lutar åt girish eller mothership (som jag inte ens hade tänkt på men den är ju ett givet alternativ). Funderar på czar också men känns lite läskigt att gå upp i längd till 190...

Edit: Någon som har åkt både girish och mothership? Är det några stora skillnader på skidorna?

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Gudrunnator sa:
Tack för alla svar, lutar åt girish eller mothership (som jag inte ens hade tänkt på men den är ju ett givet alternativ). Funderar på czar också men känns lite läskigt att gå upp i längd till 190...

Edit: Någon som har åkt både girish och mothership? Är det några stora skillnader på skidorna?
Motherships ja. Då får du va snabb. Finns inte kvar på många ställen av vad jag vet.
Fattar INTE varför de tog bort den??

Kgis

Ny medlem
Mångsidig laddskida
PNyberg sa:
Gudrunnator sa:

Motherships ja. Då får du va snabb. Finns inte kvar på många ställen av vad jag vet.
Njae, finns på ett ställe vad jag vet :P
Tycker också det är konstigt att dom tog bort den, nu har dom iofs typ 3-4 skidor som är i närheten av den breddmässigt men ingen av dom skidorna är ju i samma segment som mothershipen.

Förresten, du har väl åkt ehp? Undrar lite hur den är i sladdsvängar, verkar som en grym skida i övrigt.

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Mångsidig laddskida
Gudrunnator sa:
PNyberg sa:
Gudrunnator sa:

Njae, finns på ett ställe vad jag vet :P
Tycker också det är konstigt att dom tog bort den, nu har dom iofs typ 3-4 skidor som är i närheten av den breddmässigt men ingen av dom skidorna är ju i samma segment som mothershipen.

Förresten, du har väl åkt ehp? Undrar lite hur den är i sladdsvängar, verkar som en grym skida i övrigt.
Sladdsvängar ja. Där går den fint serru. Skärande däremot...det går det med..men det är inte så väldigt kul.

MrLarsen

Ny medlem
Mångsidig laddskida
PNyberg sa:
Gudrunnator sa:

Har fortsatt tilgode å møte noen som fatter hvorfor de slutta å lage den..

Hvis du vurderer ehp, bør du jo vurdere renegade også. Alle jeg har snakka med som har kjørt den skryter stort over hvor god den er, er jo ikke så mye feitere enn ehp..

robRhino

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
Har ett par Moment Ruby som skall säljas......
Riktigt grymma allround lagg!
Med tradisonellt spann vilket ger grymt isgrepp samtidigt som dom är riktigt fartstabila och att dom dessutom är väldigt lätta är ju ingen nackdel!! (ca 5,9kg med jester)
Har haft dessa som sverigeskida, men har nu ett par nya.....
Mått 140-112-130, Radie= 25m, Längd=188, årsmodell -11

Utter

Aktiv medlem
Mångsidig laddskida
Influence 115 är ju en styvare modell av fjolårets Prophet 115, ska väl ta lite av MoShips plats vad jag fattar det som. Men ja, synd att den försvann!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp