Mantra 102, M6 Mantra (eller Hendryx 917)?

steglund

Aktiv medlem
@PisteCarver's offentliga funderande på nya skidor har inspirerat mig till att göra detsamma. Jag har kommit fram till att jag saknar ett par allround-skidor i min samling. Skidorna ska vara stabila i höga hastigheter, de ska ha ett distinkt och säkert skär och de ska fungera bra även i offpisten och om det blir stökigt underlag.
Efter åtskilliga timmars djupmeditation har jag kommit fram till följande alternativ:
- Völkl M6 Mantra
- Völkl Mantra 102
- Hendryx 917

Samlingen består för närvarande av dessa skidor:
- Ett par pistskidor - Hendryx Kobra. Jag tillhör Hendryx-sekten och körde tidigare på Rhino Chaser, som jag älskade. De bästa skidor jag hittills haft under mina fötter (vilket ärligt talat inte är så många), men jag inbillar mig att 917 skulle tilltala mig ännu mer. Hursomhelst är de hopplösa att få tag på på begagnat-marknaden och istället hittade jag dessa Kobror. I brist på bättre alternativ, tjänstgör de just nu som vardagsskidor och är allmänt trevliga. Stabila fartmonster som bombar igenom även eftermiddagspistens högar utan att klaga. Det jag tycker mig sakna är ett mer distinkt skär (Rhino Chaser gick mer som på räls i pisten, trots sin bredd, upplevde jag) och att de med 79 mm midja naturligtvis inte är de bästa skidorna i offpisten. Så länge det finns en fast botten fungerar de helt okej, men vid ett lager fluff på mjuk botten kör de fast.
- Ett par lite lättare (jämfört med Kobrorna då, alltså) topptursskidor - Völkl Blaze 94 med Fritschi Tecton. Hade kunnat vara ett bra komplement till Kobrorna i liftburen offpist, men med en gammal knäskada vågar jag inte lita på bindningen fullt ut vid intensiv åkning. De kommer därmed framför allt att användas när jag tar mig uppför sluttningarna för egen maskin.
- Ett par feta puder-skidor (Praxis Protest). Underbara i rätt förhållanden, men kommer till sin fulla rätt först vid minst 10 cm fluff på mjuk botten, d v s ganska sällan i Sverige. När jag bestämt mig för att det inte blir fler Japan-resor, kommer de att hängas upp på väggen (oavsett vad hustrun säger).

För- och nackdelar med de olika alternativen till ny allroundskida:

M6 Mantra:
Plus:
Något lite kvickare än 102:an.
Min fåfänga sida tilltalas av årets design på den modellen.
Minus:
Inte mycket.

Mantra 102:
Plus:
Köttar igenom stökigt underlag mer stabilt.
Fjolårets modell går att hitta väldigt billigt.
Minus:
Den är ful. Och ja, jag vet, jag ska åka med den - inte titta på den.

Hendryx 917:
Plus: Hendryx-namnet. Annars lite oklart vilket mervärde den ger jämfört med Mantrorna. De har lite av samma karaktär, föreställer jag mig.
Minus: De är dyra.

Lite motvilligt kommer jag nog att sälja Kobrorna. Alla de ovanstående alternativen är tillräckligt bra i pist ändå.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nya 917 funkar tyvärr inte i offpist nästan alls. Men i pisten slår dem alla andra. Jag ett par nya på 180cm från 2021 och ett par gamla på 186cm från 2012:ish, med en helt annan rockerprofil än de nyare och där med de äldre fungerar bra som AM-skidor. Mantra 102 skulle kunna gå bäst på offpist av dessa, men kunde inte riktig prova dem utanför pisten pga. brist på snö vid testweekend i Åre 2020. M6 har jag inte åkt.

zerode

Aktiv medlem
Jag gillar M6:an, körde i stortsätt hela förra säsongen på dem, i alla förhållanden man har här hemma i Åre.
Den är så som jag önskade att den skulle bli, kvickare lekfullare men ändå en stabil skida
Den gamla M5 var mer fartstabil, så är det, men den var även stabilare i allt annat med, vilket i mitt tycke blev lite tråkigt emellanåt. Där är M6:an ett stort lyft
102 är i mitt tycke bättre än gamla M5, den upplever jag livfullare, men tycker den är lite för mycket för mig när det kommer till det jag vill, dvs åka i Åre hela säsongen, i alla fören dessutom. Vi har en magisk vinter nu, men det är inte normalt tyvärr med att det snöar mer eller mindre varje dag som det gjort den senaste tiden.
Så allround är något jag kollar på när jag tar en skida för dagen. Där kommer inte 102:an in, bredden gör skidan stabil, men den får även en tyngre känsla.
Kör en del på Blaze106 med en PT bindning på, och även om den är bredare, så uppelever jag den livligare och lättare än 102:an med.
Gillar man dock stabila skidor, så är ju 102:an ett bättre val.

Det jag gillar med M6:orna är att jag kan göra lite vad jag vill med dem, vill jag köra kortsväng så är det inga problem, vill man sen släppa ut skidan i långsväng så gör man det naturligt.
Sen har de det klassiska is-greppet som Völkl har, så man kan carva rätt hårt med dem och ha ett tryggt grepp i snön, vilket är kul.
Sen känns isgreppet skönt när det är isiga backar, inte för att jag bränner för fullt i en isig pist med dem, men man är inte orolig när det dyker upp isiga partier
Sen gillar jag även hur jag kan styra farten med dem, kommer man in i partier där det är mycket folk, så är det lätt att bromsa ner fart genom svängar, och inte alltid behöva sladda ner den.
Tänkte speciellt på det i kväll under kvällsåkningen, då det vimlade av folk och skidorna jag testade hade en mer storslalom karaktär och därmed inte gjorde det lika naturligt att bromsa farten med hjälp utav skidorna. Lite intressant då de tillhör samma familj, men de är lite smalare och borde vara lättsvängdare. Men skall åka mer på dem och se om jag hittar svängandet i dem.

Men försök testa, det är alltid bra att göra det. Har kompisar som är bra skidåkare som inte gillade M6an, de upplever den som tung, vilket är intressant då jag tycker den är livlig och kvick. Så man upplever skidor olika, vad än folk säger om skidorna, så är det du själv som skall ha dem.

Hendyx skidor har jag inte testat, vilket är lite dumt då jag känner Henrik personligen. Skall försöka få mig några svängar någongång på dem för att se hur de är
De är ju en friskfläkt i skidvärlden.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag tror att Hendryx Bonzo skulle vara bättre alternativ för dig, om offpistegenskaperna är viktiga. 177cm är 103mm - och 182cm är 106mm under foten.

steglund

Aktiv medlem
Nya 917 funkar tyvärr inte i offpist nästan alls.
Tack för det klargörandet! Jag är inte ute efter ett par puderplankor och är inte heller speciellt kräsen när det gäller offpistprestanda, men skidorna måste ligga på en anständig grundnivå i lössnö och annan offpist. Då släpper jag helt tanken på nya 917 och begagnade är hopplösa att få tag på (om inte @TopiNieminen är beredd att sälja sina 😉).
Jag gillar M6:an, körde i stortsätt hela förra säsongen på dem, i alla förhållanden man har här hemma i Åre.
Den är så som jag önskade att den skulle bli, kvickare lekfullare men ändå en stabil skida
Den gamla M5 var mer fartstabil, så är det, men den var även stabilare i allt annat med, vilket i mitt tycke blev lite tråkigt emellanåt. Där är M6:an ett stort lyft
102 är i mitt tycke bättre än gamla M5, den upplever jag livfullare, men tycker den är lite för mycket för mig när det kommer till det jag vill, dvs åka i Åre hela säsongen, i alla fören dessutom. Vi har en magisk vinter nu, men det är inte normalt tyvärr med att det snöar mer eller mindre varje dag som det gjort den senaste tiden.
Så allround är något jag kollar på när jag tar en skida för dagen. Där kommer inte 102:an in, bredden gör skidan stabil, men den får även en tyngre känsla.
Kör en del på Blaze106 med en PT bindning på, och även om den är bredare, så uppelever jag den livligare och lättare än 102:an med.
Gillar man dock stabila skidor, så är ju 102:an ett bättre val.

Det jag gillar med M6:orna är att jag kan göra lite vad jag vill med dem, vill jag köra kortsväng så är det inga problem, vill man sen släppa ut skidan i långsväng så gör man det naturligt.
Sen har de det klassiska is-greppet som Völkl har, så man kan carva rätt hårt med dem och ha ett tryggt grepp i snön, vilket är kul.
Sen känns isgreppet skönt när det är isiga backar, inte för att jag bränner för fullt i en isig pist med dem, men man är inte orolig när det dyker upp isiga partier
Sen gillar jag även hur jag kan styra farten med dem, kommer man in i partier där det är mycket folk, så är det lätt att bromsa ner fart genom svängar, och inte alltid behöva sladda ner den.
Tänkte speciellt på det i kväll under kvällsåkningen, då det vimlade av folk och skidorna jag testade hade en mer storslalom karaktär och därmed inte gjorde det lika naturligt att bromsa farten med hjälp utav skidorna. Lite intressant då de tillhör samma familj, men de är lite smalare och borde vara lättsvängdare. Men skall åka mer på dem och se om jag hittar svängandet i dem.

Men försök testa, det är alltid bra att göra det. Har kompisar som är bra skidåkare som inte gillade M6an, de upplever den som tung, vilket är intressant då jag tycker den är livlig och kvick. Så man upplever skidor olika, vad än folk säger om skidorna, så är det du själv som skall ha dem.

Hendyx skidor har jag inte testat, vilket är lite dumt då jag känner Henrik personligen. Skall försöka få mig några svängar någongång på dem för att se hur de är
De är ju en friskfläkt i skidvärlden.
Tack för en gedigen jämförelse av M5, M6 och 102! Jag gillar ju stabila skidor. Det är den viktigaste egenskapen i skidan jag söker, så jag är inte orolig för att 102:an skulle bli för mycket. Å andra sidan vill jag gärna ha en skida som inte bara är stabil, utan även har ett litet, litet uns av kvickhet och snabbhet när jag känner för det. Det var anledningen till att jag bytte bort mina Rhino Chaser, trots att jag älskade dem. Skillnaden mellan M6 och 102 är väl egentligen hårfin. Jag skulle bli nöjd med båda. Om jag låter ekonomin bestämma, blir det ett par 102:or från fjolåret. Det är bara designen som förändrats. Om min fåfänga får styra, blir det årets M6:a. De är betydligt snyggare, enligt min helt egna uppfattning. Och en liten aning mer allround.
Jag tror att Hendryx Bonzo skulle vara bättre alternativ för dig, om offpistegenskaperna är viktiga. 177cm är 103mm - och 182cm är 106mm under foten.
Mjo, jag hade säkert gillat den modellen, men jag har bestämt mig för att sätta en helt godtycklig gräns vid 102 mm midja. Över den gränsen tror jag mig tappa i kvickhet och jag tror dessutom att Bonzon fortfarande är en rätt bastant best. Jag gillar som sagt bastanta skidor, men de båda Mantrorna är tillräckligt bastanta och dessutom en liten portion kvickare. Föreställer jag mig. 😊

Punchslap

Medlem
M102 uppdateras till nästa säsong, med samma typ av uppdatering som var mellan m5 och m6, alltså lite mindre justeringar som verkar göra den mer "lättåkt" utan att förlora någon direkt stabilitet, enligt det jag har läst.

har haft mina M102 i tre säsonger nu och har tänkt byta skidor till nästa säsong, så om du verkligen vill låta ekonomin styra så kan du få köpa mina :D

snej

Aktiv medlem

Här får du möjlighet att köpa skidor där en extremt vass person i skidvärlden (Marshal Olson) möter konstruktion i världsklass (Blossom).

Punchslap

Medlem

Här får du möjlighet att köpa skidor där en extremt vass person i skidvärlden (Marshal Olson) möter konstruktion i världsklass (Blossom).

Det där är en sån cool ide! Hoppas verklinge att det kommer att fungera rent ekonomiskt.
Hade varit intressant att testa några av dom skidorna.

steglund

Aktiv medlem
har haft mina M102 i tre säsonger nu och har tänkt byta skidor till nästa säsong, så om du verkligen vill låta ekonomin styra så kan du få köpa mina :D
Tack för erbjudandet, men jag tror att jag tackar nej. Fjolårets modell går att få för 350 € + bindning och då behöver ett par skidor som använts i tre säsonger vara väldigt billiga för att jag ska nappa. Dessutom har jag tänkt mig att montera Look Pivot 15 + CAST, men om det råkar vara den lyckliga omständigheten att dina 102:or har Pivot 15 monterade, kan du skicka ett PM. 🙂

TopiNieminen

Aktiv medlem
Tack för erbjudandet, men jag tror att jag tackar nej. Fjolårets modell går att få för 350 € + bindning och då behöver ett par skidor som använts i tre säsonger vara väldigt billiga för att jag ska nappa. Dessutom har jag tänkt mig att montera Look Pivot 15 + CAST, men om det råkar vara den lyckliga omständigheten att dina 102:or har Pivot 15 monterade, kan du skicka ett PM. 🙂
Har du åkt med CAST? Jag har faktisk Pivot 18 på mina gamla 917 som jag inte säljer ;) , men har tänkt att utrusta dem med CAST.

Punchslap

Medlem
Tyvärr är det inte ett par pivot 15 monterade på dom, men tror jag har den bindningen på att annat par skidor jag kan tänkas sälja, men nu börjar det bli lite onödigt komplicerat.

Måste säga att jag är imponerad av att du tänker montera cast på dom skidorna, av flera anledningar, vet inte vilken som väger tyngst(heh), att du är villig att släpa på dom uppför eller att du är villig att åka i sån skitsnö att du känner att du behöver att par mantra102 för att den ska bli hanterlig :ROFLMAO:

steglund

Aktiv medlem
...mina gamla 917 som jag inte säljer...
Attans då! 😉
Har du åkt med CAST?
Nej, men jag har bara hört gott om CAST, förutsatt att användaren är beredd att ta lite extra vikt och inte bryr sig så mycket om att bytena ska gå jättesnabbt.
Tyvärr är det inte ett par pivot 15 monterade på dom, men tror jag har den bindningen på att annat par skidor jag kan tänkas sälja, men nu börjar det bli lite onödigt komplicerat.
Ja, vi släpper det. 😏
Måste säga att jag är imponerad av att du tänker montera cast på dom skidorna, av flera anledningar, vet inte vilken som väger tyngst(heh), att du är villig att släpa på dom uppför eller att du är villig att åka i sån skitsnö att du känner att du behöver att par mantra102 för att den ska bli hanterlig :ROFLMAO:
De ska naturligtvis inte användas som turskidor primärt. Jag vill bara ha möjligheten, om jag hittar ett läckert åk med 100 meters extra stigning från liften. 🙂🙂🙂

steglund

Aktiv medlem
När jag köpte mina Hendryx Rhino Chaser var de monterade med Marker Duke rambindning. I jämförelse med det, blir allt annat fjäderlätt! 😅

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tack för det klargörandet! Jag är inte ute efter ett par puderplankor och är inte heller speciellt kräsen när det gäller offpistprestanda, men skidorna måste ligga på en anständig grundnivå i lössnö och annan offpist. Då släpper jag helt tanken på nya 917 och begagnade är hopplösa att få tag på (om inte @TopiNieminen är beredd att sälja sina 😉).

Tack för en gedigen jämförelse av M5, M6 och 102! Jag gillar ju stabila skidor. Det är den viktigaste egenskapen i skidan jag söker, så jag är inte orolig för att 102:an skulle bli för mycket. Å andra sidan vill jag gärna ha en skida som inte bara är stabil, utan även har ett litet, litet uns av kvickhet och snabbhet när jag känner för det. Det var anledningen till att jag bytte bort mina Rhino Chaser, trots att jag älskade dem. Skillnaden mellan M6 och 102 är väl egentligen hårfin. Jag skulle bli nöjd med båda. Om jag låter ekonomin bestämma, blir det ett par 102:or från fjolåret. Det är bara designen som förändrats. Om min fåfänga får styra, blir det årets M6:a. De är betydligt snyggare, enligt min helt egna uppfattning. Och en liten aning mer allround.

Mjo, jag hade säkert gillat den modellen, men jag har bestämt mig för att sätta en helt godtycklig gräns vid 102 mm midja. Över den gränsen tror jag mig tappa i kvickhet och jag tror dessutom att Bonzon fortfarande är en rätt bastant best. Jag gillar som sagt bastanta skidor, men de båda Mantrorna är tillräckligt bastanta och dessutom en liten portion kvickare. Föreställer jag mig. 😊
Inte medlem i sekten :) men tycker inte Bonzo är en bastant best. Prestanda är väl som en best men den är väldigt lätthanterlig. Sen tycker jag den är lite väl dyr för op

steglund

Aktiv medlem
20220315_105809.jpg

😊
Den röda färgen var lite onödigt skrikig i verkligheten, kan jag tycka (nästan neonröd). Men vad gör det? De ska åkas med och inget annat.
Komplettering med CAST ska utföras om ett par veckor.
95 mm Look Pivot-stopper hade inte mycket extra marginal. På 96 mm skida sitter de ordentligt tight.
Huruvida jag behåller Kobrorna får bli en förhandlingsfråga med hustrun. Det tar emot att sälja ett par Hendryx.

Senast ändrad:

TopiNieminen

Aktiv medlem
Visa bilaga 17351
😊
Den röda färgen var lite onödigt skrikig i verkligheten, kan jag tycka. Men vad gör det? De ska åkas med och inget annat.
Komplettering med CAST ska utföras om ett par veckor.
95 mm Look Pivot-stopper hade inte mycket extra marginal. På 96 mm skida sitter de ordentligt tight.
Huruvida jag behåller Kobrorna får bli en förhandlingsfråga med hustrun. Det tar emot att sälja ett par Hendryx.
Jag tycker inte att dessa tar ut Kobrorna ur quivern.☝️😅

steglund

Aktiv medlem
Jag tycker inte att dessa tar ut Kobrorna ur quivern.☝️😅
De berättigar definitivt sin plats där, men jag bor i fel ände av landet för att ha så många skidor. Förvisso siktar vi på att flytta norrut så småningom, men allt runtomkring med familj och arbete måste klaffa och de sakerna tar lite tid. 😏

kappakomplett

Aktiv medlem

Är det inte Blossomfrabriken som bygger sektlaggen?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Men Hendryxskidorna är naturligtvis gjorda efter helt andra specifikationer än de billigare skidor som säljs av Blossom?
Generellt verkar de ha olika lamineringsschemor i alla fall. Sen är ju designen och längderna olika. Annars är det nog likadana som om de skulle varit byggda i Åre eller Slovenien.

GoranC

Aktiv medlem
Men Hendryxskidorna är naturligtvis gjorda efter helt andra specifikationer än de billigare skidor som säljs av Blossom?
Blossom Billiga ????
Dom är lika dyra som Hendryx.
Skulle jag gissa så är de nya Hendryx Kill Hill, Blossoms Squadra GS FIS lagg gjorda i Numero Uno GS form.
Men när sekten får beskriva så är det något Heeeelt annat.
Enligt Representant från Blossom så är deras Rossa Limited exakt samma skida som Hendryx Boiler.
Men när medelålders gubbar i sekten får Hendryx lagg under fötterna så är det det bästa som skapats. Tyvärr verkar inte alltid deras förmåga att traktera verktygen samstämma med skidornas förträfflighet 🤣

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Enligt Mr Hendryx själv stämmer det att åtminstone Deguello och Boiler är byggda i samma formar som två Blossom-modeller, men de är avstämda helt annorlunda. Andra böjkurvor och annan styvhet och en hel del annat. Formen är bara en liten del av en skidas egenskaper - sedan får väl var och en själv avgöra vad de tycker om saken. 917 och Bonzo tror jag är från helt egendesignade formar. Vad jag vet finns det ingen Blossom-modell som liknar dem.
Nu kanske jag avslöjar företagshemligheter, men det har klargjorts offentligt i Hendryx-gruppen på Facebook.

kappakomplett

Aktiv medlem
Blossom Billiga ????
Dom är lika dyra som Hendryx.
Skulle jag gissa så är de nya Hendryx Kill Hill, Blossoms Squadra GS FIS lagg gjorda i Numero Uno GS form.
Men när sekten får beskriva så är det något Heeeelt annat.
Enligt Representant från Blossom så är deras Rossa Limited exakt samma skida som Hendryx Boiler.
Men när medelålders gubbar i sekten får Hendryx lagg under fötterna så är det det bästa som skapats. Tyvärr verkar inte alltid deras förmåga att traktera verktygen samstämma med skidornas förträfflighet 🤣
Klickade på länken ovan och fick fram:

R99​

Sale price$699.00 USD

Rea iofs men väsenligt billigare än ngn sektskida.

Jag har inget emot Hendryx annat än det mkt höga priset. Hade ett par funkar, senaste modellen, "den kanske bästa skidan i hela serien".

Det är intressant med medelåldern på Hendryxåkarna, men det har väl med priset att göra. Sen blir det förstås en härlig gemenskap, att veta att man har alldeles speciella skidor.

GoranC

Aktiv medlem
Men du kan väl inte jämföra med de enklare modellerna av Blossom. Hendryx har inga skidor
Ta r.ex numero uno GS som är jämförbara med några av HX skidor. 1250€/12.000kr kostar dom med bindningar och platta.
Turbo 85 som är jämförbar med Boiler 1000€
Inga billiga skidor, däremot riktigt bra och en riktigt gedigen byggkvalitet, speciellt jämfört med de gamla Hendryx skidorna som delaminerade och topsheaten lossnade i stora flagor av minsta kantstötning

Jag hade ett par PH men gillade Funken bättre, dom gula. Så jag har varit där men klarade att inte bli beroende. Finns så många andra skidor som är minst lika bra och mer lättåkta men för den skull inte saknar prestanda så det suger åt en snart 60-årig gubbe.
Senaste tillskottet i min samling blev ett par Enforcer 88……

Topp