Marker Alpinist, bra eller a...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Har iof inte sett att Alpinist tex inte håller?
Mer plast o de gjorde ju Kingpin som knäcktes i hälen utan stort trauma och tådelen behöver jag väl inte nämna.

Jag hade hellre valt Dynafit speed turn om priset var det viktiga. Sjukt tråkigt med förstörd dag och resa pga trasig bindning. I vissa fall kan det ju innebära en stor krash som följd och då kan det handla om liv eller aldrig igen åka skidor som följd om man har otur.

Pillard

Aktiv medlem
Mer plast o de gjorde ju Kingpin som knäcktes i hälen utan stort trauma och tådelen behöver jag väl inte nämna.

Jag hade hellre valt Dynafit speed turn om priset var det viktiga. Sjukt tråkigt med förstörd dag och resa pga trasig bindning. I vissa fall kan det ju innebära en stor krash som följd och då kan det handla om liv eller aldrig igen åka skidor som följd om man har otur.
Dina kommentarer stämmer ju förstås, men de kräver ju också att Alpinist har just de problemen. Speed turn är ju ffa tyngre, kan inte ha broms? och är ju en gammal dynafitkonstruktion med allt vad det innebär. Personligen har jag inte fullt förtroende för deras förmåga att undvika pre-release. Och där hävdar ju iaf Blister att Alpinist funkar väldigt bra.

Men den stora frågan är ju om det finns några rapporter om att de gått sönder? Att Kingpin är dålig innebär ju inte att allt Marker gör är dåligt.

Pillard

Aktiv medlem
En följdfråga på Speed Radical. Går det att justera releasevärdet vertikalt i hälen? Eller är det fast U-spring? Överallt där jag kollar står det "adjustable" men det ser verkligen ut som en u-spring

kurono

Aktiv medlem
En följdfråga på Speed Radical. Går det att justera releasevärdet vertikalt i hälen? Eller är det fast U-spring? Överallt där jag kollar står det "adjustable" men det ser verkligen ut som en u-spring
Verkar som att det går att ändra vertikalt. Om man kollar videon ser man att det finns 2 ställen att skruva på samt ett ställe på bottenplattan.

Pillard

Aktiv medlem
Tackar! Inser dock att jag skrev fel. Det är Speed Turn 2.0 jag tänker på (jäkla rörigt utbud hos Dynafit...)

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Efter man skurit så kanske 80g vilket ger 420g/skida med speed turn. Billigt o bra!

Ska vi snacka skitbindningar är ju det där skämtet från Salomon dock högst på listan, väl? Tung som ett as, dyr och HELT utan fri justering av någon utlösning. Dessutom (tycker jag i alla fall) är de horisontal- och vertikalutlösningarna som "paras" när u-fjädern byts helt knasiga.

Nej fyfan, där kan vi verkligen snacka "A..." snarare än "Bra".

termons

Aktiv medlem
Tycker Atk crest verkar intressant. Förutsatt att din10 räcker. Bra pris bra egenskaper.

Alpinist har fungerat bra, litet fiffel med bromsarna bara.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Ska vi snacka skitbindningar är ju det där skämtet från Salomon dock högst på listan, väl? Tung som ett as, dyr och HELT utan fri justering av någon utlösning. Dessutom (tycker jag i alla fall) är de horisontal- och vertikalutlösningarna som "paras" när u-fjädern byts helt knasiga.

Nej fyfan, där kan vi verkligen snacka "A..." snarare än "Bra".
För de som åker rätt hårt och inte vill att bindningarna ska lösa ut verkar de funka fint iaf men du har en poäng, värre för de som åker långsammare/har dåliga knän. Jag har ju ATK Freeraider 14 på den tyngre toppturssetupen o kommer fortsätta med det.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
För de som åker rätt hårt och inte vill att bindningarna ska lösa ut verkar de funka fint iaf men du har en poäng, värre för de som åker långsammare/har dåliga knän. Jag har ju ATK Freeraider 14 på den tyngre toppturssetupen o kommer fortsätta med det.
Ja, alltså, den "fungerar" säkerligen - men för samma pris går det ju att antingen få en BETYDLIGT mer kompetent bindning i samma viktsegment, eller en (minst) lika kompetent bindning i betydligt lägre viktsegment. Det är för mig ett mysterium vilket marknadssegment den bindningen fyller, bortsett från "sponsåkare till salomon som vill ha en techbindning".

Pillard

Aktiv medlem
Tycker Atk crest verkar intressant. Förutsatt att din10 räcker. Bra pris bra egenskaper.

Alpinist har fungerat bra, litet fiffel med bromsarna bara.
Nån som faktiskt testat Crest? Den har ju egentligen alla faktorer jag vill ha. Ej fast U-pin, justerbar release och forward pressure. Men max-DIN 10 är ju precis på gränsen. Kör 9 normalt som på mina Shift men det känns lite på håret med 10 som max då.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Nån som faktiskt testat Crest? Den har ju egentligen alla faktorer jag vill ha. Ej fast U-pin, justerbar release och forward pressure. Men max-DIN 10 är ju precis på gränsen. Kör 9 normalt som på mina Shift men det känns lite på håret med 10 som max då.
Vad för skida o pjäxa tänkte du ha till?

Jag kör ju din 12-14 vertikalt o 10 horisontellt på mina atk freeraider 14 men de åks ju med biffigare pjäxor o skidor. Har SLR Release 10 på mina backland 98 o 8 fjäder på 85skidorna.
Man åker ju olika med olika pjäxor o skidor. Ish 😆

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Fick just hem mina nya MTN 95 med Crest 10.
riktigt imponerad av Cresten. Bara 280g men med skistopper, vertikal/horisontell utlösning, och 2 cm justermån. Känns som en riktig bindning🤙

varför släpa runt på en tung Shift i onödan? (Ja, jag vet att de har din 13 men jag väger bara 70)

Pillard

Aktiv medlem
Vad för skida o pjäxa tänkte du ha till?

Jag kör ju din 12-14 vertikalt o 10 horisontellt på mina atk freeraider 14 men de åks ju med biffigare pjäxor o skidor. Har SLR Release 10 på mina backland 98 o 8 fjäder på 85skidorna.
Man åker ju olika med olika pjäxor o skidor. Ish 😆
Pjäxa MTN Lab och skida MTN Explore 95 184. Jag har ganska långa sulor (321) så har alltid kört ganska låg DIN. Med tech tidigare har jag kört 10 (och hade problem med tjuvlösningar på Radical FT på Q115-skidor) och nu med shift är jag tillbaka på 9, som jag kört på Dukes, STH osv

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
Pjäxa MTN Lab och skida MTN Explore 95 184. Jag har ganska långa sulor (321) så har alltid kört ganska låg DIN. Med tech tidigare har jag kört 10 (och hade problem med tjuvlösningar på Radical FT på Q115-skidor) och nu med shift är jag tillbaka på 9, som jag kört på Dukes, STH osv
E ju lite på gränsen i köttighet på övrig utrustning men kör du dom inte liftburet i pist kan det ju funka bra.

Pillard

Aktiv medlem
E ju lite på gränsen i köttighet på övrig utrustning men kör du dom inte liftburet i pist kan det ju funka bra.
Kommer använda skidan som ren pistskida också, men då med ett par Shift. Så den här bindningen ska bara användas på ordentliga turer, borta från pister. Jag vill ju dock inte tjuvlösa och skada mig långt ut på fjället heller...

kurono

Aktiv medlem
Kommer använda skidan som ren pistskida också, men då med ett par Shift. Så den här bindningen ska bara användas på ordentliga turer, borta från pister. Jag vill ju dock inte tjuvlösa och skada mig långt ut på fjället heller...
Man får helt enkelt köra lugnare med skidan ute i vildmarken än man kör i pisten. Annars ta med shiftrn i ryggan o skruva dit i fält?

Pillard

Aktiv medlem
Man får helt enkelt köra lugnare med skidan ute i vildmarken än man kör i pisten. Annars ta med shiftrn i ryggan o skruva dit i fält?
Jo lite så är det ju. Frågan är hur mycket det skiljer? Hur mycket lugnare måste jag köra med en Crest jämfört med låt säga en Dynafit Radical 2.0? Det är ju ungefär samma viktbesparing Crest/Radical/Shift. Är det så att jag lika gärna kan köra på Shift till slut?

kurono

Aktiv medlem
Jo lite så är det ju. Frågan är hur mycket det skiljer? Hur mycket lugnare måste jag köra med en Crest jämfört med låt säga en Dynafit Radical 2.0? Det är ju ungefär samma viktbesparing Crest/Radical/Shift. Är det så att jag lika gärna kan köra på Shift till slut?
Det är väldigt oklart, mycket beror på åkstil! . Men du har väl haft problem med tjuvlösningar med classic tech förut?
Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra. Samma vipec är ju också i sin egen liga med samma vikt är mkt mer dämpande att åka på jämfört med classic tech.

Jag hoppas ju på att dom lyckad banta ner vipec eller rotation till 3-400g inom snar framtid.

Pillard

Aktiv medlem
Det är väldigt oklart, mycket beror på åkstil! . Men du har väl haft problem med tjuvlösningar med classic tech förut?
Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra. Samma vipec är ju också i sin egen liga med samma vikt är mkt mer dämpande att åka på jämfört med classic tech.

Jag hoppas ju på att dom lyckad banta ner vipec eller rotation till 3-400g inom snar framtid.
Mm, jag hade ju det. Men sen är ju frågan hur mycket det berodde på att jag körde i hård pist med 115-midja.

Det känns iaf som om det ska finnas nån poäng med att köra nåt annat än Shiften så måste jag ju ner under 400g. Gärna ner under 300 också.

Pillard

Aktiv medlem
Det är ju dock stor skillnad rent mekaniskt. Sen är det inte nödvändigt så att det märks i alla lägen.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
I vilka lägen märker man det?
I lägen när ION antingen
a) Löst ut på grund av lägre elasticitet i vissa typer av roterande fall
b) Inte löst ut på grund av högre DIN för att kompensera för upplevda tjuvsläpp i vissa typer av roterande fall.

Sen är ju frågan vad man menar med "märker". Den genomsnittliga användaren kommer förmodligen inte uppleva någon skillnad eftersom det (sannolikt) rör sig om relativt små marginaler i relativt extrema situationer, och även om någon skulle åka med en vardera bindning per fot är det svårt att säga om olika utfall beror på bindningen eller inte. Men rent teoretiskt är dynafitbindningen bättre, sen hur stor skillnad det gör i praktiken är svårt att sia om. Det "säkra" kortet är att satsa på en fritschi-bindning, Vipec ligger i samma vikt- och prisklass som de två tidigare nämnda och är en klart överlägsen konstruktion ur ett utlösningsperspektiv. Hur det kommer sig att den bindningen inte fullständigt tagit över det segmentet är för mig ett mysterium.

TailGunnar

Aktiv medlem
I lägen när ION antingen
a) Löst ut på grund av lägre elasticitet i vissa typer av roterande fall
b) Inte löst ut på grund av högre DIN för att kompensera för upplevda tjuvsläpp i vissa typer av roterande fall.
Lou Dawson håller inte med helt 100:

"My instincts tell me it’s difficult to correlate/equate lateral heel travel with toe travel. So let us not go there. Suffice it to say that nearly any classic tech binding (side release at heel) has about 12 mm of travel when the heel unit rotates to the side. Tech bindings with rotating toes (i.e., Radical 2.0, have slightly more functional range due to the toe pins staying fully engaged with the toe sockets for the full range of motion, while classic binding pins ride out of the boot toe sockets and may become sensitive to pre-release when not fully engaged (that’s the party line, anyhow, while in my opinion such doesn’t matter unless you’re skiing aggressively, proven in real life by hundreds of thousands of skiers on classic tech bindings.)"

kurono

Aktiv medlem

"My instincts tell me it’s difficult to correlate/equate lateral heel travel with toe travel. So let us not go there. Suffice it to say that nearly any classic tech binding (side release at heel) has about 12 mm of travel when the heel unit rotates to the side. Tech bindings with rotating toes (i.e., Radical 2.0, have slightly more functional range due to the toe pins staying fully engaged with the toe sockets for the full range of motion, while classic binding pins ride out of the boot toe sockets and may become sensitive to pre-release when not fully engaged (that’s the party line, anyhow, while in my opinion such doesn’t matter unless you’re skiing aggressively, proven in real life by hundreds of thousands of skiers on classic tech bindings.)"

Ja som han skriver så åker tådelen upp när du utnyttjar elasticiteten med en klassisk tech. Så då ska du ha turen att dom åker in igen på rätt sätt. Och som han säger funkar utmärkt för dem flesta, såvida man inte åker för aggressivt.

RandoScando

Turtok
Forumvärd

Han säger väl snarare exakt samma sak som skrev? I teorin är designen marginellt "bättre", i praktiken är det väldigt svårt att säga när, om ens nånsin, det faktiskt gör en skillnad?

kurono

Aktiv medlem
Det "säkra" kortet är att satsa på en fritschi-bindning, Vipec ligger i samma vikt- och prisklass som de två tidigare nämnda och är en klart överlägsen konstruktion ur ett utlösningsperspektiv. Hur det kommer sig att den bindningen inte fullständigt tagit över det segmentet är för mig ett mysterium.

Jag håller helt med. Bindningen funkar ju tom i en testmaskin.
Men det är väldigt märkligt.
Måste vara dålig marknadsföring av fritschi. Deras svenska generalagent är inte så duktig på att marknadsföra här kanske. Upplevt att få butiker säljer deras bindningar.
Sen tror jag att dem flesta inte förstår hur den funkar över huvudtaget.

herrgard

Aktiv medlem
Det finns nog två sorters tech-köpare:
1. Vill ha en enkel bindning som funkar bra för att tura med och inte går sönder när man är mitt ute i ingenstans. Eftersom man ändå åker försiktigt när man är långt från hjälp är inte maximal utlösningssäkerhet högsta prio.

2. Vill ha en techbindning som väger 200 gram men funkar som en pivot 18.

Fack nr 2 är väl mer där fritchis tech hamnar och den kategorin säljer mest till nördar vilket det inte finns så många av om man jämför med stora massan. Konstigt egentligen när det är här de bästa prylarna finns. Vi fick ju dock Lösningen för massa år sen med beast 16, men knappt nördarna var intresserade.

KaitsuH

Aktiv medlem
Måste bara säga; frun har haft Dynafit ST:s, äldre model, inte turn, över fem år nu (kanske 6?). Hon är ju lätt, men, hon har åkt allt med dem, puder, pist, park, turing. På pisterna åker hon ganska fort, eller i varje fall mycket snabbare än jag med min bräda. De har aldrig tjuvlöst, de har löst alltid när behövt, de har aldrig skapat is eller haft några problem. De är lätta. Hon vill ha samma bindningar också för nästa skidor.

Pillard

Aktiv medlem
Svårt att märka skillnader när allt går så fort men här ser man lite hur det funkar.
Precis! Även om man inte ser så bra så finns det ju lite slowmotion där man ser hur tån rör sig i sidled. På en ION t.ex. så sker ju motsvarande rörelse i interfacet mellan piggarna och insertsen på pjäxan. Alternativt så sker inte den rörelsen alls. Det senare innebär ju dock att fjädern behöver vara skruvad hårdare och att man får mindre vibrationsdämpning mellan skida och åkare.

Det man också bör slippa helt med roterande tå-konceptet är ju dessa, av Lou själv.

Och om du tittar här så ser du ju hur elasticiteten i häldelen fungerar. Visst, en Radical 2.0 har inte samma fjäder osv i hälen men titta på rörelsen och sen funderar du på hur mycket rörelse det innebär i interfacet mellan piggar och inserts i tån. Den roterande tån gör ju att du har 100% kontakt i tån hela vägen, tills det släpper. Utan roterande tå är det ju ganska uppenbart hur den kontakten hela tiden påverkas av rörelsen i hälen

Sen finns förstås faktorn med var rörelsen sker och där är det ju ganska uppenbart att Fritschis variant är betydligt bättre. Det är ju bara att titta på var en fot är ledad för vridningar. Det är alltså mer naturligt att rörelsen som löser ut sker i tån. Men här misstänker jag att det är så enkelt att folk som turar vill ha enkelt och metall, snarare än plast. Vipecs skrämmer alltså genom att vara plastiga och dessutom är det få som över huvud taget funderat kring sånt här. Man kör på det man alltid haft och använder sig själv som anekdotisk bevisföring istället för att fundera på fysiken och vad som händer om det går åt skogen. Sen är det ju förstås en viktfråga. Jag tror att man gjorde en stor miss som inte löste tå-utlösning på Xenicen. Men det är möjligt att den konstruktionen har en för hög minimivikt.

Pillard

Aktiv medlem
Det finns nog två sorters tech-köpare:
1. Vill ha en enkel bindning som funkar bra för att tura med och inte går sönder när man är mitt ute i ingenstans. Eftersom man ändå åker försiktigt när man är långt från hjälp är inte maximal utlösningssäkerhet högsta prio.

2. Vill ha en techbindning som väger 200 gram men funkar som en pivot 18.

Fack nr 2 är väl mer där fritchis tech hamnar och den kategorin säljer mest till nördar vilket det inte finns så många av om man jämför med stora massan. Konstigt egentligen när det är här de bästa prylarna finns. Vi fick ju dock Lösningen för massa år sen med beast 16, men knappt nördarna var intresserade.
Nja! Fack 2 stämmer ju inte riktigt då Fritschis väger mer som en Radical 2.0. Och fack 1 är jag säker på att de finns men de glömmer också att långsamma fall är de allra värsta...

TailGunnar

Aktiv medlem
Ja som han skriver så åker tådelen upp när du utnyttjar elasticiteten med en klassisk tech. Så då ska du ha turen att dom åker in igen på rätt sätt. Och som han säger funkar utmärkt för dem flesta, såvida man inte åker för aggressivt.

Tidigare skrev du själv: "Är stor skillnad på radical 2.0/rotation jämfört med andra tech. Elasticiteten går inte att jämföra."

Nu är jag helt förvirrad. Är det en stor skillnad, eller drog du slutsatsen enbart baserad på vardagsrumtestning?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp