Massor med ny åkning på vemdalsskalet



Nytt stort skidområde planeras på Vemdalsskalet

Nu planeras ännu en jätteinvestering i Vemdalsområdet. För runt 90 miljoner kronor ska det bli ett helt nytt skidområde väster om befintliga sexstolsliften Pass Express.
Relaterat
– När ett skidområde tillförs ny skidåkning är det avgörande att den nya skidåkningen håller samma eller gärna högre kvalité än den befintliga, säger Torgny Svensson, destinationschef vid Skistar Vemdalen.

– När ett skidområde tillförs ny skidåkning är det avgörande att den nya skidåkningen håller samma eller gärna högre kvalité än den befintliga, säger Torgny Svensson, destinationschef vid Skistar Vemdalen.Fotograf: Håkan Degselius

Det nya området erbjuder både längre nedfarter och större fallhöjd än de befintliga backarna. Enligt planerna ska man i det nya området få till skidåkning med en längd på 1 950 meter och fallhöjden blir 425 meter.

Skistar är för närvarande inte delaktiga i projektet mer än att de i områdesplan har identifierat området som viktigt sett ur Vemdalsskalets framtida behov av utökat skidområde.

Bakom satsningen står Gunnar Fors som tillsammans med kollegor tidigare exploaterat mark i området.

– Hela området behöver en ytterligare angörningspunkt för alla gäster och jag ser en stor potential i den här satsningen, säger Gunnar Forss.

Det nya skidområdet skulle även betyda att området söder om vägen mellan Vemdalsskalet och Vemdalen får ski in - ski out läge. Detta genom att det ska byggas en skidtunnel under vägen ner till nya Veman Express.

– Hela området kommer att ha en potential på cirka 10 000 nya bäddar.

Satsningen överensstämmer med kommunens långsiktiga översiktplan. Exploatörerna har fått beviljat planläggningstillstånd och hoppas snart få klartecken för en ny detaljplan.

– Vi har samtliga markägare med oss, bland annat Holmen skog, och går allt enligt planerna ska allt kunna stå klart säsongen 2013-2014, säger Gunnar Forss.

– När ett skidområde tillförs ny skidåkning är det avgörande att den nya skidåkningen håller samma eller gärna högre kvalité än den befintliga. Utifrån de mått, längd 1 950 meter och fallhöjd 425 meter, som den nya planerade skidåkningen får är den frågan med ja besvarad, säger Torgny Svensson, destinationschef vid Skistar Vemdalen.
Håkan Persson

Artikel tagen ur op.se


Området kommer inte upp i Björnrikes fallhöjd 470 m men klart bättre än Funäsdalen Sälen och Idre
 
Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Förutom att jag tycker att det där med att det är viktigt "att den nya skidåkningen håller samma och gärna högre klass en den befintliga" gärna kunde ha tagits en fjärde gång så att alla förstår, så är det alltid kul att höra att det satsas. Speciellt när det ökar fallhöjden. Hoppas det blir lite lutning på åkningen!
 
Låter riktigt fint. Björnrike tycker jag fick ett bra lyft av grizzlyexpress. Då man har stuga och är idel skidåkare välkomnar jag gärna mer pister (dvs. mer lättillgänglig offpist också).
 
Senast ändrad:

MackeN

Ny medlem
Nån som förstår vad som menas med att en lift samt två nya nedfarter skulle kunna rymma turister från 10 000st bäddar? Om bara 10% av de turister som beräknas få plats åker skidor har vi 1000 i backen? Då jag haft säsongskort sedan början av 2000-talet ser jag hur antalet åkare ökat enormt medan berget inte har blivit så mycket större... samtidigt ser man här lite förslag på hur utbyggnader kan ske, så området kan ju komma att växa ordentligt!
http://www.herjedalen.se/download/18.6f97a8ab11e4b7d0d2280001180/Beskrivning-080411-web.pdf
 
MackeN sa:
Nån som förstår vad som menas med att en lift samt två nya nedfarter skulle kunna rymma turister från 10 000st bäddar? Om bara 10% av de turister som beräknas få plats åker skidor har vi 1000 i backen? Då jag haft säsongskort sedan början av 2000-talet ser jag hur antalet åkare ökat enormt medan berget inte har blivit så mycket större... samtidigt ser man här lite förslag på hur utbyggnader kan ske, så området kan ju komma att växa ordentligt!
http://www.herjedalen.se/download/18.6f97a8ab11e4b7d0d2280001180/Beskrivning-080411-web.pdf
De riktigt stora möjligheterna för utbyggnad i Vemdalsområdet
finns söder om Björnrike . Där finns en hel dalgång som går att bebygga med liftar och boende.
I och med Grizzlyliften byggdes så kan man sammanfoga de båda dalgångarna.
Det finns färdiga planer för området.
 

burgars

Ny medlem
ALPINBUTIK sa:
De riktigt stora möjligheterna för utbyggnad i Vemdalsområdet
finns söder om Björnrike . Där finns en hel dalgång som går att bebygga med liftar och boende.
I och med Grizzlyliften byggdes så kan man sammanfoga de båda dalgångarna.
Det finns färdiga planer för området.
Här är en fin plan på området söder om Björnrike. http://72.32.9.5/~iad-vail/#/Our Work/Twin Valley, Sweden/1/

Twin valley! Bättre än Who valley?
 
"När ett skidområde tillförs ny skidåkning är det avgörande att den nya skidåkningen håller samma eller gärna högre kvalité än den befintliga."

Låter bra men hur skirver ÖP sina artiklar, detta stycke finns med tre gånger.
 

Danil

Medlem
Tror texten var med som bildtexter och när denne person postade artikeln kopierade texten så råkade det följa med.
 

Perkal

Ny medlem
MnO sa:
Förutom att jag tycker att det där med att det är viktigt "att den nya skidåkningen håller samma och gärna högre klass en den befintliga" gärna kunde ha tagits en fjärde gång så att alla förstår, så är det alltid kul att höra att det satsas. Speciellt när det ökar fallhöjden. Hoppas det blir lite lutning på åkningen!
Lutningen där är inget att hänga i granen:/. Snarare tvärtom.
 
Jämtland Åre-Duved 890
Lappland Hemavan 665
Lappland Björkliden 538
Jämtland Stora Blåsjön 520
Lappland Abisko 500
Härjedalen Lofsdalen 492
Härjedalae Björnrike 470
Det är bara de här orterna som har högre fallhöjd
 
Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
ALPINBUTIK sa:
Jämtland Åre-Duved 890
Lappland Hemavan 665
Lappland Björkliden 538
Jämtland Stora Blåsjön 520
Lappland Abisko 500
Härjedalen Lofsdalen 492
Härjedalae Björnrike 470
Det är bara de här orterna som har högre fallhöjd
Vad har fallhöjden att göra med hur brant backarna är? Säger väl inget om man inte vet hur de skall dra backarna? Skulle säkert få in grön backe utan problem där... Allt beror på utformningen.
 

MackeN

Ny medlem
På Härjedalens kommuns hemsida hade man ritningar i pdf. över nedfarternas placering, en på var sida liften likt de i Björnrike. Ska försöka hitta åt dem igen och lägga in länken här för intresserade...
 

Jonnes

Ny medlem
Då kommer alltså det här området invigas samtidigt som det nya området Örndalen vid Björnrike. Där planeras det bl.a. för tre nya expressliftar samt en gondollift. www.orndalen.se
 

Dubbis

Medlem
MackeN sa:
http://www.herjedalen.se/download/18.6f97a8ab11e4b7d0d2280001188/Plankartor-vemdalen-080218.pdf

Ja där har vi lite kartor. Men ser man på Björnrike visar det sig att Kodiak inte har samma sträckning i verkligheten som på kartorna. Så hur det slutar på Skalet får vi se!
På sidan 7 kan man dessutom se planerade utbyggnader i Klövsjö.
 

Danil

Medlem
Någon som vet hur det blev med det här? Har varit tyst om det i media vilket lär tyda på att allt inte är klart ännu, klart att det ska byggas alltså. Vet någon mer?
 
Senast ändrad:

Battlier

Ny medlem
Nu är det länge sen någon skrev nåt här men är det någon som vet om det blir något av detta eller inte?
 

MrRedster

Medlem
Jasså så Veman Express var menat som en del av Örndalen? Jag trodde Veman Express skulle bli en del av SkiStars liftsystemet?
Trodde det var Örndalen som det undrades över. Veman express vet jag inte, har varken hört eller läst om det projektet i närtid. Vet att det var tal om en till expresslift i Björnrike för några år sedan, men även där tycks det inte hända så mycket.
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp