Masstämning efter smittspridning i Tyrolen

wertigo

Medlem
Såg följande artikel på gp.se:

Där det verkar som att den österrikiska konsumentskyddsorganisationen VSV undersöker att att resa en grupptalan gentemot Tyrolen.
De orter man riktar in sig på är: Ischgl, Paznauntal, St. Anton am Arlberg, Sölden or Zillertal.

Efter ytterligare lite googlande, så hittade jag en länk till formuläret för grupptalan:

Tänker att det kanske skulle kunna hjälpa någon att t.ex få ersättning för bortfall av inkomst, etc.
För egen del blev bortfallet minimalt, pga arbete hemifrån. Men jag tänker att alla kanske inte är lika lyckligt lottade.

//Johan

wertigo

Medlem
Jag tror att det är flera frågor som behöver redas ut, var och en för sig.

1) Det rent juridiska. Kan det anses vara oaktsamhet att hålla en skidorter, dess barer, etc öppna, trots flera rapporter om konstaterad smitta.

2) Det moraliska. Samma fråga som ovan, men ur en moralisk synvinkel. Är det moraliskt acceptabelt att hålla orten med barer etc öppet, trots konstaterad smitta.

3) Det ekonomiska. Är det ok att sätta de ekonomiska intressena i regionen Tyrol, före smitthälsan?

Personligen är 1 mest intressant, även om det i någon mening hänger ihop med punkt 2, ovan.
Som ett exempel; jag vill minnas att Aosta-dalen (rent av Cervinia?) valde att hålla liftar öppna för ett par år sedan trots blåsigt väder. Såpass blåsigt väder att åtminstone en gondol stannade i timmar och gästerna fick plockas ner med helikopter. Efter det, så påtalade de styrande (i regionledningen?) att såhär får det inte gå till. Och om det händer igen, så kommer man döma ut böter. Resultatet blev att Cervinia passade sig noga för att köra liftar, när vädret är [för] blåsigt.

Om man väljer samma approach i detta fallet, så hade en lösning kunnat vara att staten Österrike, eller dylikt, ber orterna att stänga tidigare, för att förhindra att nya gäster exponeras. Det kräver antagligen att det blir ett utslag i sagda brottmål.

termons

Aktiv medlem
Beror ju litet på hur du vill att samhället skall funka. Vill du att liften inte skall gå om det finns en risk för hård vind? Stämmer du liftbolaget om du hamnar att sitta någon timme i liften? Många som tänker så. Då kommer liften att stå väldigt ofta. Hoppas alla är nöjda.

• Gilla
Reactions: pd

wertigo

Medlem
Jag inser nu att min inlägg kunde tolkas så, men det var inte min avsikt. Min avsikt var att etablera när det är ok att köra liften och när det inte är ok. Vind, laviner och andra välkända faktorer används redan idag för att bedöma öppet/stängt. Borde man titta på fler faktorer i framtiden?

Edit: Jag tänker helt enkelt att alla tjänar på att känna till förutsättningarna. Lite mindre godtyckligt, då.

Slink

Medlem
Stämmer du liftbolaget om du hamnar att sitta någon timme i liften? Många som tänker så. Då kommer liften att stå väldigt ofta. Hoppas alla är nöjda.
Vi kan också konstatera att Cervina fick exakt just det utfallet - liftarna står stilla betydligt oftare i Cervinia än hos motsvarande orter (inkl Aosta dalen). Och Nej - Alla är inte nöjda, några av oss väljer bort Cervina på grund av detta. Dock så haltar jämförelsen, vi kan inte dra en parallell mellan ett helikopter lyft i sele och risk för allmän smittspridning. Det ena skapar på sin höjd ett obehag hos en enskild individ under ett par timmar. Och när det gäller antalet faktorer som ska bedömas vid risksituationer så minskar människans förmåga till adekvata beslut ganska drastiskt redan vid 2 faktorer. Vi vill veta - Blåser det? Ja eller Nej!

gubbfan

Medlem
Det ar inte bara i Tirol som folk blev smittade. Mina grannar var v 9 på en ort långt längre österut, känd ort i (Sallzburgerland) dom blev smittade. Så att bara att peka ut orterna Tirol är inte ok.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej!
Ni som varit i Alperna denna vinter och på något sätt stött på corona, kika gärna här:
https://www.freeride.se/uppdrag-granskning-vi-soker-dig-som-har-varit-i-alperna-denna-vinter/
En journalistkollega som jobbar på SVT för Uppdrag granskning bad om hjälp att hitta skidåkare som varit i Italien/Österrike och åkt skidor i vinter och då sade jag att han kommit till helt rätt plats här på Freeride.se! Man kan givetvis vara anonym i detta, i enlighet med källskydd.
/Anders, chefred Freeride.se

jadeK2

Medlem
Korkat. Det är bara att inse att alla förlorar på det här. Förutom advokatbyråer som nu försöker parasita på eländet. Gamar och ambulansjägare säger jag.
Vem är parasit?
En person som ska åka skidor bara för att han/hon vill?
Företaget som snackar fint men håller endå öppet?
Staten för skattens skull?
I Sverige var man inte så jäkla pigg på att stänga sina skidorten.
Har man felat ska man fan att betala för detta på ett eller annat sätt.
Alla förlorar inte på det här, tvert om, vi kan vinna hur mycket som halst.
Jag kan skippa skidor, nöje, bli av med pengar mm bara jag är frisk så fixar jag detta senare.

Bohica

Aktiv medlem
Alla förlorar inte på det här, tvert om, vi kan vinna hur mycket som halst.
Hur mycket tror du "vi" kommer vinna på detta?
Förutom att ALLA redan förlorat massa ekonomiskt på Covid-19,, och kommer att förlora mycket mer under lång tid framöver, så ska vi nu göra det värre genom att stämma folk efteråt? Driva fler företag i konkurs, göra flera arbetslösa, försämra ekonomin för skidorterna ytterligare, och därmed också göra allting dyrare tills nästa säsong.
Så vilka tror du "vinner" på detta, förutom advokatfirmorna som tjänar pengar på såna här stämmningar oavsett utfall och konsekvenser för alla inblandade? Bara nyfiken på var du ser den stora vinsten.

Bohica

Aktiv medlem
Läs betydelsen av ordet Ansvar.
Eller så svarar du bara på frågan istället.

Tror du verkligen att "alla vinner stort" på att att sparka på de som redan ligger nu och förvärra skadorna? Varför inte stämma alla restaurangägare i Sverige nu som håller öppet? För det kommer ju "alla att vinna stort på" genom din logik. Driva ännu fler i konkurs, och göra ännu fler arbetslösa. Och sen finns det inga restauranger kvar att äta på alls när krisen är över.

Kritisera politiker kan man göra, och det är det vi har demokratiska val till. Men att i detta läge stämma myndigheter som faktiskt jobbar och avlönas av dig själv (skattebetalarna) är ju bara korkat. Du stämmer alltså dig själv = endast advokaterna vinner på detta, alla andra förlorar bara ännu mer. Rena självskadebeteendet.

termons

Aktiv medlem
Men vad blir bättre av att dom får höga böter?
Har man inget eget ansvar? Om man vet att det pågår en epedemi i världen, så borde man ju resa på egen risk, det har jag gjort och skulle aldrig få för mig att stämma någon om jag blev smittad.
This. Förstår verkligen inte vad folk gråter över. Stanna hemma om ni inte är beredda att ta eget ansvar.

jet

Aktiv medlem
Var det inte så att det mörkades alternativ blånekades från ett par orter angående smitta trots att det kom tidiga varningar som sen visade sig vara helt korrekta. Isåfall så har jag iaf inga som helst problem med huvuden som rullar och stämningar.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp