Måste prova.....tips om lagg (som ingen annan frågat förr....)

Reborn

Ny medlem
Hej alla!

Följt några trådar under åren...mest skidtester.

MnO, PNyberg och MountainMan m fl har bidragit till att tillfredsställa prylsuget :)

Hamnat i skarpt läge nu med en bokning till Hakuba Cortina triggad av bekanta.

Helt såld på skog LOL men mest för att det är där man i närfjällen hittar lite kul snö!

Behöver tips om lagg.

Förutsättningar:

Kille 48 år
168/62

Leker med Völkl Bridge 179 och kör med Extrem Projekt 100 179 (eller om det var tvärtom...)

Kört kortsväng utan tävlingsförflutet sen 40 år i svenska fjällen med 2 alpresor i modern tid (båda UCPA varav en offpist). Inte för att kortsväng är bra men för att svenska backar i närområdet tar slut så fort annars.
Läs Sälen :)

Alltid sökt offpist i liftnära zon men sugen på att ta mig lite längre bort ( =hudar och "gåbindning").
Omväxling efter att ha kört skogsbana efter kidsen med 195 lagg......

Varför göra ett inlägg? Varför inte följa en annan tråd?

Jo....har lite viktnoja. Alla andra är typ 85 pannor och 190cm mellan häl och hatt.

Jag har inte den utväxlingen vare sig i moment eller kW så att jag rimligen kliver i ett par Opinion och myser runt mellan träden i Hakuba i vinter.

Nu är det nog inte så.... men om detta var min sista resa - kan nån ge mig en hint om lämpligt kit?

Skriver inget om vad jag tittat på eftersom jag just nu är mer förvirrad än tidigare :)

Allt gott :)

Senast ändrad:

Tancoll

Medlem
Jag väger som dig och körde på ett par som var 112 under foten när jag var i Japan.
Det handlar nog mer om teknik än vad för skidor du faktiskt har under foten, vist ett par 187 som Opinion är kanske är i längsta laget för dig :)

Något runt 110 under foten och i lagom längd, runt 175 skulle jag tro passar dig rätt bra.
Konkreta förslag är svårare, de du har skulle säkert fungera bra så länge det inte kommer ett tokdump på 100cm+ men det händer inte allt för ofta! :(

Reborn

Ny medlem
Tack för svar!

Jo...nog är det så att tekniken spelar roll. Men jag ska uppför också :)

Cham serien eller DPS - nån som har kloka tankar att spinna vidare på?

ExtremHacke

Ny medlem
Eftersom Opinion redan varit på tal så kommer den ju även i 179 längd kommande säsong, gäller då med 98 & 108 midja.....

Knuta

Medlem
Kan det här vara något? Skilogik Howitzer
Ingen aning om hur svårt det är att få tag i ett par dock :)

snej

Aktiv medlem
Tjena,

jag citerar en del av det du skrivit och svarar lite vartefter

Reborn sa:
Helt såld på skog LOL men mest för att det är där man i närfjällen hittar lite kul snö!

Och det låter ju klockrent då mtp japanresan som är bokad :)

Behöver tips om lagg.

Förutsättningar:

Kille 48 år
168/62

För att sätta mina tankar i perspektiv så är jag 172 cm och väger i normalfall styva 60 kg

Leker med Völkl Bridge 179 och kör med Extrem Projekt 100 179 (eller om det var tvärtom...)

Om det går bra med P100 i 179 så känner jag mig tveksam till att du ska ha en kortare skida än så när du ska åka djup mjuksnö

Alltid sökt offpist i liftnära zon men sugen på att ta mig lite längre bort ( =hudar och "gåbindning").
Omväxling efter att ha kört skogsbana efter kidsen med 195 lagg......

Har du dessutom tagit dig runt i skogen med 195or så kommer ju alla mer moderna skidor kännas mer lättåkta,återigen ffa i djup mjuksnö

Varför göra ett inlägg? Varför inte följa en annan tråd?

Jo....har lite viktnoja. Alla andra är typ 85 pannor och 190cm mellan häl och hatt.

Jag har inte den utväxlingen vare sig i moment eller kW så att jag rimligen kliver i ett par Opinion och myser runt mellan träden i Hakuba i vinter.
Är det en tanke du har, eller ngt du faktiskt provat och vet?

Nu är det nog inte så.... men om detta var min sista resa - kan nån ge mig en hint om lämpligt kit?

Nuså, till mina egentliga tankar om detta. Jag tycker inte du ska gå ner för mkt i längd utan tycker snarare att du ska hitta en skida mellan 180 och 185 cm. Det jag däremot tycker du ska betänka är vad du väljer för typ av skida. Eftersom du prioriterar skogsåkning och det kommer bli en hel del av den varan i japan så tycker jag att det istället för att gå ner i längd är bättre att välja en skida med tip- och tailrocker och inte platt tail. Det gör skidan lösare och lättare att vrida runt den i skogen (som iofs inte är speciellt tight) och att dumpa farten genom att tvärställa skidorna för att sen snabbt hitta fallinjen igen och åka vidare och du kan också ta en ngt längre skida för ökat flyt. Jag har faktiskt svårt att se att du ska vinna ngt speciellt på att välja så kort skida som möjligt, det är väl flytet vi letar efter?
Allt gott :)
//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp