Mayday mayday, känner inte mina tår.

sjolund

Medlem
jag har för högt blodtryck (145/90 eller nåt sånt sist jag kollade)
så jag funderar om inte nödslakt kan vara sista utvägen ;)

LuxLuthor

Medlem
Nödslakt är ju ett alternativ. Har själv övervägt det emellanåt, men jag kommer liksom inte till skott :)

26 år gammal, högt blodtryck och dålig cirkulation i händer och fötter. Hjärtat pumpar som attan men får inte ut blod i extremiteterna. Vad f... Borde ju finnas någon medicinsk förklaring kan man tycka.

sjolund

Medlem
mm, man skulle kunna tro det...
jag får nog ta det om jag går förbi nån läkare nån gång. fram till dess får jag nog helt enkelt köra på självdiagnosen "vekling" eller kanske "för många generationers inavel"

vilket som är det lite störande... men inspirerad av vasaloppet ska jag gå ut och åka några mil så kanske poletten trillar ned. :)

Nizzon

Ny medlem
Kanske ska köpa en Shaktimatta? http://www.shaktimattan.se/

Jag har en sådan och den gör underverk för min rygg/nacke och mina musarmar. (jobbar som it-tekniker)
Ökar blodcirkulation, mjukar upp och får vävnader att slappna av.
Jag brukar även stå på den för att stimulera blodcirkulationen och nervbanorna i fötterna.

Kan rekommenderas för snabbare rehab.

Senast ändrad:

LuxLuthor

Medlem
Jag har hört mycket gott om dessa mattor från vänner och kunder. Jag tror att jag måste prova en sådan. Många av dagens problem härrör från bristande blodcirkulation till följd av för många mer eller mindre statiska arbetsställningar. Akupunktur och akupressur är några av flera metoder för att öka cirkulationen. Att dessa mattor skulle ha en sådan effekt känns väldigt troligt och samtidigt väldigt tilltalande.

Vad jag däremot har lite svårt att tro är att dessa mattor skulle ha någon särdeles stor effekt på problem av den typ som sjolund dras med. De skulle definitivt inte skada, men jag tvivlar på att problemen med känselbortfall skulle försvinna.

Nizzon

Ny medlem
Känselbortfall kan komma från nerver som skadats eller kommit i kläm kanske pga överansträngda och tighta muskler. Mina musarmar gör att mina lillfingrar och ringfingrar domnar bort, mattan hjälper bra mot detta.

jeppe29

Ny medlem
Du har klämt en av nervgrenarna på fotryggen. Om man kör bräda får man detta nästan hela tiden (men till lilltån). Trixet är att släppa trykket när man åker lift. Brukar inte hända mig med alpinpjäxor, kanke du har en hög fotrygg eller en pjäxa som är dåligt tillpassad foten.

Vid lätta skador kommer känseln tillbaka på några timmar, vid nästa steg inom ca 4-5 veckor. Några gånger har man klämt såpass hårt och länge at nervfibrerna måste brytas ner och så växa ut på nytt från ryggraden. De växer 1mm per dygn ca (+ att det tar några månader innan fibrerna har brutits ned och uppbyggnaden kan börja). Räkna alltså med 1-2 år innan känseln är normal om det har suttit i mer än 6 veckor. Ofta är det bara de tjocka nervfibrerna som förmedlar stick och distinkt beröring som är skadade, mens värme, kyla och molande smärta fortfarande kan kännas (dessa nervfibrerna tål mer). Det blir dock alltid bra förr eller senare och det är ingen ide att gå till doktorn, du kan hellre köpa öl till mig för pengarna.

mvh ortopeden

JimJim

Medlem
Har varit med om samma lika och det berodde på att jag knäppte pjäxorna för hårt. Nöp av ngn nerv tillfälligt och hade ingen känsel i halva foten. Dock är det bara att vila och försöka trycka pjucken så att dom inte klämmer för hårt på fel ställen.

Good luck!

LuxLuthor

Medlem
Nizzon: I sjolunds fall är det lite annorlunda. Så fort han sätter ner fötterna i ett par skor eller in händerna i ett par handskar får han domningar. Mycket skumt.

I ditt fall har symptomen inflammationsbakgrund. Inflammationen i muskler och muskelfästen ger ansvällning vilket i sin tur klämmer på nerver. Mattans piggar ökar cirkulationen i musklerna --> inflammationen går tillbaks --> ansvällningen går ner --> klämningen av nervbanorna upphör. Stretching, träning, akupunktur, massage och medicinering är alla metoder för att öka cirkulationen. Själv föredrar jag metoder som inte innebär att jag trycker i mig kemikalier i onödan. Som t ex akupressurmattan. Är den så pass mjuk att den går att linda om t ex en arm?

jeppe29 och JimJim: Jag har inte låtit pressa ut pjucken ännu, men ska fixa det snart.
Jag provade att lätta på spänningen av pjuckens vristspännen förra helgen och då domnade inte tån bort, men jag tyckte möjligen att foten inte satt riktigt stabilt i sidled. Jag hoppas på att en pressning kan göra att jag kan dra åt lite hårdare utan att jag får för högt tryck uppe på vristen.

Nizzon

Ny medlem
Jo det är sant.
Men ökad blodcirkulation borde väl även öka läkandet av nerver? Speciellt om personen i fråga vanligtvis har onormalt dålig blodcirkulation i delen som är skadad.

Mattan är mjuk och går att linda, tar man ut skumgummit i den så blir den typ som en handduk, jag ligger dock på den med armarna under mig. :)

LuxLuthor

Medlem
Nizzon sa:
Jo det är sant. Men ökad blodcirkulation borde väl även öka läkandet av nerver? Speciellt om personen i fråga vanligtvis har onormalt dålig blodcirkulation i delen som är skadad.
Blodcirkulation är en grundförutsättning för läkande, muskeluppbyggnad och precis allt annat i kroppen. Det är kroppens vägnät. Man kan inte bygga eller renovera ett hus utan att få dit byggmaterialet.

Nizzon sa:
Mattan är mjuk och går att linda, tar man ut skumgummit i den så blir den typ som en handduk, jag ligger dock på den med armarna under mig. :)
Låter ju helt suveränt. Vad går en matta loss på ungefär?

Nizzon

Ny medlem
Ja precis.

Den går på 600-700kr, finns i de flesta hälsokostbutiker om man inte vill beställa den på deras sida.

LuxLuthor

Medlem
Är mattorna så bra som det sägs är 700 spänn inget att snacka om. Det kanske vore värt att prova för mig t o m. För drygt en vecka sedan vurpade jag i backen och skadade vad jag trodde var knät, men med lite tur är det "bara" muskelfästena för bak- och framsida lår som fått rejält med stryk. Knät är stelt som attan så det är svårt att aktivera det för att få cirkulation i vävnaden. Lite cirkulationshöjande akupressur skulle kunna vara till hjälp. Det var det jag hade i åtanke när jag frågade om den går att linda runt en kroppsdel. Massera är hopplöst. Känns otroligt läbbigt i knät när man tar i det. Måste få ordning på grejorna fort. Vecka 16 ska jag spendera i Hemavan och då måste benet vara fit for fight igen.

Nizzon

Ny medlem
Det går ju att linda den, men det blir ju svårt att få tryck när man gör så.
Jag brukar ligga på mage med mattan under lår/knän, eller på sidan med utsidan lår ner mot mattan. Om du går in på http://www.shaktimattan.se/Shaktimatyoga.aspx så visar dom hur man kan använda den.

Min kropp blir stel väldigt lätt, får ofta problem med muskelsmärtor lite här och där.
700kr var den lätt värd, typ som 2 besök hos en massör, men mattan kan jag ju använda när jag vill hur mkt jag vill.

Här i Uppsala finns den att prova hos vissa sjukgymnaster, kostar dock 400kr om jag minns rätt.

LuxLuthor

Medlem
Jag SKA köpa mig en sådan där. Mina reumatiska ryggbesvär skulle må bra av den tror jag. Jag får precis som du problem med muskelvärk och stelhet. I och med att min rygg strular så får jag stelhet i hela nedre ryggen och i baksidan av låren när jag är inne i ett så kallat skov.

Skidåkningen har faktiskt visat sig vara bra för mina ryggbesvär. Det är som att det skakar loss grejorna på något vis :)

POGA

Ny medlem
jeppe29 sa:
Du har klämt en av nervgrenarna på fotryggen. Om man kör bräda får man detta nästan hela tiden (men till lilltån). Trixet är att släppa trykket när man åker lift. Brukar inte hända mig med alpinpjäxor, kanke du har en hög fotrygg eller en pjäxa som är dåligt tillpassad foten.

Vid lätta skador kommer känseln tillbaka på några timmar, vid nästa steg inom ca 4-5 veckor. Några gånger har man klämt såpass hårt och länge at nervfibrerna måste brytas ner och så växa ut på nytt från ryggraden. De växer 1mm per dygn ca (+ att det tar några månader innan fibrerna har brutits ned och uppbyggnaden kan börja). Räkna alltså med 1-2 år innan känseln är normal om det har suttit i mer än 6 veckor. Ofta är det bara de tjocka nervfibrerna som förmedlar stick och distinkt beröring som är skadade, mens värme, kyla och molande smärta fortfarande kan kännas (dessa nervfibrerna tål mer). Det blir dock alltid bra förr eller senare och det är ingen ide att gå till doktorn, du kan hellre köpa öl till mig för pengarna.

mvh ortopeden
Har sedan första veckan på året (nu treveckor dean) domnade tår. Har ett par Falcon cs pro med gjuten sula på fötterna o de sitter så jäkla bra! för bra?!
antar att jag kommer stoppa läkprocessen av nervtrådarna om jag kliver i pjuxen igen innan de läkt. Finns det någon fara med det? Känns som att fötterna kommer vara domnade tills skidsäsongen är över och hoppas de hinner läka tills nästa..?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Är det hela tårna som domnar bort, eller är det bara delar? Blir de kalla/fryser du om tårna innan de domnar?

sjolund

Medlem
Jag förfrös fötterna för två säsonger sedan och då hade jag sockerdricka i fötterna fram till juni-juli, men det gick att åka. Fick även en nervskada i högerhanden efter lite skogsplantering i ett stenigt område och då kändes det lite värre, framförallt när man hade mardrömmar där handen blev avhuggen och så vaknade man utan känsel upp till armbågen ungefär... Även där kom känseln tillbaka efter ett tag, men ett tips kan vara att gå till en läkare be om att få något utskrivet - med ökad cirkulation brukar läkningsprocessen gå snabbare (alkohol kan också funka) - men i längden är det nog billigare att få ut ett recept på felodipin eller något liknande.
Om det är så att du har lågt blodtryck så är det kanske inte att rekommendera med något som sänker blodtrycket genom att vidga perifera blodkärl, men där borde läkaren kunna avgöra om det är i sin ordning.

POGA

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Är det hela tårna som domnar bort, eller är det bara delar? Blir de kalla/fryser du om tårna innan de domnar?
-De är liksom halvt domnade, har känsel i dem, men de är något kolsyrade. främst stortån plus de andra två bredvid.
-Har aldrig frusit om tårna i dessa pjäxor.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag hade nämligen domningsproblem i tårna med mina nya pjäxor, men det rörde sig mer om utsidan av stortån. Det jag spontant skulle säga att det beror på, i och med att du inte fryser om tårna och att du kör formgjuten sula, är att pjäxan helt enkelt är lite trång kring tådelen. Upplever du någon punkttryck eller dylikt vid tårna? För mig tog det 4 dagar av åkning för att lista ut var det var som det klämde, men efter det var det bara trycka ut och så var allt frid och fröjd!

POGA

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Jag hade nämligen domningsproblem i tårna med mina nya pjäxor, men det rörde sig mer om utsidan av stortån. Det jag spontant skulle säga att det beror på, i och med att du inte fryser om tårna och att du kör formgjuten sula, är att pjäxan helt enkelt är lite trång kring tådelen. Upplever du någon punkttryck eller dylikt vid tårna? För mig tog det 4 dagar av åkning för att lista ut var det var som det klämde, men efter det var det bara trycka ut och så var allt frid och fröjd!
-De är ju custom shell och de är värmda, men de behöver nog tryckas ut på de delar som inte består av den mjukare delen. Tror också den kan vara väl tight kring överdelen möte fot/smalben. Behöver inte spänna nedre spännena.
-Min fråga är egentligen, kan det förvärras om jag kör innan det läkt, kan det bli ännu mer svårläkt?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp