Mayrhofen 12/13

Loevstrand

Ny medlem
Servus Freeride!
Är tillsammans med ett par vänner sugen på en säsong i Mayrhofen. Vi träffades under årets säsong i Bad Gastein och är sugna på ännu en säsong i Alperna!
Tänkte höra om det är någon från tidigare Mayrhofensäsongare som har något tips ang. boende och kanske rent utav en mening eller två om hur det är att säsonga i Mayrhofen.
Skriv också ni andra som är sugna på en säsong, kul att höra om det är lite drag ditåt!

Stay blek!

mickeullen

Ny medlem
är också sugen på att göra säsong i alperna! Kommer från en säsong i Sälen och har aldrig varit i alperna så alla tips och råd uppskattas verkligen :)

jingvar

Ny medlem
skippa att bo på Gasthof Zillertal. annars kan jag inte göra annat än att rekommendera!

Senast ändrad:

carolinet

Ny medlem
jingvar sa:
skippa att bo på Gasthof Zillertal. annars kan jag inte göra annat än att rekommendera!
Jag och en polare har tänkt dra till mayrhofen nästa säsong och har kollat boende på gasthof zillertal!
Har bara hört och läst massa bra om det, tills nu haha. Kan ju vara intressant att höra varför du inte rekommenderar gashofet?

jingvar

Ny medlem
boendet är helt klart det dyraste säsongsboendet med nära €500 per månad och person, när de flesta andra pröjsar €300-400. det är ganska smutsigt och illa skött, när (inte om) något går sönder tar det lång tid att ordna (om dem gör det) och managern är en riktig douch. det ligger dessutom ganska långt ifrån liftarna och centrum. det ser väldigt bra ut på bilderna och låter väldigt bra på hemsidan, men i alla fall under den gångna säsongen var det inte mycket som höll vad dem lovade! anstränger ni er lite hittar ni lätt ett bättre boende på plats om ni är där i tid.

men vill ni ha ett säkert boende bokat tidigt så är det ju ett väldigt smidigt alternativ.

carolinet

Ny medlem
jingvar sa:
boendet är helt klart det dyraste säsongsboendet med nära €500 per månad och person, när de flesta andra pröjsar €300-400. det är ganska smutsigt och illa skött, när (inte om) något går sönder tar det lång tid att ordna (om dem gör det) och managern är en riktig douch. det ligger dessutom ganska långt ifrån liftarna och centrum. det ser väldigt bra ut på bilderna och låter väldigt bra på hemsidan, men i alla fall under den gångna säsongen var det inte mycket som höll vad dem lovade! anstränger ni er lite hittar ni lätt ett bättre boende på plats om ni är där i tid.

men vill ni ha ett säkert boende bokat tidigt så är det ju ett väldigt smidigt alternativ.
Jaså, där ser man. Tråkigt om det är så illa som du säger. Fick ju dock höra att dom hade problem med säsongarna och en allmänt stökig säsong nu. Men ja, som du säger så låter det väldigt bra på hemsidan haha. Vi tyckte iofs inte att ca 22000 för en hel säsong var så illa pinkat men å andra sidan blir det vår första säsong så vi är ju inte så insatta i hur priserna brukar ligga.
Du har inte tips på nåt annat boende då isåfall? Skulle ju vara grymt att få lite hum om andra ställen att bo på :)

jingvar

Ny medlem
alltså, det har ju en fördel i att det är 25 säsongare som bor i ett hus och att det hela tiden händer ganska mycket runt gasthof hela vintern. att det dessutom är det enda stället som går att boka i förväg gör ju att dem kan ta ganska mycket betalt när folk bara kan jämföra med st. anton, chamonix, val thorens eller någon annan större ort, men mayrhofen är mycket billigare. eller ska vara iaf.. vet inte vad det är för problem du har hört talas om, men som boende där hela vintern tyckte jag det snarare var tvärt om, och det är jag säker på att jag inte var ensam om.

många andra hade boende genom jobbet, eller hade skaffat boende på plats. vet knappt någon som kom dit i december/januari som fick åka hem igen pga att dem inte hittade boende utan det löste sig för alla. tror faktiskt gasthof är det enda stället du kan boka i förväg, så vill ni ha säkert boende innan får ni nog åka ner en helg under hösten eller tidigt på säsongen och gambla lite.

dock kan jag inte göra annat än att rekommendera att åka till mayrhofen för säsong, hade underbart roligt hela vintern och tyckte att både byn och dalen var kanon!

Loevstrand

Ny medlem
mickeullen sa:
är också sugen på att göra säsong i alperna! Kommer från en säsong i Sälen och har aldrig varit i alperna så alla tips och råd uppskattas verkligen :)
Jag vet inte vad du vill höra, det är större berg, de pratar ett annat språk, det kommer mer snö, de har en annan valuta ;) Nä, men jag vet inte, jag har aldrig säsongat i sverige så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är, men jag kan tänka mig att det är mer avslappnat i alperna, fler som bara åker om dagarna och inte jobbar(lever på sparade pengar) förmodligen lättare att få jobb men kanske sämre betalt. Jag vet som sagt ingenting om skillnaderna, så jag vet inte vad jag ska poängtera :)

Von_vettet, tyst, Blomstermax har en riktigt go mustasch, den kittlar så härligt mot magen när han blåser på magen:)
Blomstermax: Kommentarer överflödiga!

mickeullen

Ny medlem
Loevstrand sa:
mickeullen sa:
Jag vet inte vad du vill höra, det är större berg, de pratar ett annat språk, det kommer mer snö, de har en annan valuta ;) Nä, men jag vet inte, jag har aldrig säsongat i sverige så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är, men jag kan tänka mig att det är mer avslappnat i alperna, fler som bara åker om dagarna och inte jobbar(lever på sparade pengar) förmodligen lättare att få jobb men kanske sämre betalt. Jag vet som sagt ingenting om skillnaderna, så jag vet inte vad jag ska poängtera :)

Von_vettet, tyst, Blomstermax har en riktigt go mustasch, den kittlar så härligt mot magen när han blåser på magen:)
Blomstermax: Kommentarer överflödiga!
Nej det kanske inte var en så värst riktad fråga :)

Men hur svårt är det att få jobb? Är det lättast att åka ner dit och söka eller kan man söka härifrån och få jobb? (antar att det är lättast att åka ner)

Bör man ha mycket pengar undan sparat eller klarar man sig på en liten buffert på mellan 10-
20000 och sedan jobba?

Hur ser Mayrhofen ut som skidort? Är det mycket alpin åkning eller är det mycket offpist eller är det en skön mix av allt? :)

Tack på förhand!

Loevstrand

Ny medlem
mickeullen sa:
Nej det kanske inte var en så värst riktad fråga :)

Men hur svårt är det att få jobb? Är det lättast att åka ner dit och söka eller kan man söka härifrån och få jobb? (antar att det är lättast att åka ner)

Bör man ha mycket pengar undan sparat eller klarar man sig på en liten buffert på mellan 10-
20000 och sedan jobba?

Hur ser Mayrhofen ut som skidort? Är det mycket alpin åkning eller är det mycket offpist eller är det en skön mix av allt? :)

Tack på förhand!
Jag TROR att det är rätt lika i hela alperna(har ju bara säsongat i BG)! Där behövde du inte ens ett cv för att få jobb, det var bara att gå in på ett ställe och säga att du ville jobba så fick du det. Nackdelen var väl att det var lika lätt att få sparken(om man inte skötte sig) som att få jobbet.

Pengamässigt är väl rätt svårt att säga. Jag jobbade ingenting i BG och brände knappt 60 på 4.5 månader. Bara första dagen gick det säkert 1000€(hyra, liftkort, bunkra upp mat osv) Men det beror väl på hur snabbt du hittar ett jobb. Men eftersom det är bättre att ha för mycket än för lite så säger jag väl att du bör ha minst 20 000 på fickan när du åker ner för att slippa sova dåligt pga skral ekonomi ;)

Mayrhofen är ju ett gigantiskt system. Finns nog en del härliga pister där. Offpist finns det överallt, det är vad man gör det till ;) Personligen åker jag helst offpist(valde mayr pga brist på puderhets). Desvärre kan jag inte uttala mig om hurvida systemet ser ut(har aldrig varit där) Så mitt svar får bli att det (förmodligen) är en skön mix ;)

jingvar

Ny medlem
är väl inte allt för svårt att få jobb i mayrhofen, tyckte de flesta som verkligen ville jobba hade ett kneg. men är väl som överallt annars i österrike. men håll er borta i från diskjobben!

gällande offpiste puderhets måste jag säga att det passar ganska bra att åka dit. själva mayrhofen har ingen vidare offpiste att hitta, men runtliggande system, som säsongskortet täcker och dit du kommer med dal-tåget inom 30 min, har en jäkla massa fina ställen. där stämmer det som loevstrand att puderhetsen inte så jämförbar med chamonix eller st. anton, och vi kunde utan problem hitta puder flera dagar efter snöfall när vi lärt oss systemen lite bättre.

sen är faktiskt inte mayrhofen stort alls, utan är mest uppbyggt kring parken. däremot är möjligheterna i zillertal smått obegränsade, speciellt på hintertux där vi åkte puder hela april.

andresteel

Ny medlem
Tjenare Jingvar! Länge sen! ;-)

Jag kopierar in det jag skrev i en annan tråd om Mayrhofen.

Mayrhofen är skitbra! Var där förra säsongen och kommer nog aldrig att komma därifrån. Man kan dessutom åka när säsongen är slut i början april på glaciären Hintertux. Var själv aldrig där av någon anledning men ja, det är öppet till juli eller något sådant. Boende kan vara lite knepigt att fixa till en början, i värsta fall kan man bo på Gasthof Zillertal i korridor tills det har löst sig. Det gjorde det för alla säsongare (så vitt jag vet) förra säsongen, även om det då kan betyda att man hamnar utanför Mayrhofen och är beroende av buss/bil/pendeltåg. I övrigt, billig öl, bra blandning av människor från olika länder, några få ställen dit man alltid går (vilket jag tycker är det STORT plus), bra backar (många berg att variera mellan), bra puderåkning, bra park och så kan man fynda i matbutiken! Till exempel, 500 g köttfärs för 15 kronor?

Och så får man inte glömma Snowbombing! Riktigt nice och stor festival i byn som i princip avslutar säsongen.

jingvar

Ny medlem
om ni undrar lie hur mayrhofen och hintertux kan se ut i mitten av april tror jag den här videon kan beskriva det ganska bra, ett litet klipp som spelades in under några fina dagar.

mimmz

Ny medlem
Hur är parken i Mayerhofen? Jag har läst mig till att den ska vara den bästa i alperna, kan det stämma ni som varit där?
Jag har funderingar på att dra dit i vinter och shredda lite. Tänkte även ta med mig kitarna, är det någon som kitat i Mayerhofen?

Igel

Medlem
Tja.
Vatt där 2 ggr, v9 och v10. Med Zillertal så hinner du knappt runt på en vecka. Andra gången så tog vi bara guldkornen.
Enkom glaciären är värd sitt pris på liftkortet.

ÅK!!!

Angerbjorn

Ny medlem
Tjena heeej
Jag hade väl tänkt att vara i mayrhofen i vinter de verkar grymt, men med boende är de lättast att bara åka ner och lösa där eller finns de några hemsidor man kan kolla? Är sjukt taggad på att åka hoppas de blir ett gött gäng där nere.

Peace

Defused

Ny medlem
Tja!
Jag och gubben ska spendera dryga 3 månader i Mayrhofen med start december/januari och t.o.m mars månad.
Vi planerar att dra ner med bil om vi hittar en "billig och bra " kärra och vi åker från Göteborg. Tanken är att vi inte ska jobba, om vi inte hittar något som verkar kul, utan bara njuta av att inte vara på jobbet. Det vore kul att hooka upp med fler folk som ska stanna en längre period, ha sällskap på resan ner eller på plats och kanske dela en större stuga/lägenhet med?

Har ni planer på att dra ner, hör av er! Vi har inte planerat vår resa i detalj än men det börjar bli dags så smått

/Maria

Senast ändrad:

Sleighride

Ny medlem
Halloj, tänkte dra min första säsong i alperna denna vinter och har ju såklart massor med frågor men hur ser åkningen ut i mayrhofen? Va i Val Thorens förra vinter vilket va guld men saknade skogsåkningen. Är dom taggade på att prata engelska? Finns säkert massa trådar men den här kändes mest aktuell.

Är även intresserad av att dela boende.

Flesk

Ny medlem
Vi är 3 grabbar som sticker ner till Mayrhofen den 1a dec till 1 maj!

Beställer man säsongskort via internet hemma eller gör man det nere i byn? Zillertal superski.

piz

jingvar sa:

Jan är kung.

AnnaHallengren

Ny medlem
Hallå team Mayrhofen 12/13!

Jag har febrilt suttit o letat boende de senaste dagarna, verkar dock relativt lönlöst.. Så nu på nästa approach: *Jobb!
Någon som har koll på ställen barer/cafeer/restauranger/hotell/skirent etc där de kanske behöver folk?!
Hilfe hade varit underbart;)

carolinet

Ny medlem
TJENA!

Hur går det för er som ska till mayrhofen i vinter? Har ni hittat nå boende/jobb? :)
Har själv precis säkrat boendet för vintern i mayr, känns otroligt GÖTT!

carolinet

Ny medlem
Det var då inte mycket till liv i den här tråden hörrni! kom igen nu :D
Anna: Har du kollat boende på Gasthof Zillertal?

Loanli

Ny medlem
Hej hallå gänget!!

Jag och en till tjej vill neråt i januari, och vi är sugna på mayrhofen , har ni platser över eller tips på boende så langa hit dem!! :)

Ha de gött!

Lovisa och sofie

E

Emmllan

Guest
Loanli sa:
Hej hallå gänget!!

Jag och en till tjej vill neråt i januari, och vi är sugna på mayrhofen , har ni platser över eller tips på boende så langa hit dem!! :)

Ha de gött!

Lovisa och sofie
ska till mayrhofen i början på december. Jag och caroline och 3 andra har boende på gasthof zillertal. Kolla med dom ifall dom har några lägenheter kvar :)

Loanli

Ny medlem
Emmllan, jag har mejlat dom nu o kollat om de har!! =) har dock hört att de ska va ett dåligt ställe... vet inte varför...

AnnaHallengren

Ny medlem
Zillertal har ju varit fullbokat i typ en månad?! Hur lyckades ni få boende där? Eller var det bara dethära mailet som hon laura skickade ut om boende i december till reducerat pris eller?! Förvirrad..

carolinet

Ny medlem
AnnaHallengren sa:
Zillertal har ju varit fullbokat i typ en månad?! Hur lyckades ni få boende där? Eller var det bara dethära mailet som hon laura skickade ut om boende i december till reducerat pris eller?! Förvirrad..
Haha vi bokade i princip i juni faktiskt så vi har ju haft det "klart" ett tag... Har ingn koll på mailet som hon skickdade ut om december :s Har du kollat med dom nu om det verkligen är fullt? :O

Angerbjorn

Ny medlem
Tjena ja och två andra hade tänkt hänga i mayr i vinter har planerat att sticka i slutet av november början av december med bil med är de nån som har nåt tips på boende eller är de bara lättare att lösa de där nere?
Peace

Reasmus

Ny medlem
Någon som vill åka med i bilen ner någon gång under december och leta boende? Kanske fixa några dagar på hotell här hemifrån så man inte kommer ner helt i ovisshet :)

majkieee

Ny medlem
Jag är också förbannat sugen på att åka lite bräda i vinter, så har ni en plats över i en säng eller om jag får en egen så blir jag glad.
Har inga större krav på boende så jag är öppen för allt. Hör av er om ni är någon/några som vill dela, hjälper gärna till att söka om jag bara kan få en spark i röven i rätt riktning så jag vet vart jag ska börja.

S

Scubamike

Guest
AnnaHallengren sa:
Va? Är hela Zillertal bokat. :)

Senast ändrad:

Defused

Ny medlem
Tjo dudes and dudettes
Glömde helt bort den här finfina tråden och nu har det drällt in massor med folk som är pepp!
Vi har lyckats fixa boende från 17/12 på ett hotell där vi bor en vecka fram till den 26/12 till sista januari då vi flyttar till en lägenhet med delat kök. Det är min bättre hälft som rotat, letat och mailat men jag tror det var här vi fann och bokade boende : http://www.skigebiete-test.de.
Enklast är att söka som fan, mailbomba vad de har och vad man söker och prata med dem man får svar av. Mycket har varit bokat men det hänger ju även på vart man vill bo och vilket boende man söker.

Peppen är sjukt stor iaf :D:D:D

jb

Ny medlem
Ingvar (farsan) är för renlig av sig, man kan inte va speciellt kräsen när det gäller säsongsboenden. Det e absolut inget fel med gasthof! Kanske inte bästa läget, sett på avstånd till stan o uteställen (förutom på wednesday swagger), men det är nog det enda stället som går att boka i förväg, vilket e gött som fan, plus att de alltid bor massa skönt folk där. Dock lär gasthof vara fullbokat VÄLDIGT snart, så vill ni boka i förväg är det inget att hålla på!
Annars är det bara att göra som jag gjorde o åka ner dit (ju tidigare desto bättre) o leta som crazies, knacka dörr, fråga alla ni träffar i stan/på krogen etc. Ta in på billigaste hotell/korridor på gasthof under tiden. Om ni har tänkt jobba så kan man ibland få boende tillsammans med jobbet, t.ex mannis ski rental, men då förväntas man också jobba 4-6 dagar/vecka hela säsongen (lame). De e 1-2 ångestfyllda veckor innan men hittar nåt men de löser sig så gott som alltid!
Jobb sökes där, sjukt enkelt att fixa om man är tidig men går alltid att fixa under säsongen också bara man hör sig för lite, tips är att fixa jobb på tävlingar/festivaler!

I övrigt överfet ort, sjukt awesome park, i princip obefintlig konkurrens över pudret o asskön stad!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp