Mayrhofen 13/14?

carolinet

Ny medlem
Hej hopp!

Är det någon som har hunnit bestämma sig för att ta en säsong i Österrike och att Mayrhofen är det absolut bästa alternativet, kanske inte fått med dig några polare och ännu inte hittat någonstans att bo? (eller kanske inte börjat leta än?) Dåååååå har jag glädjen att meddela att vi, 3 toksköna tjejer, har en plats kvar i vår lägenhet på Gastof Zillertal från 1/12-2013 till och med 15/4-2014, så kom och häng med oss vettja! :lol: :cool:

Senast ändrad:

Amaliaa

Ny medlem
Tjeeena!

Mina vänner är inte lika peppade på skidor och snö som jag är så har planer på att dra ner själv. Jag är svintaggad på en säsong och har kollat lite på Mayrhofen. Dock jobbar jag fram till jul men tänkte dra ner så fort jag kan efter det. Har ni varit i Mayrhofen tidigare?? Vet ni om det är ett soft säsongställe? Ös på med alla tips ni har!!! :D:)

carolinet

Ny medlem
Amaliaa sa:
Tjeeena!

Mina vänner är inte lika peppade på skidor och snö som jag är så har planer på att dra ner själv. Jag är svintaggad på en säsong och har kollat lite på Mayrhofen. Dock jobbar jag fram till jul men tänkte dra ner så fort jag kan efter det. Har ni varit i Mayrhofen tidigare?? Vet ni om det är ett soft säsongställe? Ös på med alla tips ni har!!! :D:)
Det var ena tråkiga vänner du hade ;D Men klart du ska komma ner! :)
Vi var där förra säsongen också, så vi vet att det är ett grymt säsongställe! Bra åkning, sjukt härliga människor, bra fest, grym park (om man nu åker det), Hintertux 30 minuter bort, inte allt för mycket svenskar, vilket vi i alla fall gillade haha. Har du tänkt jobba där nere eller bara åka och hänga? :)

jcca

Ny medlem
Tja!
Funderar också på att dra till Mayrhofen, lutar mer åt Mayrhofen än St Anton som första säsong!

Hur ser det ut med jobb, ni som vart där innan? Finns det jobb att hitta väl på plats? Även om någon vet om det finns något café som det finns chans att få jobb på?

Kommer förhoppningsvis bila ned i slutet på november och försöka fixa allt på plats!

Jobbar ni eller bara chillar ni? :)

Är som det ser ut nu ingen som vill haka på i min umgängeskrets så är nog ensam !

vvira

Ny medlem
Hej alla! Jag och en killkompis drar till mayrhofen i december och söker två personer till som vill dela boende!
Jag har mejlat gasthof om boende och pris fram till mitten av april. Duger inte det har jag nr+mejl till olika lokala tidningar och kedjor som man kan kontakta.

Skicka iväg ett pm om någon är intresserad! :)

Amaliaa

Ny medlem
carolinet sa:
Amaliaa sa:
Tjeeena!

Det var ena tråkiga vänner du hade ;D Men klart du ska komma ner! :)
Vi var där förra säsongen också, så vi vet att det är ett grymt säsongställe! Bra åkning, sjukt härliga människor, bra fest, grym park (om man nu åker det), Hintertux 30 minuter bort, inte allt för mycket svenskar, vilket vi i alla fall gillade haha. Har du tänkt jobba där nere eller bara åka och hänga? :)
Haha jaa verkligen!! Okej låter ju som ett jäkligt bra säsongsställe :D Blir sjukt sugen på att dra ner nu nu nu! Har inte riktigt bestämt hur det blir med jobb. Beror lite på hur länge jag kan vara borta från mitt jobb här hemma, men lutar åt att sluta där till jul för att kunna stanna i Alperna hela säsongen. Men om man åker ner vid årsskiftet hur ser det ut med jobb då? Är det svårt att få nått då? Om jag fixar ett schysst jobb där nere lär jag stanna men annars typ 1-2 månader och bara glida. Kalasbra med tips från dig/er som redan har varit där en säsong, toppen! :)

jcca

Ny medlem

@Amaliaa
Har inga egna erfarenheter från det, men av vad jag har hört från andra är det svårare att få tag på bra jobb efter årsskiftet än om man åker i november men att det inte brukar vara några problem :D finns alltid något jobb

Mycket skönare att va kvar hela säsongen ju, jobbigt o behöva åka hem mitt i :)

carolinet

Ny medlem
Amaliaa sa:
Haha jaa verkligen!! Okej låter ju som ett jäkligt bra säsongsställe :D Blir sjukt sugen på att dra ner nu nu nu! Har inte riktigt bestämt hur det blir med jobb. Beror lite på hur länge jag kan vara borta från mitt jobb här hemma, men lutar åt att sluta där till jul för att kunna stanna i Alperna hela säsongen. Men om man åker ner vid årsskiftet hur ser det ut med jobb då? Är det svårt att få nått då? Om jag fixar ett schysst jobb där nere lär jag stanna men annars typ 1-2 månader och bara glida. Kalasbra med tips från dig/er som redan har varit där en säsong, toppen! :)
Mmhm, jag är löjligt taggad redan nu, och vill helst att det ska bli decemer typ.. igår hehe :)
Jag kan inte svara så bra på hur det ser ut med jobb, då varken jag själv eller mina vänner jobbade något förra säsongen. Men av vad jag hörde så verkade det inte vara jättesvårt att få jobb efter årskiftet, men det beror väl lite på vad man vill göra antar jag! Men definitivt lättare om du åker ner innan jul i alla fall :)

Glömde säga att det finns bra puder där också, om man gillar det :) verkar vara mer parkhets än puderhets där nere hehe ;D

jcca

Ny medlem
carolinet sa:
Amaliaa sa:
Mmhm, jag är löjligt taggad redan nu, och vill helst att det ska bli decemer typ.. igår hehe :)
Jag kan inte svara så bra på hur det ser ut med jobb, då varken jag själv eller mina vänner jobbade något förra säsongen. Men av vad jag hörde så verkade det inte vara jättesvårt att få jobb efter årskiftet, men det beror väl lite på vad man vill göra antar jag! Men definitivt lättare om du åker ner innan jul i alla fall :)

Glömde säga att det finns bra puder där också, om man gillar det :) verkar vara mer parkhets än puderhets där nere hehe ;D
Låter riktigt schysst! Är sugen på massa puder :)

Hur mycket pengar gjorde ni av med förra säsongen när ni inte jobbade någonting?
Är boendet dyrt i Mayrhofen?

Amaliaa

Ny medlem
JCCA sa:
@Amaliaa
Har inga egna erfarenheter från det, men av vad jag har hört från andra är det svårare att få tag på bra jobb efter årsskiftet än om man åker i november men att det inte brukar vara några problem :D finns alltid något jobb

Okej jaa men nått lär det ju alltid finnas om man inte är så kräsen :D Eller hur, kommer ångra mig så grovt om man ska dra hem mitt i allt :cool: Hade du tänkt jobba där nere? Försöker du fixa det på plats eller? :)

Amaliaa

Ny medlem
JCCA sa:
carolinet sa:
Amaliaa sa:

Låter riktigt schysst! Är sugen på massa puder :)

Hur mycket pengar gjorde ni av med förra säsongen när ni inte jobbade någonting?
Okej men hur längre var ni nere utan att jobba, svårt att hitta boende då eller? Åker absolut inte park förutom när jag kollar på när brorsan håller på haha, mer för pist och puder så låter sjukt chill :)

jcca

Ny medlem
Amaliaa sa:
JCCA sa:
@Amaliaa

Okej jaa men nått lär det ju alltid finnas om man inte är så kräsen :D Eller hur, kommer ångra mig så grovt om man ska dra hem mitt i allt :cool: Hade du tänkt jobba där nere? Försöker du fixa det på plats eller? :)
Planen är att jobba lite tror jag, har tillräckligt för att klara mig en hel säsong men jag tror det kan vara skönt att jobba någon/några dagar i veckan (10-15h/vecka kanske) för att träffa lite människor och öva upp skol-tyskan igen ;)
Hittar jag inget schysst jobb där jag kan jobba lite lagom så kanske jag skippar det helt

Som det ser ut nu kommer jag nog åka ned i slutet på nov och fixa allting på plats :)

Amaliaa

Ny medlem
JCCA sa:
Amaliaa sa:
JCCA sa:
@Amaliaa

Planen är att jobba lite tror jag, har tillräckligt för att klara mig en hel säsong men jag tror det kan vara skönt att jobba någon/några dagar i veckan (10-15h/vecka kanske) för att träffa lite människor och öva upp skol-tyskan igen ;)
Hittar jag inget schysst jobb där jag kan jobba lite lagom så kanske jag skippar det helt

Som det ser ut nu kommer jag nog åka ned i slutet på nov och fixa allting på plats :)
Okej men det är lite samma som jag har plans på.. Jobba lite nån/några gånger i veckan mest för att träffa sköna personer där nere så man inte blir forver alone och för att kunna åka resten av veckan :D Om man nu hittar ett jobb när man kommer ner, men det verkar ju lösa sig för alla :)

jcca

Ny medlem
Ja det låter ju som det löser sig för de flesta ;)

Fan va taggad jag har blivit nu :D vill ha december nu, eller nja direkt efter september iaf!

carolinet

Ny medlem
JCCA sa:
Well, vi snålade inte direkt om man säger så. Jag hade rätt tur förra säsongen och fick ett billigare boende än mina vänner, så jag gjorde av med ca 40k allt som allt inklusive boende och liftkort. Mina vänner däremot gjorde av med ca 60k men då var boendet 10k dyrare än vad jag hade och de var där en månad längre. Så det går ju en del pengar.. Även om det är otroligt skönt att slippa jobba under säsongen så är det ju definitivt smartast är ju att ha ett litet jobb ett par dagar i veckan så man inte kommer hem helt pank hehe ;D

Amaliaa

Ny medlem
carolinet sa:
JCCA sa:
Well, vi snålade inte direkt om man säger så. Jag hade rätt tur förra säsongen och fick ett billigare boende än mina vänner, så jag gjorde av med ca 40k allt som allt inklusive boende och liftkort. Mina vänner däremot gjorde av med ca 60k men då var boendet 10k dyrare än vad jag hade och de var där en månad längre. Så det går ju en del pengar.. Även om det är otroligt skönt att slippa jobba under säsongen så är det ju definitivt smartast är ju att ha ett litet jobb ett par dagar i veckan så man inte kommer hem helt pank hehe ;D
Hur länge var ni nere utan att jobba? Klarar man en hel säsong med typ ett 1-2 dagars jobb om man knatar massa jobb innan man drar ner också såklart? :)

carolinet

Ny medlem
Amaliaa sa:
carolinet sa:
JCCA sa:
Hur länge var ni nere utan att jobba? Klarar man en hel säsong med typ ett 1-2 dagars jobb om man knatar massa jobb innan man drar ner också såklart? :)
Vi var nere 4 respektive 5 månader, så du borde klara en säsong med 1-2 dagars jobb i veckan utan problem om du jobbar ihop pengar innan :) Vi var bara extremt dåliga på att vara snåla haha, vi åt t.ex ute ett par gånger i veckan, åt mat på resturanger i backarna hela tiden osv hehe

beaaa

Ny medlem
Låter fantastiskt! Ær sjælv sugen på en till sæsong, har gjort två tidigare (Sælen och Val Thorens) men kænner mig inte færdig :p Ælskar att åka snowboard, sæsongslivet, træffa nya mænniskor och allt hærligt som hør dær till!! Har aldrig varit i Mayrhofen innan men det ær alltid roligt att prøva något nytt och upptæcka nya berg!! :) Har ni fortfarande plats? Hur mycket kostar boendet? :)

carolinet

Ny medlem
beaaa sa:
Låter fantastiskt! Ær sjælv sugen på en till sæsong, har gjort två tidigare (Sælen och Val Thorens) men kænner mig inte færdig :p Ælskar att åka snowboard, sæsongslivet, træffa nya mænniskor och allt hærligt som hør dær till!! Har aldrig varit i Mayrhofen innan men det ær alltid roligt att prøva något nytt och upptæcka nya berg!! :) Har ni fortfarande plats? Hur mycket kostar boendet? :)
Javisst, platsen är fortfarande ledig :) För 5 månader kostar det 2463 euro per person, alltså ca 4200kr i månaden :)

beaaa

Ny medlem
carolinet sa:
beaaa sa:
Javisst, platsen är fortfarande ledig :) För 5 månader kostar det 2463 euro per person, alltså ca 4200kr i månaden :)
Ska ta mig en snabb och rejæl funderare! Vill verkligen i væg till vintern igen, kænner mig inte færdig med bara två sæsonger! :p Åker ni mest pist, park eller puder? Skidor eller snowboard? :) Hur ligger boendet førhållandevis till backar och byn? :) Ær ju bortskæmd i Val Thorens med Ski in/Ski out... :p

carolinet

Ny medlem
beaaa sa:
Ska ta mig en snabb och rejæl funderare! Vill verkligen i væg till vintern igen, kænner mig inte færdig med bara två sæsonger! :p Åker ni mest pist, park eller puder? Skidor eller snowboard? :) Hur ligger boendet førhållandevis till backar och byn? :) Ær ju bortskæmd i Val Thorens med Ski in/Ski out... :p
Ja gör det! :) Klart du ska iväg igen om du inte känner dig färdig :)
ujuj, vi åker allt haha! Och alla tre åker vi snowboard :) Tyvärr är det ju inget ski in / ski out här haha, men vi har skidbussen som går precis utanför dörren, så det är helt okej det med, och gasthofet ligger väl en 500 meter från byn så tar väl ungefär en 5,6 minuter att gå hehe.

beaaa

Ny medlem
carolinet sa:
beaaa sa:
Ja gör det! :) Klart du ska iväg igen om du inte känner dig färdig :)
ujuj, vi åker allt haha! Och alla tre åker vi snowboard :) Tyvärr är det ju inget ski in / ski out här haha, men vi har skidbussen som går precis utanför dörren, så det är helt okej det med, och gasthofet ligger väl en 500 meter från byn så tar väl ungefär en 5,6 minuter att gå hehe.
Hærligt att høra! Jag åker också snowboard! Park dæremot ær inte min starka sida men tycker det ær roligt att hoppa på småhopp i backen och så :p Ni skulle inte jobba något eller? jag ær inte så jættepepp på att jobba... kanske en eller två dagar i veckan om det skulle bli men absolut inte mer æn så! Vill kunna tillbringa mesta av tiden i backen :p Hur ær Mayrhofen Annars som by och skidort? :)

carolinet

Ny medlem
beaaa sa:
Hærligt att høra! Jag åker också snowboard! Park dæremot ær inte min starka sida men tycker det ær roligt att hoppa på småhopp i backen och så :p Ni skulle inte jobba något eller? jag ær inte så jættepepp på att jobba... kanske en eller två dagar i veckan om det skulle bli men absolut inte mer æn så! Vill kunna tillbringa mesta av tiden i backen :p Hur ær Mayrhofen Annars som by och skidort? :)
Hehe, nja, park är faktiskt inte direkt min starka sida heller, men kan vara kul ibland! :) Jodå vi kommer jobba den här säsongen, men 2-3 dagar i veckan helst. För som du säger vill man ju kunna tillbringa mestadelen av tiden i backen hehe. Vart ju så bortskämd förra säsongen att kunna åka bräda precis när man ville :D Ska tilläggas också att vi är väldigt partyglada!

beaaa

Ny medlem
carolinet sa:
beaaa sa:
Hehe, nja, park är faktiskt inte direkt min starka sida heller, men kan vara kul ibland! :) Jodå vi kommer jobba den här säsongen, men 2-3 dagar i veckan helst. För som du säger vill man ju kunna tillbringa mestadelen av tiden i backen hehe. Vart ju så bortskämd förra säsongen att kunna åka bräda precis när man ville :D Ska tilläggas också att vi är väldigt partyglada!
Okej, har ni jobb eller ni fixar på plats? Førdelen med att jobba 2-3dagar i veckan ær ju att det blir lite billigare :p Vet att nær jag va i Val Thorens så var det några dær som inte jobbade alls och dom sa att det blev lite uttråkat att inte ha något alls nær man ær dær nere 4-5 månader! Finns ju dagar nær vædret inte ær så bra :p Hærligt, det ær ni inte ensamma om att vara ;)

J_Gabrielsson

Ny medlem
Hejsan! Jag och en kompis (båda killar) ska iväg till mayrhofen under mars 2014 för att tappa "alposkulden" Vi är båda från piteå och är sjukt taggade på att åka skidor och att även lära sig åka bräda betydligt bättre!

Vi har pratat med ett gäng boendesnubbar och fått tag i en lägenhet med 5-7 sovplattser så vi lär nog ha någon platts över (inte helt 100% dock) Hör av er om ni är interesserade!:)

carolinet

Ny medlem
Halloj!

Hur går det för alla som har tänkt sig att dra till mayrhofen i vinter? Har ni hittat boende än?
Vi har i alla fall precis fått en plats ledig igen i vår lägenhet så om någon skulle vara sugen så hojta till! :)

J_Gabrielsson

Ny medlem
Vi letar lägga nu, men vi är dock 4 st och ska bara vara i alperna under mars månad +/- några dagar.

Ni som redan har bokat resa dit, vilket är billigaste sättet/smidigaste?

carolinet

Ny medlem
J_Gabrielsson sa:
Vi letar lägga nu, men vi är dock 4 st och ska bara vara i alperna under mars månad +/- några dagar.

Hoppas ni hittar :)

Jag tycker flyg till salzburg med norwegian är smidigast och sen tåg därifrån :) går att flyga till münchen också men salzburg känns enklare! :)

J_Gabrielsson

Ny medlem
carolinet sa:
J_Gabrielsson sa:

Hoppas ni hittar :)

Jag tycker flyg till salzburg med norwegian är smidigast och sen tåg därifrån :) går att flyga till münchen också men salzburg känns enklare! :)
Okej, jo vi är väldigt inne på Salzburg då det koster det dubbla att fara till innebruk:) Någon som har någon aning om kostnader för mat/liftkort?

viiktoorj

Ny medlem
Tjena! Tänkte dra ner till Mayrhofen i december. Reser troligtvis ensam och vad jag har förstått så är det en fördel att vara ett par stycken och dela på en lägenhet? Är det svårt att få tag på lägenhet? Blir min första säsong så alla tricks och tips är välkomna, samt om det är fler som letar boende som man kan dela med :) kommer mest hänga i backen, kanske fixa något litet jobb men hittar jag inget så är det skidåkning som gäller! Hör av er om det är fler som är sugna på att dela boende :)

Michaela94

Ny medlem
Hej alla, jag och min bror har också tänkt att åka ner till Mayrhofen denna säsong. Jag kommer förmodligen ner till början av december och min bror kommer mitten av december. Vi är väldigt tacksamma för både tips på jobb och boende. Som jag har förstått det är det svårt att hitta boende nu, och att det brukar lösa sig för de flesta att åka ner och hitta på plats. Är det nån av er som hört annat?

Det ska bli så sjukt kul det här och tacksam för alla tips vi kan få. Vi ses i Mayrhofen allihopa!! :D

Igel

Medlem
Har vatt i Mayrhofen ett par ggr. Ett megastort system med grymåkning. Hintertux är en halv dag nerförs typ... ;)
Vi är ett glatt gäng 30+ och som varit runt en hel del genom åren. Ett kanonställe kan jag lova. Det finns alla typer av åkning. Dessutom kan man både åka tåg och buss lokalt till en del områden, vilket e gött.
Här är 2012 års resa i bilder... :rolleyes: Album

Uppe på Hintertux:

Ps vi tog limmo till Kastrup för det kosta nästan samma som att åka tåg och va en fet avstamp :lol:

Senast ändrad:

jcca

Ny medlem
Tja! Dags att dra igång den här tråden kanske :)

Någon som vet vad ett Snowcard Tirol kostar? För att få åka på lite fler ställen :) Kommer inte in på deras hemsida nämligen..

Har bara hittat att Season Pass för Zillertal kostar 648€

carolinet

Ny medlem
jcca sa:
Tja! Dags att dra igång den här tråden kanske :)

Någon som vet vad ett Snowcard Tirol kostar? För att få åka på lite fler ställen :) Kommer inte in på deras hemsida nämligen..

Har bara hittat att Season Pass för Zillertal kostar 648€
Jag håller helt med att den här tråden borde komma igång! :)

Snowcard tirol ligger på 696€, så det är egentligen bara 400kr dyrare. Tycker dock man kommer rätt långt på zillertal passet om du inte tänkt göra avstickare till kanske bad gastein, st anton eller nåt i den stilen :) tirolkortet är värt att ha också om man har tänkt stanna till maj då zillertalpasset slutar gälla i april :)

jcca

Ny medlem
400 kr är ju ingenting! :)

Men har läst att St Anton inte ingår i tirolkortet, iaf inte tidigare år men det kanske har ändrats? :)
Kommer ha bil där nere så det vore ju trevligt att kunna göra lite avstickare till andra schyssta orter:)

Köper man med fördel liftkort innan till något slags rabatterat pris eller kör man på som vanligt?

carolinet

Ny medlem
Ja justja, det stämmer nog!

Jag vet inte om man får något rabatterat pris om man köper nu innan, varken sett eller hört nåt om det. Du får däremot ett rabatterat pris på liftkortet om du har jobb där nere, men då måste du ha anställning innan du köper liftkortet :)

sebastian_u

Ny medlem
Jag sitter och söker ivrigt efter möjliga orter att spendera min tredje vintersäsong i. Har under senaste halvåret tappat resepartners en efter en och sitter nu ensam om att ha planer att vistas bland berg och snö till vintern. Mayrhofen var något som tidigt kom på tal, som utomstående och någon som aldrig vart där verkar det skapas en go atmosfär bland de bosatta. Tänkte höra vad som anses om åkningen och även flagga om att jag letar resekamrater för vintern - Mayerhofen eller annan plats!

Seb

J_Gabrielsson

Ny medlem
Hej alla go´a och glada! vi har bokat flyg osv (26 feb - 26 mars)
undrar bara vad det skulle kosta med ett liftkort under dessa dagar :)

jcca

Ny medlem
J_Gabrielsson sa:
Hej alla go´a och glada! vi har bokat flyg osv (26 feb - 26 mars)
undrar bara vad det skulle kosta med ett liftkort under dessa dagar :)
Lite sent svar, men 21 dagars verkar ju vara det längsta och det kostar ca 560€, men ett annat alternativ kanske är att försöka få tag på någons gamla säsongskort om det är någon som åker hem tidigare, lär ju bli bra mycket billigare iaf :)

mmarcus

Ny medlem
Vi är två grabbar som drar ner i slutet på dec- början på jan. Nån som har koll på boende och vem man pratar med? Har skummat igenom hela tråden utan några länkar/telefonnr, har dock säkert missat något viktigt inlägg. :)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp