Medelfeta skidor?

kamelbulan

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett par medelfeta skidor för offpist i Sverige och alperna men (och här kommer kruxet antrar jag) som dessutom beter sig på ett bra sätt i pisten. I en tidigare tråd började jag samla in en del info (tack för all hjälp där), och jag hoppas på att jag kan beskriva mitt behov nu...

Bakgrund:
Jag lärde mig åka på åttiotalet och var väl hyfsat duktig då. Åkte puckel, en del offpist och, när det gick, störtlopp. Sedan dess låg skidåkningen nere i nästan 20 år innan jag tog upp det igen. Känner att en hel del sitter kvar och att jag fortfarande kan utvecklas som skidåkare. En hel del åttiotalsteknik har jag dock med mig med tät skidföring och korta (gärna kortkorta) svängar.

Nu:
Jag vill framför allt utvecklas i offpiståkningen. Jag åker förstås gärna puder (eller oftare uppkört dito). Samtidigt tycker jag att det i realiteten slutar med att man inte enbart kan åka utanför pisten, det blir en hel del i den också. Jag vill alltså ha ett par skidor som beter sig bra där också och gör åkningen rolig. I pisten är det oftast rapphet och lekfullhet i skidan jag uppskattar snarare än fartstabilitet. Storslalom är i normalfallet den övre gränsen för hur jag kör, men ofta handlar det om att jag lägger mig i kanten där det inte är så mycket folk och inte så uppkört, för att köra korta svängar. Har dock börjar förstå principerna bakom carvingåkning och jobbar på fallet. Och det är klart att om det är välpreppat och inte så mkt folk så lägger man på en sula då och då...

Ni som läst min tidigare tråd ser att jag fått ta mig en funderare på användningsområdet. Det tackar jag för.

Har:
...det senaste året kört på ett par Atomic Nomad Deep Red 165 cm. De fungerar i pisten och i flacka backar, men så fort jag tar dem utanför så tycker jag att de skär ner för mycket och ger inte det där flytet man vill ha. (Vi kanske inte behöver gå mer in på det inköpet och dess bevekelsegrunder, det är en pinsam historia :)

Vill:
Har funderat på om jag skulle ha ett par randonnébindningar för att kunna göra de där åken som man inte kommer åt annars. Jag vill också lära mig åka mer i skogen, något jag aldrig riktigt vågat. Jag vill alltså ha en skida som känns rapp mellan stammarna och som bidrar till att jag tar mig i kragen och drar till skogs.

Gör inte:
Hoppar eller åker puckel. Puckel var kul på sin tid, hopp har aldrig intresserat mig. Numera tar knäna för mycket stryk för att jag alls ska överväga någotdera. I offpisten droppar jag gärna, men mer än ett par meter undviker jag.

Är:
180 cm lång och 82 kg tung.

Pjuck:
Om det spelar någon roll så har jag ett par Salomon Falcon CS som sitter riktigt tight och samtidigt skönt. Bytes ej!

Funderar:
Har efter lite sökande på egen hand, besök på Alpingaraget i Helsingborg (najs ställe!) om med hjälpen i ovanstående tråd kommit fram till några alternativ. De spretar troligen mer än lovligt dock:

Line Prophet 100
CoreUPT Adrien Coirier
Black Crows Corvus
- " - Nevis
Salomon Shogun
- " - Sentinel
K2 Hardside
-"- Sidestash
-"- Coomback
Fischer Watea 101
Völkl Gotama

Jag tror att en midja på 95-105 och en längd på 185-190 kan vara rimlig (men jag kan ha fel...).

Plocka gärna bort alternativ från listan (det gör det lättare för mig!) eller lägg till om något riktigt hett alternativ saknas. Om det behövs ytterligare info så fråga gärna!

Nojlas

Aktiv medlem
Jag hade nog hållit mig över 100mm midja faktiskt, skruva upp 95-105 till 100-110mm. Längden låter vettigt.
Jag är själv typ i din storlek, något längre.

Nu har jag inte åka alla laggen du nämner, men en polare har kört sidestash mycket och han vart mkt nöjd med den skidan, så en sidestash i 181 eller 188 kan vara något. (K2:s lagg är nån extra cm längre IRL...)

Alpingaraget får in lite DPS wailer 112RP efter månadsskiftet, och det är den skida jag själv kommer köra som pist/allroundskida i vinter. De kommer få in en sweden edition - en gul och en blå skida :p Det är kolfiberskidor, så du spar ganska mycket vikt med den skidan om du hade tänkt slänga på en duke eller liknande.

(Ska tilläggas att jag jobbar med DPS och då och då gästspelar lite på Alpingaraget i Helsingborg)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Du har skrivit en föredömligt omfattande beskrivning av dina behov ... du får ursäkta men det känns som vi redan haft 17 liknande trådar den sista tiden!

Men, men, jag kan väl dra mitt strå till stacken ... Jag har själv nyligen införskaffat ett par K2 Sidestash i 188 cm monterat med Dynafit FT12 för allroundkörning. Fokus på offpist och toppturer/alpin turåkning men det blir även en hel del liftåkning och en och annan pist som ska strimlas. Jag är något längre och tyngre än du.

Jag tror (har inte kört dem ännu) att Sidestash är den perfekta kompromissen för mig när det gäller att få en tillräckligt fet skida för avancerad utförsskörning samtidigt som den inte ska vara allt för tung och klumpig när jag sretar uppför sluttningarna för egen maskin. Skidan är relativt styv (både i flex och vrid) vilket gör att den bör fungera utmärkt även i pist och hård offpist.

Av de K2 skidor du nämner är alltså Sidestash mitt tips. Hardsiden är onödigt smal (tillför egentligen inget väsentligt), Coombacken är onödigt mjuk och är inte optimal för en tyngre åkare på hårdare underlag (läs pist).

Om du köper ett par Sidestash och förser dem med ett par Marker Tour F12 och kompletterar med ett par stighudar tror jag du får en utrustning som kan passa dina behov riktigt bra. Hur hård skidåkning Marker Tour håller för är väl lite osäkert, men på papperet bör de klara dina behov.

/MM

kamelbulan

Ny medlem
DPS:en verkar grym (dock tveksam kring Sweden Edition, men smaken är ju som...). Läggs till på listan, helt klart.

Nojlas sa:
(Ska tilläggas att jag jobbar med DPS och då och då gästspelar lite på Alpingaraget i Helsingborg)
Ärligt och öppet = + i min bok. Du får gärna PM:a mig om du gästspelar när de kommit in, jag jobbar i Hbg...

kamelbulan

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Du har skrivit en föredömligt omfattande beskrivning av dina behov ... du får ursäkta men det känns som vi redan haft 17 liknande trådar den sista tiden!
Har full förståelse för detta, sitter själv i "svararposition" på ett annat forum... Det var därför jag ville börja med en mer allmän fråga i min gamla tråd. När jag kände att det behövdes en "väljatråd" så tänkte jag att jag skulle göra det så fullödigt som möjligt i a f.

Listan redigeras, tack!

powderalert

Ny medlem
Både Sidestash och Hardside har ju fått bra kritik för sin allroundhet. För året var det Hardside som fick goda vitsord och i år verkar det vara Sidestash som tar hem ovationerna. Steget från att gå från trådsmala pinnar till lite fetare skidor gjorde att jag landade på en Hardside 188 med årets Baron, kanske ångrar jag valet av 98mm ist för 108mm efter några veckors offpist nästa år... Närmar mig de fyrtio, är 186 och väger in på 90+ och har samma målsättning som den du beskriver och tror endera skidan passar min åkstil och där jag befinner mig oftast, uppkört offpist eller/och pistnära. Som MM poängterar finns det gott om tips och ett av de bästa jag sett var att Sport-Conrad nästan skänker bort årets modeller i kombination med bindingar. Är grafiken inte avgörande hittar du både Hardside och Sidestash till ett schysst pris där.

kamelbulan

Ny medlem
Listan uppdaterad!

Har läst på lite fram och tillbaka och kunnat avföra några skidor. På listan kvarstår:

K2 Hardside
K2 Sidestash
DPS Wailer 112RP
Ski Logik Ullr's Chariot

De flesta har gått bort pga svängradien, även om t ex Völkl Gotama har fått vitsord typ överallt. Vad som ligger oerhört bra till just nu är ett par Sidestash, enl MountainMans rekommendation ovan. Skulle jag göra entopp 3 blir det K2:eek:rna och DPS:en, men den sistnämnda är ju rätt så dyr.

borat25

Ny medlem
Ullr's Chariot som du nämner tror jag kan vara ett bra alternativ! Jag har samma, fast damvarianten (Goddess) som enligt Ski Logik är mjukare. Har bara hunnit testköra dem en förmiddag i USA i vintras, men de känns fantastiska såhär långt! :p

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Finns massa mer skidor till din lista ju som du inte ens har nämt eller bara plockat bort:

Line Prophet 115 (sett ur mina ögon förmodligen den bästa skidan denna säsongen av de jag har testat i den bredden)
Line Prophet 100 (Varför bort plockad? Sjukt kul skida som uppfyller alla dina krav)
Moment Belafonte 106 mm i midjan tiprocker och då snackar vi rocker som rocker och inget sånt där fjant som K2 sysslar med.
Gotaman? Bortplockad på grund av svängradien? Den är snabb som få att svänga runt var min uppfattning. Mest beronde på full rocker.

Alla dessa skidor ovan är enligt mitt tycke mer lämpliga än K2 skidorna. DPS har jag inte kört men de såg för jävla bra ut på ISPO och med en lämplig svängradie.

Sen har du ju även Hendryx som ett alternativ inte att glömma.

brpbrpbrp

Ny medlem
Jag skulle föreslå ett par K2 Obsethed. Det är en skida med 105 i midja och mini rocker. Dom är mkt roliga att åka med i skogsåkning då dom har en fin sväng radie. Fungerar inte brilljant i pisten men dom går helt klart att åka med.

(Har en 09/10 till salu om du är sugen)

RingoMonstret

Ny medlem
Jag lånar tråden lite då jag går i liknande tankar som kamelbulan...
De enda skidor jag testat som nämns ovan är K2 Coomback och jag trivdes mycket bra på dem. Valet just nu står mellan dem och Sidestash. Då jag tänker beställa från conrad så har jag lite funderingar på bindningar.

Vill bara tillägga att jag har läst många trådar angående bindningar men blir inte mycket klokare...

Tänkte därför höra med kamelbulan om du vet vilka bindningar du ska välja och dessutom fråga er andra kloka medlemmar om ni har några tips. De jag spanat in är Marker Griffon/Jester men många rekommenderar Look Pivot och Salomon STH. Tips?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
brpbrpbrp sa:
Jag skulle föreslå ett par K2 Obsethed. Det är en skida med 105 i midja och mini rocker. Dom är mkt roliga att åka med i skogsåkning då dom har en fin sväng radie. Fungerar inte brilljant i pisten men dom går helt klart att åka med.

Ja för den nya Obseth är ju inte så mycket lik din.

kamelbulan

Ny medlem
Ringedal sa:
Tänkte därför höra med kamelbulan om du vet vilka bindningar du ska välja och dessutom fråga er andra kloka medlemmar om ni har några tips. De jag spanat in är Marker Griffon/Jester men många rekommenderar Look Pivot och Salomon STH. Tips?
För min del lutar det nog åt Marker Baron eller Fritschi Diamir Freeride. Jag kommer nog att satsa på ett par med lös häl i alla fall.

MnO

Aktiv medlem
brpbrpbrp sa:

Årets modell har samma rockerprofil som Hellbent, dvs långt från någon mini-rocker. Säkerligen kul skidor för den som gillar kvicka skidor åt det mjuka hållet.

Angående Hardside och Sidestash så tycker jag egentligen inte att det finns något som talar för Hardsiden i det valet. I pisten tycker jag inte att Sidestash känns det minsta bred, och jag ser ingen anledning att gå ner för att få bättre pistegenskaper. Det skulle isf vara för att Sidestash har en större tendens att producera "bredlaggshackande" i pressad sladdsväng på vissa typer av underlag. Coomback vinner på att den är lätt och för den som ska klättra mycket är den smidigt med ett par lätta skidor.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
kamelbulan sa:
Ringedal sa:
För min del lutar det nog åt Marker Baron eller Fritschi Diamir Freeride. Jag kommer nog att satsa på ett par med lös häl i alla fall.
Personligen skulle jag skippa Diamir Freeride som alternativ. Jag uppfattar den som en flexig historia för en tung åkare på hårt underlag. Ingen höjdare om man vill styra ett par + 100 lagg på kant i en hård pist! Nu har jag iofs. inte kört den senaste versionen, men det jag kört av tidigare versioner har jag inte gillat.

Baron har jag aldrig testat, däremot Duke. Tveklöst bra bindning men mycket att släpa på uppför. Så av dina 2 alternativ skull åtminstone jag välja Baron 7 dagar i veckan. (Personligen skull jag iofs köpa Tour F12)

/MM

kamelbulan

Ny medlem
Ny uppdaterad lista...

K2 Sidestash
DPS Wailer 112RP
Ski Logik Ullr's Chariot
Völkl Gotama
Line Prophet 100
Dynastar Legend Mythic Rider

Lite kommentarer då: K2 Hardside verkar ge mig få fördelar relativt SideStash, så den går bort. Om Gotaman är rappare än vad radien antyder kan den få kvala in igen; dock har en person jag pratade med, som kört en del på den, efter min behovsbeskrivning tyckt att den kanske inte är helt rätt pga önskemålet om rapphet. Line Prophet 100 var på håret om den skulle bort eller inte sist, plockar nu in den igen. Efter en påläsning till var det troligen förhastat. Plus att det kan vara den snyggaste skida jag någonsin skådat :) Sidestash:en är med eftersom den just nu ligger på ett löjligt bra pris på SC. Mythic har jag blivit rekommenderad av en vän som jag åkt ihop med, dvs han vet lite mer än vad ni gör om min teknik. Dock tror jag att den är lite för långsvängig och smalmidjad mot vad jag behöver, ger den dock en chans till att bli dissad här ;) Både Wailern och Ski Logik tycks gå åt det rappare hållet = dit jag vill...

Svårt är det. Hade önskat att jag hade möjlighet att testköra en helg, men jag bor i helt fel del av landet för det...

Senast ändrad:

kamelbulan

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Baron har jag aldrig testat, däremot Duke. Tveklöst bra bindning men mycket att släpa på uppför. Så av dina 2 alternativ skull åtminstone jag välja Baron 7 dagar i veckan. (Personligen skull jag iofs köpa Tour F12)
Ok, det verkar komma ner till Baron, Duke eller F12. F12 troligen, rent krasst prisbaserat.

Nojlas

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Personligen skulle jag skippa Diamir Freeride som alternativ. Jag uppfattar den som en flexig historia för en tung åkare på hårt underlag. Ingen höjdare om man vill styra ett par + 100 lagg på kant i en hård pist! Nu har jag iofs. inte kört den senaste versionen, men det jag kört av tidigare versioner har jag inte gillat.

/MM
Instämmer. Har inte provat de senaste diamiren, men jag tror den är för svajjig för 100+ skidor. (Körde en gång i tiden naxo nx21 på en 94mm bred B3:a - och det var en nära-öden-upplevelse... otroligt hur en dålig bindning kan ta död på allt det roliga i en skida.)
I min värld så är det markers touringalternativ eller dynafit som gäller, och dynafit känns inte aktuellt i ditt fall - vilket gör valet enkelt :)

kamelbulan

Ny medlem
Listan uppdaterad igen, efter besök på Alpingaraget:

K2 Sidestash
DPS Wailer 112RP
Ski Logik Ullr's Chariot
Völkl Gotama
Line Prophet 100
Völkl Mantra

Line Prophet 115 -- här väljer jag nog hellre 100:an, antar att den är mer "pistmässig". Völkl Mantra gav mig schyssta vibbar, attans snygg dessutom.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nej nej nej nej nej... Väck med Mantran som är en gammal förlegad skida.

Line Prophet har ju en radie på 19 meter på 179 så du kan ju inte säga att den inte är så pistmässig. Mer sväng i den än Sidestash, Mantra bland annat!

kamelbulan

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:

Line Prophet har ju en radie på 19 meter på 179 så du kan ju inte säga att den inte är så pistmässig. Mer sväng i den än Sidestash, Mantra bland annat!
Vad menar du med "förlegad"? Nyfiken!

Menar du att det inte är nån skillnad på LP 100 och 115?

Nojlas

Aktiv medlem
kamelbulan sa:
Hasse_Lindborg sa:

Vad menar du med "förlegad"? Nyfiken!

Menar du att det inte är nån skillnad på LP 100 och 115?
Mantran är mer eller mindre en breddad pisträcer, det var rätt många år sedan man kom på att race-receptet är långt ifrån det optimala för en friåkningsskida MED grymma pistegenskaper.
Vid mantra vs gotama säger jag gotama alla dar i veckan. även om jag skulle åka 90% pist skulle jag ta gotaman.

Mantran är dock en modell som alla skidtillverkare måste tillverka och sälja, för segmentet konservativa och bakåtsträvande gubbtjyvar på 40+ är köpstarkt...

Näärå, jaa e inte bitter...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Klart det är skillnad. Den är ju bredare ju ;) JAg skulle valt Line Prophet alla dagar över Line Prophet 100 och då har jag åkt på den i 2 säsonger. Vet att tex Lima-Ko höjer den till skyarna utan att ha åkt den utan enbart på P100.

Angående Mantran så är det som Noljas skriver.

Så om du tar bort Prophet 100 så kan du ta bort Ski Logik oxå så ligger du på en medelfet skida ;)

riber

Medlem
vad fick dig att ta bort watea 101 ? den har väll typ samma radie som sidestashen. jag har kört en säsong på watean 191 cm och tycker det är en grym allroundskida, kanske man skulle vilja ha lite mindre skärning och en rocker om det är mycket snö. I pisten ua, kan nämna att jag väger 78 och är 173,5 ståtliga cm

Lima-ko

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Klart det är skillnad. Den är ju bredare ju ;) JAg skulle valt Line Prophet alla dagar över Line Prophet 100 och då har jag åkt på den i 2 säsonger. Vet att tex Lima-Ko höjer den till skyarna utan att ha åkt den utan enbart på P100.
Stämmer att jag inte åkt Prophet 115, de är ju "nya" för 2011. Däremot behöver man inte vara NASA-forskare för att utifrån en del fakta om skidorna, blandat med lite skidkunskap och erfarenheter från liknande lagg kunna räkna ut att Prophet 115 kommer bli en väldigt kompetent skida.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Lima-ko sa:
Hasse_Lindborg sa:
Stämmer att jag inte åkt Prophet 115, de är ju "nya" för 2011. Däremot behöver man inte vara NASA-forskare för att utifrån en del fakta om skidorna, blandat med lite skidkunskap och erfarenheter från liknande lagg kunna räkna ut att Prophet 115 kommer bli en väldigt kompetent skida.
Var det jag menade ;) Var en komplimang till dig... Den ser sjukt fin ut på papperet och i verkligheten...

Lima-ko

Ny medlem
En komplimang, jojo, vad har jag gjort för att förtjäna detta Hasse...=)!?

Prophet 115 är egentligen snarlik många andra lagg med den stora skillnaden att de inte är ett par jäkla tåg. No offense, men JAG, alltså min högst personliga åsikt, avskyr verkligen när man kommer i bra fart i god rörelseberedskap och kantar skidan enligt skolbokens alla regler och det händer inte ett skit, för att skidan har en svängradie på 80 m (ja, jag överdriver). Så förbannat tråkigt!

Därför kommer JAG mest troligt att aldrig (gillar inte att använda det ordet men ibland får det gå) köra på något stort och styvt som inte svänger ett skit, det är för tråkigt helt enkel. Jag vill ha en radie under 25 m, gärna runt 20.
Nu tänker säkert en del, men vadå, vad snackar han om (åhhh, Hendryxåkare, ostabila, slalomcarvers, jag vill inte ha en skida som svänger av sig självt, de är för spårvilliga, bla bla), jag kan svänga med mina 197 cm Katana hur bra som helst, måhända, med en sladdande sväng.

Det är dock inte så jag jobbar, jag lever efter devisen:
Every turn is a sign of happiness, and a sladdande sväng är inte even close av så kulish som en dynamisk sväng på rent skär (på Skidlärarexamen även kallad supersväng).

PS. Blev lite av en propagandatråd för Prophet 115, det var inte alls min mening.
Däremot kan man dra lite nytta av vad jag skrev, att vi har alla väldigt olika preferenser för vad vi vill att våra skidor ska prestera. Därför kommer en sådan här frågelåda, med Freerides lärda och till viss del de som tror att den som skriker högst har rätt, aldrig ersätta dina personliga erfarenheter eller framtida test. Visst, en del har inte möjlighet att pröva skidorna innan de köper dem. Då kan jag lugna er, är man en bra skidåkare kan man i stort sett lära sig åka på det mesta, och är det svårt i början, låt det vara det, då har man helt gratis fått ett mål att sträva emot.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Enbart för att du hyllar en förmodligen grym skida ;) Och för att både du och jag gillar P100 sjukt mycket som sagt.

Nej men jag anser att den skidan (P115) passar in på TS ut i fingerspetsarna. Tror inte du det oxå. Så klart är det bästa att testa den.

Lite OT så gjorde jag en Lima-Ko här om dagen och fick simma 2 km i Runn med kiten och brädan ;)

Lima-ko

Ny medlem
Ytterligare några tips (i det här fallet kopplat till Line, men det går att applicera på vilket märke som helst, förutsatt att de har en Compare-funktion med mycket fakta).

Kolla in http://lineskis.com/compare/prophet-115, lägg in t.ex. Prophet 100 och säg Mothership så kan man ganska lätt bilda sig en uppfattning om vad det är för en skida, och vad som skiljer dem emellan.
Kolla sen filmerna för respektive skida (ja, de som pratar får skidor av Line och får mest troligt inte åka på något annat) och granska kritiskt hur de åker, lyssna "lite grann" på vad de säger, var även här kritisk dock. Nu till det viktiga, jämför med dig själv, är det så jag vill åka, kan jag åka så, kan jag lära mig att åka så?
Tittar man på Pollards lagg (EP Pro och Sir Francis Bacon) kan man se stora skillnader på hur de åks, säg jämfört med Mothership, men även med Prophet 115.

Senast ändrad:

Lima-ko

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Enbart för att du hyllar en förmodligen grym skida ;) Och för att både du och jag gillar P100 sjukt mycket som sagt.

Nej men jag anser att den skidan (P115) passar in på TS ut i fingerspetsarna. Tror inte du det oxå. Så klart är det bästa att testa den.

Lite OT så gjorde jag en Lima-Ko här om dagen och fick simma 2 km i Runn med kiten och brädan ;)
Prophet 115 är en kompetent skida som är en väldigt bra kompromiss mellan P130 och P100, men som har fått den lite mer stabila sidewall-konstruktionen från Mothership, men fortfarande har mycket sväng (alltså den är svängvillig) och P-cut geometri som torde göra den lika lätthanterlig som P100. Och det är är fakta, inte mitt personliga tyckande.

Exakt, TESTA TESTA och TESTA, har du inte möjlighet till det, gå på magkänslan (baserat på fakta och erfarenheter från liknande lagg, pris, grafik om man tycker det är viktigt och så vidare).
Mest troligt kommer du lära dig att åka på dem, man kan egentligen lära sig åka på allt, den som säger något annat behöver fila på tekniken, inte byta lagg. Eller så byter hon/han lagg, igen och igen, det är ju helt upp till en själv.

OT: En Runn classic, gött mos, hah hah.

Senast ändrad:

kamelbulan

Ny medlem
Lima-ko sa:
Kolla sen filmerna för respektive skida (ja, de som pratar får skidor av Line och får mest troligt inte åka på något annat) och granska kritiskt hur de åker, lyssna "lite grann" på vad de säger, var även här kritisk dock. Nu till det viktiga, jämför med dig själv, är det så jag vill åka, kan jag åka så, kan jag lära mig att åka så?
Tittar man på Pollards lagg (EP Pro och Sir Francis Bacon) kan man se stora skillnader på hur de åks, säg jämfört med Mothership, men även med Prophet 115.
Att döma av filmerna i Prophetserien så ligger jag nog närmast 90:an i min åkning, både i det jag åstadkommer nu och det jag vill åstadkomma...

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp