WP Lite är 180-200gr/m2, det vill säga den gramvikt på väven som de flesta i tråden pratar om. Skillnaden mellan WP:s lite och ullfrotte är att lite är tunnare på grund av att den "flat-stickas", den ser ut och känns som en helt vanlig bomullsväv.
Ett platt tyg helt enkelt.
Ulfrotten är också 200gr/m2 i deras vanliga underställskvalite (den finns från 200 upp till 800gr/m2) men är frottestickad vilket ger tyget högre loft, frotteöglor på baksidan och för att plagget binder mer luft nära kroppen/i plagget vilket i sin tur gör att det värmer bättre vid samma ytvikt på väven. Är du en väldigt frusen person väljer du ulfrotte och är du inte lika frusen av dig kör du på lite.
Jag brukar ibland kombinera lite på överkroppen med ulfrotte på underkroppen, lite beroende på aktivitet och hur mycket/intensivt jag ska röra på mig. Tänk: stå/åka lift baserat i Åre, åka lift nere i glassiga alper med massa sol, gå på topptur på våren, gå på topptur i jävelminus, åka längdskidor eller gå på klassisk nordisk tur.
För övrigt är woolpower det absolut bästa och vettigaste du kan köpa märkesmässigt. Överlägsen kvalitet, hantverk och allt. Bonusen att du kan köra dina underställt i 60 för att få dom bakterie-rena är dom helt ensamma om. Om någon vill veta varför det går kan jag dra den historien också, men nu känner jag att det är på väg att bli lite TL;DR som det ofta blir när jag postar...