Merinoull-underställ vilket?!

triggy

Medlem
Tja! Har nyss köpt ett par skalbyxor och har förstått att man även måste investera i ett par schyssta långkalsonger då.. har googlat och kollat varenda tråd här på freeride Ang merinoull men känns som största djungeln!

Vad skulle ni rekommendera ha under ett par haglöfs life pant ofodrade? Några specifika merinoull?

Tottek

Aktiv medlem
Houdini eller mons royal skulle jag rekommendera men sen verkar ju everests merino underställ va bra för sitt pris :)

triggy

Medlem
Houdini eller mons royal skulle jag rekommendera men sen verkar ju everests merino underställ va bra för sitt pris :)

Något specifikt? Har läst massa om 100g/200g/400g osv.. ska inte hikea osv, utan är mest ute efter ett underställ satt jag inte fryser arslet av mig i liften då det är lite kallt ute t.ex.. :)

Tottek

Aktiv medlem

Typ dom 2, men dom har massor med schyssta saker, som tröjor med inbyggd balaclava, men runt 200gr är perfekt IMO 👌

triggy

Medlem

Typ dom 2, men dom har massor med schyssta saker, som tröjor med inbyggd balaclava, men runt 200gr är perfekt IMO 👌

Tack! Man blir inte kall när det är 3/4dels långkalsong bara? :)

farsan56

Aktiv medlem
Inga långa underställ till pjäxor, 3/4 ska det vara.
Först en boxerkalling i merino/syntet.
Sen underställ och valfria dun/syntet shorts 🩳 för dom kalla dagarna.
Din rumpa kommer att tacka dig i den kalla sittliften.
Alternativ billig lösning är ett par fleece som man klipper till 3/4 och har utanpå.
Varm och go är gött.

Primary

Aktiv medlem
Kan slå ett slag för svenska Woolpower: https://www.woolpower.se/
Gjorda i Östersund, verkar ha schysst miljöpolicy osv, känns alltid bra att köpa närproducerade produkter, tycker det kan vara värt att lägga lite extra för det. Väldigt mjuka och sköna, såg att det fanns båda långa och 3/4 långa byxor på hemsidan

edit: såg nu att det redan nämnts.. ;)

Droonten83

Medlem
Bra att a veta när de gäller ull är att de är rätt känsligt för hur de tvättas/att de inte ens ska tvättas.
Woolpowers största kund är svenska försvaret (tror nog de flestas pappor har haft dessa plagg i lumpen) även andra länders försvarsmakter pluss polisen. Detta gör att de har stora krav på kvalitet och att de går tvätta. Därför går deras plagg tvätta i 60c vilket jag tvivlar att andra plagg/märken på marknaden kan göra.

herrgard

Aktiv medlem
Woolpower har hållit bäst för mig när det gäller långkallingar. Allt annat går sönder snabbt i grenen om man turar. Överdelen funkar vad helst (merino). Sen har jag shorts och tröja i fleece.

Fatboy

Aktiv medlem
Jag använder mons royale icon raglan och yotei tech tröjor, båda är väldigt sköna.
Nertill har jag haft super.natural kalsonger med långa ben och sedan ett par 3/4 fleece-byxor, det tycker jag funkar riktigt bra under skalbyxor.

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Ger också min röst till Woolpower, provat de flesta andra märken, alla är sämst jämfört med WP, man blir aldrig svettig och kall, varm och torr är WPs resultat!

Pillard

Aktiv medlem
Det finns bara en fantastisk lösning (som tyvärr inte tillverkas längre) och det är KASK Rider Suit. Får du tag på en sån ska du skatta dig lycklig. Jag vetefasen vad jag ska göra när mina båda helt ger upp. Den första har börjat gå sönder lite väl men funkar som komplement fortfarande. Att använda underställ som inte sitter ihop mellan över- och underdel är för mig en gigantisk gåta, efter att ha provat en modell som gör det.

unsuspected

Aktiv medlem
Det finns bara en fantastisk lösning (som tyvärr inte tillverkas längre) och det är KASK Rider Suit. Får du tag på en sån ska du skatta dig lycklig. Jag vetefasen vad jag ska göra när mina båda helt ger upp. Den första har börjat gå sönder lite väl men funkar som komplement fortfarande. Att använda underställ som inte sitter ihop mellan över- och underdel är för mig en gigantisk gåta, efter att ha provat en modell som gör det.
Airblaster Ninjasuit finns också

carl_couloir

Aktiv medlem
Har kört främst med Icebreaker i olika vikter/tjocklek samt ullfrotté från WoolPower, allt beroende på temperaturen ute på berget, har inget att klaga på hos någon av dessa fabrikat.

Edit: 3/4 byxben är helt klart att föredra, kan även skarpt rekommendera kallingar i merino :)

Bon Ski!
/C

Senast ändrad:

ABadHabit

Medlem
Devold gör riktigt bra underställ också. 200g/m² räcker de flesta dagar, är det riktigt kallt så kanske du behöver gå upp till ca:250g/m². Har dock aldrig gillat 3/4 längd på underställ, tycker bara att de åker upp och korvar sig i knävecken. Kan iofs bero på att jag inte har jättehöga strumpor i pjäxorna som klämmer fast dom, utan bara tunna, halvkorta, ullstrumpor. Men ser man bara till att man inte har några veck eller knölar vid smalbenet så är det inga problem för mig iaf.

Men att åka runt med någon variant på "onepice" som underställ, ställer nog bara till ordentliga problem ifall man snabbt behöver gå på muggen :)

Pillard

Aktiv medlem
Kask tänkte där oxså och löste det med dragkedja, har samma dilemma som @Pillard
Ja alltså, jag förstår inte den här idén om att det skulle vara krångligare att gå på muggen med denna än med vanliga underställ.

Behöver du pissa? Dra ner gylfen på skalbyxorna och gräv fram den genom den normala långkalsonggylfen.

Skulle du mot förmodan behöva skita när du är ute och åker skidor så letar du upp en toa och eftersom du har hängselbyxor behöver du hänga av dig jackan i vilket fall. Sen drar du ner skalbrallorna (det antar jag att man gör med vanliga underställ också?) och sen behöver du på helkroppsstället dra en dragkedja från sida till sida över röven medan du med vanligt underställ behöver dra ner det. Jag förstår inte varför den där dragkedjan skulle vara så komplicerad?

Jag skulle snarare säga att det går smidigare. För när du är klar drar du igen dragkedjan, tar på dig allt igen och vet att alla dina lager sitter fint där de ska vara utan glipor. Säg att du har pissat ute i skogen och sen ska du stå där och pilla ner underställströjan i byxorna osv med alla andra kläder utanpå. Med helkroppsstället så blir det aldrig glipor och inget lager som korvar sig under något annat. Nån gång när jag har tid över ska jag fasen filma och ladda upp ett stageat toabesök i Rider Suit så att alla får se hur enkelt det faktiskt är.

greendevil

Medlem
Mons Royale Supermons finns ju som alternativ för en "onepiece" med 3/4 ben.
1578403586729.png

Pillard

Aktiv medlem
Var är problemet med hellånga ben? Går att dra upp eller annars får skräddaren lösa det.
Dra upp så får man en tight mudd som klämmer över knäskålssenan (vilket kanske är ok för de flesta men då jag har mångåriga problem med dem så undviker jag det gärna. Skräddaren är ju förstås en lösning men känns sådär att börja med att klippa sönder och sy om plagg jag precis köpt.

triggy

Medlem
Bestämt mig för att köra woolpower, dock så finns endast 3/4 understället i "Lite" vilket verkar vara en tunnare modell? Har läst att 200 ska vara lagomt.. så lutar emot ett underställ utan 3/4 längd.. blame me 😆..

xviggenx

Aktiv medlem
WP Lite är 180-200gr/m2, det vill säga den gramvikt på väven som de flesta i tråden pratar om. Skillnaden mellan WP:s lite och ullfrotte är att lite är tunnare på grund av att den "flat-stickas", den ser ut och känns som en helt vanlig bomullsväv.
Ett platt tyg helt enkelt.

Ulfrotten är också 200gr/m2 i deras vanliga underställskvalite (den finns från 200 upp till 800gr/m2) men är frottestickad vilket ger tyget högre loft, frotteöglor på baksidan och för att plagget binder mer luft nära kroppen/i plagget vilket i sin tur gör att det värmer bättre vid samma ytvikt på väven. Är du en väldigt frusen person väljer du ulfrotte och är du inte lika frusen av dig kör du på lite.

Jag brukar ibland kombinera lite på överkroppen med ulfrotte på underkroppen, lite beroende på aktivitet och hur mycket/intensivt jag ska röra på mig. Tänk: stå/åka lift baserat i Åre, åka lift nere i glassiga alper med massa sol, gå på topptur på våren, gå på topptur i jävelminus, åka längdskidor eller gå på klassisk nordisk tur.

För övrigt är woolpower det absolut bästa och vettigaste du kan köpa märkesmässigt. Överlägsen kvalitet, hantverk och allt. Bonusen att du kan köra dina underställt i 60 för att få dom bakterie-rena är dom helt ensamma om. Om någon vill veta varför det går kan jag dra den historien också, men nu känner jag att det är på väg att bli lite TL;DR som det ofta blir när jag postar...

triggy

Medlem
WP Lite är 180-200gr/m2, det vill säga den gramvikt på väven som de flesta i tråden pratar om. Skillnaden mellan WP:s lite och ullfrotte är att lite är tunnare på grund av att den "flat-stickas", den ser ut och känns som en helt vanlig bomullsväv.
Ett platt tyg helt enkelt.

Ulfrotten är också 200gr/m2 i deras vanliga underställskvalite (den finns från 200 upp till 800gr/m2) men är frottestickad vilket ger tyget högre loft, frotteöglor på baksidan och för att plagget binder mer luft nära kroppen/i plagget vilket i sin tur gör att det värmer bättre vid samma ytvikt på väven. Är du en väldigt frusen person väljer du ulfrotte och är du inte lika frusen av dig kör du på lite.

Jag brukar ibland kombinera lite på överkroppen med ulfrotte på underkroppen, lite beroende på aktivitet och hur mycket/intensivt jag ska röra på mig. Tänk: stå/åka lift baserat i Åre, åka lift nere i glassiga alper med massa sol, gå på topptur på våren, gå på topptur i jävelminus, åka längdskidor eller gå på klassisk nordisk tur.

För övrigt är woolpower det absolut bästa och vettigaste du kan köpa märkesmässigt. Överlägsen kvalitet, hantverk och allt. Bonusen att du kan köra dina underställt i 60 för att få dom bakterie-rena är dom helt ensamma om. Om någon vill veta varför det går kan jag dra den historien också, men nu känner jag att det är på väg att bli lite TL;DR som det ofta blir när jag postar...

Grym inlägg! Blev 100% på att det blir woolpower nu.. jo, är rätt frusen person så bli väl inte lite då.. synd att de intr har dom andra i 3/4.

Topp