Merinoull-underställ vilket?!

Droonten83

Medlem
Som svar på varför deras plagg går tvätta i 60c är det för att de för tättar tyget i just den temperaturen innan de klipper till det och syr plaggen, vilket gör att deras prylar helt enkelt håller bättre. Sedan är det någon procent av annat än ull bara för att de helt enkelt ska hålla.

Vill du fynda woolpower så kolla nån armé överskotts butik. Köp försvarets merino plagg/ull frote och vips har du exakt samma som woolpower. För de görs nämligen i samma fabrik i Östersund. Där har de gjorts i säker 50 år eller mer men med ett annat namn bara.

waffa

Medlem
Jag haft en icebreaker tröja, oasis crew 200 gr som hållit i många år nu. Används ofta även på sommaren. Kan rekommendera den tjockleken. Har nu även kompletterat med ett Devold linne. Tror det kallas wool mesh. Skönt att ha det luftiga närmast huden när man är svettig. Köpte woolpowers 3/4 till underkroppen just för att det går att tvättas i 60 grader. Funkar bra!
Merinoullfibrerna tål inte lika mycket slitage som bomull så du får räkna med något kortare livslängd.

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Alright!
Som svar på varför deras plagg går tvätta i 60c är det för att de för tättar tyget i just den temperaturen innan de klipper till det och syr plaggen, vilket gör att deras prylar helt enkelt håller bättre.
Njae, det stämmer förvisso att efter att all deras väv (både den rundstickade ullfrotten och den flatvävda lite-kvaliten) tvättas och torktumlas innan de olika delarna till respektive plagg de ska bli stansas ut. Men det är inte anledningen till att deras plagg tål 60 grader.

Från början tillverkade Woolpower nylonstrumpobyxor under namnet Vinetta. När produktionen styrdes om och Woolpower blev just Woolpower, fast då hette det Ullfrotté, så svarade företaget på en upphandling från svenska försvarsmakten. Dom behövde ett nytt underställ i ull till soldater/värnpliktiga/personal som skulle användas i fält. Ett av kraven i spec:en var att plagget behövde kunna tvättas i 60 grader (efter att ha haft samma plagg länge i fält bildas bakterier i plaggen som dör vid just 60 graders tvätt). Då uppfann man just deras ullfrotté-väv som är identisk den som dom väver i Östersund idag och vi köper/använder. Du skulle kunna komma in från fält och kasta allt i 60 grader, tvätta, kunna döda bakterierna och slänga på dig plaggen igen fort.
Woolpower gör inte bara fortfarande underställ/kläder till den svenska försvarsmakten fortfarande utan levererar även plagg till Norska militären, delar av den (om jag minns korrekt) Italienska försvarsmakten. Dom gör även flamsäkra ullunderställ åt brandförsvaret och icke-konduktiva ullunderställ för de som jobbar med/runt el/starkström. Det går utmärkt att köpa deras 2a eller 3e hands-produktion (äger själv flera 2a handsprylar och jag kan inte se eller märka någon skillnad mot 1a-handsgrejerna) på deras fabriksbutik i Östersund. Där kan du ofta hitta rundstickad ullväv i 200-400-600 grams kvalitet i 2-3 meter långa tuber som du själv kan snickra plagg av. Extra "liner" till en sovsäck är populärt och praktiskt. Även ark (70x100cm) av deras filtade restprodukter, som du kan köpa på Naturkompaniet i färdiga sittunerderlag för rimligt pris.

Ja, jag är något av en nörd. Ja jag har jobbat med, inte för, alla WP:s produkter ett par år. Jag äger massor av olika prylar från dom och allt är helt oslagbart bra. Har provat Icebreaker, Mons Royale, Smartwool och det mesta andra som finns att köpa från stora tillverkare men inget har hållit i närheten lika bra som WP. Har varit med om allt från vävar som spricker låååångt från en söm och sömmar som går upp/sönder.

Snowgod

Medlem
Bra att a veta när de gäller ull är att de är rätt känsligt för hur de tvättas/att de inte ens ska tvättas.
Woolpowers största kund är svenska försvaret (tror nog de flestas pappor har haft dessa plagg i lumpen) även andra länders försvarsmakter pluss polisen. Detta gör att de har stora krav på kvalitet och att de går tvätta. Därför går deras plagg tvätta i 60c vilket jag tvivlar att andra plagg/märken på marknaden kan göra.
Nu är jag ju inte far till så många forumedlemmar... men vi hade minsann de vita långkallingarna i bomull i lumpen. Helt värdelösa med nån lustig knappstängning i midjan om man hade otur vid tvättbytet. Det var världens lyx med resår och vanlig gylf, men lika kall och blöt bomull.
Det känns som länge sedan... kan det ha varit den gamla kungen, Erik Segersäll, på den tiden?

Droonten83

Medlem
Nu är jag ju inte far till så många forumedlemmar... men vi hade minsann de vita långkallingarna i bomull i lumpen. Helt värdelösa med nån lustig knappstängning i midjan om man hade otur vid tvättbytet. Det var världens lyx med resår och vanlig gylf, men lika kall och blöt bomull.
Det känns som länge sedan... kan det ha varit den gamla kungen, Erik Segersäll, på den tiden?
Tröja 90 är nog ett exempel, hitta en länk här

Sideshow

Ny medlem
Jag köper bara 100% Merino, då behövs det inte tvätta så ofta utan bara vädra.
Vet inte hur det funkar med bomull/ merino men polyester/merino köper jag aldrig mer, en dag sedan luktar man skunk.
Icebreaker, aklima , smartwol har alla 100% merino.

Lundberg92

Medlem
Själv kör jag med ett underställ från Houdini. Anledningen att jag valde Houdini före Icebreaker och likade är att tröjan var/är av längre model vilket har mer eller mindre eliminerat glipan som kan uppstå i ryggen. Särskilt om man är över 190cm.

Jag har prövat att både köra med långa och 3/4 längd på byxor. Jag skulle rekommendera att köra fullängd på byxorna. Det ger dig möjligheten att kunna utnyttja ditt underställ även utanför skidbaken.

Som många skriver ett par dunshorts ett måste mer eller mindre.
Jag använder mig av idag av EQPE's dunshorts (har ett par oanvända i storlek L över om intresse fins)

Senast ändrad:

herrgard

Medlem
Jag skulle vilja ha dunshorts med dragkedja i sidan så de enkelt går att ta på utanför skalbrallorna också. Perfekt när man stannar för lunch ute i snön.

Pillard

Aktiv medlem
Själv kör jag med ett underställ från Houdini. Anledningen att jag valde Houdini före Icebreaker och likade är att tröjan var/är av längre model vilket har mer eller mindre eliminerat glipan som kan uppstå i ryggen. Särskilt om man är över 190cm.

Jag har prövat att både köra med långa och 3/4 längd på byxor. Jag skulle rekommendera att köra fullängd på byxorna. Det ger dig möjligheten att kunna utnyttja ditt underställ även utanför skidbaken.

Jag använder mig av idag av EQPE's dunshorts (har ett par oanvända i storlek L över om intresse fins)

Jag kan vara intresserad. Jag har letat efter någon enklare modell men tycker att de alla är så orimligt dyra ;)

triggy

Medlem

är oxå intresserad! Skrev PM:)

Hur stor är skillnaden mellan de underställ av 100% ull och de av ull- och syntetblandning (Woolpower med 60% ull t.ex.) när det kommer till förmågan att neutralisera lukt?

Hthun

Medlem
Med saxen löser man snabbt 3/4 problemet.

Edit:
Ullmax har fina grejor. Slipper man betala för märkeshypen.

Senast ändrad:

triggy

Medlem
Blev en beställning av woolpower long john with fly nu! Tvekar inte på att jag kommer bli nöjd! Tack så mycket för all hjälp! :D

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp