Mina ben klarar inte av slalom

Molutt

Medlem
Halloj!
Jag har ett stort problem, sedan jag var 14 har jag åkt slalom till och från nästan varje säsong. Har endast åkt gröna och blåa backar, ärfortfarande ingen duktig åkare men jag har ändå tekniken och kan ta mig ner utan att behöva ploga. Senast jag åkte var 4 år sen i Sälen, så i år bokade vi en resa till Åre och är där just nu. MEN, jag kan knappt ta mig ner för backarna utan att känna en OUTHÄRDLIG VIDRIG kramp i benmusklerna, det börjar som en brännande mjölksyra och övergår i kramp så pass att jag måste stanna och avlasta benen för att inte kollapsa. Detta har resulterat i att det tar en bra stund för mig att ens ta mig ner med tanke på alla jävla pauser jag måste ta hela tiden. Mitt sällskap är duktigare än mig vilket även resulterar i att jag pga detta åker helt själv. Alltså hjälp?? Har svårt att tro att det är pjäxorna, körde med ett par väldigt mjuka första dagen men bytte till ett par lite hårdare för att se om det blev skillnad men nej. Min teknik är inte 100 men den duger, min kondition är ungefär lika med noll men jag var inte särskilt vältränad när jag åkte senast för 4 år sen men då hade jag inte i närheten av såhär ont i benen. Skidåkningen har bokstavligen sugit hittills och jag överväger ayy vara hemma i stugan imorgon då varje åk blir en mardröm, särskilt mot eftermiddagen.
Vad kan detta fenomen bero på?

viktorflygare

Aktiv medlem
Såklart väldigt svårt att säga någonting utan att se dig åka, men för mig låter det inte jättekonstigt att man kan få mjölksyra och kramp i benen om man är otränad och går från att inte åka på flera säsonger till att vara heldagar i backen (jag tolkar det du säger om att det blir värst på eftermiddagen som att du åker hela dagarna). Med vänlig hälsning Viktor

Friede

Medlem
Om man har bakvikt blir det snabbt jobbigt för benmusklerna med mjölksyra jmf med en bra neutral position. Be en duktig åkare kolla på din position och ge feedback, lycka till :)

pd

Aktiv medlem
Efter ett uppehåll på fyra år och utan någon förberedande träning så skulle nog de flesta bli rätt möra. Är det så allvarligt att du får kramp så är det förmodligen inte utrustningen utan något du gör som inte är helt rätt. Finns många sätt att få kramp i olika muskler. Gör en investering i dig själv och boka en privatlektion.

Att be någon duktigare kompis om hjälp kan förstås fungera, men det är långt ifrån alla som faktiskt kan förklara hur de gör och än färre som kan lära ut - i synnerhet att ändra ett redan inlärt rörelsemönster. Försök själv förklara hur man gör när man går. Om du inte hinner eller har råd med en lektion så be någon filma dig och lägg upp här så kommer du att få trehundranitton mer eller mindre goda råd. :)

Pillard

Aktiv medlem
Med bättre teknik kommer du att kunna slappna av mer och kommer säkerligen kunna undvika kramp. Hade du skrivit nån dag tidigare hade jag iaf kunnat titta och se om det är något uppenbart märkligt du gör (åker hem på förmiddagen i morgon dock). Men det troliga är ju att du åker med bakvikt, för stora pjäxor och rent allmänt spänner dig rejält. Det finns också en viss sannolikhet att du har pjäxor som är för styva och eventuellt med märklig vinkel så att du inte hamnar i en naturlig position utan måste kämpa mot pjäxan hela tiden

herrgard

Aktiv medlem
Kan vara att du har för mycket vinkel framåt i pjäxorna, blir superjobbigt att åka med benen rejält böjda hela tiden.

dagispigge

Ny medlem
Jag hade liknande problem och min lösning var att få benen att slappna av lite i varje sväng. Jobba lite mer med up and down movement och slappna av mellan svängarna.

nikasp

Medlem
Skidskola och träna innan du åker på skidresa. Det ÄR jäkligt jobbigt att åka aktivt och säkert jobbigt om man inte är så van åkare också. Jag är gubbe som åkt väldigt mycket förut men nu med barn, livspussel och ett års Corona-hemjobb så var det riktigt kämpigt. Rankar mig som god skidåkare men åker så sällan numer så pga det och otränad skrek det i låren de få långa åk jag fick till i Åre 😀

nikasp

Medlem
Omöjligt att tipsa då man inte sett dig, men kanske ett klassiskt råd? -
Börja i enklare backar och ta svårare då du är trygg?
Håller med, hoppa över att bara köra svarta och röda backar med polarna och träna på carving-tekniken i blå och gröna backar. Körde ett gäng åk i enkla backar med sambon som inte är så vass. Nästa resa får hon ta några lektioner då jag inte är världens bästa på att lära ut. Har lite knep från polaren som är skidlärare men inte så bra på att förklara hur man undviker vissa felbeteenden.

Pillard

Aktiv medlem
Om ni läser startinlägget står det att TS bara åker gröna och blå backar. SÅ att gå till flackare backar innebär nog att hon mest kommer att stå still. Nånting är nog märkligt här och en skidlärare vore nog inte en så dum idé

PisteCarver

Aktiv medlem
Svårt att svara på frågan så här, men att följa råden att ta en privatlektion och låta en skidlärare hjälpa till, som flera skriver här, är nog en bra idé.
Du skriver också att du är otränad. Om man till vardags inte fystränar regelbundet och sedan åker på skidsemester som för de flesta innebär 7 st hårda heldagsfyspass (vilket skidåkning är) i rad - då får man problem.
Så mitt råd förutom det som flera redan har skrivit är regelbunden träning (gym, löpning). Det får en att må bättre även på många andra sätt! :)
När jag själv har slarvat med förträningen har jag fått betala priset genom att knappt kunna ta mig ner för hotelltrappan till frukosten andra morgonen....
Hoppas att du får ordning på dina problem, för skidåkning ska ju vara roligt!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har ett stort problem, sedan jag var 14 har jag åkt slalom till och från nästan varje säsong. Har endast åkt gröna och blåa backar, ärfortfarande ingen duktig åkare men jag har ändå tekniken och kan ta mig ner utan att behöva ploga. Senast jag åkte var 4 år sen i Sälen, så i år bokade vi en resa till Åre och är där just nu. MEN, jag kan knappt ta mig ner för backarna utan att känna en OUTHÄRDLIG VIDRIG kramp i benmusklerna, det börjar som en brännande mjölksyra och övergår i kramp så pass att jag måste stanna och avlasta benen för att inte kollapsa. Detta har resulterat i att det tar en bra stund för mig att ens ta mig ner med tanke på alla jävla pauser jag måste ta hela tiden. Mitt sällskap är duktigare än mig vilket även resulterar i att jag pga detta åker helt själv. Alltså hjälp?? Har svårt att tro att det är pjäxorna, körde med ett par väldigt mjuka första dagen men bytte till ett par lite hårdare för att se om det blev skillnad men nej. Min teknik är inte 100 men den duger, min kondition är ungefär lika med noll men jag var inte särskilt vältränad när jag åkte senast för 4 år sen men då hade jag inte i närheten av såhär ont i benen. Skidåkningen har bokstavligen sugit hittills och jag överväger ayy vara hemma i stugan imorgon då varje åk blir en mardröm, särskilt mot eftermiddagen.
Vad kan detta fenomen bero på?
Är kanske försent nu, men en privat skidskolelärare låter som vägen att gå.
Skistar har privatlärare att boka; kolla online eller gå in i en skistarshop och prata med dem.
Hoppas det blir bättre!

Molutt

Medlem
TUSEN tack för alla era svar! Är hemma från Åre nu, var så slut i benen att jag inte klarade av att åka tredje och sista dagen, så trist! Aldrig vart så besviken på min kropp som nu, men det är väl priset man får betala när man blivit en förslappad soffpotatis. Nej, från och med nu blir det ändring! Tänker att jag försöker komma i bättre form tills nästa säsong, har ju ändå nästan ett år på mig och på ett år kan det hända mycket. Steg 2 blir att köpa egna pjäxor, har alltid ett helvete med pjäxor och måste byta minst två gånger innan jag kan åka utan problem. Sedan en iläggsula formad efter min egen fot, tror att ett av mina problem är att jag trampar inåt med mina fötter o då hela tiden omedvetet kämpar upp fötterna i pjäxor = spänner benen. Steg 3 blir att boka en eller två lektioner med en skidlärare som förhoppningsvis kan identifiera vilka fel jag gör och lära mig ännu bättre teknik.
Skidåkning är bland det roligaste som finns, så nu kan det bara bli bättre 🥂

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
TUSEN tack för alla era svar! Är hemma från Åre nu, var så slut i benen att jag inte klarade av att åka tredje och sista dagen, så trist! Aldrig vart så besviken på min kropp som nu, men det är väl priset man får betala när man blivit en förslappad soffpotatis. Nej, från och med nu blir det ändring! Tänker att jag försöker komma i bättre form tills nästa säsong, har ju ändå nästan ett år på mig och på ett år kan det hända mycket. Steg 2 blir att köpa egna pjäxor, har alltid ett helvete med pjäxor och måste byta minst två gånger innan jag kan åka utan problem. Sedan en iläggsula formad efter min egen fot, tror att ett av mina problem är att jag trampar inåt med mina fötter o då hela tiden omedvetet kämpar upp fötterna i pjäxor = spänner benen. Steg 3 blir att boka en eller två lektioner med en skidlärare som förhoppningsvis kan identifiera vilka fel jag gör och lära mig ännu bättre teknik.
Lycka till!
Apropå pjäxor så kan du få formgjutet hos en bra affär. Bor du i Stockholm så rekommenderas Alpingaraget vid Roslagstull.

pd

Aktiv medlem
Låter som en grymt bra plan!

Tänker du dig upp till Åre igen nästa år så ta pjäxorna på plats hos Åre skidsport. Det brukar behövas en del justerande. I synnerhet första gången innan man vet hur det skall kännas.

Försök hitta en PT som åtminstone åker själv så kommer du att träna de muskler som du verkligen har nytta av.

Rätt inställning, bryt ihop och kom igen!
Jag tror också att du är något på spåren med pjäxorna, sitter de dåligt som det lätt kan bli med hyrpjäxor så spänner du kanske fötterna och sen kommer krampen?

Lycka till!

PatrickSthlm

Aktiv medlem
När jag själv har slarvat med förträningen har jag fått betala priset genom att knappt kunna ta mig ner för hotelltrappan till frukosten andra morgonen....

Sådär är det ju oavsett. Har man tränat ordentligt innan säsongen så känner man att nu jäklar ska pumpas puder från morgon till eftermiddag men minimalt stopp på mitten för att hiva i sig en gulasch. Har man halvtränat så går det nog bra med fokus på förmiddagen, lite längre lunch och "lugn" åkning på eftermiddag. Tjena. Går som en gubbe på frukosten varje dag :)

Inget sånt i år dock. Men jävlar vad man tränar på gymmet. "Karriärens" längsta försäsongsträning. 21/22 here we come!!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp