Mina första egna skidor! Frågor från en oerfaren

Hej!

Idag levererades mina första egna skidor (med monterade bindningar)!! Woo!

Eftersom det är mina första har jag inte så god koll på ja... ingenting egentligen. Tidigare har jag åkt på hyrskidor och då har jag aldrig funderat över skidans välmående osv.

-Finns det något särskilt jag ska kontrollera, så att allt är som det ska?
-Bör man lämna in dem för att valla eller dylikt?
-Jag köpte shift bindningar - ska något extra med dessa bindningar justeras utöver utlösningsgrad? Sullängden är redan fixad.

Väldigt tacksam för hjälp!

RWD

Medlem
För justering av bindningen se här:

RWD

Medlem
Angående skidorna och vallning så finns det så klart olika åsikter om det.
Min är att att de ska vallas, men innan det så kan man om man är pedantiskt fixa lite med stålkanterna, ev hängning, men det brukar jag inte göra förrän jag har testat skidorna som de är.
Däremot så har många stålkanter från fabrik inte så bra finish, så jag brukar bryna med diamantbryne och keramiskt bryne för att få en jämnare egg (men det är överkurs)
Men tycker man det är kul så får man då bort ev råegg och stålkanten behåller skärpan något längre om du åker på isigt/hårdare underlag.
Sen brukar jag alltid valla skidorna innan jag börjar använda dem, men om du lämnar in dem för vallning så se till att det är riktig vallning och inte maskinvallning(då är det meningslöst)
Är man petig kör man med grundvalla/mättnigsvalla och därefter glidvalla (mest för att skydda belagen) hårdare valla (för kallare temperaturer häller längre men du får ev aningen sämre glid om det är varmt (0 grader eller varmare). Varmvalla slits bort snabbare men ger bättre glid i större temperaturområde. Vissa kommer hävda att det är onödigt. Eftersom jag gör det själv och tycker det är ganska roligt att vårda mina prylar så väljer jag att valla och bryna kanterna, men detta kräver så klart en del utrustning och kunskaper.

Pillard

Aktiv medlem
Tänk dig att det är lite som med en bil. Om man vill kan man handtvätta bilen och vaxa in den varje vecka. Man kan också göra lackförseglingar och totalrekond minst en gång per säsong. Självklart mår bilen bättre av det och det är förstås trevligt. Det kostar dock både tid och pengar.

När bilen inte fungerar behöver du lämna in den på service men du kan också göra servicen oftare för att säkerställa att den aldrig pajar.

Det är lite samma sak med skidor. Du kan valla skidorna inför varje vinterförvaring, inför varje resa eller tom inför varje åkdag. Eller så vallar du skidorna när du märker att de glider uselt. Det är samma sak med stålkanterna osv. Min poäng är att visst ger det nytta att sköta om sina grejer. Men bara för att du inte sköter dem superpedantiskt så kommer de inte att helt plötsligt gå av på mitten och explodera. Du bestämmer ju helt enkelt din egen ambitionsnivå. Sköter man dem inte inför resorna finns ju risken att måste lämna in dem på en skidort och det är lite dyrare. Det kan också innebära att du får lida lite första åkdagen för att prylarna inte är bra. Men det är ju en "kostnad" man får värdera mot att pyssla med grejerna hela tiden.

Sen en liten brasklapp, om du missköter skidorna enormt så det läcker in massa vatten i kärnan så den ruttnar så kan de ju faktiskt gå av ;)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp