Minska quivret genom att köpa en skida till

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Jag är riktigt less på takboxtetris så till nästa år funderar jag på att köpa en skida till så att jag kan ta med 2 istället för tre par. Vill ha en lite mer allround som funkar hyggligt i pist men med offpist som prio. Runt 108mm i midjan ungefär med en pistradie på 20m, skulle behöva lite förslag.

Nuvarande samling:
Völkl code speedwall 14/15. Blir nog mer en försäsongsskida
BC Nocta. Gillar denna men det är lite väl mycke skida bakom bindningen i bland.
Rossignol Super 7 14/15. Har gillat denna skarpt, 40 åkdagar senaste 3 åren även i mjuk pist men jag har växt ur den lite. Den känns för mjuk och för lite skida bakom bindingen.Gillar att den är snabb och kvick i skogen och hygglig i pisten.

Jag:
95kg tjock(inte bara muskler som man kunde hoppas), 20 åkdagar helst i det mjuka fluffiga men ärligt så här i Sverige åker man en del och letar. Plus en 4-5 dagar turande. Är väl så bra så jag vet hur dålig jag är. Gillar sväng. Vi åker mest i Svenska fjäll men jag försöker lobba för en Alpresa nästa år.

Redan på radarn:
BC Atris med ett frågetecken om det är för mycket skida bakom
Opinion 108 men den är lite dyr
Salomon qst 106x

Annat:
Super 7:orna får i detta nu ett par Kingpin så vi får se hur dessa känns och om det påverkar. Är den nya skidan tillräckligt lätt och Kingpin känns bra så kanske Super7:orna pensioneras

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Halvsmurfen sa:
Vill ha en lite mer allround som funkar hyggligt i pist men med offpist som prio. Runt 108mm i midjan ungefär med en pistradie på 20m, skulle behöva lite förslag.
Och svaret är... trumvirvel... Salomon Q-lab 190! Passar smack mitt i av det du frågar efter. Är väl förmodligen en av de allra vassaste kandidaterna bland halvbreda allmountainskidor när det kommer till pistegenskaper vågar jag påstå! Iaf om du inte ska åka annat än framlänges. Inte särskilt lättviktiga så skruva du fast kungpinnarna på supersjuorna och knata med dom.

Ett par till alternativ borde väl kunna utgöras av Black Crows Corvus och Völkl 100eight, den senare med lite längre radie än efterfrågad, men vaddå, man kan ju inte alltid få allt..! :)

Senast ändrad:

BajenMatte

Medlem
Jag är sjukt nöjd med min tvåskidorsquiver.
DPS wailer 112 RP för tur, offpist och mjuk pist
Völkl Racetiger GS för hård pist (isigt) och racemode.

Men jag är ingen äkta prylnörd, eller jo kanske lite men jag håller inte reda på det senaste.

/M

janne73

Medlem
Vet inte om det passar dig, men jag har landat i:

* Nordica Patron. Kanske världens bästa skida. ;-). Skämt åsido, men den är perfekt med 113mm och 18,5r. Alert och poppig, svängglad, bra flyt i puder, går att åka stort med också, dock inte tokfort, då kan de bli lite oroliga. Även roliga i pist om man ser till att hålla skäret. Lite tunga för topptur kanske, men om man inte ska springa upp i trikåer, så vadå? Har endast upplevt den för smal ett par dagar, men då var det i episkt japow. Och om jag är ärlig mot mig själv är det inte varje dag jag åker på Hokkaido. Att inte ha för breda ger ju fler faceshots.

* Völkl RTM84. Pistracer för svensson. Och då menar jag att jag brukar hålla mig ifrån balkade underlag. Men ändå lite allround.

Båda dessa skidor förmedlar åkglädje och känsla. Men jag väger 20kg mindre än dig, så möjligt att båda dessa är för klena.

Egentligen tycker jag det låter som du sitter på 2 par som funkar redan, i och med att du mest åker i Sverige. Men om du som sagt letar enl din inledande beskrivning "hygglig pist, prio offpist, 20m r, 108mm midja - så tycker jag Patron är klockren.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Jag får tacka och bocka för förslagen. Visst är det som Janne påpekade lite av ett I-landsproblem. Men måste få åka skidor på interwebzen och läsa om prylar för att sedan leta reda på någon lågsäsongs deal Som terapi.

Patronen har jag kikat på men den känns för mjuk. Helldoradon för tung

Völkl 100eight har jag sneglat lite på men vill nog provåka för att se hur rapp den känns i pisten

BC Corvus var ny. Dags för lite påläsning

Salomon QLab känns lite för biffig. Så bra är jag inte. Vill nog ha lite mer tail rocker om man hamnar i skogen.

Jag hade gärna bytt mina code speedwall mot ett par RTM 84 or men pistskidorna känns inte prio. De duger till sprutsnön. Det är inte att de är dåliga skidor utan mer att funometern inte står på max när jag åker pist. Jag åker hellre omkring en hel dag och carvar med breda skidor och får ett bra mjukt åk än att smiska pist.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Opinion? Min plan om jag någon gång bara skall ha två skidor så är då Opinion 108 en av de två. Den andra blir nog en pistakida med kring 21 m radius..

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Någon som kan upplysa mig hur "mittmonterad" Opinionen är. Jag provade 118 på återfrusen slush ett åk i Kittel i fjol och gillade inte riktigt den då. Nu har jag nog blivit lite mer van/bättre med mer skida bak efter att ha åkt på Noctan

Senast ändrad:

janne73

Medlem
Ännu ett alternativ är ju större takbox! ;-)

Senast ändrad:

Halvsmurfen

Aktiv medlem
janne73 sa:
Ännu ett alternativ är ju större takbox! ;-)
Men inte lika kul att lägga pengarna på. Köpte ny box för 2 år sedan. Bra men för liten. Fick förra veckan ha ett fodral på räcket vid sidan om för Åre resan. 9 par för hela familjen. Jag har skämt bort dem.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Halvsmurfen sa:
Någon som kan upplysa mig hur "mittmonterad" Opinionen är. Jag provade 118 på återfrusen slush ett åk i Kittel i fjol och gillade inte riktigt den då. Nu har jag nog blivit lite mer van/bättre med mer skida bak efter att ha åkt på Noctan
Strecket är -6 cm om jag kommer ihåg rätt på 108. Jag kör efter strecket på sth16 och 1 cm till bak på Dynafiten.

Mickey

Medlem
Halvsmurfen sa:
Opinion 108 ska vara mer av en klassisk montering, har jag för mig. Strecket ligger runt -5,-6, men jag skulle inte ta gift på det.
Tycker även att du borde kolla lite på SGN. Är själv väldigt sugen på ett par rakkar med kingpin.

chrillelille

Aktiv medlem
Halvsmurfen sa:
Jag får tacka och bocka för förslagen. Visst är det som Janne påpekade lite av ett I-landsproblem. Men måste få åka skidor på interwebzen och läsa om prylar för att sedan leta reda på någon lågsäsongs deal Som terapi.

Patronen har jag kikat på men den känns för mjuk. Helldoradon för tung

Völkl 100eight har jag sneglat lite på men vill nog provåka för att se hur rapp den känns i pisten

BC Corvus var ny. Dags för lite påläsning

Salomon QLab känns lite för biffig. Så bra är jag inte. Vill nog ha lite mer tail rocker om man hamnar i skogen.

Jag hade gärna bytt mina code speedwall mot ett par RTM 84 or men pistskidorna känns inte prio. De duger till sprutsnön. Det är inte att de är dåliga skidor utan mer att funometern inte står på max när jag åker pist. Jag åker hellre omkring en hel dag och carvar med breda skidor och får ett bra mjukt åk än att smiska pist.
Jag har precis investerat i ett par Corvus. Förvånansvärt lättsvängda men otroligt kaxiga i det uppkörda. När jag hittade rätt blev jag förälskad direkt!

Årets modell är uppmjukad och har lite tailrocker, med radie på 21m. Jag är 184/80 och köpt 193cm!

RWD

Aktiv medlem
Halvsmurfen sa:
Hur tycker du Noctan funkar i pist då? Är det årets modell?
Jag har funderat lite på den då jag vill ha lite bredare för offpisten men ändå godkänd i hård pist.
Kör annars på Line SD 110 som ju funkar kanon i pist och offpist men jag skulle vilja ha lite mer flyt i riktigt fluffigt puder (hade nog behövt något längre skida än 179cm för mina 80kg)

Atris har jag testat och tyckte den var grymt bra i pist i alla fall.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
RWD sa:
Halvsmurfen sa:
Hur tycker du Noctan funkar i pist då? Är det årets modell?
Jag har funderat lite på den då jag vill ha lite bredare för offpisten men ändå godkänd i hård pist.
Kör annars på Line SD 110 som ju funkar kanon i pist och offpist men jag skulle vilja ha lite mer flyt i riktigt fluffigt puder (hade nog behövt något längre skida än 179cm för mina 80kg)

Atris har jag testat och tyckte den var grymt bra i pist i alla fall.
Jag har orginalmodellen på Noctan (dvs inte Nocta air). Noctan är för mig Ok i pisten men den är för bred för en hel dag. Åtminståne för mig är det för mycket jobb och det känns i knäna efter en dag. Men jag har den inte för piståkning utan för de enstaka tillfällena man har rejält med mjukt och ska jag vara ärlig har jag nog inte luftat de så ofta på hårdpist så att jag kan ha en åsikt.

Vad jag menar med för mycket skida bak är när man behöver få ner farten framförallt i tät skog. Det är lite jobb (läs säkert pga av bristande teknik) att få upp den på "sladd".

wolfbane1967

Ny medlem
Är det ingen som gillar Salomon Rocker 2 serien
108an & 122an är fina par
Bra priser med

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Man bara notera att edge and wax har 10% till idag på opinionerna. Sedan har åreskidsport en demoskida. Jag var tvungen att backa ur på grund av hemmaopinionen. En ny skida + kingpin verkar vara allt regeringen tål denna säsong.
Suck.

chrillelille

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
edelovekillerr sa:
Faction Candide Thovex 3.0
108 i midjan, 20 i skärningsradie.

ggpcw :)
Så vad är skillnad på den mot Opinion 108?
När du kommer upp i 192cm är radien 26m. Jag tycker att den har ett mer "directional feel" än opinion (har dock bara testat opinion 118 som jag tyckte var jätteorolig när den inte låg i sväng)..

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:
edelovekillerr sa:
Faction Candide Thovex 3.0
108 i midjan, 20 i skärningsradie.

ggpcw :)
När du kommer upp i 192cm är radien 26m. Jag tycker att den har ett mer "directional feel" än opinion (har dock bara testat opinion 118 som jag tyckte var jätteorolig när den inte låg i sväng)..
Ja men det är ju inte svaret på min fråga? Han vill ju ha en med ca 20 meters radie så då går ju den långa bort. Så därför vill jag gärna ha ett svar från
@edelovekillerr för att bara kasta ur sig ett svar så där ger ju ingen info ??

chrillelille

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ja men det är ju inte svaret på min fråga? Han vill ju ha en med ca 20 meters radie så då går ju den långa bort. Så därför vill jag gärna ha ett svar från
Men skillnaden mot opinion blir väl just radien för nån som väger 95kg och kommer behöva en längre skida? Hade för mig att opinion förblir kring 20m radie i längre längder, medan CT 3.0 drar iväg i radie och därför känns mer directional?

Eller så missuppfattade jag allt och då ursäktar mig.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:
chrillelille sa:
Men skillnaden mot opinion blir väl just radien för nån som väger 95kg och kommer behöva en längre skida? Hade för mig att opinion förblir kring 20m radie i längre längder, medan CT 3.0 drar iväg i radie och därför känns mer directional?

Så enda skillnaden är radien?

chrillelille

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:

Tror att den är nåt hg lättare, lägre spann, tror lite mindre rockad. JAG tyckte den var både mer stabil vänd neråt men samtidigt mer poppig. Jäkligt rolig skida i min mening. Sen är den mörkare blå förstås.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:
chrillelille sa:

Tror att den är nåt hg lättare, lägre spann, tror lite mindre rockad. JAG tyckte den var både mer stabil vänd neråt men samtidigt mer poppig. Jäkligt rolig skida i min mening. Sen är den mörkare blå förstås.
Förstår du nu hur jag menar med att det första inlägget var lite fel?

Jag har kört Candide 3.0. Den är inte i närheten av Opinion 108. De beter sig ganska olika skidor i min mening..

chrillelille

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
chrillelille sa:
Hasse_Lindborg sa:
Förstår du nu hur jag menar med att det första inlägget var lite fel?

Jag har kört Candide 3.0. Den är inte i närheten av Opinion 108. De beter sig ganska olika skidor i min mening..
Yes, trodde du syftade på mitt första inlägg :) svarade bara på din fråga angående vad skillnaderna var. Jag tycker personligen att det är en överraskande rolig skida som jag kom mycket mer överens med än opinion (alltså relevant att nämna till TS). Dock möjligen inte relevant om behovet är annorlunda.

Hur upplever du själv skillnaderna?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp