Mittmonterade bindningar

escaper324

Ny medlem
Tjena. Köpte nyss nya skidor och är riktigt nöjd. När jag kollade på skidorna började jag tveka om de är mittmonterade bindningar. Vad tycker ni är de mittmonterade?

JohEng

Medlem
jag själv tycker att dom ser lite bakmonterade ut, men mät ut mittpunkten på skidan och markera ut den, sedan sätter du i din pjäxa i bindningen och kollar sedan på innesidan av pjäxan, där borde det vara ett sträck som då är mittpunkten, om pjäxans mittpunkt och skidans mittpunkt är på samma ställe är dom mittmonterade. annars är dom inte :)

AugustAhlnas

Ny medlem
Vänd ena skidan uppochner och kolla om bindningarna sitter i höjd med varandra. Lättaste sättet.

Senast ändrad:

JohEng

Medlem
då har dom gjort helt fel! Inte bara för att dom inte gjorde det så som du ville utan oxå det att (om jag ser rätt) är det k2 domain som är HELSYMETRISKA, dom ska alltså inte vara monterade på något annat sätt än vid den exakta mittpunkten. Gå och klaga!

mmarcus

Medlem
Förhoppningsvis är dem monterade efter markeringen på skidan. Och på domain bör den sitta i mitt då viktpunkten ligger där. Vart köpte du skidorna? Eller rättare sagt, vem monterade dem?

escaper324

Ny medlem
Jag har mätt och kollat hur bindningarna verkligen sitter och tror att de sitter mer eller mindre i mitten:) Köpte skidorna i Arninge C

Dannepanne

Aktiv medlem
Det finns väl olika sorters mittmontering? en för midjan, alltså är skidan är som smalast, här brukar fabrikens mittmontering sitta. sedan kan du mäta ut mitten på skidan, "true center". problemet med true center är att åkegenskaperna i carv lider lite.
Slog mig dock att Domain, är helsymetrisk och då borde ju ddenna punkt hamna i mitten endå...

Hur ser det ut med markeringar på skidan, hur sitter bindningarna i förhållande till dem? sitter markeringarna true center eller fabriks mittmont?

mmarcus

Medlem
Det som kan lura en ganska friskt är även att man kan mäta från fel del utav bindningen. Du måste räkna ut vart mitten utav pjäxan kommer landa, och inte mäta t.ex. där stoppern börjar. Om den som monterade skidorna monterade bindningarna bakom TC på en helsymetrisk skida bör denne person aldrig hålla i en borr igen.

escaper324

Ny medlem
Hittade ett litet märke där det står "center hount only" bindningarna sitter like långt från märket på båda sidor

Lima-ko

Ny medlem
De flesta (om inte alla?) skidor gör sig bäst bäst om du monterar bindningen på skärningens mittpunkt (ofta utmärkt med midsole på skidan). På en symmetrisk skida (bl. a. Domain) kommer det vara exakt på mitten men på övriga skidor (bl. a. Recoil) är det några cm bakom mitten, hur mycket beror på skidans skärning, konstruktion och så vidare.

@escaper324: Vänder du upp och ned på din pjäxa borde du hitta ett streck eller en pil ungefär mitt på (tror dock det är närmare tårna än hälen), det ska sammanfalla med midsolemarkeringen på dina skidor, om det gör det har du fått dina bindningar mittmonterade, eftersom du köpt en symmetrisk skida.

MartinLundin

Ny medlem
Hej.
Jag köpte precis K2 Domain 2017 helt symetrisk skida. Fick monterat bindningarna på vallåsen. Bad dem om centrummontage. Men nu såhär i efterhand funderar jag på om detta verkligen är riktigt centrum. Känns som bindningarna ska en hel del fram. Pjäxans centrum borde sitta på skidans centrum när man vill ha hel symetri? Tacksam om någon kan flika in med synpunkter.

Senast ändrad:

MartinLundin

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Sätt i pjäxorna och jämför hur mittmarkeringen på dessa stämmer överens med skidans. Då vet du!

/MM
Hej.

Ser ut att vara 3cm bakom centrum. Helvetet med! Nu blir det säkert massa fula märken på skidorna eftersom allt ska fram 3cm......

Mountain_Man

Ny medlem
Trist! Eftersom bindningen flyttas framåt kanske inte de gamla hålen kommer att synas ... en ommomtering kommer hursomhelst inte att vara något problem förutom möjligtvis det visuella.

Om du köpt skidorna på Vallåsen ska du begära att få nya, är de köpta någon annanstans är det knepigare. Men ommontering + pengarna du betalt för monteringen är det minsta ...

/MM

PS! Kollade på mallen, ser ut att vara omkring 3 cm mellan hålen på tådelen. Kanske räcker med två (av fyra) nya hål där. Bakdelen ser ut att behöva fyra nya hål. DS.

Senast ändrad:

MartinLundin

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Trist! Eftersom bindningen flyttas framåt kanske inte de gamla hålen kommer att synas ... en ommomtering kommer hursomhelst inte att vara något problem förutom möjligtvis det visuella.

Om du köpt skidorna på Vallåsen ska du begära att få nya, är de köpta någon annanstans är det knepigare. Men ommontering + pengarna du betalt för monteringen är det minsta ...

/MM

PS! Kollade på mallen, ser ut att vara omkring 3 cm mellan hålen på tådelen. Kanske räcker med två (av fyra) nya hål där. Bakdelen ser ut att behöva fyra nya hål. DS.
Tack för din expertis. Uppskattas.
Jag ringer Vallåsen och ber dem om en ommontering och hoppas att hålen inte syns.
Köpte skidorna på black-snow.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp