mittmonterade twintips, eller?

bruno094

Ny medlem
Tja!
Jag har ett par twintips som jag åker med i parken. Saken är den att jag har läst trådar om att det är lättare att göra tricks med mittmonterade twintips, är de så? Har alltid åkt med "vanligt" monterade skidor och jag undrar nu om skillnaden är stor t.ex. vid railing eller vid hoppning.
Sen undrar jag också om det går att montera bindningarna högre upp att de blir mer mittmonterade än de är nu. Hur tjock måste skidan vara för att kunna montera bindningarna ?
Tack för hjälpen!

Jag undrar alltså om man kan mittmontera mina völkl expression 158 (05årmodel)

Senast ändrad:
R

richardtenggren

Guest
Du kan lämna in skidorna för ommontering. De pluggar de gamla hålen och borrar nya. Tror jag betalade 150kr eller något liknande för detta.

Ska jag vara ärlig så märkte jag inte sådan jätte skillnad. Men han ju inte testa skidorna mer än någon gång innan jag monterade om dem.

Grilljanne

Aktiv medlem
Montera på den angivna monteringspunkten, då får du ut det mesta av skidan. Om skidan är symmetrisk och har monteringspunkten på mitten, montera där. Vilken skida är det vi snackar om btw?

Teufel

Ny medlem
simonthyrberg sa:
Montera på den angivna monteringspunkten, då får du ut det mesta av skidan. Om skidan är symmetrisk och har monteringspunkten på mitten, montera där. Vilken skida är det vi snackar om btw?
Hrm.. så du menar att min amplid antidogma ej borde vara mittmonterade pga att de inte är symetriska?

Om det finns en del olka ställen på skidan med sträck då?

R

richardtenggren

Guest
Teufel sa:
Hrm.. så du menar att min amplid antidogma ej borde vara mittmonterade pga att de inte är symetriska?

Om det finns en del olka ställen på skidan med sträck då?
Jag tror han menar det där med truecenter eller center. Många skidor som är mittmonterade är ju inte monterade "truecenter" eller vad man säger:P

Teufel

Ny medlem
Nej jag vet, ofta framför "true center"..

Man kan ju montera mitt på skidan om man mäter, sen kan man montera mitt på skidans balans punkt och man letar efter den..

Men att säga att man bör bara mittmontera om skidan är symetrisk är ju kosntigt eller!?

bruno094

Ny medlem
Jag har völkl expression 158. Ingen jätte bra skida men funkar, har inte pengar att lägga på ett par nya så tänkte om mittmontering funkar på dom och om de blir någon skillnad.

Mxrider6

Ny medlem
En snowboardåkare delar med sig av erfarenheter:

Jag hade inte åkt skidor på 5 år då jag proade min polares mittmonterade parkskidor. Jag kunde raila väldigt mycke lättare med dem än vad jag kunde med de bakmonterade skidor jag provade senare. Däremot kändes de vobbliga och knepiga för en nybörjare i pisten! Men det är väl en vanesak. De bakmonterade var mer lättkörda.

Senast ändrad:

bruno094

Ny medlem
Okej, jag har kört skidor ungefär 4 år, kan åka bra i pist och så men sätter inga svåra tricks. Kan raila osv. men tror du att de skulle hjälpa att vid nästa skidbyte byta till mittmonterade skidor om jag tänker att fortsätta att åka i parken?

Senast ändrad:
R

R-R

Guest
bruno094 sa:
Okej, jag har kört skidor ungefär 4 år, kan åka bra i pist och så men sätter inga svåra tricks. Kan raila osv. men tror du att de skulle hjälpa att vid nästa skidbyte byta till mittmonterade skidor om jag tänker att fortsätta att åka i parken?
Jupp

falkenN

Ny medlem
Lånar tråden lite,

köpte precis ett par armada ar6 09/10 och monterade dom på "true ceneter" eller vad det heter, alltså helt mittmitt monterade, medans den markerade " mitt monterings punkten var ca 2-3 cm längre bak.

Det jag då undrar är vad det gör för skillnad? :) hoppas ni förstår vad jag menar!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp