Mjukare alternativ till Gotama?

Slasktrattus

Ny medlem
Hej Freeride!

Jag köpte nyligen ett par Völkl Gotama 2012 med marker jester bindningar, 186cm och har provat den i någon vecka i varierande underlag. Skidan var underbar, men jag känner ändå att för att det skulle vara min drömskida så skulle den

1) Ha ett något bättre pistgrepp
2) Framför allt vara mjukare och mer förlåtande

Undrar om förslag på skidor. Jag är medelmåttig och ganska stark, men med bristande teknik. Väger omkring 78kg, 180cm. Åker inte så fort, utan vill ha en skida som är kul och lättåkt i skogen, som klarar puder bra men också är hyffsad i pisten. Gärna rocker. Är en något kortare skida kanske något att rekommendera för att få en "mjukare" upplevelse?

Tack!

Blackriverpaint

Ny medlem
Nu vrider jag lite på din fråga då jag tycker att völkls skidor oftast är väldigt lättåkta. Om du har brsistande teknik sÅ kans det vara grymt att satsa på att ta lite lektioner eller ta en vecka med UCPA (åker med skidlärare med folk på samma nivå en hel vecka) och helt plötsligt kanske du är helt hemma på dessa skidor. Good luck!

Pork

Medlem
Måste nog hålla med Blackriverpaint här. Det är inte fel med lektioner och om du tycker Gotama saknar pistgrepp är det nog ingen dum idé alls. Sannolikt skulle du uppskatta dina skidor mer efter lite lektioner i skärande sväng typ...eller vilka skidor som helst för den delen. Men nog finns det mer lättåkta och spexiga skidor förstås typ Line Influence 105 i 179cm eller Prophet 98 i samma längd (http://lineskis.com/skis). Inte rocker men väl early rise...tror jag. Kul skidor är det i vart fall och lättåkta.

Lycka till!!!

Fundera på att gå ned lite i midja om du tycker det är svårt att få till det i pisten. För min del går det en magisk gräns runt 100 mm. Allt som är bredare kräver betydligt mer jobb att kanta, medan lagg som är under 100 mm i midjan går på skär helt utan ansträngning. Verkar rimligt eftersom foten är runt 100 mm bred.

Själv kör jag på Katana när det ska gå undan och Rossignol Scimitar när jag vill slöåka. Scimitaren passar ganska bra på din beskrivning och är lite smalare (98 mm under foten). Det är en kul å förlåtande skapelse, men kan vara svår att hitta i längre längder nu.

Pillard

Aktiv medlem
Slasktrattus sa:
Hej Freeride!

Jag köpte nyligen ett par Völkl Gotama 2012 med marker jester bindningar, 186cm och har provat den i någon vecka i varierande underlag. Skidan var underbar, men jag känner ändå att för att det skulle vara min drömskida så skulle den

1) Ha ett något bättre pistgrepp
2) Framför allt vara mjukare och mer förlåtande

Undrar om förslag på skidor. Jag är medelmåttig och ganska stark, men med bristande teknik. Väger omkring 78kg, 180cm. Åker inte så fort, utan vill ha en skida som är kul och lättåkt i skogen, som klarar puder bra men också är hyffsad i pisten. Gärna rocker. Är en något kortare skida kanske något att rekommendera för att få en "mjukare" upplevelse?

Tack!
Jag känner igen mig mycket i din beskrivning och upplevde också problem med Gotama. För min del var det en äldre modell och i 190cm. Det jag gjorde var istället att köpa en Katana i 183. Helt plötsligt gick allting bättre. Katanan har bättre bett i pisten som jag upplever det och den är betydligt mer förlåtande.

Det du ska ha i åtanke är att ifall du upplever att skidan är orolig och beter sig märkligt i uppkörd snö är det något som en Katana ofta kan hjälpa med eftersom dess tyngd och metall gör att den snarare kör sönder alla ojämnheter. Vill du bara ha en skida som är betydligt mer lekfull så borde du kanske titta på Rossi s7, Armada JJ eller varför inte en DPS Wailer RP112.

Slasktrattus

Ny medlem
Tack för flera intressanta svar!

Jag förstår att jag har mycket att tjäna på att ta lektioner. Det får nog vänta tills nästa vinter när jag har lite mer pengar antar jag...

Vad gäller skidorna så tittade jag på ett par katana först, men så fick jag höra av många att den inte var lämplig om man inte åker allt för brant/fort/hårt.

Tänker att anledningen till att jag hade svårt att få till det i pisten är att jag bara stått på gotaman typ fyra dagar, men har flera säsonger bakom mig med Head monster 78, 2007 vilken har en mycket smalare midja.

Kändes som jag flöt ovanpå pudret med gotaman, så jag tror inte det är någon fara att gå ner några cm i midja precis som ni skriver. Men dock undrar jag om jag tänker rätt när jag skriver att en mjukare skida är mer förlåtande och enklare att ha med att göra i lägre farter?

Ska kika lite på skidorna ni tipsade om, tack! Vad tror ni om völkl mantra?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Äh, man behöver inte åka vare sig speciellt fort eller brant för att kunna ha kul på en Katana. Men om du vill ha en lättsvängd lekskida så är de andra jag föreslog betydligt bättre. Katanan är mest en trygg och stadig skida.

bjork52

Ny medlem
Jag har ett par Gotama årsmodell 2010 dvs. den första årsmodellen med rocker. Tror att de har ändrat lite på den till årets modell (2012) men jag vet inte exakt vad eller hur mycket det skiljer mot de som jag har.

Min uppfattning är att Gotaman är ganska framändesdominerad och den svarar väldigt bra på ett rejält plöstryck.

2010:orna är styvast i framänden och jag tycker att det känns om den mesta skärningen ligger där också.

Kör man med ett tydligt plöstryck i pisten drar de snabbt in i sväng och är allmänt kvicka medans de känns en aning döda om man har balansen mer bakåt.

Vid tight skogsåkning tycker jag att de svänger otroligt snabbt så länge som man är framåt i balansen och har ett bra tryck på plösen. Om man får bakvikt blir de svårhanterliga och tröga att svänga (vilka skidor blir inte det med bakvikt?).

Sammantaget så tycker jag att man vinner väldigt mycket på att köra dem med ett tydligt plöstryck och man får väldigt mycket tillbaka, både i pisten och utanför.

Med balansen mer bakåt så upplever jag skidorna som ganska intetsägande i pisten och svårhanterliga i offpisten.

Mitt tips är alltså att ge dem en chans till och att då tänka på att åka med vikten framåt och med tyck på plösen.

JL76

Aktiv medlem
Du funderar på att byta skidor men har inte råd med lektioner? Ta iaf minst en lektion, sen kan du fortsätta träna på det du fick lära dig.

cookaduck

Ny medlem
Jag upplever tvärtom att rockerskidor som Gotaman inte kräver så mycket plöstryck, man kan nästan stå helt neutralt i pjäxorna.

havreboll

Aktiv medlem
Kan säga att den gotaman jag har (10/11) svarar sjukt bra i pist om man trycker till, står neutralt på skidan och kantar ganska mycket för att få i rockern. När man väl får in vanan på att kanta mer än normalt så håller den skär riktigt bra och då är ändå inte kanterna slipade på hela förra säsongen och halva denna. Skulle tro att lektioner och lite mer satsning är det som behövs snarare än en ny skida.

Slasktrattus

Ny medlem
Jo, tekniken är väl helt klart det jag borde jobba på. Har iofs en del riktigt duktiga kompisar som kanske skulle kunna ge mig ett par lektioner någon gång.

Just nu är min bindning centrerad, kan man likställa ett ökat pöstryck med att montera fram bindningen? Borde jag montera bak den?

The-Geb

Medlem
Du kan inte öka plöstrycket genom att frammontera. Med lite frammontering kommer skidan dock att gå lite kvickare in i sväng...

Slasktrattus

Ny medlem
Fuck it, ni har rätt... För en månad kaskade jag forumet runt efter den "bästa" allroundskidan och nu när jag har hittat en god kandidat så börjar jag gneta efter en lättare skidjävel...

Dumt! Jag ska mästra denna istället. Tack för er hjälp!

Utöver pöstrycket (som jag ska tänka på) vad har ni för tips vad gäller att montera bindningen? Jag skulle främst vilja få till snabbare svängar i skog, ofta lägre farter. Bakmonterad?

The-Geb

Medlem
Nä, och definitivt inte bakom bakersta monteringspunkten (har för mig att det finns flera på Gotaman). Är det Schizo-bindningen du har? Har du det kan du ju flytta bindningen några cm fram och tillbaka och förhoppningsvis hitta optimal montering för dig. Annars är det plugga och borra nya hål som gäller, om du tänker frammontera bindningen vill säga. Som tidigare sagts. Frammontering (tänk monteringspunkten-linjen längst fram) gör skidan mer svängvillig...

Slasktrattus

Ny medlem
Marker Jester 16 har jag... Provar att flytta fram ett par snäpp, behöver ju inte borra om med den, det är ju ett stort plus.

Angående plöstryck: Just nu har jag de två övre spännena ganska löst av rena bekvämlighetsskäl. Nu när jag vill ha ett högre plöstryck - borde jag spänna åt lite hårdare då?

Pillard

Aktiv medlem
Slasktrattus sa:
Marker Jester 16 har jag... Provar att flytta fram ett par snäpp, behöver ju inte borra om med den, det är ju ett stort plus.

Angående plöstryck: Just nu har jag de två övre spännena ganska löst av rena bekvämlighetsskäl. Nu när jag vill ha ett högre plöstryck - borde jag spänna åt lite hårdare då?
skrev du inte tidigare att du hade dem mittmonterade? Om du då monterar fram ännu mer lär vi nog kunna få se rätt märkliga beteenden på skidan. Du kan ju också ha i åtanke att om du kör med lite bakvikt och frammonterar rejält så får du också mer tail som du genom din bakvikt får att spåra fast ganska bra...

Slasktrattus

Ny medlem
Kanske inte riktigt använder rätt termer... Jag har aldrig flyttat bindningen, inte rört den alls och skidorna är nya så jag antog att de var mittmonterade. Bindningen tillåter ju att jag kan flytta fram eller bak den typ 30mm.

I_Have_No_Idea_What_I_m_Doing.jpg

Fredde70

Ny medlem
Hej,

Kolla in Nunataq 2011/12, de är en lättare variant av Gotaman (borde bli lite mjukare) sen sätter du på en dynafit så är du set for powder!

Blackriverpaint

Ny medlem
OK, Sà du har en jester hyr/testbindning som du kan flytta tàdelen ocksà pà?

Kolla in skidan precis under foten och kollar vad de olika bootcenter linjerna heter och var du har ditt bootcenter just nu. Detta kommer nog göra det enklare för att veta var din bindning egentligen sitter. Mittmonterad gotama är inte helt standard.

Slasktrattus

Ny medlem
Var ute en sväng igår, utan att röra någon bindning och "började om från början". Åkte själv, blå pist, rätt bra snö. Tänkte på att kanta rejält, lite framåtvikt och inte vrida överkroppen och nu gick det mycket bättre. Antar att man ska vänta med att börja klaga på skidorna innan man kan använda dem...

Tack för hjälpen!

havreboll

Aktiv medlem
Vad skönt att du börjar komma överens med skidan. Det är en riktigt bra skida som dock behöver lite inåkning om man inte är van vid fullrocker skidor sedan innan. Tror skälen till att det funkar bättre med lite mer tryck och kantning är att du då får i mycket mer kant vilket gör skidan mycket mer villig att hålla skäret och vara stabil. Tror du dessutom kommer uppskatta att den inte är så mjuk när det börjar bli lite puckligt. Det är då skönt att ha någe lite styvare att bränna igenom pucklarna med.

Lycka till!

kappakomplett

Aktiv medlem
Slasktrattus sa:

Om pjäxorna är rätt för dig så bör det gå att ha ett jämnt tryck över hela. Det kanske är lite personligt tyckande men min erfarenhet är att det blir bättre åkning om pjäxan sitter med ett fast och jämnt tryck även upp på smalbenet.

The-Geb

Medlem
Slasktrattus sa:

Med plöstryck avser man benets tryck mot plösen och inte plösens tryck mot benet. Således påverkar inte monteringspunkten plöstrycket. Att ha pjäxorna lösa mot underbenet torde dock inte underlätta möjligheterna till ett jämnt plöstryck. Ett jämnt plöstryck gör att du kommer mer över skidan och därmed lättare får in den i sväng. Om det är svårt att förstå ovanstående tänk då omvänt. Om du åker med bakvikt upplever du med största sannolikhet att det är skidan som åker med dig, och inte omvänt, vilket ju är att föredra...

iLd0tt0re

Medlem
Jag har ett par Gotama 186 av 2010 års modell och det är på alla sätt och vis en bra skida. I ditt ursprungliga inlägg efterfrågar du ett par skidor som både har bättre pistgrepp och är mjukare och mer förlåtande än Gotama. Jag äger ett par sådana skidor och de heter Black Diamond Justice 185. Jag föredrar dem framför mina Gotama i de allra flesta förhållanden förutom när snötillgången är för dålig och man kör på sten i varannan sväng (mina Gotama köptes begagnade för att användas som trash-skida).

Så min åsikt är att Gotama är riktigt bra men att BD Justice är bättre på de flesta punkter. Båda blir ganska fladdriga i höga farter men då får man ha en annan skida i beredskap, i mitt fall ett par 192 Zealot. Möjligtvis är Gotaman bättre när man ska göra sådana här carvsvängar när man har så mycket nedlägg att röven släpar i underlaget. Faktum är att Justice är vad jag hoppades att Gotama skulle vara när jag köpte dem.

Nu råkar du redan äga ett par Gotama och då är min rekommendation att behålla dem och ge dig ut i branterna med en föreställning om att du är en Stuka-bombare (dvs mycket attack) så ska det nog lösa sig... :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp