MnO
Aktiv medlem
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
Vad händer just nu?
En ny version av Opinion 118 är nu släppt. Namnet är Second Opinion 118. Det är en skida förenar lekfullheten och kvickheten av originalversionen med stabiliteten och stunsen i Opinion 118 "2.0" genom att innehålla en ny kärna, en uppdaterad kärnprofil och en lägre spannsektion.
Opinion har genom åren innehållit en hel serie skidor. Här följer en snabb genomgång av de varianter som har byggts sorterat på midjebredd:
BREDD 88
Opinion 88 - inriktad på topptursmarknaden i Europa främst.
Opinion 88 Carbon - ännu mer topptur.
Opinion 98 - Allrounder byggd med den "nya" kärnprofilen och samma konstruktion som Opinion 2,0, men i ett smalare format.
BREDD 98
Opinion 98 Carbon - turinriktad variant av Opinion 98.
BREDD 108
Opinion 108 - Samma konstruktion som 118 2.0 men med 108mm midjemått. Har den s.k. "nya kärnprofilen".
Opinion 108 Carbon - Samma form som 108, men med delar av glasfiberlaminatet utbytt mot kolfiber. Lättviktskärna med inblandning av syntetmaterial.
Opinion 108 Charger - 108:an med tillägg av två hela titanallager. Bastant och mycket tydligt grepp. Finns även i Sverre Liliequist-grafik.
Opinion 108 Reload - Utveckling av Charger. Nu med en titanalstringer istället för full titanalbredd. Ger en mindre aggressiv bettkaraktär, men med nästan all pondus bibehållen.
Second Opinion 108 - Samma bas som standard-108, men nu med en lättare och kvickare träkärna och med lite mindre dämpande material. Resultatet blir en poppigare och alertare känsla och en lägre vikt. Förändringen var en anpassning till marknadens allt större fokus på vikt och turbarhet.
BREDD 118
Opinion 118 - Originalet. Finns i produktionsgrafik och i specialutgåvan LDE (som aldrig såldes i butik). Relativt mjukt flex och tydligt puderinriktad.
Opinion 118 2.0 - Ny flexkurva, samma shape. Kärnprofilen är ändrad mot originalOpinion och 2.0 är styvare under foten och har mer dämpning. Tryggare och lugnare när det går undan. Den klart biffigaste av de metallfria Opinionerna.
Second Opinion 118 - Samma form och kärnprofil som 2.0, men med en lättare och rappare träsammansättning i kärnan som ger en totalvikt på under 2000 gram i 187cm. Inte samma trygghet, men mer åkglädje framförallt i puder.
Det finns ett antal testskidor i Åre och i ett antal fjällbutiker. Hör av ser till Åre Skidfabrik för detaljer.
Bakgrund
Under ett antal säsonger har jag och några av mina skidåkarpolare (MarkusO, xJonx och PNyberg) testat och analyserat ett stort antal skidor. Vi har både inför och under säsongerna tagit varje chans till att provåka det marknaden har att erbjuda. För oss, liksom för många andra, är prylarna en mycket viktig del av åkningen. På forumet har det framförallt märkts i form av ett årligt återkommande inlägg från skidtestarhelgerna. Det brukar komma runt nyår och där diskuterar och beskriver vi våra intryck av årets nyheter på skidsidan. Inlägget har ofta dessutom en funktion i att dra igång pryldiskussioner från övriga och efterhand byggs en databas av testerfarenheter från forumet som kollektiv, på ett lite mer informellt sett än i Freerides recensionssystem.
Skidtester genom åren...
När man kritiskt testar mycket skidor och samtidigt skriver ner tankar och idéer byggs efterhand en ganska stor kunskap upp om skidors egenskaper och parametrar. Är man prylintresserad och testar grejor så letar man alltid efter vägar att utveckla de skidor man åker på just för stunden. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "den här skidan vore riktigt, riktigt bra om bara spannet vore lite lägre och tailen några mm smalare", eller liknande. Jag och min lilla testgrupp har under de senaste åren diskuterat om möjligheten att på ett bättre sätt förvalta både våra egna och forumets erfarenheter när det gäller skiddesign. Det givna idén är då att försöka bygga en skida på egen hand, vilket också har förekommit här på forumet. Även om det vore riktigt kul är det något som skulle kräva alldeles för stor insats för oss som i samtliga fall är heltidsarbetande eller heltidsstuderande på annat håll. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt.
Project Opinion tar form
På skidtestarhelgen i Åre förra året fick vi den öppning vi hade väntat på när Åre Skidfabrik bjöd in till öppet hus i fabriken i Såå. Efter en mycket intressant rundvandring i anläggningen där vi fick på nära håll fick se hur man bygger skidor hamnade vi i en diskussion med Calle Geijer, som är en av de nya delägarna i både Åre Skidfabrik och Extrem. Vi pratade erfarenheter, skiddesign och rent allmänt om vår syn på hur friåkningsskidor ska se ut. Det blev en mycket givande diskussion med bra utbyte och respons. Efter att ha funderat hemma på kammaren en stund presenterade vi en idé för Geijer någon månad senare:
- Vi vill bygga en skida från grunden utifrån våra egna tankar och kanske framförallt med hjälp av Freerides forum. Vill ni vara med och hjälpa till?
Till vår glädje visade grabbarna i Åre med Geijer i spetsen intresse för vår idé och efter fortsatt diskussion under den förra vintern är det nu dags att dra igång projektet. Åre Skidfabrik står för de ganska ansenliga kostnaderna i samband med utveckling, prototypbyggen och senare produktion om vi kommer så långt. Motprestationen från vår sida blir, förutom att bidra med erfarenheter och idéer, att låta modellen integreras i Extrems ordinarie sortiment till nästa vinter om den blir lyckad, vilket vi förstås hoppas att den ska bli. Vi ser det som en helt suverän deal för oss iom att vi inte har vare sig tid eller ekonomisk möjlighet att dra igång ett skidmärke eller liknande. Vi får helt enkelt göra det roliga och slipper göra grovjobbet
Som info har vi själva i testgruppen, liksom vid vårt skidtestande, inget som helst ekonomiskt intresse i projektet, utan ser det som ett tillfälle att få vara med och göra något som vi annars inte skulle kunna göra på egen hand. Förhoppningsvis kan Extrem få betalt för den initiala mödan senare genom att sälja tillräckligt många skidor för att projektet ska gå runt, men det vågar vi inte sia om. Om inte annat så får de ta del av en bred kunskap om hur en modern friåkningsskida ska se ut och det kan vara nog så värdefullt.
Jag ser Project Opinion som ett osedvanligt kul hittepå och det ska bli intressant att se vart det kan landa. Tidsplanen är i grova drag att diskutera fram en shape under hösten och sen i november någon gång göra ett antal prototyper som kan testas under försäsong och tidig vinter. Vi har visst hopp om att hinna få fram några testbara skidor till skidtestarhelgen i Åre, men det kan bli svårt med tanke på att hösten är en hårt belastad tid i fabriken i Åre enligt Geijer. Mer rimligt är att anta att några olika konstruktioner är klara för test någon gång i januari och vi hoppas då att de kan provåkas av flera här på forumet. Går det som vi har tänkt hinner vi sedan bestämma shape och konstruktion under vintern och kanske göra en förserie. Officiell release blir i produktlinjen för vintern 2013/2014.
Målbild
Diskussionen är helt fri, men vi har ändå en ungefärlig designidé att utgå från:
Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten. Vi utesluter inte på något sätt en mer modern stance, men grundbalansen bör vara inriktad på åkning framåt i första hand. Tanken är inte heller någon superstyv charger, utan vi siktar på en lagom lekfull skida som ändå har pondus och pallar hård åkning. En modern skida för den typen av åkning som väldigt många här bedriver helt enkelt. I min värld innebär det ett midjemått någonstans mellan 110 och 120mm, men det är som sagt helt öppet för diskussion.
Målet är såklart att göra ett par riktigt, riktigt bra skidor. Åre Skidfabrik har i sin nuvarande produktion några mycket fina och välbyggda skapelser. De bygger främst Extrem och Hendryx och enligt mig inkluderar detta några av marknadens bästa skidor. Förhoppningen är att Åre Skidfabriks konstruktionskunnande och forumets kollektiva erfarenhet ska resultera i något alldeles extra. Utförandet på skidan är inte helt fritt, utan begränsas i tex längd och vissa mått efter vad pressar och kringutrustning i Åre Skidfabrik klarar av. Det kan innebära att vi måste slipa lite på utformningen i samråd med konstruktörerna i fabriken för att det ska gå att tillverka skidorna i befintlig maskinpark (vilket såklart är en förutsättning ur ekonomisk synvinkel). Förutom detta har vi helt fria händer. Skidan kommer förmodligen att kallas Opinion. Det är i alla fall arbetsnamnet tills vidare.
Shape och konstruktion
Vad säger ni om bland annat följande parametrar?
Längd (grundplanen är att utveckla en längd initialt och sedan utöka det till minst en till, beroende på vad opinionen säger)?
Bredd?
Radie?
Rocker/spannprofil?
Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?
Vikt kontra biffighet?
Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände)
Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell?
Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.
Metall eller ej?
Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt?
Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva?
Så vad tycker ni? Hur ska ett par skidor av idag byggas?
/MnO
En ny version av Opinion 118 är nu släppt. Namnet är Second Opinion 118. Det är en skida förenar lekfullheten och kvickheten av originalversionen med stabiliteten och stunsen i Opinion 118 "2.0" genom att innehålla en ny kärna, en uppdaterad kärnprofil och en lägre spannsektion.
Opinion har genom åren innehållit en hel serie skidor. Här följer en snabb genomgång av de varianter som har byggts sorterat på midjebredd:
BREDD 88
Opinion 88 - inriktad på topptursmarknaden i Europa främst.
Opinion 88 Carbon - ännu mer topptur.
Opinion 98 - Allrounder byggd med den "nya" kärnprofilen och samma konstruktion som Opinion 2,0, men i ett smalare format.
BREDD 98
Opinion 98 Carbon - turinriktad variant av Opinion 98.
BREDD 108
Opinion 108 - Samma konstruktion som 118 2.0 men med 108mm midjemått. Har den s.k. "nya kärnprofilen".
Opinion 108 Carbon - Samma form som 108, men med delar av glasfiberlaminatet utbytt mot kolfiber. Lättviktskärna med inblandning av syntetmaterial.
Opinion 108 Charger - 108:an med tillägg av två hela titanallager. Bastant och mycket tydligt grepp. Finns även i Sverre Liliequist-grafik.
Opinion 108 Reload - Utveckling av Charger. Nu med en titanalstringer istället för full titanalbredd. Ger en mindre aggressiv bettkaraktär, men med nästan all pondus bibehållen.
Second Opinion 108 - Samma bas som standard-108, men nu med en lättare och kvickare träkärna och med lite mindre dämpande material. Resultatet blir en poppigare och alertare känsla och en lägre vikt. Förändringen var en anpassning till marknadens allt större fokus på vikt och turbarhet.
BREDD 118
Opinion 118 - Originalet. Finns i produktionsgrafik och i specialutgåvan LDE (som aldrig såldes i butik). Relativt mjukt flex och tydligt puderinriktad.
Opinion 118 2.0 - Ny flexkurva, samma shape. Kärnprofilen är ändrad mot originalOpinion och 2.0 är styvare under foten och har mer dämpning. Tryggare och lugnare när det går undan. Den klart biffigaste av de metallfria Opinionerna.
Second Opinion 118 - Samma form och kärnprofil som 2.0, men med en lättare och rappare träsammansättning i kärnan som ger en totalvikt på under 2000 gram i 187cm. Inte samma trygghet, men mer åkglädje framförallt i puder.
Det finns ett antal testskidor i Åre och i ett antal fjällbutiker. Hör av ser till Åre Skidfabrik för detaljer.
Bakgrund
Under ett antal säsonger har jag och några av mina skidåkarpolare (MarkusO, xJonx och PNyberg) testat och analyserat ett stort antal skidor. Vi har både inför och under säsongerna tagit varje chans till att provåka det marknaden har att erbjuda. För oss, liksom för många andra, är prylarna en mycket viktig del av åkningen. På forumet har det framförallt märkts i form av ett årligt återkommande inlägg från skidtestarhelgerna. Det brukar komma runt nyår och där diskuterar och beskriver vi våra intryck av årets nyheter på skidsidan. Inlägget har ofta dessutom en funktion i att dra igång pryldiskussioner från övriga och efterhand byggs en databas av testerfarenheter från forumet som kollektiv, på ett lite mer informellt sett än i Freerides recensionssystem.

Skidtester genom åren...
När man kritiskt testar mycket skidor och samtidigt skriver ner tankar och idéer byggs efterhand en ganska stor kunskap upp om skidors egenskaper och parametrar. Är man prylintresserad och testar grejor så letar man alltid efter vägar att utveckla de skidor man åker på just för stunden. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "den här skidan vore riktigt, riktigt bra om bara spannet vore lite lägre och tailen några mm smalare", eller liknande. Jag och min lilla testgrupp har under de senaste åren diskuterat om möjligheten att på ett bättre sätt förvalta både våra egna och forumets erfarenheter när det gäller skiddesign. Det givna idén är då att försöka bygga en skida på egen hand, vilket också har förekommit här på forumet. Även om det vore riktigt kul är det något som skulle kräva alldeles för stor insats för oss som i samtliga fall är heltidsarbetande eller heltidsstuderande på annat håll. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt.
Project Opinion tar form
På skidtestarhelgen i Åre förra året fick vi den öppning vi hade väntat på när Åre Skidfabrik bjöd in till öppet hus i fabriken i Såå. Efter en mycket intressant rundvandring i anläggningen där vi fick på nära håll fick se hur man bygger skidor hamnade vi i en diskussion med Calle Geijer, som är en av de nya delägarna i både Åre Skidfabrik och Extrem. Vi pratade erfarenheter, skiddesign och rent allmänt om vår syn på hur friåkningsskidor ska se ut. Det blev en mycket givande diskussion med bra utbyte och respons. Efter att ha funderat hemma på kammaren en stund presenterade vi en idé för Geijer någon månad senare:
- Vi vill bygga en skida från grunden utifrån våra egna tankar och kanske framförallt med hjälp av Freerides forum. Vill ni vara med och hjälpa till?
Till vår glädje visade grabbarna i Åre med Geijer i spetsen intresse för vår idé och efter fortsatt diskussion under den förra vintern är det nu dags att dra igång projektet. Åre Skidfabrik står för de ganska ansenliga kostnaderna i samband med utveckling, prototypbyggen och senare produktion om vi kommer så långt. Motprestationen från vår sida blir, förutom att bidra med erfarenheter och idéer, att låta modellen integreras i Extrems ordinarie sortiment till nästa vinter om den blir lyckad, vilket vi förstås hoppas att den ska bli. Vi ser det som en helt suverän deal för oss iom att vi inte har vare sig tid eller ekonomisk möjlighet att dra igång ett skidmärke eller liknande. Vi får helt enkelt göra det roliga och slipper göra grovjobbet
Jag ser Project Opinion som ett osedvanligt kul hittepå och det ska bli intressant att se vart det kan landa. Tidsplanen är i grova drag att diskutera fram en shape under hösten och sen i november någon gång göra ett antal prototyper som kan testas under försäsong och tidig vinter. Vi har visst hopp om att hinna få fram några testbara skidor till skidtestarhelgen i Åre, men det kan bli svårt med tanke på att hösten är en hårt belastad tid i fabriken i Åre enligt Geijer. Mer rimligt är att anta att några olika konstruktioner är klara för test någon gång i januari och vi hoppas då att de kan provåkas av flera här på forumet. Går det som vi har tänkt hinner vi sedan bestämma shape och konstruktion under vintern och kanske göra en förserie. Officiell release blir i produktlinjen för vintern 2013/2014.
Målbild
Diskussionen är helt fri, men vi har ändå en ungefärlig designidé att utgå från:
Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten. Vi utesluter inte på något sätt en mer modern stance, men grundbalansen bör vara inriktad på åkning framåt i första hand. Tanken är inte heller någon superstyv charger, utan vi siktar på en lagom lekfull skida som ändå har pondus och pallar hård åkning. En modern skida för den typen av åkning som väldigt många här bedriver helt enkelt. I min värld innebär det ett midjemått någonstans mellan 110 och 120mm, men det är som sagt helt öppet för diskussion.
Målet är såklart att göra ett par riktigt, riktigt bra skidor. Åre Skidfabrik har i sin nuvarande produktion några mycket fina och välbyggda skapelser. De bygger främst Extrem och Hendryx och enligt mig inkluderar detta några av marknadens bästa skidor. Förhoppningen är att Åre Skidfabriks konstruktionskunnande och forumets kollektiva erfarenhet ska resultera i något alldeles extra. Utförandet på skidan är inte helt fritt, utan begränsas i tex längd och vissa mått efter vad pressar och kringutrustning i Åre Skidfabrik klarar av. Det kan innebära att vi måste slipa lite på utformningen i samråd med konstruktörerna i fabriken för att det ska gå att tillverka skidorna i befintlig maskinpark (vilket såklart är en förutsättning ur ekonomisk synvinkel). Förutom detta har vi helt fria händer. Skidan kommer förmodligen att kallas Opinion. Det är i alla fall arbetsnamnet tills vidare.
Shape och konstruktion
Vad säger ni om bland annat följande parametrar?
Längd (grundplanen är att utveckla en längd initialt och sedan utöka det till minst en till, beroende på vad opinionen säger)?
Bredd?
Radie?
Rocker/spannprofil?
Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?
Vikt kontra biffighet?
Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände)
Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell?
Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.
Metall eller ej?
Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt?
Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva?
Så vad tycker ni? Hur ska ett par skidor av idag byggas?
/MnO
Senast ändrad: