Mobiltelefon i alperna?

Nickel

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jag ska åka ner till Arabba i Italien strax efter årskiftet och åka bräda i en vecka (ja, jag vet det är lååång tid kvar) men brädan ligger redan och morrar i fodralet. :)

I dessa semsestertider så ser man dagligen rapporter om att man blir skinnad av att ringa och ta emot samtal med mobilen i utlandet.
Min fråga är:
Hur bör man göra? Ska man ringa med sitt svenska abonnemang i alperna eller ska man köpa ett kontantkort där nere?
Om man då köper ett kontantkort för ett land och sen hamnar nära landsgränsen till ett annat (Inte stor risk i Arabba, det är för långt till Österrike, men rent hypotetiskt alltså) då blir det ju ändå roaming och utlandssamtal.
Är det nån som har koll på vad som är mest ekonomiskt?

ecco87

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jag personligen skulle inte skaffa ett kontantkort för bara 1 v, du lär väl inte ska prata i telefon hela tiden eller? ;) Så du tjänar inte speciellt mycket på det, hade det varit 3v- så hade det kanske lönat sig.
Du kan juh alltid använda telefon automater och det blir billigare ( bör väl ska finnas något ställe där iaf) =)

Så jags kulle säga kör på det abbonemang du har nu. =)

Jag var på irland i 2 mån och ringde mycket med mitt telia abbonemang och då pratade jag mycket, vart inte så fasligt dyrt, billigare än jag trodde det skulle bli.

Ha en trevlig vecka i Italien!

Senast ändrad:

Nickel

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Ha ha ha!! Din videoblogg är ju sjukt bra!! Lipsynk på låtarna är som en dubbad karatefilm från 70-talet. Helt hysteriskt kul!!
När släpper du din pimpade jacka i webbshoppen? :)

Tack för tipsen ang mobilen ang mobilen förresten. Jag hade det på känn. Ville bara kolla så jag inte missat nåt väsentligt.

WITMatrix

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Tror det kostade 5 nånting kr minuten med telia att ringa hem till Sverige och ca 2.5kr att bli uppringd. Detta va dock från Österrike denna säsongen.

Tompan14

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Seriöst, hur manga minuter kommer du att ringa hem under en(1!) semestervecka?!
Skicka nagra sms da och da sa blir mormor glad...

ecco87

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Nickel sa:
Ha ha ha!! Din videoblogg är ju sjukt bra!! Lipsynk på låtarna är som en dubbad karatefilm från 70-talet. Helt hysteriskt kul!!
När släpper du din pimpade jacka i webbshoppen? :)

Tack för tipsen ang mobilen ang mobilen förresten. Jag hade det på känn. Ville bara kolla så jag inte missat nåt väsentligt.
Fast det är inte jag om jag inte har bytt, Haha. Dom är bara mina faviriter. Det är Thom8 som gjort dom =)

Senast ändrad:

Nickel

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Seriöst så kommer jag att ringa 5 minuter hem varje dag samt att jag kommer att ringa till de andra som är med på resan som också har mobilerna med sig.
Säg 4 samtal om dagen.

Heinz_p

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
Ett tips för att inte roamingkostnaderna ska skjuta i höjden är att vidarekoppla dina inkommande samtal direkt till telesvaret.
Varför?

Jo, när någon ringer till dig och du inte kan svara så kommer samtalet (eller debiteringen) se ut såhär:
- Din telefon söks nere i Italien
- Svarar du inte så kopplas samtalet tillbaka till Sverige
- Debiteringen blir då, för din del, dels ett internationellt samtal från Sverige till Italien och därefter ett roamingsamtal från Italien till Sverige. Dubbel debitering alltså.

Sen är det dessutom bra att spela in ett meddelande på telesvaret i stil med "Hej, jag är i Italien. Är det något så skicka ett SMS. Jag ringer upp om det verkar viktigt.."

Tips från någon som jobbat i branschen ett bra tag.

delta

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
tja!
ja du vet ju att det kostar ju typ max 58eurocent at ringa ut och max 28 eurocent att ta emot eller nagot sadant. (siffrorna är tagna fran EU riktlinjen och var för tyska abbonemang..sa med svensk moms svensk operatör vet ja inte) ...

nänä, om du orkar jobbet, gör en snabb research pa nätet efter billiga italienska prepaid kort och kör med ett sadant....lägg sedan pa svenska www.rebtel.com för att ringa för lokalpris+rebtels kostnad till sverige.... och/eller ring pa svenska abonnemanget hem till sverige plus att ni skaffar billiga kommradios... prima pa berget och gratis för att halla kontakten inom gruppen smidigt...

kan finnas iktigt bra prepai kort vad vetja...exempelvis i schweiz finns coopmobile som tar samma pris för att ringa inom schweiz som till sverige ..b.ra som bara den

M

MattiasSt

Guest
Mobiltelefon i alperna?
Nickel sa:
Hur är täckningen där uppe på snökullarna? Är det bättre att köpa en komradio?
har precis varit i les 2 alpes, där va täckningen dålig..jag och flera andra kunde inte använda mobilen..en annan kunde dock göra det.

Gurra_ski

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jag brukar alltid ringa som fan på fyllan, vilket gör att mina telefonräkningar brukar skjuta i höjden när jag varit utomlands. Så du kanske gör klokt i att skaffa ett kontantkort om du skall ringa mycket till polarna där nere. Lättare att hålla koll på hur mycket pengar som går då.

Nickel

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Precis..Ringa på fyllan är kul! Ringa hem till polarna i Svääärje och tala om att man pumpat puder under klarblå himmel. För att inte tala om alla snygga tjejer på afterskin.. Det är sånt måste man ringa hem om. Det är nästan lag på det!

Men om det nu är dålig täckning. Är komradio ett bra alternativ?...förutom när man ska ringa hem till Svedala då...
(Eller man är ute på krogen...skulle se liite töntigt ut i baren...:
-"Nicklas till Mange, kom in Mange".
-"Mange här, kom"
-"Kan du beställa en Bloody Mary till mig?, kom"
-"OK. over and out"
(Total nördfaktor men skitkul efter några BM))

Heinz_p

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jag tror ärligt talat inte det är hela världen att vara utan mobilen en vecka. Tänk va mycket pengar du sparar!

Hjulbult

Medlem
Mobiltelefon i alperna?
Max 2,5sek/min för att ta emot samtal
Max 5,5sek/min för att ringa

Det är vad som gäller enligt de nya EU bestämelserna översatt till Svenska kronor.

/JN

Gurra_ski

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Nickel sa:
Precis..Ringa på fyllan är kul! Ringa hem till polarna i Svääärje och tala om att man pumpat puder under klarblå himmel. För att inte tala om alla snygga tjejer på afterskin.. Det är sånt måste man ringa hem om. Det är nästan lag på det!

Men om det nu är dålig täckning. Är komradio ett bra alternativ?...förutom när man ska ringa hem till Svedala då...
-"Mange här, kom"
-"OK. over and out"
Haha riktigt roligt skrivet det där:) KLassiker att ringa hem till polarna i Sverige och berätta om allt puder och alla brudar man pumpat:p

Nojlas

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
Nickel sa:
Hur är täckningen där uppe på snökullarna? Är det bättre att köpa en komradio?
Täckningen i alperna är oftast 100%. Har aldrig varit med om att jag haft kass mottagning i vare sig schweiz, österrike, frankrike eller italien.

Komradio kan väl vara lite klumpiga att släpa med, små walkie talkies är att föredra. Brukar ha en räckvidd på upp till 7km. Men är det berg i vägen så når du inte fram till polaren...

delta

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
eeh vad är skillnaden pa en kommradio och en walkie talkie? menar du att den första syftar mer pa professionella radios och den andra pa "hemmavarianten"? (som iof inte har 7km)

Nickel

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Gurra_ski sa:
Nickel sa:

-"Mange här, kom"
-"OK. over and out"
Haha riktigt roligt skrivet det där:) KLassiker att ringa hem till polarna i Sverige och berätta om allt puder och alla brudar man pumpat:p
..Oj, var det så det kunde tolkas... det var ju inte meningen... ;-)

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
BoardNinja sa:
eeh vad är skillnaden pa en kommradio och en walkie talkie? menar du att den första syftar mer pa professionella radios och den andra pa "hemmavarianten"? (som iof inte har 7km)
Komradion är ofta stor, klumpig och dyr, väldigt mycket mer än vad man behöver för skidåkning. Ett par rejäla walkie talkies för ett gäng hundralappar räcker gott och väl.
7km går lätt att uppnå om sikten är fri hela vägen till mottagaren. (i.a.f. med mina egna.) Men rent praktiskt så har man sällan det i bergsmiljö, och räckvidden minskas ganska radikalt när man har saker i vägen...

Senast ändrad:

ecco87

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jag lånar denna tråd lite.

Är det någon som använt sig av rebtel.com ? Det låter så besvärligt, eller så är det jag som är bekväm av mig. Men funkar det? Jag fattar inte riktigt hur jag gör, ringer jag det nummret dom ger mig och betalar då bara för ett lokal samtal+kostnaden till rebtel? Eller om jag vill ringa gratis så ringer jag personen, hänger kvar på linjen och låter personen ringa upp mig på det nummret?

Annars är det någon som vet något bra konantkort i Schweiz som man ringer billigt till Sverige med?

Verkar lite förvirrande *skratt*

Carinen

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Åker man till schweiz klarar man sig inte utan Migros egen stjärna M-budget telefon kortet! På stora affärer kan man få sig en fullt smsbar och pratbar telefon, inkl. telefon kortet som är laddat med 15 chf för ca 30 chf. Helt okej särskilt om man räknar med att du ringer för 0.24 chf till hela europa och smsar för typ 0,1. Klår skiten ur swisscom men går ändå över deras nät. Kanonbra grej helt enkelt!

ecco87

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Carinen sa:
Åker man till schweiz klarar man sig inte utan Migros egen stjärna M-budget telefon kortet! På stora affärer kan man få sig en fullt smsbar och pratbar telefon, inkl. telefon kortet som är laddat med 15 chf för ca 30 chf. Helt okej särskilt om man räknar med att du ringer för 0.24 chf till hela europa och smsar för typ 0,1. Klår skiten ur swisscom men går ändå över deras nät. Kanonbra grej helt enkelt!
Jo, jag kollade på det.

Men kom på att jag kan ju köra över Skype, kostade bara 40 kr/mån o ringer obegränsat till fasta telefoner, folk kan ringa upp mig till priset av lokalsamtal från Sverige. Så det var det bästa o billigaste sättet så det får bli så =D

delta

Aktiv medlem
Mobiltelefon i alperna?
skype i all ära men ibland är det ju skönt att kunna ringa överallt pa mobilen... det där migroskortet verkar till och med sjukt billigare än coopmobile.ch som jag har... och coopmobile.ch är sjukt billigt...kolla bada...

jag använder rebtel funkar klockrent...precis sa som du beskriver... de i andra änden: till ex sverige kan ocksa välja att ringa in pa ditt nummer för att na dig och sen kan du ju välja att hänga kvar eller att du lägger pa och ringer upp för att rebtel-delen skall bli gratis. du konfar dina nummer du vill ha online eller sa ringer du bara det lokala accessnumret och kör "double dial" men det sista är krangligt iom att man maste ha numret till hands till den man skall ringa till...

ecco87

Ny medlem
Mobiltelefon i alperna?
Jodå, jag kommer ha både min svenska mobil med mig och ett kontantkort oxå. Men billigast om man vill prata länge att ringa via Skype. =)

Senaste inläggen

Topp